“The world is a book and those who do not travel read only one page”
Verwijderd
Lijkt me een goed idee om nu de faq te lezen 
Wat je in ider geval wilt is een user aanmaken met useradd.
Dan met Alt-F2 inloggen als user op je tweede scherm, en daar X te starten met startx.
Als het goed is zit je dan in de grafische interface.
Wat je in ider geval wilt is een user aanmaken met useradd.
Dan met Alt-F2 inloggen als user op je tweede scherm, en daar X te starten met startx.
Als het goed is zit je dan in de grafische interface.
ik run op een P1 133 met 24 MB edo ram
ik heb turbolinux server 6.5
ik kon het nergens duidelijk trug vinden
ik heb turbolinux server 6.5
ik kon het nergens duidelijk trug vinden
Verwijderd
DIt hebik ook met RedHat. Volgens mij heeft dat iets te maken met je netwerk instellingen. Oplossing weet ik niet ik heb RedHat 7.2 gereinstalled en toen deed hij het weer.
bij startx zegt ie:
bash: startx: command not found
heb je X wel geinstalleerd?Op zondag 16 december 2001 16:52 schreef Master_tCC het volgende:
bij startx zegt ie:
PSN: Houtvlot
ik heb gewoon de onderste iso van deze pagina geinstalleerd...
http://www.linuxiso.org/turbolinux.html
het kan zijn dat ik iets HEEL simpels over het hoofd ziet, want ik heb nog NOOIT eerder met linux gewerkt...
http://www.linuxiso.org/turbolinux.html
het kan zijn dat ik iets HEEL simpels over het hoofd ziet, want ik heb nog NOOIT eerder met linux gewerkt...
Verwijderd
Kom op nou, lees de FAQ even:
- Ik ben nieuw met Linux, welke distributie moet ik nemen?
RedHat, SuSE en Mandrake zijn de meestgebruikte distributies, vooral door beginners. Het heeft een makkelijke installatieprocedure, en ze starten meestal op in een GUI (Grafical User Interface), zoals Windows.
Inderdaad. Als je graag met TurboLinux verder wilt, dan kan dat ook. Ik zou dan als ik jou was eventjes opnieuw installeren en er dan op letten dat "X" geinstalleerd wordt (wordt ook wel XFree genoemd). Dat is namelijk je grafische omgeving. Die lijk je nu niet geinstalleerd te hebben. Bij turbolinux 7 zit de nieuwste versie daarvan (4.1.0). Ik zou als ik jou was daarna wel je kerneltje upgraden (2.4.5 zit bijgeleverd), maar dat is weer een heel ander avontuur.
neem gewoon suse of redhat veel makkelijker
2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002
ik installeer nu weer opnieuw, en heb X-window-system aangekruisd
Je wilt dus linux gebruiken maar wilt geen command prompt.Op zondag 16 december 2001 16:44 schreef Master_tCC het volgende:
Hey, ik ben dus helemaal nieuw met linux... ik heb turbolinux gedowload, geinstalleerd en nu start ik op...
ik log in als "root" met m'n password en er staat: Welcome to turbo linux
nu is er nog steeds een soort dos,
[root@topserver /root]#
maar nu kom ik niet verder naar het grafische gedeelte ?! hoe? (I know, I am noob with linux)
Persoonlijk vind ik dat een tegenstelling.
Als je niet van plan bent om de console te gebruiken, gebruik dan windhoos
Unix/Linux leer je niet in X-windows.
Verwijderd
Mjah, dat ben ik niet helemaal met je eens.
Ik denk dat iedereen op een andere manier leert, en dat dat niet per definitie verkeerd is.
Ikzelf vind het vaak erg prettig om, wanneer ik iets installeer, dat het gewoon werkt.
En dat ik van daar uit dingen ga verkennen.
Dat kan om een klein en simpel programma gaan, of om een besturingssysteem.
Er valt namelijk heel wat voor te zeggen om eerst eens vertrouwd te raken met linux, en niet alles direkt uit willen zoeken en zelf te willen doen.
Dan breekt er vaak meer dan dat je wilt. Dat geeft ook niet echt motivatie om er verder mee te gaan.
Verder kun je je afvragen of Linux niet gewoon klaar is voor de massa, en of het gewoon als gebruikers systeem ingezet mag worden.
Wel kan het dan erg handig zijn om dan mensen om je heen te hebben die er dan wel verstand van hebben.
Ik denk dat iedereen op een andere manier leert, en dat dat niet per definitie verkeerd is.
Ikzelf vind het vaak erg prettig om, wanneer ik iets installeer, dat het gewoon werkt.
Er valt namelijk heel wat voor te zeggen om eerst eens vertrouwd te raken met linux, en niet alles direkt uit willen zoeken en zelf te willen doen.
Dan breekt er vaak meer dan dat je wilt. Dat geeft ook niet echt motivatie om er verder mee te gaan.
