Oude video's redden en oppoetsen

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• real_jd
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

real_jd

Go ahead punk... Make my day!

Topicstarter
Ik ben een absolute n00b op het gebied van videobewerking. Ik hoop dat iemand me kan helpen bij de aanschaf van zo'n videobewerkingskaart (of hoe dat ook mag heten).

Ik wil het volgende bereiken:

1) We hebben veel oude VHS-banden van familiefeesten e.d. Die worden met het jaar slechter. Ik wil die graag gaan overzetten op mijn pc en ze eventueel retoucheren en dan terugzetten op een VHS of branden op een cd

2) Ook hebben we een digitale videocamera (Sharp Viewcam). Het is echter een van de eerste generatie's dig. videocamera's waardoor er geen FireWire poort aanwezig is. Alleen S-VHS. Ik wil graag deze camera ook op de kaart kunnen aansluiten.

Wat is voor mij nu een goede aankoop? Het budget ligt op ongeveer maximaal 1000 gulden. Ik wil graag bovenstaande zaken bereiken, maar weet gewoon niets af van die kaarten. Na wat zoekwerk weet ik wel dat ik een kaart met s-vhs moet hebben maar wat voor de video geldt weet ik gewoon niet...

• Fritske
  • Laatst online: 26-10-2025

Fritske

'Knowledge' is power

Ik denk dat er voor video hetzelfde gebruikt kan worden.

Scartkabel kopen met aan de ene kant de gebruikelijke scartstekker, en aan de andere kant de tulpstekkertjes.
(kun je wel lenen tegen die tijd)

Hier zou wat zinnigs moeten staan...

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Maar wat is dan een goede kaart? Er zijn er zo ontzettend veel te koop... Bovendien, is zo'n externe oplossing handig? Werkt dat goed? Of kan ik beter een PCI-variant kopen?

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Kan iemand me met mijn vragen verder helpen? Ik wil graag deze week een kaart halen (i.v.m. vakantie) zodat ik wat oude filmpjes kan gaan bijpoetsen...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Duur, zeeeeeer duur !

Er zijn kaarten van Miro, de DC10,DC30 en nog zwaardere

De DC10 kost ongeveer 500 piek, de DC30 kost 1500 piek, de zwaardere kaarten kan Bill Gates zelfs niet betalen :D

Die doen wat jij wil, je hebt echter ook pakket nodig...

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Voor analoge bronnen, waar jij het over hebt. Ben je het beste uit met de DC10+ van Pinnacle, dat is bij mijn weten de enige kaart onder de 1000 gulden die dit kan en over hardware matige MJPEG encoder/decoder beschikt.

Je krijgt dan van Pinnacle een simpel, maar handig voor de beginnede videoeditor, montage packet erbij.

Met dit pakket valt weinig te retoucheren. Alleen kan je bij het opnemen instellen of je minder kleurverzadiging wil, meer contrast, brightness, etc.
Als je echt veel meer wilt gaan bewerken, kan je proberen Premiere te gebruiken met die kaart, maar dit is geen ideale combo.

Verder is de DC10+ een goed board, en hij beschikt ook over een analoge uitgang zodat je je materiaal weer terug kunt zetten op tape.

Mediastudio PRO (ook montage software) schijnt ook lekker te werken met de DC10+ dus dit is ook nog het overwegen waard.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Kan iemand me met mijn vragen verder helpen? Ik wil graag deze week een kaart halen (i.v.m. vakantie) zodat ik wat oude filmpjes kan gaan bijpoetsen...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:27
Misschien eens kijken naar een ASUS v8200deluxe ti200 :? Deze kaart heeft tv-in, (Composite en S-VHS!) Software zit er bij... :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je windows 2000 (NT Basis) gebruikt raad ik je de dc30 aan ivm driver ondersteuning. de dc10+ is prima voor windows 98 en in de toekomst komen daar ook win2k/xp drivers voor. Maar pinnacle is daar TRAAG mee :(

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Die dc30, werkt die wel goed met Premiere?

Ik wil gewoon een goede oplossing voor mijn vragen. Als het iets meer dan 1000 piek (excl. software) kost is daar ook nog wel een mauw aan te passen.

Dus welk pakket met welke kaart is voor mij een goede combinatie? Ik ga zeker niet op professioneel niveau video's editen, maar als ik een film terugzet op video of cd, moet de kwaliteit niet achteruitgaan.

EDIT: Ik wil het pakket gaan gebruiken onder Win2k en eventueel in de toekomst winXP. Maar mocht ik voor win98 de beste oplossing kunnen draaien zal ik deze hiervoor willen installen.

