[WC] bong, voor en tegen ?

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
goedesmiddags tweakende medemens,

Aangezien ik sinds kort (2dagen) int bezit ben van een watergekoeld systeem, ben ik nu over manieren aant denken om mijn koelwater ook daadwerkelijk koel te houden.
En als snel vond ik t idee van een bong, of hoe zon watertoren ook heet, t aantrekkelijkst.
maar nu wil ik even de voor en nadelen op een rijtje zetten met jullie hulp

aan de hand van een voorbeeld dan maar:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atje/Bong/front.jpg
front
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atje/Bong/camera.jpg
perspectief
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atje/Bong/left.jpg
left
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atje/Bong/top.jpg

Dit was mijn idee van zon apparaat. Wat je bovenin ziet is een erg grove spons. Mijn redenatie was, dat het water hier als het ware doorheen moet sijpelen, daardoor duurt het langer eer het onder is en heeft het dus meer tijd voor de fase overgang. Hetzelfde geld natuurlijk voor de waterdamp, als het goed is dan gaat er ook minder damnp verloren op deze manier omdat de damp niet zomaar ontsnappen kan.
Verder leek het me in mijn geval een idee om als lucht voor de inlaat de warme lucht van je systeemkast te gebruiken, dat klinkt raar, maar warme lucht laat het water makkelijker verdampen, en als ik me niet vergis zit de grootste warmte verlies em in het overgaan naar de verschillende fasen.

hier al direct een discussiepunt :P
1. is dit zo of is het in de werkelijkheid veel belangrijker om gekoelde lucht langs de druppeltjes te sturen ?
2. is die spons een goed idee, of is het verstandiger om de toren geheel open te laten ?
3. ik heb een dangerden maze2, koper dus, wat kan ik in het water doen om ervoor te zorgen dat ik geen enge ziektes krijg door deze opstelling?
4. eigen inbreng op dit idee ?

ben eens benieuwd wat jullie te melden hebben

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 20:39

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
hoe groot wordt dat ding wel niet :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
best klein eigelijk, lxbxh = 25x20x75
had ik in gedachte

Verwijderd

Dat is wel erg klein voor een BONG. Wat voor een FAN wil je er dan in doen?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Iets zegt me dat zo'n spons niet zoo fantastisch gaat werken :?

• Melvin15397
  • Nu online
Ik denk dat op deze manier er water gaat lekken door het gat van ventilator, of zal dat wel mee vallen?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
of dat lekken mee gaat vallen weet ik natuurlijk niet, maar je zou zoiets kunnen doen:
code:
1
2
3
4
|XXXXXX|
|XXXXX/ FAN
|XXXXX  FAN
|XXXXXX|

X = spons
| = kast
/ = afdakje

en als fan wilde ik eigelijk gewoon een 8cm casefan drin douwen

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:44
Mhh ik denk eigenlijk, voor zo ver ik het tekeningtje goed begrijp, dat het niet gaat werken. Die fan aan de zijkant is er voor om de lucht door de buis naar boven te blazen maar als de hele buis volt zit met spons kan de lucht nooit de buis uit, dus blaas je gewoon tegen de spons aan wat dus amper koeld.

Ik heb ook een bong cooler gemaakt en getest. Bij mij vielen de resultaten wat tegen. Het werkte daar in tegen wel goed izm een radiator. radiator voerde het opgenomen vermogen af en de bong liet het water daarna net ff dat tikje extra afkoelen. Water temp daalde z'n 5 graden tov een opstelling met alleen een radiator. Maar een losse bong cooler leverde bij mij een temp stijging van z'n 8 graden tov een radiator. (nu moet ik wel veel warmte afvoeren ivm die peltier)

Wat ik nu heb is ideaal :) Een grote radiator uit een auto gehaald (de gril radiator dus deze is 60x30x5 cm) en die uit me raam gehangen met de fan die er standaard in de auto opzat er gewoon nog op deze op 5 volt gezet aan een apparte voeding en mijn water temp is op dit moment z'n 2.8 graden :)

Verwijderd

Wanneer je een spons gebruikt krijg je volgens mij niet dat er energie uit het water wordt onttrokken door condensatie.. en dan zal het hele effect weg zijn.. volgens mij is de beste opstelling nog altijd met een PVC buis, en een fan die de waterdruppels 'omhoog' blaast..

