Toon posts:

Vrijheid van geloof voor kinderen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de huidige samenleving is het een gewoonte of traditie dat kinderen hetzelfde geloof krijgen als hun ouders. Als je ouders katholiek zijn is de kans heel groot dat je zelf ook gedoopt wordt en katholiek wordt. Zo gaat het ook bij de islam, jodendom en vele andere geloven.

Als je het goed bekijkt is dit wel een beetje vreemd. Zou het niet beter zijn als een ieder zelf de kans krijgt om voor een geloof te kiezen? Vlak na je geboorte heb je namelijk volgens mij geen geloof. Als je opgroeit leer je van de wereld om je heen en kun je (eventueel) ook voor een bepaald geloof kiezen. Het is natuurlijk wel zo dat je later van je geloof kunt afstappen, maar eigenlijk is het wel vreemd dat iemand eerst bij de geboorte een geloof krijgt opgelegd, terwijl deze persoon misschien zelf later iets heel anders wil of zal gaan geloven.

Elk mens heeft toch ook recht op vrijheid van godsdienst? Als je deze regel ook op kinderen toepast, dan schend je in principe dit recht als je een kind een bepaald geloof oplegt. Het is echter wel heel lastig waar je de grens legt tussen geloof en niet-geloof. Wat mag je een kind wel leren en wat niet? Hoe zit het met morele opvattingen? Elk kind leert immers een bepaalde moraal, gelovig of niet.

Verwijderd

Ik denk zelf dat het doorgeven van geloof voortkomt uit twee dingen: angst en vertrouwen. Angst, dat het betreffende geloof verloren zou gaan wanneer het niet doorgegeven wordt. Vertrouwen, dat het goed is voor je kind om hem de waarheid (zoals die mensen het zien) leert over de wereld.

In mijn ogen is het goed om je kind algemeen geldende - en geloofsonafhankelijke - normen en waarden bij te brengen. Sommige gelovigen (met name die van de oude generatie) zijn er wellicht van overtuigd dat mensen zonder geloof niets goeds kunnen doen en per definitie het criminele pad zullen betreden, onder de invloed van het kwade, aangezien alleen geloof in God je zou kunnen behoeden van het kwaad. Bij mijn opa en oma (van mijn vader's kant) zag ik dit goed, zij waren zeer streng christelijk en ik heb ooit een gehoord dat zij ervan overtuigd waren dat ik voordat ik 15 zou zijn, in de gevangenis zou zitten of een behoorlijk strafblad zou hebben; ik zou de meest beruchte crimineel van het dorp worden. Geen van dat alles is ook maar enigszins "uitgekomen". Ik ben nog nooit in aanraking met de politie gekomen, en dat blijft ook zo, aangezien ik mezelf nimmer iets crimineels zou kunnen zien doen.

Dan zie je toch maar weer hoe raar de opvattingen van sommige 'Christenen' kan zijn.

Verwijderd

Ik denk dat het niet mogelijk is een kind geloofsvrij op te laten groeien als je zelf (of een andere belangrijke persoon/groep in zijn omgeving) gelovig bent. Het zal er sowieso mee in aanraking komen. Bovendien kan het ook pijnlijk zijn voor een kind om als enige niet tot het geloof te horen, maar wel de ideeën ervan mee te krijgen: het zal zich buitengesloten voelen.

Als het kind er later achter komt dat het het geloof maar niets vindt, moet je het natuurlijk de vrijheid geven om eruit te kunnen stappen.

