Heb zelf de 8x8 Papst 8412 NGM (26 dBA, 34 CFM) als CPU-fan en de 8412 NGML (19 dBA, 26,5 CFM) als case fans besteld. Deze zullen de 8x8 Just Coolers (27 dBA, 30 CFM) vervangen die ik er nu in heb zitten.
Voor mij persoonlijk: 27 tot 28 dBA ervaar ik nog als stil. De 19 dBA van de 8412 NGML vind ik fluisterstil. De 16 dBA waar jij het over hebt, is zo goed als onhoorbaar, maar de fan is qua airflow niet effectief (zoals Rick al aangeeft). Let er op dat de ene 28 dBA de andere niet is: of een geluid als irritant wordt ervaren, ligt ook aan de frequenties die worden geproduceerd. Over het algemeen wordt het geluid van een grote fan met een laag toerental als minder storend ervaren dan dat van een kleine fan met een hoog toerental (bij dezelfde luchtverplaatsing)!
Om op de Just Coolers terug te komen: de eerste fan die ik vervangen heb, is de 7x7, 4200 RPM, 27 CFM windturbine die ik op m'n Spire Superrock koeler had zitten. Als jouw huidige fan meer dan 30 dBA produceert bij een hoog toerental, vind je de Just Cooler een verademing...
Groeten,
Maurice