• tbusquet
Op maandag 17 december 2001 18:12 schreef FerryHeibrink het volgende:
Als je windows 2000 (NT Basis) gebruikt raad ik je de dc30 aan ivm driver ondersteuning. de dc10+ is prima voor windows 98 en in de toekomst komen daar ook win2k/xp drivers voor. Maar pinnacle is daar TRAAG mee :(
Er komen GEEN drivers voor Win2k en XP voor de DC10.

De DC30 kan idd goed overweg met Win2k en Premiere.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Op maandag 17 december 2001 18:27 schreef real_jd het volgende:
Die dc30, werkt die wel goed met Premiere?

Ik wil gewoon een goede oplossing voor mijn vragen. Als het iets meer dan 1000 piek (excl. software) kost is daar ook nog wel een mauw aan te passen.

Dus welk pakket met welke kaart is voor mij een goede combinatie? Ik ga zeker niet op professioneel niveau video's editen, maar als ik een film terugzet op video of cd, moet de kwaliteit niet achteruitgaan.

EDIT: Ik wil het pakket gaan gebruiken onder Win2k en eventueel in de toekomst winXP. Maar mocht ik voor win98 de beste oplossing kunnen draaien zal ik deze hiervoor willen installen.
Tenzij je met firwire gaat werken, heb je ALTIJD verlies.
En helemaal als je video-cd's gaat maken.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 21:54 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Tenzij je met firwire gaat werken, heb je ALTIJD verlies.
En helemaal als je video-cd's gaat maken.
Firewire is dus geen optie omdat de digitale camera dat niet ondersteunt. Maar wat is kwaliteitsverlies? Als ik een oude vhs op de pc opneem, bijwerk en dan weer op een VHS terugzet is er dan zo'n groot verlies zichtbaar?

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Iemand?

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 12:45
Je kan ook voor de el-cheapo oplossing gaan en gewoon een tv-kaartje van rond de 129 piek kopen daarmee kun je al je videos redden en deze digitaal bewaren.
Zo'n dure kaart is erg leuk en vooral een stuk sneller maar het lukt ook allemaal wel met zon goedkoop kaartje alleen zul je elke keer nadat je iets hebt opgenomen het even moeten converten naar een kleiner bestandsformaat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

heb zelf een wat oudere TVkaart (Miro PCTV pro) was destijds 329 piek.

Hiermee heb ik ook redelijkwat filmpjes op mijn hdd gezet en bewerkt. Duurt was langer, (volledig op processor kracht, en dat op een P200) maar de kwaliteit is goed.

Ik raad je aan het te fikken als VCD oid zodat je ze op een DVD kunt afspelen, VHS is ruk (kwaliteit wordt snel minder)

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 15:58 schreef terw_dan het volgende:
...

Ik raad je aan het te fikken als VCD oid zodat je ze op een DVD kunt afspelen, VHS is ruk (kwaliteit wordt snel minder)
Ik weet dat VHS snel minder wordt maar mijn familie heeft niet allemaal een dvd-speler... (niemand eigenlijk). Ik wil ze ook op cd bewaren om de kwaliteit te behouden. Voor mijn familie moet ik ze terug op VHS zetten. Maar krijg ik betere kwaliteit als ik ze bewerkt heb en dan weer terugzet op video?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zet ze op CD als DivX als ze klaar zijn.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Ok, maar ik weet nou nog altijd niet wat de kwaliteit is als ik ze terug kopieer naar VHS. Ik weet dat cd beter is e.d. en doe ik ook, maar ze moeten ook op VHS komen.

Familie wil niet achter een pc naar de films gaan kijken.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Samengevat:

Ik weet dat Firewire beter is, maar de digitale camera beschikt alleen over S-video. Dus ik zoek een kaart die dit ondersteund. Verder wil ik graag weten wat de kwaliteit van een VHS wordt als ik een film eerst van VHS naar de pc kopieer, bijwerk en dan terugkopieer.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 18 december 2001 23:52 schreef real_jd het volgende:
Maar krijg ik betere kwaliteit als ik ze bewerkt heb en dan weer terugzet op video?
En dat is nu de vraag waar dit hele topic om draait. Heeft het zin om te investeren in video-bewerkingsapparatuur om daarmee oude VHS banden op te poetsen?

Ik denk van wel, maar ik denk ook dat je verloren kwaliteit niet terug kunt toveren. Een temporal-smoother-filter zal veel goeds kunnen uithalen, omdat dit de beeldruis een stuk vermindert. Ik denk dat je heel gemakkelijk je hele kerstvakantie kwijt bent aan het (goed) bewerken van een uur of 4 aan video.

Het lijkt me heel verstandig om ook een DivX (of een VCD) te maken van het materiaal dat je digitaal op je schijf hebt staan, na bewerking.

