[Linux] Hoeveel partities? (Ik ben n00b)

Pagina: 1
Acties:

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 17:12

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Hey peepz,

ik heb zonet ff de FAQ en zo gelezen, maar dan kan ik niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb dus nu WinXP op mijn PC staan, en ik wil SuSe Linux ernaast zetten. In de FAQ staat dat dat kan, dus daar vertrouw ik op. Ik heb net FIPS gedownload, daar ga ik dus een partitie van ongeveer 10GB voor Linux mee maken. Maar nu is de vraag: Moet ik nog meerdere (kleine) partities maken? Kan iemand mij het even (kort) uitleggen. Alvast hartstikke bedankt.

Verwijderd

2 partities: 1 grote en een van 2 keer je interngeheugen met een max van 256 Mb genaamd swap. Kan wel meer maar dit is het makkelijkst.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
OK thanx a lot! :) :) Moet ik dat trouwens met FIPS doen (die twee keer RAM-partitie) of in de Linux-install?

Verwijderd

Veelal kan dat tijdens de installatie wel, je kunt het beste starten met een stuk unpartioned space.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 12:22 schreef janjanjansen het volgende:
Veelal kan dat tijdens de installatie wel, je kunt het beste starten met een stuk unpartioned space.
OOOOH!!! Kijk eens aan! Kan ik zo'n stuk unpartitioned space met een progje als FIPS maken? Of moet je daar per se een partitie mee maken? (jezus ik voel me ECHT een n00b :) )

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Je zou ook nog kunnen overwegen om voor /home een aparte partitie te maken. Hierdoor ben je niet meteen al de persoonlijke bestanden van de users kwijt als je Linux opnieuw moet installeren... Maar dit is eigelijk meer een maatregel voor servers.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
Je kan beter geen partities van tevoren aanmaken. Als je met fips een bestaande partitie verkleind hebt (nadat je je belangrijke/alle informatie op die schijf hebt gebackupt!!!!!) heb je een kleinere windows partitie en een lege ruimte. Start de linux installer en op een gegeven moment wordt er gevraagd waar je linux wil installen. Dan kan je ook de gewenste partities aanmaken met een (meegeleverd) partitioneer programma.

Reden: linux leeft liever op een linux partitie ipv een windows FATxx of NTFS partitie.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 12:24 schreef balk het volgende:
Je kan beter geen partities van tevoren aanmaken. Als je met fips een bestaande partitie verkleind hebt (nadat je je belangrijke/alle informatie op die schijf hebt gebackupt!!!!!) heb je een kleinere windows partitie en een lege ruimte. Start de linux installer en op een gegeven moment wordt er gevraagd waar je linux wil installen. Dan kan je ook de gewenste partities aanmaken met een (meegeleverd) partitioneer programma.

Reden: linux leeft liever op een linux partitie ipv een windows FATxx of NTFS partitie.
Bedoel je nou dat ik niks moet doen aan mijn parties en zo en dat ik de Linux install gewoon moet runnen?

Verwijderd

Het leuke van Linux is dat er bijna altijd keuze is. Ook in deze, je kunt wel partities aanmaken maar als je dat via de installatie doet weet je zeker dat het goed werkt met je distributie. Maar je kunt wel partities aanmaken, ik verwacht dat je installatie routine deze wel zal herkennen.

• balk
Op maandag 17 december 2001 12:25 schreef AzzKickah het volgende:

[..]

Bedoel je nou dat ik niks moet doen aan mijn parties en zo en dat ik de Linux install gewoon moet runnen?
ja, exact
:)

[edit]
dus na fips-knipwerk welteverstaan. Dus als je een kleinere windows-partitie hebt.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
OK peepz! Ik weet genoeg. Wens me suc6 en wat mij betreft mag dit topic op slot als jullie willen :D :) Thanx again!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
TOCH nog 1 vraagje!!! Krijg ik vanzelf een bootmanager zodat ik kan kiezen tussen Windows en Linux???

• balk
Op maandag 17 december 2001 12:28 schreef AzzKickah het volgende:
TOCH nog 1 vraagje!!! Krijg ik vanzelf een bootmanager zodat ik kan kiezen tussen Windows en Linux???
waarschijnlijk wel. is de windowspartitie FAT of NTFS?

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 12:29 schreef balk het volgende:

[..]

waarschijnlijk wel. is de windowspartitie FAT of NTFS?
FAT

• balk
Op maandag 17 december 2001 12:29 schreef AzzKickah het volgende:

[..]

FAT
gaat waarschijnlijk werken. if not, is het makkelijk op te lossen. zorg dat je windows van flop of cd op kan starten voordat je begint en maak tijdens de linux installatie ook een bootflop als ie erom vraagt.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
OK dan! Dan ga ik nu echt beginnen! :)

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Op maandag 17 december 2001 12:32 schreef AzzKickah het volgende:
OK dan! Dan ga ik nu echt beginnen! :)
We zullen voor je duimen ;)

• balk
suck6
:D

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:18

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

En ondertussen issie denk ik wel klaar :) Er ging nog ff wat mis met de install, hij testte of zijn monitor op 1280 kon, en toen hing de install een beetje :o

Maar Azz, ik kom er zo wel ff aan, kijken of het je gelukt is :D

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 14:41 schreef Rancor1984 het volgende:
En ondertussen issie denk ik wel klaar :) Er ging nog ff wat mis met de install, hij testte of zijn monitor op 1280 kon, en toen hing de install een beetje :o

Maar Azz, ik kom er zo wel ff aan, kijken of het je gelukt is :D
Het is dus gelukt! :D Best vet, dat KDE en shit. Ksnap er nog maar weinig van maar m'n MP3's kan ik al luisteren :) :D

En dan heb ik nog een vraag: Waar haal ik Wine voor SuSE vandaan???

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:18

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

http://www.winehq.org/

Zat ie er niet standaard bij dan?
Pagina: 1