Vreemde melding in log

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
code:
1
2
3
modprobe: modprobe: Can't locate module char-major-4
/sbin/mingetty[31492]: /dev/tty2: cannot open tty: No such device

en dit zo'n 50x iedere 5 minuten.

Kernel 2.4.7 (binnenkort LFS)

Ik kan niets terugvinden wat om de 5 minuten /dev/tty2 aanroept, en de modprobe kan ik ook niet verklaren.

Ik kan gewoon inloggen over telnet, en heb de machine geconfigureerd met een keyboard aan de server (tty1 t/m tty6 dus).

Iemand die me kan uitleggen wat het probleem is ?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Hmm..ik moet toch eens afleren om zomaar te gaan klikken als ik zit te lezen. Kan verkeerd uitpakken.

edit:
Kijk eens in je /dev. Staat daar wel een bestandje tty2?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
MGetty....hmmmz.....dat is toch het programma dat alle inbel verbindingen verzorgt?

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 23:11 schreef B-Man het volgende:
code:
1
2
3
/sbin/mingetty[31492]: /dev/tty2: cannot open tty: No such device

en dit zo'n 50x iedere 5 minuten.

Kernel 2.4.7 (binnenkort LFS)

Ik kan niets terugvinden wat om de 5 minuten /dev/tty2 aanroept, en de modprobe kan ik ook niet verklaren.

Ik kan gewoon inloggen over telnet, en heb de machine geconfigureerd met een keyboard aan de server (tty1 t/m tty6 dus).

Iemand die me kan uitleggen wat het probleem is ?
mingetty is het programma dat er voor zorgt dat je kunt inloggen. Volgens die log kan mingetty het bestand /dev/tty2 niet openen. Ik weet niet precies wat het betekent... Maar bestaat die file wel?

• JayTaph
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Mgetty probeert via modprobe de serial module (char-major-4) in te laden. Dit lukt niet en stopt. Aangezien deze in de inittab staat, en dus respawned, krijg je een loop. Init kan deze loops detecteren en besluit na verloop van tijd dat hij eventjes moet wachten voordat hij mag doorgaan (5 minuten), dat verklaard waarom dat dit 50 keer om de 5 minuten verschijnt in je logs.

Je kunt het afzetten door in je modules.conf dit te veranderen:
code:
1
alias char-major-4 serial

te veranderen in
code:
1
alias char-major-4 off

Of eventjes kijken waarom die module niet fatsoenlijk wil wordne ingeladen.

Btw, dit zijn problemen die je nog flink wat zult tegenkomen tijdens LFS denk ik.. :)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op maandag 17 december 2001 10:02 schreef JayTaph het volgende:
Mgetty probeert via modprobe de serial module (char-major-4) in te laden.
mingetty, niet mgetty. Aangezien mingetty alleen consoles snapt (/dev/tty*) ziet het er naar uit dat het systeem problemen heeft om VT's te openen.
Je kunt het afzetten door in je modules.conf dit te veranderen:
code:
1
alias char-major-4 serial

te veranderen in
code:
1
alias char-major-4 off

Of eventjes kijken waarom die module niet fatsoenlijk wil wordne ingeladen.
Dat had gewerkt als het mgetty was geweest ja.. Ik denk dat de poster Virtual Terminal support niet heeft meegecompiled.

(Dan werken de ALT-Fx ook niet)

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Had je al gekeken of /dev/tty2 dus wel bestaat?

En anders... haal je tty2 uit je /etc/inittab dat helpt tegen de logs... maar is natuurlijk ook niet echt een oplossing. :)

Please do not contact me telepathically.

• B-Man
  • Niet online
Virtual Terminal support heb ik wel meegecompileerd. TTY1 werkt wel goed, de rest ook. De melding heb ik pas een paar weken.

Aangezien ik niet weet of /dev/tty2 iets te maken heeft met de module die niet geladen kan worden staat de vraag hier.

/dev/tty2 bestaat, dat was "natuurlijk" het eerste dat ik controleerde. Het vreemde vind ik dat ik met "locate char-major-4" geen enkel resultaat krijg, dwz, de module bestaat helemaal niet. Voorheen nooit problemen gehad met terminals of virtual terminals.

• JayTaph
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Op maandag 17 december 2001 11:13 schreef igmar het volgende:

[..]

mingetty, niet mgetty. Aangezien mingetty alleen consoles snapt (/dev/tty*) ziet het er naar uit dat het systeem problemen heeft om VT's te openen.
Zelfs dan maakt het niet uit. Modprobe wil char-major-4 inladen (/etc/modules.conf zegt dat dat "serial" is) en kan dat niet vinden. Wat ook nog kan zijn, is dat je char-major fout staat voor /dev/tty2 (is die heeeel toevallig 4 en bv /dev/tty1 niet?)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• B-Man
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 10:02 schreef JayTaph het volgende:
Btw, dit zijn problemen die je nog flink wat zult tegenkomen tijdens LFS denk ik.. :)
Viel reuze mee ;)
Heb inmiddels twee lfs machines draaien met IPSEC VPN, loopt als een zonnetje.
Pagina: 1