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025
De bong gaat niet werken icm een spons, want dan krijg je een soort "massa" van water ipv veel kleine druppeltjes. Dat laatste moet wel omdat je op die manier veel contactoppervlak met de lucht hebt, waardoor de warmteafgifte optreed.

Op het forum van [H]ardocp stond een hele lange discussiedraad over de bong en de theorie erachter.
Daar staat alles goed uitgelegd.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
het kan wel met een spons, als je spons van metaal is en der buisjes gekoeld water doorlopen, maar dat heet een radiator:)

• FMS
  • Niet online

FMS

Het idee achter een bong is om waterdamp te creëren hierdoor komt energie vrij -> water koelt af. Dat spons gaat hier tegenwerken.
Verder moet een bong het liefst hoog zijn, ivm de val afstand van het water. Als je bong hoog genoeg is hoef je zelfs geen fan te gebruiken.

Verwijderd

Dat met die spons werkt natuurlijk niet. Wel interessant om de warme lucht van je systeemkast te gebruiken als ingangs lucht voor je cool-tower.

Ik zit me hier suf te rekenen :'( maar kom er niet uit of dit zinvoll is (Coulson & Richardson's chemical enineering "Water cooling")

Iemand een idee of dit een posifief of negatief effect op de cooling heeft.

Verwijderd

Waarom zou je daar warme lucht voor gebruiken? je moet de warmte / energie van het water ontrekken.. en deze zal door de lucht worden opgenomen, wanneer je warme lucht gebruikt lijkt het mij moeilijk om warmte te ontrekken. ik zou dus gewoon kamertemperatuur gebruiken..

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Dat gaat inderdaad niet werken, zon grote spons vind je amper, je kan dus beter een paar lappen stof verticaal in je bong hangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    | ^ |------- < warm in
    | . |
    |  .|
    |.  |
    |  .|
    | . /
    | . < FAN
    |.  |
    |>>>|------- > koud uit

Dit blijft het beste systeem omdat er gewoon flink wat lucht langs het water gaat en de rest is toch bekend.

MAAR: Warmtewisselaar is erg handig. Binnenkort komt mijn visie op deze zeer aangenaamde vorm van het ontnemen van energie aan water ;)

Verwijderd

Beter ontwerp is om de ventilator boven de sproeier te plaatsen (scheelt ook nog zo'n PVC aftakkings buis). Er moeten dan natuurlijk wel gaten geboord worden (onderin de kolom boven de vloeistof spigel :) , om een gasflow tot stand te brengen

Verwijderd

Nog een ideetje:

Volgens mij zit de optimisatie van de "bong" hem in genoeg lengte van de buis (liefst tot het plafond) en goede verdeling van de het water in zo klein mogelijke druppeltjes (mischien nog andere mogelijkheden dan douchkop maar bij geperforeerde zeefplaat). Om de 10 cm kleine ringen aanbrengen van +- 1 cm om water te laten herverdelen
(water neigt naar wand te gaan, waardoor weinig warmte overdracht plaatsvindt)

• bredend
  • Laatst online: 07-05 07:54
Lijkt een beetje op wat iemand eens had: Een oliekoelspiraal met allemaal kleine gaatjes en dan van die groene schuursponsdoekjes ertussen. Dan loopt het water er idd langzamer langs, maar je heb wel minder fijne druppels.
Dus, langzaam laten vallen ( :? ) of hoog natuurlijk.
En/of fijne druppeltjes.

Als die spons dus heel grof is (dan heet het al geens spons meer :+ , kan het....