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
ik vind dat geloof uiterst personlijk is en dus niet mag woorden opgelegt wel vind ik dat ouders kinder een geloof mogen bijbrengen met de opfoeding het mag alleen niet gaan herzen in de opvoeding zoals bij somige gelofen en het moet ook zeker de omgang met andere kinderen niet in de weg staan want dan kan dat aleen maar gevolgen heben later voor het kind die niet egt goed zijn voor de sosjale kontakten

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Verwijderd

Ik vind het opzich ok als je wordt opgevoed met wat kennis over verschillende godsdiensten en dat je dan later dus kan kiezen wat het beste bij je past, daarbij hoort ook helemaal niet geloven..het is maar wat je zlef wilt maar als je 4 jaar bent heb je daar denk ik niet echt een hele diepzinnige mening over

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Geloven is iets persoonlijks. Als je ouders een geloof hebben is het vrij logisch dat als je open staat voor geloven, je ook automatisch dit geloof verkiest. De reden is natuurlijk eenvoudig: je kunt er met je ouders over praten. Ik denk dat dat helemaal niet zo slecht is hoor. Als je echt wat anders wilt dan kun je dat natuurlijk altijd doen.

Ik heb mijn geloof ook van mijn ouders. Het is me niet opgelegd, maar vroeger werd ik wel meegenomen naar de kerk enzo. Tot op een gegeven moment ik daar geen zin meer in had en thuis bleef. Uiteindelijk ben ik zelf gegaan en nu ben ik ook protestants gereformeerd. Ik weet te weinig van andere geloven om daar concreet een mening over te hebben. Ik denk dat het niet de plicht van de ouders is om een kind veel te leren over allerlei geloven. Dat zou eerder de plicht van school moeten zijn ofzo. Je kiest toch meestal iets wat je kent - vraag maar aan reclamemakers.

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-01 14:13

Padvinder

doet z'n best

In hoeverre kiest een kind tegenwoordig dan nog voor het geloof...? Stel je laat een kind vrij in de keuze, dan wordt het kind ouder en ouder en kiest (onder invloed van vriendjes, e.d.) volgens mij echt geen geloof later. Het is namelijk niet echt populair tegenwoordig om te zeggen: "Ik geloof in God!"

Voor mij is deze situatie erg herkenbaar: Ik ben opgevoed zonder geloof. Mijn ouders zijn beide katholiek opgevoed maar doen daar al heel lang niets meer mee (behalve met Kerstmis naar de kerk, iets wat ik overigens ERG hypocriet vind...). Ik heb dus helemaal niks met geloof, kerken, god, en dergelijke.
Mijn vriendin is van huis uit protestants (volgens mij)opgevoed. Haar ouders zijn sterk gelovig en voeden hun kinderen dan ook zo op. Kinderen zijn lid van het koor, helpen bij de mis, etc. Echter als een van die kinderen (ze hebben er 5) 18 jaar wordt, mag het kind zelf kiezen. Wel of niet geloven. Dus is mijn vriendin (de oudste) in principe nog wel gelovig, maar niet actief. De twee volgende (21 en 18) doen volgens mij helemaal niets meer met geloof. De jongsten (14 en 16) doen dus verplicht mee.

Ze bidden aan tafel, maar alleen omdat het moet van de ouders. Mijn vriendin woont sinds kort in haar eigen huis en bidt nooit voor het eten. Dat doet ze dus eigenlijk alleen voor haar ouders (althans, zo zie ik dat).

Ik vind het een moeilijke kwestie om aan te snijden... wat moet je doen met kinderen. Ze kunnen op jonge leeftijd zelf zeker geen keuze maken, simpelweg omdat ze geen idee hebben welke geloven er zijn en wat ze inhouden. Dus zou je een kind moeten helpen in zijn/haar keuze. Maar dan dring je dus vanzelfsprekend je eigen geloof aan je kind op, toch?

Ik vind dit een goede discussie... ook een leuk moment om te posten, zo vlak voor kerstmis (volgens mij het meest verschrikkelijke feest aller tijden)...

Verwijderd

Mijn ouders zijn (net als ik) atheisten. Niet altijd geweest hoor, maar nu dus wel... Toen ik 6 was moest ik van mijn ouders mee naar de kerk, alleen om te leren wat anderen bezighoudt.