Veel succes in ieder geval. :)

Siditamentis astuentis pactum.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Hehe. Eindelijk eens een duidelijk antwoord op mijn vraag. Bedankt daarvoor. Heb ik tenminste iets aan. Kun je me nu ook nog een goede kaart aanbevelen die ook geschikt is voor de digitale camera (let wel, deze heeft dus geen Firewire aansluiting).

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
als je een heel betaalbare oplossing zoekt, kijk dan naar een 2e hands matrox marvel g200/g400: ff gekeken op marktplaats, zag er 4 staan voor maximaal 400 gulden, hiermee heb je een hardwarematige mjpegcompressie dus vrij goede kwaliteit en zal weinig of niet onder doen voor zo'n pinnacle dc10+, uit artikelen die ik erover gelezen heb is het een vrij goede kaart voor svhs/hi8 dus ik denk dat je hier prima mee uit de voeten kan, dan heb nog mooi 700,- om 2*40 gb 7200 rpm schijfjes met een raidcontrollertje te kopen, heb je wel nodig als je een beetje gaat bewerken.

MATROX METEOR 2-4 voor 250,-
is volgens mij ook niet gek voor een kaartje dat op internet voor $595 wordt aangeboden(nieuw)

Ik zou inderdaad zeggen dat je divx moet gebruiken voor backup op cd, de kwaliteit van vhs naar vhs zal wel wat verslechteren maar dat moet je op de koop toe nemen, de verschillen zijn maar heel klein en als je daarover gaat zeuren voor homevideo's ben je een mierenneuker ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en kijk in ieder geval even op www.marktplaats.nl en kijk ff op tweakers/vraag en aanbod

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Dat ziet er wel aardig uit, alleen heb ik gelezen dat die G200 veel problemen heeft met de grotere videobewerkingspakketten.

Verwijderd

De DC10+ gebruik ik ook voor mijn analoge video projecten!
Is een aardig kaartje hoor capturen doet hij op een aangename kwaliteit. Als je gewoon alles met premiere doet capturen, bewerken enz. Kan je er best een goed resultaat mee krijgen. De kaart heeft een s-vhs in en uit en composiet in en uit.
Het enige nadeel van de dc 10+ is dat hij de audio via je geluidskaart doet. Ik heb vaker gehoord dat bij sommige mensen dan het geluid na ongeveer een kwartier niet meer synchroon loopt maar daar heb ik zelf nog geen last van gehad.
Waar je wel op moet letten is je hardeschijven en je interne geheugen! Zorg ervoor dat je harde schijven snel zijn! En geneog intern gehuegen 256 is geneog maar meer is beter!

Als je nog vragen hebt over dat kaartje hoor ik het wel!

• arjandijk162
Op donderdag 20 december 2001 02:15 schreef real_jd het volgende:
Dat ziet er wel aardig uit, alleen heb ik gelezen dat die G200 veel problemen heeft met de grotere videobewerkingspakketten.
Dan is de g400 of die meteor een heel aardige oplossing, maar zoek zelf even naar reviews, het zijn al jaren "de" consumenten videoedity kaarten dus ik denk dat je genoeg moet kunnen vinden

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Op donderdag 20 december 2001 11:27 schreef kevenius het volgende:
De DC10+ gebruik ik ook voor mijn analoge video projecten!
Is een aardig kaartje hoor capturen doet hij op een aangename kwaliteit. Als je gewoon alles met premiere doet capturen, bewerken enz. Kan je er best een goed resultaat mee krijgen. De kaart heeft een s-vhs in en uit en composiet in en uit.
Het enige nadeel van de dc 10+ is dat hij de audio via je geluidskaart doet. Ik heb vaker gehoord dat bij sommige mensen dan het geluid na ongeveer een kwartier niet meer synchroon loopt maar daar heb ik zelf nog geen last van gehad.
Waar je wel op moet letten is je hardeschijven en je interne geheugen! Zorg ervoor dat je harde schijven snel zijn! En geneog intern gehuegen 256 is geneog maar meer is beter!

Als je nog vragen hebt over dat kaartje hoor ik het wel!
Intern geheugen zit wel goed bij mij. Heb inmiddels 1024 GB intern geheugen (is wel SDRAM, dus niet DDR). Ik heb alleen geen 7200 rpm schijf. Als ik één nieuwe 60 GB 7200 rpm schijf reserveer voor de films, is dat genoeg?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52
Op donderdag 20 december 2001 14:09 schreef real_jd het volgende:

[..]