• Cryolite
  • Laatst online: 13-05 09:36
Op zondag 16 december 2001 21:15 schreef cooltower het volgende:
Nog een ideetje:

Volgens mij zit de optimisatie van de "bong" hem in genoeg lengte van de buis (liefst tot het plafond) en goede verdeling van de het water in zo klein mogelijke druppeltjes (mischien nog andere mogelijkheden dan douchkop maar bij geperforeerde zeefplaat). Om de 10 cm kleine ringen aanbrengen van +- 1 cm om water te laten herverdelen
(water neigt naar wand te gaan, waardoor weinig warmte overdracht plaatsvindt)
Klopt. Hoe langer je buis, hoe langere contacttijd tussen water en lucht --> meer verdamping --> lagere temperatuur van het water.

Kleine druppeljes is per liter water meer contactoppervlak, meer contactoppervlak --> meer verdamping --> lager temperatuur van het water.

Ringen aanbrengen is een goed idee omdat je hiermee inderdaad het aan de wand klevende water ook nog in het systeem betrekt --> beter rendement.

Nog beter zou trouwens een ring zijn met een opstaande rand waar weer gaatjes inzitten zodat je weer een douchekop-effect krijgt.

Verwijderd

In ander topics over Bongs lees ik veel dat er mogelijk bacterien in de bong komen en rond gepompt cq verneveld worden wat schadelijk is voor de gezondheid (legionella bacterie) Is dit zo? :? geldt dat niet alleen als je met planten enzo werkt. Hoe komt dit er da in?

Ik lees chloor toevoegen of 20% alcohol oplossing van maken verversen 1 maal per week???????

Naar mijn mening komt bacterien groei het makkelijks voor in stilstaand water, demi water lijkt mij een ongezonde voedingsbodem voor bacterien. Ik zou (voor de zekerheid) natriumsufiet (niet te verwarren met sulfaat) toevoegen. Oplossing hiervan wordt in industrie toegpast als reinigingsmiddel voor flessen (goedkope wijn bevat veel sufiet waarvan je hoofdpijn krijgt)Het is te krihgen in wjnhandels die ook "doe het zelf paketen" voor wijn maken verkopen

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
[afbeelding]
front
[afbeelding]
perspectief
[afbeelding]
left
[afbeelding]

de bijgewerkte versie zoals jullie zien.
Het idee: bovenin zit een fan die de lucht door de gaten aanzuigt van onderop.
bovenin zit ook een buis met gaatjes aan de binnenkant, waar het water naar buiten wordt gespoten.
om de zoveel cm zit een ring met gaatjes die t water dat tegen de kant is neergeslagen opvangt en weer als druppel laat vallen.

verder zit er natriumsulfiet in voor de goede gezondheid.
Wat is hier nog op toe te voegen???
en zijn er mogleijkheden die kunnen zorgen dat dit ook op een hoogte van 75cm al werkt ?

Verwijderd

Ik kijk naar die tekening van je. Hoe zit die sproeier in elkaar??? Ik zie een circelvormige buis aan de wand van de buis, waarin gaten zitten, wordt zo het gehele buisoppervlak "ideaal" bevochigd???

Verwijderd

Een idee:

In plaats van de spoeier een zeefplaat (geperformeerde plaat metaal). De gaatjes moeten klein zijn en zoveel mogelijk.Nou komt het, er moet altijd een vloeistof niveau op de zeefplaat staan!!!! en dat is de moeilijkheid.

Bijpass maken van bodem van de bong waar vloeistof bevind naar sproeier middels tweede pomp.
In bijpass moet een regelbare kraan zijn. Proef ondervindeljk moet nu de juiste waarde gevonden worden om een constant vloeistof niveau op de zeefplaat te creeren.

nadeel : als niveau op de zeefplaat blijft stijgen (en je hebt dit niet door) stoomt je bong over :')
Dit zou natuurlijk opgelost kunnen worden door een level transmitter in de bong op de zeefplaat te bouwen die een regelbare klep in de bijpass aanstuurd (beetje duur denk ik)

kort om stom idee :P

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atje/Bong/sproeier.jpg

Dit moet je je voorstellen bij mijn sproeier :)

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

D'oh. Dit hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook gewoon wat minder water erin doen, dan zal je pomp af en toe wat lucht slaan, maar dan stroomt ie niet over. Want er kan nooit meer water in zitten dan er doorloopt (ofzo)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 21:02 schreef cooltower het volgende:
Een idee:

blabla,

kort om stom idee :P
het idee is goed, maar heb je het niet een beetje moeilijker gemaakt dan t in werkelijkheid hoeft te zijn?

je zou toch veel makkelijker het gedeelte met die plaat gesloten kunnen houden ?
dan kan die niet overlopen, en als hij helemaal vol zit dan zorgt de pomp voor extra druk.
tis alleen een beetje moeilijk om hem zo af te stellen dat hij altijd vol is, maar je zou eventueel lucifer stokjes in de gaatjes kunnen steken totdat t uitgebalanceerd is ofso.