Dus met een open vizier je kinderen opvoeden. Ik ben nooit gedoopt, maar na dat kerkbezoek vroegen mijn ouders wel wat ik ervan vond en of ik vaker naar de kerk toe wilde. Niet dus.

Verwijderd

Mijn ouders zijn (net als ik) atheisten. Niet altijd geweest hoor, maar nu dus wel... Toen ik 6 was moest ik van mijn ouders mee naar de kerk, alleen om te leren wat anderen bezighoudt.

Dus met een open vizier je kinderen opvoeden. Ik ben nooit gedoopt, maar na dat kerkbezoek vroegen mijn ouders wel wat ik ervan vond en of ik vaker naar de kerk toe wilde. Niet dus.
Ik denk dat als je op je zesde 1 keer een mis bijwoont je totaal geen besef hebt van wat het geloof inhoudt en het meest logische antwoord wat een zesjarige kan geven is dat ie er niet meer naar toe wil, omdat het vooral lang (koud afh van welke kerk) en saai is. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen aanval op je opvoeding of wat dan ook, ik vraag me alleen af hóe open je in zo'n geval naar het geloof kijkt.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 13:14 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

Ik denk dat als je op je zesde 1 keer een mis bijwoont je totaal geen besef hebt van wat het geloof inhoudt en het meest logische antwoord wat een zesjarige kan geven is dat ie er niet meer naar toe wil, omdat het vooral lang (koud afh van welke kerk) en saai is. Of heb ik het verkeerd begrepen?
HAHAHAHA! Sorry.... Ik ben natuurlijk niet slechts 1 keer gegaan!!!! Had ik erbij moeten zeggen!

Het ging om een aantal jeugd-diensten, inclusief gesprekken met pastoraal werkers. :)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het lijkt me nogal logisch dat als je ergens in geloofd dat je dat ook aan je kinderen laat weten. Ik kan me niet voorstellen dat een diep gelovig persoon zegt:

Ik vertel je er lekker niets over, je zoekt het maar uit want er zijn ook mensen die me voor gek verklaren en zeggen dat er geen god is en ze hebben er ook nog redelijke argumenten voor ook. En er zijn ook nog mensen die zeggen dat ik een afgod aanbid en zeggen dat hun god de echte is.

Op het moment dat je zo kan redeneren ben je niet echt een aanhanger van een godsdienst. Je bent dan waarschijnlijk een (agnostisch) atheist. Godsdiensten gaan er per definitie van uit dat ze gelijk hebben en dat hun leer de enige ware is. En dat het vanzelfsprekend is dat die leer moet worden uitgedragen, natuurlijk te beginnen bij je kinderen.

Trouwens: Er zijn wel degelijk mensen die een andere godsdienst hebben dan hun ouders.

Mijn vader was katholiek, mijn moeder Russisch orthodox, ik werd Nederlands hervormd gedoopt, inmiddels officieel uitgeschreven. Mijn eerste vriendinnetje kwam uit Egypte en was islamitisch. Daarna een Boedistische uit Thailand. Nu al jaren een katholieke met een Joodse oma.

Waar doet iedereen zo moeilijk over :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 13:28 schreef Ortep het volgende:

Mijn vader was katholiek, mijn moeder Russisch orthodox, ik werd Nederlands hervormd gedoopt, inmiddels officieel uitgeschreven. Mijn eerste vriendinnetje kwam uit Egypte en was islamitisch. Daarna een Boedistische uit Thailand. Nu al jaren een katholieke met een Joodse oma.
LLLLOOOOOLLLL!!!!!! What's next, a transsexual lesbian nazi hooker with a flock-of-seagulls haircut and only one nostril, obducted by U.F.O's and forced into weight-control programs?