Intern geheugen zit wel goed bij mij. Heb inmiddels 1024 GB intern geheugen (is wel SDRAM, dus niet DDR). Ik heb alleen geen 7200 rpm schijf. Als ik één nieuwe 60 GB 7200 rpm schijf reserveer voor de films, is dat genoeg?
Je moet van van de één file naar een andere kopiëren. Koop twee schijven en doe dan het bewerken van de ene naar de andere, gaat sneller als bestanden op dezelfde schijf kopiëren

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op maandag 17 december 2001 21:51 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Er komen GEEN drivers voor Win2k en XP voor de DC10.

De DC30 kan idd goed overweg met Win2k en Premiere.
Jongen, je moet geen onzin verkopen, ik volg de ontwikkelingen op de voet en ik weet dat er zeer binnenkort drivers uitkomen Afbeeldingslocatie: http://www.sassiessite.f2s.com/images/Smilies/usehead.gif

Verwijderd

Een schijf van 60 GB moet voldoende zijn om heel wat uurtjes full pal video op kwijt te kunnen. Als je van plan bent. Misschien verstandig om alles om te zetten naar mpeg2
als je geretoucheerd hebt en bijgewerkt. Op deze manier past er meer op je cd en de kwaliteit blijft hoog!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47
Sla ze op als SVCD !! (www.vcdhelp.com) en niet als vcd.
Verder lijkt het me heel goed mogelijk ze te bewaren.
Mijn advies is sowieso gaan voor Hardwarmatige!! encoding. Zeker met jouw budget is dat haalbaar. En kijk idd ook eens rond naar 2e hands spul. Dan kan je wellicht hele mooie spullen kopen voor een zacht prijsje.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Ok. Maar ik blijf op dit moment even het belangrijkste vinden dat ik terug naar VHS kan (zie rest topic). Wat is het verschil nou tussen hardwarematige en softwarematige compressie e.d.? Wat zijn de voor- en nadelen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Ik zou eens kijken naar de Matrox G450 eTV

Heb ik zelf ook, doet 't prima

verder eens op www.vcdhelper.com kijken.

Saven na afloop? -> SVCD, of VCD (SVCD is beter)

als je die Matrox hebt, heeft ook TVout, dus kan je 't ook weer op videoband zetten.

Software? Premiere bv, maar el-cheapo oplossingen als VirtualDub en TMPEGenc kunnen 't denk ik ook. (Filters roeleren)

Is wel ff wat rekenwerk voor je arme CPUtje :) (Dus koe ff uit)

Verwijderd

Kijk eens naar de canopus raptor

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Op vrijdag 21 december 2001 10:01 schreef kevenius het volgende:
Kijk eens naar de canopus raptor
Die ben ik dus inderdaad vaak tegengekomen. Iemand ervaring met deze kaart?

Verwijderd

ike!
Best een leuk kaartje hiervoor is nu ook een realtime versie!
Je hebt met die kaart en s-vhs en dv in een.
als je meer wilt weten check dan www.canopuscorp.com

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Dus deze kaart is wel ok? Moet ik mijn systeem nog upgraden daarvoor (zie sign. voor specs)? Ik wil sowieso nog een 60 GB 7200 rpm HD ervoor halen.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Nog meer mensen ervaring met de canopus raptor?

• arjandijk162
Op vrijdag 21 december 2001 00:47 schreef DJSmiley het volgende:
Ik zou eens kijken naar de Matrox G450 eTV

Heb ik zelf ook, doet 't prima

verder eens op www.vcdhelper.com kijken.

Saven na afloop? -> SVCD, of VCD (SVCD is beter)

als je die Matrox hebt, heeft ook TVout, dus kan je 't ook weer op videoband zetten.

Software? Premiere bv, maar el-cheapo oplossingen als VirtualDub en TMPEGenc kunnen 't denk ik ook. (Filters roeleren)

Is wel ff wat rekenwerk voor je arme CPUtje :) (Dus koe ff uit)
Dit kaartje heeft geen hardware compressie, volgens mij kun je beter naar een 2e handskaartje met hardwarecompressie kijken.

Verschil tussen hardware en softwarecompressie is dat hardwarecompressie veel minder cpukracht trekt en de kan op dropped frames veel lager is. Kwaliteit hang volgens mij alleen af van het chippie dat het beeld digitaliseert, dat heeft niet zozeer met de encoder te maken.

Ik denk als je alleen met VHS wilt werken dat je dan geen superkaartje hooft te hebben. Een 3e hands dc10+ en Matrox marvel g400 is ruimschoots voldoende.

Ook zal het ruim voldoen voor af en toe een svhs filmpje bewerken ofzo. Als je er een hobby van wil maken waar je 10 uur per week in wil stoppen zou ik kijken naar een dc30 of een kaartje van Fast, die canopes ken ik persoonlijk niet.

Het is maar net waar je eisen liggen, maar als ik jou zo hoor zou ik zeker niet meer dat 500,- voor zo'n kaartje uitgeven
Pagina: 1