BlindRead/Write en CloneCD kunnen die cd's vrijwel altijd lezen. Er zijn een paar manieren voor om zo'n cd te beveiligen, daar staat een groot artikel over in de nieuwste c't.
Deze cd's voldoen niet aan de red-book standaard, en zouden daarom het logo "compact disc digital audio" niet mogen dragen. Hoe dat precies met alle legaliteit zit weet ik niet, de platenmaatschappijen zeggen zelf dat ze het goed uitgezocht hebben en dat het mag. Maar daar zijn de juristen nog niet helemaal uit geloof ik.
Wat hebben ze technisch aan die cd versleuteld?
Manier 1: Er staat een 2e data sessie na de audio sessie op de cd. Dit mag niet volgens red book. Een cdrom speler leest alleen de data-sessie, waar onzin in staat, en ziet zo niet dat het een audio cd is. De meeste audio cd spelers kunnen alleen de eerste sessie lezen en spelen de cd dus zonder problemen af. Maar er zijn ook audio cd spelers die zich hier wel eens in verslikken.
Manier 2: De lastigste manier, volgens de makers van CloneCD kan alleen de Plextor 40x scsi drive deze cd's lezen. Hier wordt elke track als data track gemarkeerd, ipv audiotrack. Audio spelers kijken hier niet naar, omdat die toch alleen maar audio cd's hoeven te slikken. Maar cdrom spelers kunnen er niets mee. Volgens de c't (ik quote) kan je dit zelf simuleren door een clonecd image te maken en in de control-file (*.ccd) voor elke audiotrack de regel "Control=0x00" te veranderen in 0x04. Dit is dus ook in strijd met Red Book.
Manier 3: Hier wordt de muziekdata zelf bewerkt. Er worden fouten tussen gezet die door de foutcorrectie van audio spelers eruit gefilterd kunnen worden, maar bij het lezen op een cdrom stikt het van de fouten. Hierbij helpt het meestal om de cd in burst-mode te rippen. Volgens Red Book zou dit mogen, het is nog steeds een audio-cd, zij het een manke.
Maar als je nu problemen hebt met een beveiligde cd moet je gewoon terug gaan naar de winkel, die zijn dan verplicht om hem om te ruilen voor een onbeveiligd exemplaar. Voor prive doeleinden mag je namelijk een kopie voor jezelf maken, zo is vastgelegd in het wetboek. Maar het wordt eigenlijk tijd dat we met z'n allen opstaan om te protesteren, anders zijn binnen een paar jaar alle cd's 'beveiligd' tegen kopieren.