;)

I love Weird Al Yankovic!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 17 december 2001 10:24 schreef jorisbol het volgende:
Mijn vriendin is van huis uit protestants (volgens mij)opgevoed. Haar ouders zijn sterk gelovig en voeden hun kinderen dan ook zo op. Kinderen zijn lid van het koor, helpen bij de mis, etc.
Dit is het voorbeeld van een gezin waarin ruimte is voor meer dan één godsdienst. Zo zie je het maar zelden

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Padvinder
  • Laatst online: 23-01 14:13

Padvinder

doet z'n best

Op maandag 17 december 2001 13:42 schreef Ortep het volgende:

[..]

Dit is het voorbeeld van een gezin waarin ruimte is voor meer dan één godsdienst. Zo zie je het maar zelden
Jaahaaa... Tjonge... ik heb toch allemaal geen verstand van die dingen... |:(

Ik ben totaal ongelovig, en als ik een foutje maak met woorden als protestants, dominee, pastoor, kerk, synagoge, hostie en tostie :9, mis en raak 8-), dan is dat omdat ik af en toe niet helemaal meer begrijp wat nou bij wat hoort...

Grtx, JorisBol

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Als je een kind gelovig opvoedt, dan heeft het toch een gelovige basis, ook al laat je het zelf de vrijheid eruit te stappen. Daar is gewoon niks aan te doen, de opvoeding is immers de basis voor de rest van je leven. Het is dan ook wel vrij logisch dat veel gelovigen ook ouders van hetzelfde geloof hebben. En mensen die geen belijdenis doen maar wel gelovig zijn opgevoed (zoals ik), hebben toch een bepaalde basis waar je aan vast zit (morele waarden, bepaalde denkbeelden, etc.) Dat hoeft helemaal niet erg te zijn overigens. Het is alleen niet waarschijnlijk dat een christelijk opgevoed iemand overgaat op het totale en pure atheisme en vice versa.

De wereld om je heen interpreteer je immers altijd vanuit je eigen cultuur en opvoeding. Dat is heel goed te zien als je met iemand uit een andere cultuur aan het chatten/mailen komt.

Zo mail ik geregeld met een Amerikaan en hij is (uiteraard) helemaal voor hun eigen cultuur. Hij vertrouwt met toe dat hij $ 15,000 kwijt is geweest aan advocatenkosten vanwege een onzinklacht van z'n vrouw en dat hij dankzij deze klacht, de enorme openbaarheid van justitie en het bestaan van headhunters en detectives geen baan kon vinden tot 200 km in de omgeving van zijn woonplaats, dat hij nog steeds als schuldig in de computers staat en dat hij hierdoor nog steeds ver weg een baan moet zoeken, maar.... hij vindt het Amerikaanse systeem (en zelfs vooral die openbaarheid) fantastisch! Dat snap ik niet, maar ja... hij is erin opgegroeid.

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Op zondag 16 december 2001 17:42 schreef marsz het volgende:
In de huidige samenleving is het een gewoonte of traditie dat kinderen hetzelfde geloof krijgen als hun ouders.
Inderdaad, als de ouders atheistisch (of anti-theistisch)zijn, dan zal dit kind waarschijnlijk ook atheistisch worden. Dat is de andere kant van de medaille.

Verwijderd

Iemand zonder geloof opvoeden kan dan wel, maar zonder levensbeschouwing wordt lastig. Ik denk dat je dat in deze kwestie toch wel even goed in je hoofd moet houden. Een kind kun je islamitisch, katholiek of boeddhistisch opvoeden, maar ook agnostisch en atheïstisch passen in dat rijtje.
Wat ik vooral heel belangrijk vind, is dat een kind meekrijgt dat de levensbeschouwing van zijn ouders niet de enige is, en ook zeker niet boven de levensbeschouwing van anderen staat. Dan vind ik het helemaal niet erg als ouders hun kinderen wat van hun geloof mee proberen te geven, integendeel zelfs.
Bij katholieken kies je zo rond je 12e zelf of je wel of niet met dat geloof doorwilt. Als je je Vormsel doet, geef je aan dat je verder wilt, maar je kunt er net zo goed voor kiezen dit niet te doen.

