Toon posts:

papst kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben op zoek naar een papst die weinig geluid maakt. ik heb het een en ander gevonden maar ik weet niet of de hoeveelheid lucht veel is of dat het veel herrie zou zijn...
is 20m3/uur genoeg of niet als je een amd hebt die normaal 42 graden is
en is 16 dba veel of is 28 dba nog aan te horen als je een lekker stille kast wilt

Verwijderd

Hey Jurian... ik vind het allemaal wel leuk zo dat je geinteresseerd bent in Papst fans en zo hoor, maar om de haverklap een topic openen ervoor kan toch echt niet >:)

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

idd, aangezien alle vragen over papst-fan's gaan kan je ze ook in 1 thread stellen..

Verwijderd

16 dBa is praktisch niks, ik heb er nu een 60x60x38 Delta op zitten die 40 dBa produceerd, dat is ook best te doen, ieg beter als de Delta 60x60x25 HP die ik eerst had.

Verwijderd

Topicstarter
okee maar is het geluid te verdragen

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 17:59 schreef jurian het volgende:
ik ben op zoek naar een papst die weinig geluid maakt. ik heb het een en ander gevonden maar ik weet niet of de hoeveelheid lucht veel is of dat het veel herrie zou zijn...
is 20m3/uur genoeg of niet als je een amd hebt die normaal 42 graden is
en is 16 dba veel of is 28 dba nog aan te horen als je een lekker stille kast wilt
Wat voor AMD-processor heb je precies, is ie overgeklokt j/n? En wat voor koeler heb je nu op je socket zitten?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

20m3/uur is wel heel erg weinig voor je processor.
Dit is namelijk 11CFM en denk ik erg weinig. Het zal je temperatuur echt wel doen stijgen.
Daarnaast is 16dBA een beetje onzin als je harddisk(s) niet in een of andere quiet case zitten. Deze maken namelijk al meer lawaai dan deze 16dBA. Ook een videocard cooler maakt meer herrie dan dat.
28dBA is echt wel acceptabel en brengt tenminste ook nog wat meer luchtverplaatsing met zich mee. :)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Heb zelf de 8x8 Papst 8412 NGM (26 dBA, 34 CFM) als CPU-fan en de 8412 NGML (19 dBA, 26,5 CFM) als case fans besteld. Deze zullen de 8x8 Just Coolers (27 dBA, 30 CFM) vervangen die ik er nu in heb zitten.

Voor mij persoonlijk: 27 tot 28 dBA ervaar ik nog als stil. De 19 dBA van de 8412 NGML vind ik fluisterstil. De 16 dBA waar jij het over hebt, is zo goed als onhoorbaar, maar de fan is qua airflow niet effectief (zoals Rick al aangeeft). Let er op dat de ene 28 dBA de andere niet is: of een geluid als irritant wordt ervaren, ligt ook aan de frequenties die worden geproduceerd. Over het algemeen wordt het geluid van een grote fan met een laag toerental als minder storend ervaren dan dat van een kleine fan met een hoog toerental (bij dezelfde luchtverplaatsing)!

Om op de Just Coolers terug te komen: de eerste fan die ik vervangen heb, is de 7x7, 4200 RPM, 27 CFM windturbine die ik op m'n Spire Superrock koeler had zitten. Als jouw huidige fan meer dan 30 dBA produceert bij een hoog toerental, vind je de Just Cooler een verademing...

Groeten,

Maurice

Verwijderd

Prettige feestdagen trouwens. :)

Verwijderd

geloof me. dat is zeer stil

ik zit met een cpu cooler van 45.5 dBA :(
en mijn moeder komt klagen dat ze niet kan slapen in de kamer erlangs. voordeel is wel 37.6 CFM >:)
Pagina: 1