windows systemen en linux dns

Pagina: 1
Acties:

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds kort heb ik op mijn linux server, een dhcp-server geinstalleerd die alle windows werkstations voorziet van default gateway, dns, etc...

Als ik nu vanuit een werkstation een windows server probeer te pingen bijvoorbeeld 'ping server1' dan duurt het 6 a 7 seconden voordat dit werkstation een ip-nummer heeft gevonden en begint te pingen.

Ik neem aan dat dit een dns-probleem is omdat ik deze server1 niet in de dns heb aangemaakt. Er bestaat wel een server1.intern.domein.nl in de dns en deze is wel te vinden door alle machines.

Nu wil ik echter dat ook de machine naam zonder .intern.domein.nl bekend is. Moet ik deze dan in de dns aanmaken? moet ik dan voor alle servers een aparte zone-file aanmaken? of is dit makkelijker op te lossen?

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 10:43 schreef xantos het volgende:
Ik neem aan dat dit een dns-probleem is omdat ik deze server1 niet in de dns heb aangemaakt. Er bestaat wel een server1.intern.domein.nl in de dns en deze is wel te vinden door alle machines.
Wat een client doet is kijken of server1 bestaat in z'n 'thuisdomein'. (Weet niet wat voor versie windows je draait maar je kunt ergens dns prefix order ofzo opgeven en dat plakt ie er achter. Als dat tot niets leidt gaat ie zoeken naar de netbiosnaam 'server1' (samba/file & printer sharing, je kent het wel). Dus zorg dat het werkstation gaat zoeken in intern.domein.nl.
Nu wil ik echter dat ook de machine naam zonder .intern.domein.nl bekend is. Moet ik deze dan in de dns aanmaken? moet ik dan voor alle servers een aparte zone-file aanmaken? of is dit makkelijker op te lossen?
1 zonefile per domein, de naam 'server1' is geen domein.

(Voor de mensen die het beter weten, kan best zijn dat ie eerst naar netbiosnaam zoekt en dan pas in dns maargoed who carez het gaat om de oplossing right? :) )

• Cyborg-BG-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2025

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

het maken van een "reverse look up" wil ook nog wel eens helpen... en zorg op je server dat je elk mac adres een vast ip geeft zeg maar.... in je /etc/hosts daar stel je dat in.... geen zin om dat nu helemaal van voor tot achter uit te leggen... met de search kan je dat wel vinden hiero :P

Kunt u mijn Domeinnaam renamen??

• xantos
  • Niet online
Alle servers hebben een vast ipadres, die gebruiken dus geen dhcp.

Ik weet wel waarvoor een zone-file dient, ik zei dit alleen maar om een voorbeeld te geven. Misschien dat dit ergens in te stellen was. Ik kan dit dus niet in de dns regelen?

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 11:24 schreef xantos het volgende:
Misschien dat dit ergens in te stellen was. Ik kan dit dus niet in de dns regelen?
Dat heb je al gedaan. Tenminste je zei dat server1.intern.domein.nl bestond in de nameserver. Nu alleen nog zorgen dat het standaard domein waar de windows clients in zoeken intern.domein.nl is..

• xantos
  • Niet online
Nu snap ik wat je bedoeld. Thanx...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet op je Windows systemen instellen dat je DNS gebruikt voor NetBIOS naam resolutie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1