Verder kun je je afvragen of Linux niet gewoon klaar is voor de massa, en of het gewoon als gebruikers systeem ingezet mag worden.
Wel kan het dan erg handig zijn om dan mensen om je heen te hebben die er dan wel verstand van hebben.
Je leert niet met te klikken hoorOp zondag 16 december 2001 20:20 schreef MarcelP het volgende:
Mjah, dat ben ik niet helemaal met je eens.
En vaak doen die grafische config tooltjes niet altijd hun werk goed. Deze verschillen ook van distro to distro.
Console commands werken altijd. Die kan je ook automatiseren. Als je niet bereid bent ze te leren dan ben jij niet klaar voor linux en is linux ook niet klaar voor jou.
Mwa, maar er is een verschil tussen alleen in de console werken en in een grafische omgeving werken en af en toe wat in de console doen...Op zondag 16 december 2001 20:31 schreef Pr3d4t0r het volgende:
[..]
Je leert niet met te klikken hoor
En vaak doen die grafische config tooltjes niet altijd hun werk goed. Deze verschillen ook van distro to distro.
Console commands werken altijd. Die kan je ook automatiseren. Als je niet bereid bent ze te leren dan ben jij niet klaar voor linux en is linux ook niet klaar voor jou.
En ik kan me best voorstellen dat iemand een grafische omgeving wil (ik zit ook 99.9% van de tijd in X), en dat hoeft helemaal geen belemmering te zijn om GNU/Linux of een andere UNIX te gebruiken.
Alleen als je nooit een command prompt wilt aanraken wordt het lastiger
Verwijderd
Dan hebben we verschillende standpunten.
En ok, ik zal linux niet bij mijn oma op de pc zetten.
Dat lijkt me problemen gaan geven.
Maar als je vanaf dag 1 in linux alles in console wil kunnen doen zal je het zeker niet gemakkelijk hebben. Ik denk dat je het jezelf overbodig moeilijk maakt.
Maar ik heb het hier over een desktop.
Dan vind ik het niet echt nodig meer om in console te werken. Ik doe het zelf wel, en zie er ook de waarde van in, maar het zijn wel uitzonderingssituaties waarin dat nog echt nodig is.
Voor een server vind ik X niet echt nodig, eerder overbodig.
Als je dan een grafische interface erop wilt draaien, ga dan eerst maar wat experimenteren ermee, en neem de tijd om iets op te zetten en te leren.
Maar als je vanaf dag 1 in linux alles in console wil kunnen doen zal je het zeker niet gemakkelijk hebben. Ik denk dat je het jezelf overbodig moeilijk maakt.
Dan vind ik het niet echt nodig meer om in console te werken. Ik doe het zelf wel, en zie er ook de waarde van in, maar het zijn wel uitzonderingssituaties waarin dat nog echt nodig is.
Als je dan een grafische interface erop wilt draaien, ga dan eerst maar wat experimenteren ermee, en neem de tijd om iets op te zetten en te leren.
Verschillende standpunten inddOp zondag 16 december 2001 20:42 schreef MarcelP het volgende:
Dan hebben we verschillende standpunten.
dat mag he
ik vind linux ook geen desktop OS
Ik begrijp best dat mensen zich nogal onwennig voelen op een console, maar hoe vroeger je begint hoe sneller je ermee weg bent
Oftewel X is in jouw ogen een nutteloos programma.Op zondag 16 december 2001 21:12 schreef Pr3d4t0r het volgende:
[..]
ik vind linux ook geen desktop OShehe en op een server draai je zoiezo nooit X.
Ikzelf vind Linux een prima desktop. Het is alleen niet de geschikte desktop voor alle mensen, maarja...wat dat betreft is geen niets een desktop OS (Nee ook
X configureer je met xf86config of met xf86setup.Op zondag 16 december 2001 18:03 schreef Master_tCC het volgende:
ik installeer nu weer opnieuw, en heb X-window-system aangekruisd
Als ik jouw was zou ik voor het laatste gaan.
Meestal stopt de vendor ook specifiek tooltje om het te configureren. Suse heeft bevoorbeeld het mooie SAX.
Om X op starten type je :startx
Verreweg de makkelijkste manier om linux te leren kennen met de desktop is mandrake. Dus als je hier niet uitkomt dan raad ik je aan die iso's te downloaden en dan verder te knoeien.
Als je documentatie of hulp wilt onder linux tik je:
man X
man xf86setup
man man
in /usr/doc staat meestal ook documentatie
succes!
Ik geef mijn oma liever een geconfigureerde linux bak met patience en wat andere spelletjes dan een windows95 bakkie. Als dat ding 'freezed' kan ik het niet aan het uitleggenOp maandag 17 december 2001 01:24 schreef Valium het volgende:
Ikzelf vind Linux een prima desktop. Het is alleen niet de geschikte desktop voor alle mensen, maarja...wat dat betreft is geen niets een desktop OS (Nee ook-OS niet).
Pagina: 1