Ik heb via mijn werk 2 120x38mm (papst type 4606)gekregen. deze gebruiken ze om plc systemen te koelen. ik heb deze 2 serie geschakeld alleen ze maken nog teveel lawaai, hoe kan ik dit oplossen??
Je kan een dimmer kopen bij de gamma. Deze is normaal voor gloeilampen, maar je kunt hem ook voor 230 V fans gebruiken. Neem niet de goedkoopste anders hoor je een brom uit de dimmer komen en is het nog niet stil.
Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500
Dimmers zijn eigenlijk ook niet bedoeld om fan's te dimmen.. (misschien had je met een halogeen dimmer meer succes gehad, maar dan nog....)
Die fan's maken gebruik van synchroon-motoren.. Die snelheid waarmee die motoren draaien wordt bepaald door de frequentie van de wisselspanning, in ons geval dus 50Hz.. Wil je die dingen echt goed langzamer laten draaien, dan zou je de frequentie omlaag moeten regelen, en dat kan alleen maar goed met een pwm-regeling.. En die is niet zomaar even goedkoop te krijgen..
Die fan's maken gebruik van synchroon-motoren.. Die snelheid waarmee die motoren draaien wordt bepaald door de frequentie van de wisselspanning, in ons geval dus 50Hz.. Wil je die dingen echt goed langzamer laten draaien, dan zou je de frequentie omlaag moeten regelen, en dat kan alleen maar goed met een pwm-regeling.. En die is niet zomaar even goedkoop te krijgen..
Verwijderd
als je ze in serie schakelt werkt dat dimmen niet goed ik wou eerst ook twee 12v fans in serie zetten op 24 volt maar omdat ze temp geregeld waren ging da niet
Pagina: 1