.jpg --> poster

Pagina: 1
Acties:

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
hey,

ik heb een aantal high quality tekeningen in .jpg formaat die ik graag af wil laten drukken als poster..
ik heb alleen geen idee waar ik dit het beste kan doen en hoeveel het me gaat kosten.
heeft iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt,

Lev

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Tim Schuhmacher

abasios

Wat is bij jouw High Quality
Hoe groot wil je je posters?
Zwart wit Tekeningen of kleur?

Verwijderd

tja, houd er wel rekening mee dat als je ze groter maakt het iets pixeliger kan gaan worden he

maar ga eens langs bij een drukker bij je in de buurt...

offuh, http://www.raster40.nl even kijken, om prijzen te checken... (zo de enige drukkerij die ik uit mijn hoofd weet :) )

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
formaat verschilt nog al en zijn ook geen standaart formaat.. sommige zijn 1024 x 768 pixels en andere weer 1600 x 1500... ze hoeven niet op mega formaat afgedrukt ofzo.. ze zijn allemaal kleur..

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op zondag 16 december 2001 15:52 schreef lev het volgende:
formaat verschilt nog al en zijn ook geen standaart formaat.. sommige zijn 1024 x 768 pixels en andere weer 1600 x 1500... ze hoeven niet op mega formaat afgedrukt ofzo.. ze zijn allemaal kleur..
sorry, maar op monitor-resolutie is dat heel wat, maar voor druk niks:

1600 betekent dat met een resolutie van 600dpi je net 2,5 inch haalt, oftewel een afbeelding van net een 4cm breed.

dat is niet veel, verder is jpeg een 'lossy' format, dat beschadigingen in de afbeelding toelaat door de compressie, vooral in grote egale vlakken en in contrastrijke gedeeltes, scherpe lijnen.

waarschijnlijk wordt dat niet erg mooi, om te drukken moet je andere bestandsformaten gebruiken (tenzij je er speciale doeleinden vor hebt, je drukker in Bapthulesi-land zit, en je het via een isdn-lijn wilt overzenden), verder is het van belang dat je bestand in CMYK is, geen RGB.
hou tevens flinke dpi-resoluties aan (300-600 dpi) geen 72dpi (schermresolutie)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

en heb jij toevallig een idee waar ik mooie plaatjes/wallpapers etc in dat formaat vandaan kan halen?

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 15:41

Tim Schuhmacher

abasios

define mooie plaatjes

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:00
Op zondag 16 december 2001 17:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

sorry, maar op monitor-resolutie is dat heel wat, maar voor druk niks:

1600 betekent dat met een resolutie van 600dpi je net 2,5 inch haalt, oftewel een afbeelding van net een 4cm breed.

dat is niet veel, verder is jpeg een 'lossy' format, dat beschadigingen in de afbeelding toelaat door de compressie, vooral in grote egale vlakken en in contrastrijke gedeeltes, scherpe lijnen.

waarschijnlijk wordt dat niet erg mooi, om te drukken moet je andere bestandsformaten gebruiken (tenzij je er speciale doeleinden vor hebt, je drukker in Bapthulesi-land zit, en je het via een isdn-lijn wilt overzenden), verder is het van belang dat je bestand in CMYK is, geen RGB.
hou tevens flinke dpi-resoluties aan (300-600 dpi) geen 72dpi (schermresolutie)
het valt te proberen, jij weet toch niet welke resolutie (ppi) lev zijn afbeeldingen heeft? en of hij de compressie (standaard 80%) niet gewoon op 100% heeft staan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:42

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op zondag 16 december 2001 17:56 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

het valt te proberen, jij weet toch niet welke resolutie (ppi) lev zijn afbeeldingen heeft? en of hij de compressie (standaard 80%) niet gewoon op 100% heeft staan.
wat is dan het nut van jpg zonder compressie :?

de posters die ik regelmatig naar de drukkerij stuur zijn altijd 300 dpi, in tiff formaat, met een wallpaper met een resolutie van op z'n hoogst 1600x1200 (ik neem aan dat je niet een wallpaper met een nog hogere resolutie gebruikt, want het vreet alleen maar geheugen en performance) vul je nog geeneens een a4'tje

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 18:19 schreef Ener-G het volgende:

[..]

wat is dan het nut van jpg zonder compressie :?
op internet mogelijk zijn :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zondag 16 december 2001 17:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Over het algemeen vind ik je antwoorden een stuk beter. 600 dpi is een slecht voorbeeld omdat dit in de regel nooit nodig is, niet voor fullcolour drukken en helemaal niet voor een eenmalig plot-festijn. 300dpi is voor fullcolor drukwerk wel ongeveer het meest gebruikte omdat je niet meer nodig hebt voor raster 60. En ja, er zijn dingen die in een fijner raster gedrukt worden, maar die zijn zeldzaam.