• BOCmetalhead
  • Laatst online: 17-11-2025
kinderen moeten vrij kunnen kiezen of ze willen geloven of nie!!! bij mij is het door mijn strot gedouwd en dan weer je juist kinderen het geloof af! Niet dat ik geloof heb het gereject!! en ik ben er blij om maar als je ze vrij opvoed kunnen ze makkelijker kiezen en als je ze van bijde kanten wat leert maken ze niet een domme onoverdachte keuze

Metal to the bone

Verwijderd

Een kind van 12 kan helemaal geen evenwichtige beslissing maken op dit gebied. Ik denk dat mensen pas vanaf een jaar of 20 een beetje in staat zijn een redelijke keuze te maken. En soms zelfs die niet nog lang niet :)

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:39 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Een kind van 12 kan helemaal geen evenwichtige beslissing maken op dit gebied. Ik denk dat mensen pas vanaf een jaar of 20 een beetje in staat zijn een redelijke keuze te maken. En soms zelfs die niet nog lang niet :)
STEMPEL!!!! makkelijk he? stigmatiseren? iedereen over 1 kam scheren

hoezo geld dat voor iedereen?
ik ben 14 en kan heel goed nadenken over een geloof of niet hoor

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:42 schreef spock13 het volgende:

[..]

STEMPEL!!!! makkelijk he? stigmatiseren? iedereen over 1 kam scheren

Dat denk je maar dat is niet zo :)

En nu even serieus, als ouders wil je het beste voor je kinderen, je straft ze soms als ze iets verkeerd gedaan hebben om ze normen en waarden te leren. Voor gelovige ouders is het dus belangrijk dat je ze de normen en waarden bijleert van het geloof, dat is immers de waarheid voor hun. Je gaat je kinderen toch ook niet gelovig opvoeden als je als ouders niet gelooft? Dus waarom wel andersom?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 16:07 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Dat denk je maar dat is niet zo :)
edit:
de :) was nog niet geladen |:( |:(

Verwijderd

Jij kon toch ook iets compressen zodat het altijd kleiner werd? >:)

Maar zonder grappen, ik zeg niet dat mensen van 14 niet heel verstandig kunnen zijn of goed kunnen nadenken. Alleen een heel groot deel van je karakter en denkwijze wordt gevormd in je puberteit enzo. Dus ook al ben je nu heel bewust in je keuzes, ik denk toch dat je een beter oordeel kan maken als je zeg maar 'volwassen' bent. Beetje naar woord op zich, maar d'r zit wel wat in. Geestelijk ben je gewoon over een paar jaar een stuk rijper. Wacht maar af :)

Verwijderd

Volgens mij is het allemaal heel simpel:

Iedereen voedt zijn kinderen op zoals hij denkt dat het best is. Als de ouders gelovig zijn, dan zien zij het als een waarheid dat God bestaat.

Net als een atheïst zijn kinderen níet leert dat er een God bestaat. Want dat is voor hen de waarheid.

Niemand is fout, het is alleen fout als je het gaat doordrammen als het kind twijfelt. Het kind heeft recht om te twijfelen vind ik, dus dan moet het niet gedwongen worden om al dan niet te geloven.

Wat ik me nog wél afvraag is het volgende:

Mag je een kind leren dat er géén God bestaat? Voor dat kind lijkt het dan alsof de wereld vol is met leugenaars.
Kun je dat maken, tegenover je medemensen?

• Loona35
  • Laatst online: 18-01 11:59
geloven is overbodig in deze maatschappij, alle buitenlanders zullen over 25-50 jaar wel gegeneraliseert zijn en ook inzien dat elke dag bidden je niet vooruit helpt

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:14 schreef loona35 het volgende:
geloven is overbodig in deze maatschappij, alle buitenlanders zullen over 25-50 jaar wel gegeneraliseert zijn en ook inzien dat elke dag bidden je niet vooruit helpt
Kun je dat alsjeblieft ergens mee onderbouwen? Dit lijkt een beetje op een troll/flamebait.

