Valt die moederbord nog te repareren? Pic inside

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02
Hoi,

Het volgende is het geval, ik heb een Epox moederbord de MVP3C-m en nu is die indertijd kapot gegaan en nu dacht ik na veel gelezen te hebben, misschien kan ik kijken waarom die indertijd kapot is gegaan en of dat te repareren valt.

Nu heb ik hem helemaal aangesloten en het volgende gebeurde:
- Voeding slaat aan (AT 200Watt)
- CPU fan gaat draaien
- Harde schijf spint op
- geen beeld
- toetsenbord ledjes branden niet

Nu heb ik alles weer uit gedaan en zie ik dit om dat mobo:
Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~jwros/stukmobo.JPG

Die 2 dingen aan de linker kant van het fototje (die platte) lijken verkleurd te zijn en aan de onderkant is het PCB lichter geworden t.p.v. dat dingetje.

Alleen nu weet ik dus niet WAT dit is, hoe het heet en of ik daar een andere op kan zetten.

Op dat ding staat het volgende:
9748
morocco
B4one
03L -20

Weet iemand hoe en wat? Zou 8-) zijn...

Dan zou ik van deze een file server kunnen maken :) .

Alvast bedankt!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Lijken mij spanningsregulatoren..

Tja, als die kapot zijn, zal je mobo inderdaad niet werken.. Maar ik vraag me dan wel af of de rest daardoor ook niet beschadigd is.. (je chipset etc.!)

Misschien zijn die dingen niet te duur, en kun je ze via de lokale electroboer bestellen.. (solderen moet wel te doen zijn!)

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Hmmz zo'n dingen zijn meestal ultra gevoelig

Verwijderd

Toevallig niks verbrand geroken? Want als die dingen doorgefikt zijn kunde den boel wegsmijten ... (8>

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Die dingen gaan niet uitzichzelf/vanzelf stuk ;)

Het zijn spanningsregulatoren die kan je gewoon kopen,
maar er is waarschijnlijk ook iets anders mis.

Een te hoge/lage spanning op die dingen,
verkeerd afgeregeld,
het mobo trekt teveel stroom

Enz...

Ik geef je niet veel kans, tenzij je een electronica guru bent >:)

Alles is najagen van wind...

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 14:09
Ik zou proberen om die dingen eerst eens door te meten voor dat je áanvalt' met je soldeerbout. En idd gewwon eraf halen en aan de electronicaboer laten zien. en een nieuwe erop bakken met een klein 15W soldeerboutje. Gewoon voorzichtig doen dan lukt dat best. Ik heb het zelf al meerdere malen gedaan en het is zelfs leuk :)

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

• JWR
OK ik wil het proberen te repareren, ik ga morgen een nieuw component halen...

Moeten deze trouwens weer op dezelfde manier op het moederbord vastgeplakt worden??

En waar moet ik op letten? Zijn er nog tips van electro mensen?

Alvast bedankt!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op dinsdag 01 januari 2002 18:43 schreef JWR het volgende:

Moeten deze trouwens weer op dezelfde manier op het moederbord vastgeplakt worden??

Alvast bedankt!
Een soldeerbout zou wel makkelijk zijn ja...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 20:09
He dat had ik ook met dat bord. Bij mij is het waarschijnlijk gekomen dat ik mun ps2 er uit trok, die deed het iig niet meer. Aan de onderkant van die regulators op het MB was het een beetje zwart geworden.

daarna heb ik hem maar geëlektrocuteerd >:)

• JWR
Nee dat bedoel ik niet, er zitten een druppeltje van een soort hars onder de spanningsregulator, de verbindingen moeten natuurlijk gesoldeerd worden. Maar ik vroeg mij af of ik deze ook letterlijk moest vastplakken...

Ik heb er net ook een multimeter opgezet en als ik de meter dan instel op weerstand dan geeft hij bij de ene die helemaal los gesmolten is van het moederbord een waarde van 11 en bij degene die nog vast zit 585 (?) hier uit blijkt dus dat er iets niet goed zit.

Alleen ik heb gewoon geen flauw idee wat een 'normale' waarde is van zo'n spanningsregulator.

Weet iemand anders dit?

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
EN?? :)

groeten, Pee

• JWR
Het onderdeeltje is een apart geval, ik heb de multimeter er op gezet en er kwamen de volgende waarden uit. er gaat +4,4v in en -2v komt er uit en dat schijnt heel apart te zijn...

Ik ben al 3x langs Okaphone in Groningen geweest en telkens komen we weer iets dichterbij alleen is het wel een zeldzaam onderdeeltje :'( .

Dus als er elektro luitjes zijn die kunnen helpen/ ervaring hebben met deze dingen of zelf nog een kapot Epox mobo hebben waar dit onderdeeltje op zit? Zouden deze mensen mij willen helpen???

Alvast bedankt!!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:35
Als je een goed merk mobo had, hadden ze het zo gerepareerd :)

Die dingen worden wel vaker vervangen, binnen de garantie dan :)
Pagina: 1