Fan van laptop draait niet altijd, normaal?

Pagina: 1
Acties:

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 09:46
Ik heb net een Toshiba Tecra 8000 laptop gekregen (2e hands)
en ik merk dat dat de fan aan de zijkant meestal niet draait.
Hij kan wel draaien want soms draait ie wel, alleen vind ik dat ie wel aardig warm wordt aan de onderkant en ik toch zou verwachten dat de fan dan wel een keer zou gaan draaien.

Bij de powermanegement opties staat staat ie op performence en niet op quiet, lijkt me ook goed.

Ook als ik 'm op de adapter heb zitten draait ie niet.

Kan iemand me vertellen hoe dit zit, hoort dit zo of is dit softwarematig te veranderen en hoe dan, bij de site van toshiba zie ik geen programma waarmee dit kan.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:58
normaal die word alleen actief als de proc of temp binnen in te warm word dus met een sensortje word dat geregeld.

mijnbroerse loopcomputer draait dat fannetje ook alleen bij hitte/warmte

Verwijderd

hoort zo, was bij m'n Toshiba 4000CDS ook al, nothing to worry about ;)

edit:

whehe, 3 posts in 1 minuut :+

Verwijderd

Ja hoor da's normaal. hij gaat alleen draaien als het nodig is :)

• MrTinux
  • Laatst online: 13:56

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Dat is heel normaal... maar als je graag de fan continu wilt laten draaien, ga maar eens een }:O draaien, dan merk je het wel :)
Hij wordt weliswaar warm maar de fan wordt gewoon pas geactiveerd als-ie écht warm wordt, want ook het draaien van de fan kost energie

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Jij vind dat hij aardig warm wordt?
waar voel jij deze warmte? Juist aan de buitenkant. Hiervoor is dus geen fan meer nodig om deze warmte naar buiten te vervoeren.
Die warmte concentreerd zich waarschijnlijk onder je Powerunit en je geheugen. Wat overblijft is voornamelijk de warmte van de Proc. welke door de fan afgevoerd moet worden. De Fan zal draaien wanneer dit nodig is.

• Lars
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2021
Bij een Tecra 8000 is het bekend dat de fan niet altijd draait, terwijl hij het wel zou moeten doen, vooral als hij aan de netstroom hangt. Volgens mij is dit met een bios-update verholpen, dus je zou ff kunnen checken of je de laatste bios-update heb.

Het was bij mij op het werk zo, dat als je de accu los trok terwijl hij aan de netstroom hing, de fan dan ineens wel ging draaien

• Hutspot
Op zondag 16 december 2001 22:49 schreef Squar_b het volgende:
Bij een Tecra 8000 is het bekend dat de fan niet altijd draait, terwijl hij het wel zou moeten doen, vooral als hij aan de netstroom hangt. Volgens mij is dit met een bios-update verholpen, dus je zou ff kunnen checken of je de laatste bios-update heb.

Het was bij mij op het werk zo, dat als je de accu los trok terwijl hij aan de netstroom hing, de fan dan ineens wel ging draaien
"k heb 't ff geprobeerd maar bij mij is 't andersom.
De eerste keer dat ik 'm d'r uittrek gaat ie aan dan weer d'r in blijft ie aan en dan weer d'r uit gaat ie uit enzo verder

Ik heb vanmiddag nog de nieuweste bios d'r in gezet, 9.30 dus dat zal de oplossing dus niet zijn.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 16 december 2001 22:49 schreef Squar_b het volgende:

Waarom dat dan?

Het overgrote gedeelte (behalve die Tecra 8000's?) van de laptops heeft het fannetje toch echt lekker uitstaan als de boel koel genoeg is...
M'n armada E500 draait alleen ff tijdens het booten en verder en heeeeeeel enkele keer als het 's zomers is en het zweet me aan alle kanten uitbreekt op een zodanige manier dat ik via de rest van m'n lichaam meer vocht kwijtraak dan wanneer ik een vracht pils heb gedronken en met m'n zaakie boven het toilet hang.... ;)

Verwijderd

ja, dat is normaal.

• Hutspot
Ik heb dus nu uitgevonden dat ie altijd draait als de accu wordt opgeladen, als die vol is gaat ie meteen uit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb verschillende notebooks in mijn handen gehad, geen van alle met een constante active fan. Mijn eigen Sony heeft geeneens een fan geloof ik (enkel koelblok op AMDtje)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 16 december 2001 23:56 schreef terw_dan het volgende:
Ik heb verschillende notebooks in mijn handen gehad, geen van alle met een constante active fan. Mijn eigen Sony heeft geeneens een fan geloof ik (enkel koelblok op AMDtje)
check ff de post boven jouw post.......
hij is er al uit.....

niet heel erg vreemd trouwens om de fan te laten draaien als de accu wordt opgeladen.... dat levert ook nogal wat warmte op.

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
De fan van mijn Gericom draait constant, niet echt hard dus ik merk er niet veel van. Maar dat is ook een P3 1.2Ghz, en een gewone tualatin. Dus ik kan het me voorstellen dat de fan altijd draait.

Ik ben zeer geinteresseerd of de fan bij een mobile 1.2 P3, als hij dus niet terugclockt is naar een lagere snelheid, ook constant loopt.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:02
Hmm ik heb geen 1.2, maar 1.0 Ghz PIII-M, bij mij gaat de fan aleen af en toe even draaien. Op de accu (dus met speedstep op 733Mhz) draait ie nooit.
Pagina: 1