Linker kanaal Onkyo versterker valt uit....

Pagina: 1
Acties:
  • 831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Het linker kanaal van mijn Onkyo versterker valt soms uit, als ik dan het volume verhoog of de versterker even uit en aan zet is ie meestal weer terug. Wat kan hier het probleem zijn ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
D'r zit volgens mij een relais in voor je speakeruitgang.
Na het aanzetten van de versterker hoor je waarschijnlijk een klik en dan pas heb je muziek uit je speakers. Dat relais kan na verloop van tijd (jaren) vuiligheid verzamelen (door het schakelen). Dat geeft een verhoogde weerstand in die verbinding naar je speaker. Door de versterker uit en aan te zetten laat je het relais opnieuw schakelen (met succes). Het verhogen van het volume verhoogt de uitgangsspanning tijdelijk waardoor het ook weer lukt om iets te horen.
Ik heb zelf ook een Onlyo versterker en moet er nog een keer iets aan (laten) doen. Ander relais-tje erin zou de truc moeten doen. Beetje contactspray zal (tijdelijk) ook wel werken.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

TdV

Ik heb hetzelfde probleem met mn technics versterker, als ik dan een klap op de versterker geef of de dradren aandruk gaat ie vaak weer aan. Ik heb de draden al vervangen dus daar zal het niet aan liggen. Eerst naar dat relais ns opzoeken dan, als er nog meer tips zijn hoor ik het graag...

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Er zit inderdaad een schakelrelais in, bedankt voor de info :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

seq_uence schreef op donderdag 20 december 2001 @ 19:13:
Er zit inderdaad een schakelrelais in, bedankt voor de info :)
Sorry dat ik nu nog reageer. Maar ik zit met hetzelfde probleem.
Heb je al een oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

Door het schakelen en de vonkjes ontstaat er een zwarte laag op de contactpuntjes van het relais.
De meeste relais zijn gewoon open te maken door de behuizing er af te wippen (link en recht een inkeping)
Wel eerst de relais eruit solderen met behulp van bv desoldeerlint.
Daarna de contactpuntjes met dun schuurpapier schoonmaken of nog beter een kraspen van glasviber.
Gebruik geen contactspray dit zal de zwarte aanslag niet verwijderen en zal het nog erger maken.
Door het tikken van de relais komen er ook vaak losse contacten van het relais.
De reparatiebedrijven zullen weer blij zijn met dit forum :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 12:38:
Door het schakelen en de vonkjes ontstaat er een zwarte laag op de contactpuntjes van het relais.
De meeste relais zijn gewoon open te maken door de behuizing er af te wippen (link en recht een inkeping)
Wel eerst de relais eruit solderen met behulp van bv desoldeerlint.
Daarna de contactpuntjes met dun schuurpapier schoonmaken of nog beter een kraspen van glasviber.
Gebruik geen contactspray dit zal de zwarte aanslag niet verwijderen en zal het nog erger maken.
Door het tikken van de relais komen er ook vaak losse contacten van het relais.
De reparatiebedrijven zullen weer blij zijn met dit forum :)
Ik ben je zeer dankbaar voor je reactie!
Ik ga mij hier dit week-end eens mee bezeighouden en zal mijn resultaten hier posten.

Verwijderd

Heb het relais eruitgesoldeerd, kapje eraf, en met een schuurpapiertje de 4 contacten wat geschuurd.

Jammer genoeg blijft het probleem hetzelfde, het had dus niet het gehoopte succes.

Heb vernomen dat het ook de preamplifier kan zijn dat niet meer goed werkt.

Het wordt dus nog wat verder zoeken. :+
Pagina: 1