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:13 schreef Cheatah het volgende:

Mag je een kind leren dat er géén God bestaat? Voor dat kind lijkt het dan alsof de wereld vol is met leugenaars.
Dat is in principe net zo fout maar aangezien dat meer in overeenstemming is met hoe ik er over denk zou ik dat minder erg vinden .... krom he?

Ik zou gelovigen niet als leugenaars afschilderen tegenover mijn kinderen, misguided is een mooiere term >:)

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:07 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Jij kon toch ook iets compressen zodat het altijd kleiner werd? >:)
[zwaar-ot]
niet dat het altijd kleiner werd... maar waarom kan iets wat een 1 of een 0 is maar 2 waardes bevatten? dat ontgaat me
[/zwaar-ot]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 19:13 schreef Cheatah het volgende:
Als je een kind opvoedt dat God wel bestaat, dan groei je ook op in een wereld met leugenaars (de ongelovigen)... Dus hoe dan ook, je groeit op in een wereld met leugenaars. :'( Tenzij je de waarheid in het midden laat?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 20:40 schreef marsz het volgende:

[..]

Als je een kind opvoedt dat God wel bestaat, dan groei je ook op in een wereld met leugenaars (de ongelovigen)... Dus hoe dan ook, je groeit op in een wereld met leugenaars. :'( Tenzij je de waarheid in het midden laat?
Dat is bijna onmogelijk voor gelovigen, omdat ouders daarmee hun eigen geloof in twijfel zouden trekken.

• BOCmetalhead
  • Laatst online: 17-11-2025
tjsa daarover verschillen de meningen voor mezelf ben ik blij dat ik het hele geloof heb opgedoekt! en zo ken ik er nog wel een paar! maar ja als mensen geloven en er blij mee zijn... waarom nie! zelf zou ik niet eens meer kunnen geloven! Heb op 11 september een vriendin van mij verloren op 19 jarige leeftijd verongelukt op bali en overleden! haar ouders geloofde ook er is in de tijd van overlijden tot begraven 2 keer een dominee over de vloer geweest voor'troost' waarvan de laatste keer was om de begravenis te bespreken! En iedere avond waren er minimaal 20 man aan vrienden over de vloer ik kan me voorstellen dat je daar meer aan heb dan aan zo'n domine! ik bedoel als er zo'n 200 man aan vrienden langs komt om te rouwen en steun te betuigen aan haar ouders daar put je toch meer kracht uit dan uit zo'n idioot boek! maar dat zal wel aan mij liggen

Metal to the bone

Verwijderd

Kun je het maken om je kind te leren dat er wél een god is, zodat het voor het kind lijkt dat de wereld vol met leugenaars is?

en van spock13:
[zwaar-ot]
niet dat het altijd kleiner werd... maar waarom kan iets wat een 1 of een 0 is maar 2 waardes bevatten? dat ontgaat me[/zwaar-ot]
Ik reply wel ff in die thread over compressie.

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Mag je een kind leren dat er géén God bestaat? Voor dat kind lijkt het dan alsof de wereld vol is met leugenaars. Kun je dat maken, tegenover je medemensen?
Tuurlijk, je maakt sowieso een keuze, wat je je kind ook vertelt. In een maatschappij waar geloven vanzelfsprekend is, is het misschien logischer het kind gelovig op te voeden, maar hier nu in Nederland kun je zelf kiezen denk ik.

Het kind opvoeden met de idee dat stelen kan bijvoorbeeld, is een extreem voorbeeld dat wel duidelijk maakt dat sommige keuzes niet zo practisch zijn om door te geven.... ;)
Pagina: 1