Verwijderd

Ik denk dat je me niet begrijpt Cornholio2001. Er moet vloeistof op die zeefplaat staan om ervoor te zorgen dat er dan door elk gaatje evenveel water gaat en je dus een ideale verdeling van water over de kolom het gecreerd. Als je je pomp hard laat draaien kan het zo zijn dat er zich water ophoopt op de zeefplaat maar blijft stijgen, omdat water IN nietgelijk is aan water Uit.

Verwijderd

Dat model van die sproeier ziet er mooi uit. Ik denk alleen niet dat hiermeee een ideale verdeling van het water optreed, immers bij een druk X komt al het water op ongeveer het zelfde punt. Gehele stukken in de kolom zullen niet bevochtigd worden.

Ik denk dat je beter een buis kan nemen met twee vertakkingen. In de buis moeten gaatjes geboord worden en niet alleen loodrecht maar ook twee onder een hoek van 45 graden :)

Trouwens dat over beperkte lengte van de buis van 75 cm buis, al eens gedacht aan 3 serieel geschakelde bongs, die als communicerende vaten zijn opgesteld :P

Verwijderd

spreek me wel aan met die gesloten plaat boven de zeefplaat
Atgast, dan heb je gewoon weer een douch kop gefit voor de bong :P

Zou je eigenlijk een apparte zware pomp voor moeten gebuiken voor "bong koeling" en het gekoelde water opvangen in aquarium. De tweede (lichte pomp) zorgt voor de circulatie van het "koude water" naar de processor. Het verwarmde water (door processor) mond dan weer uit in het aquarium)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Hm, nu ben ik er nog niet helemaal uit op welke manier ik het beste t water kan koelen.
ik zit met t probleem dat ik niet boven de 75cm uit wil aangezien ik hem weg wil bouwen in mijn bureau.

dus kan ik een bong bouwen die goed functioneerd op die grote ???
ik ga er dus vanuit dat ik dan de druppels heel erg fijn moet proberen te krijgen...
als dit niet gaat lukken, moet ik toch maar gewoon voor een radiator gaan... zou wel jammer zijn :)

Verwijderd

Je druppels moeten ook weer niet te fijn worden: dan verdwijnen ze boven uit je bong, meegevoerd door de luchtstroom.

Natriumsulfiet of kopersulfaat doet wel iets tegende bacterien.

Een idee. Als je nu beneden in de bong, nog niet in het water, een wiel zet met schoepen erop. Dat slaat een gedeelte van het water weer omhoog.

En: je kunt je bong ook 'vouwen'. Dus 2 pijpen, 2 sproeiers bijvoorbeeld.

Verwijderd

Helpt het misschien ook om een ijzeren/aluminium bong gevuld met staalwol en stukken spons te gebruiken?

t' is maar een ideetje, ben waterkoeln00b:).

• Diablow
  • Laatst online: 04-04-2025
Metalen buitenkant is idd beter, er je wilt zo min mogelijk water verversen dus zoveel mogelijk water dat weer condenseerd, om dit te berijken moet de temp. van de buis zo klein mogelijk zijn, metaal geleid de waarmte beter naar buiten.
Doel is een zo groot mogelijk koeloppervlak, bij bong losse druppels, dus erg groot koeloppervlak.
De druk moet ook groot genoeg zijn of de ring(sproeier) anders verdeelt het water nit over hele oppervlak.