Voor het antwoord op de vraag.. waarom zoek je niet wat poster boeren op internet. Verder hebben bedrijven als HEMA, Kruitvat, Sony e.d. online een digital imaging service. Over die laatste is bijvoorbeeld de gewaardeerde user cutter erg tevreden. Maar ook een lokale foto-zaak kan vaak wel vanaf cd een digitaal bestand drukken.

Wat in jou geval het beste is ligt aan je bestand, je wensen en de plek waar je het laat afdrukken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

mooi: plaatjes met een resolutie die zo hoog is dat ze geschikt ze geschikt zijn voor afdruk op posterformaat :)

Verwijderd

Een goede (!) copy shop bij jou in de buurt kan dat karwei vast wel klaren. Over de prijs kan ik kort zijn, ik weet het niet.

• Haywire
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Ik wil toch wat relativering aanbrengen. Om iets zinnigs te kunnen zeggen over de hoeveelheid pixels in een afbeelding moet je niet praten over DPI (dots per inch) maar over PPI (pixels per inch). Voor full-color-druk heb je helemaal niet zo'n idioot hoog aantal PPI nodig. 1024 of 1600 is inderdaad aan de krappe kant als je een poster hebt, maar 150 of 300 ppi is voldoende, zeker als je het over een poster hebt die je over het algemeen van een afstand bekijkt. Met 1600 pixels heb je dan nog maar iets meer dan 10 inch, maar dat is toch al een stuk meer.

De DPI-resolutie die je nodig hebt zal een stuk hoger zijn, omdat je wel de mogelijkheid wil hebben om d.m.v. rastering afzonderlijke pixels kleurgradaties te geven. Dots zijn per definitie wel of niet aanwezig, je kunt geen dots maken die maar een klein beetje kleur hebben. Om kleurgradaties aan te kunnen brengen zul je dus heel wat dots per pixel nodig hebben. Maar dat is niet iets waar je je (in beginsel) druk om hoeft te maken als je het hebt over de afmetingen van een digitaal plaatje.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~mkeulen/tweakzut/Picture.jpg

Ik heb zelf bij sony deze twee pano's van 75x25cm laten vereeuwigen. Bovenste is 3700x1330 onderste is 3500x1044. Vind ze erg goed gelukt.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 17 december 2001 16:21 schreef Haywire een ontzettende bak tekst
PPI is een term die niet gebruikt wordt, simpelweg omdat dat nergens voor nodig is. De DPI van een afbeelding hoeveel pixels ie ook is bepaald het formaat op papier. Op het schermt doet DPI er niets toe maar gaat het om pixels. DPI komt pas kijken op het moment dat je het gedrukt/geprint wilt hebben.

Benodigde DPI's berekenen voor bv offset drukwerk is:

R60 x 2,54 = 152 x 2 = 304 DPI

Raster in lijnen per cm x 2,54 (omzetten naar lpi) x 2 = benodigde aantal DPI's voor drukwerk. Plotten kan met minder af.

Zet je dus je plaatje op 304 dpi in pshop zonder deze opnieuw te berekenen (onderste vinkje) en je maar een breedte van 3 cm overhoudt dan weet je dat je beeld dus onvoldoende formaat heeft.

• Haywire
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Op maandag 17 december 2001 16:56 schreef OzBoz het volgende:

[..]

PPI is een term die niet gebruikt wordt, simpelweg omdat dat nergens voor nodig is.
Dat lijkt mij nogal relatief :) Ik geef toe dat het meestal wel duidelijk is waar het over gaat, maar strikt genomen is een dot (met name als je het hebt over DPI-resoluties die voor consumenten-printers worden gebruikt) toch iets heel anders dan een pixel. Als mensen dat onderscheid uit het oog gaan verliezen, dan kan het toch een erg relevante term zijn.

In de professionele wereld is het inderdaad minder boeiend, omdat je het daar (correct me if I'm wrong) meestal niet over DPI-resoluties hebt, maar over rasters.

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 27 december 2001 21:24 schreef Haywire het volgende:

[..]

In de professionele wereld is het inderdaad minder boeiend, omdat je het daar (correct me if I'm wrong) meestal niet over DPI-resoluties hebt, maar over rasters.
PPI's boeien NOOIT omdat een pixel-maat nooit als een oppervlakte-eenheid wordt gebruikt (en ook helemaal los van een bepaald aantal centimeters). En zo hoort dat ook. In de prepress-wereld houdt men rekening met het uiteindelijke raster waarin gedrukt gaat worden, afhankelijk daarvan bepaal je namelijk de benodigde resolutie voor een scan. Dus daar heb je het zowiezo altijd over DPI since dat onlosmakelijk verbonden is met het uiteindelijke raster. Printers zijn weer een heel ander verhaal, belichters ook.. maar zover moet je het niet doorvoeren, daar gaat het in dit geval niet om.

Verwijderd

Als je niet zo'n grote poster wilt kun je ook via een online foto-service printen. Die gaan tot zo'n 20x30cm.
Zie onder andere:
www.kruidvat.nl
www.ah.nl
www.hema.nl
Pagina: 1