Verwijderd

OK, ik wil ook mijn 2 cents bijdragen. Hier is mijn voorstel voor een efficiente en stille 'bong':

-Koop een aluminium buis en 2 bochtstukken.
-Bovenin de 1e buis de douchekop.
-Onderin een schuine plaat (vermindert het ruisen van de druppels- veel stiller)
-boven de douchekop een knik naar beneden voor buis 2
-buis 2 is voor het afkoelen en condenseren van de damp. (evt. gevuld met losse alu/staalwol)

My 2 cents. :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
dan zal ik 3dmax nog maar eens opstarten en weer een nieuw ontwerp maken, es zien of dit haalbaar is.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
[afbeelding]
front
[afbeelding]
perspectief
[afbeelding]
left
[afbeelding]

weer geupdate zoals je ziet

zijn hier nog op of aanmerkingen aan of kan deze zo in productie ? :7

Verwijderd

1. Dit model werkt niet!!! Volgens mij moet die warmte veroorzaakt door verdamping van het water juist uit die kolom kunnen, waar denk je dat die warmte nu blijft???
Het koel-rendement is nu laag :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
waarom denk je dat die fan onderaan in de andere buis is geplaats ??

psies, om de warme lucht en damp die richting op te zuigen.
de warmte kan verder toch nergens heen.

Verwijderd

Ik ben benieuwd of ie werkt!!! iets zegt me dat de "gebogen pijp" een laag rendement heeft

Verwijderd

Ik heb zelf ervaring met bong-koelers, en ik denk dat dit onwerp idd niet een hoog rendement heeft.
die fan onderin lijk me ook geen goed idee, als er namelijk nog klijne druppeltjes naar beneden vallen zullen er een hoop door de fan naar buiten geblazen worden

Daarom zit er bij mijn bong een vijver-vilter aan de bvenkant om te zorgen dat die druppeltjes worden opgevangen en weer terug naar beneden vallen. zonder die filter zie je de druppeltjes er aan de bovenkant uit vliegen en bijf je je bong bijvullen :( .

als douchekop gebruik ik een Pr*xis sproeier, werkt perfect.
tevens heb je een goede sterke pomp nodig omdat deze het water omhoog moet pompen (bij mij 1m).

last but not least: ik ben nog steeds bezig met een goede lucht vilter om stof ed uit de toren te houden, ook wil ik om die reden een warmte-wisselaar onder in de toren bouwen om het water dat door de toren gaat en naar de proc gescheiden te houden.

ik hou jullie op de hoogte....

(soory voor eventuele tiep fouten :) )

• Cryolite
  • Laatst online: 13-05 09:36
Volgens mij kun je beter de bovenkant open maken en niet zoals je nu wilt een U op z'n kop maken. Omdat wat jij waarschijnlijk wil (het verdampte water weer laten condenseren bovenin en dan via de andere pijp weer naar beneden laten stromen) het water uiteindelijk niet echt veel zal koelen. Het beste resultaat bij een bong krijg je door (bij voorkeur droge) lucht in een rechte lijn langs het water te laten stromen met een zo groot mogelijke stroomsnelheid (weer niet te hard want dan gaat het fluiten/huilen/andere herrie maken.) en je water in zo klein mogelijke druppeltjes (kleine druppels -> groot oppervlak -> meer verdamping -> lagere temperatuur) naar beneden laten vallen.
Op maandag 17 december 2001 21:02 schreef cooltower het volgende:
Een idee:

In plaats van de spoeier een zeefplaat (geperformeerde plaat metaal). De gaatjes moeten klein zijn en zoveel mogelijk.Nou komt het, er moet altijd een vloeistof niveau op de zeefplaat staan!!!! en dat is de moeilijkheid.
Dit is dus de werking van een destilatie kolom, alleen hier zorg je ervoor dat de vloeistof over een rand stroomt en de damp door de gaatjes naar boven, waarbij er een uitwisseling van stoffen tussen damp en vloeistof plaatsvind. Wat je dus krijgt bij een zeefplaat is dat het water aan een kant door de gaatjes zal vallen en aan de andere kant de lucht er door omhoog stroomt. (als je zeefplaat de gehele doorsnede omvat tenminste.)
Pagina: 1