Sprit SX / FX16 - sbuitgangen > HD recorder

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hoi,..ik heb een vraagje..

Ik heb 4a 8 bussen nodig op men mengtafel..
Wat een beetje verwarrend is van deze specs op de pagina, is dat er 2 subgroepen zijn, maar je em aan kan sluiten en mixen voor een 4/8 recorer, maar ja,.. Is dat normaal en goed te doen? (4 sporen tegelijk uitsturen naar recorder)

alvast bedankt

edit
sorry vergeten links te plaatsen :
de spirit FX 16 > http://www.soundcraft.com/products/spirit_fx16.html

de spirit SX >
http://www.soundcraft.com/products/spirit_sx.html

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
*schop*
theeft geen haast,..maar ZOU iemand toevallig wat weten (ik ben namelijk de komende dagen wat offline)

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04-2025
*schop 2*

Onder het mom van: You scratch my back, I scratch yours! Ik heb dan wel geen idee, maar je topic een schop geven kan ik wel doen! 8-)

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

Verwijderd

Beste Gitaarwerk, ik snap je vraag niet helemaal, maar wat je dus eigenlijk wilt is 4 kanalen via je mixer uitsturen naar een 4 sporen recorder? :?

(zo ja, hier een aanwijzing:)

Je kunt kannaal 1&2 van je recorder aansluiten op Bus1 en kannaal 3&4 op Bus2. er zitten boven ieder kanaal knopjes waarmee je kunt kiezen naar welke uitgang het geluid gaat. Dan kun je dus kiezen of het geluid van een kanaal naar uitgang Bus1 of Bus2 moet. Met de balance regeling van ieder kanaal kun je dan het geluid links (Bus1 links, of Bus2 links) of rechts plaatsen. (8>

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beandwoord, en zo niet, plaats dan ff je vraag in een andere vorm zodat ik beter snap wat je precies van plan bent. :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
:) ja..dit bedoelde ik..Maar men voornaamste vraag was : omdat het KAN volgends de website, of er ook meerdere aansluitingen op die ene bus zitten.

Maar ik snap et nu wel.. Ik denk dat ik echt een 4 bus moet zoeken, als ik er 4 tegelijk wil recorden, wat ik dus met de folio niet kan :( helaas...
misschien een ander idee voor een goedkope 4bus mengtafel oplossing?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:46

Illusion

(the art of)

je kan best met deze tafels een 4sporen HD recorder aansturen hoor, is geen enkel probleem, mits je niet een ingangskanaal over meerdere uitgangen wil verdelen (kan wel, maar is iets moeilijker), maar aangezien dat toch niet de bedoeling is met een meersporenrecorder is dat niet erg.
Hoe het werkt:
een normale tafel heeft een stereo-uitgang, wat dus 2 sporen is. (bij mij is een spoor per definitie mono)
deze tafel heeft echter ook 2 subgroepen, dit is een extra submaster. je kan elk faderkanaal naar OF de stereo uit OF de subgroepen OF allebij routen. normaal gesproken worden die 2 subroepen in de tafel intern doorgelusd naar de masterfaders, maar je kan ze ook naar buiten leiden, waardoor je dus 2 extra uitgangen hebt. hier even een setje voorbeelden van hoe je elk signaal op een andere uitgang kan krijgen
spoor1=subgroep1
spoor2=subgroep2
spoor3=master L
spoor4=master R
naar spoor1 ==> signaal routen naar sub 1/2 en dan pan helemaal naar links
naar spoor2 ==> signaal routen naar sub 1/2 en dan pan helemaal naar rechts
naar spoor3 ==> signaal routen naar master (of stereo of L/R verschilt per tafel) en dan pan helemaal naar links
naar spoor4 ==> signaal routen naar master en dan pan helemaal naar rechts

wil je nou bijvoorbeeld 2 stereo-kanalen i.p.v. vier mono, dan is spoor1=stereo1-links, spoor2=stereo1-rechts, spoor3=stereo2-links, spoor4=stereo2-rechts , en in dit geval kan je met de pan gewoon het stereobeeld regelen (pan=balance)

4 stereo kanalen is echter niet mogelijk

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik wil et liefst 8 kanalen hebben :P
sorry,.. >:)

maar ok..dan zet ik er een schakelkastje tussen op de pathcbay ofzow..

dan gebruik ik L+R als subgroepen..en dan doe ik de uitgangen naar een andere mixer??? > lijkt me makkelijker om gewoon ineenkeer een 4 of 8 sub mengtafel te nemen

(de bedoeling is iig 4 of 8 mono )

• Illusion

Illusion

(the art of)

je kan natuurlijk wel je auxilaries, (de send kanalen, draaiknopjes boven je faders) gebruiken, ik weet neit hoeveel sends/auxilaries deze tafel heeft, maar ik geloof dat hij er vier heeft. je kan dan je auxilaries ook als out-kanalen gebruiken, om dan de volgende extra indeling te krijgen:
spoor5=aux1
spoor6=aux2
spoor7=aux3
spoor8=aux4
het is nu iets moeilijker mixen omdat waarschijnlijk niet alle auxen post-fader zijn, maar het kan wel:
naar spoor5 ==> niet naar sub1/2 of L/R routen, maar aux1 opendraaien
naar spoor6 ==> niet naar sub1/2 of L/R routen, maar aux2 opendraaien
enz enz enz
als je auxen echter niet post-fader, maar pre-fader zijn, dan heeft de fader(schuif dus) geen invloed op het opname-niveau van dat kanaal, dus moet je goed opletten wat je doet en het volume niet met de faders, maar de aux-knoppen regelen. voor studio-werk is dit te doen, voor live-opnames echter niet (nou ja, gewoon onhandig)

meer info nodig??? stuur maar een ICQ :)
succes

• Illusion

Illusion

(the art of)

ow niet te vergeten, als je je auxen voor de HD-recorder gebruikt, kan je ze dus niet meer gebruiken voor het aansturen van effecten als galm, delay enz.... dat is dus wel een flinke beperking, maar als je geen galm/delays hebt, of die met de HD-recorder zelf creeeert, dan is dat geen probleem

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik gebruik ze dus wel erg veel.. ik heb 2 effect units.. beide mono aangestuurd, maar zou ze et liefst stero gebruiken.. (dan weet ik ook dat ik gelijk voor 8 kanalen , maar 4 over hou :) maar ja.. hd recording op computer kan veel hebben :P

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een Spirit Folio SX en ben er erg blij mee. Je kunt er dus in ieder geval 4 sporen tegelijk mee opnemen (let op, ik praat hier dus over mono-kanalen); je kunt de Subgroup gebruiken (L/R) en de Mix (L/R).
Op de outputs van de Sub en Mix kun je dus een 4 sporen recorder aansluiten (ik heb zelf m'n Gina20 soundcard op de sub zitten, en m'n Mix gaat naar versterker, die binnenkort vervangen gaat worden door studiomonitoren). Je kunt ook de Sub evt. naar de Mix toe routen. Dit is verder allemaal genoemd.
Je kunt idd ook de aux gebruiken, maar dit werkt lang niet altijd even prettig, en het zou betekenen dat je maar 2 outputs extra krijgt (aux1 is nl. pre-fader, niet erg handig dus; aux2 kun je kiezen tussen pre/post, kun je dus post zetten en als L-kanaal gebruiken; aux3 is post, kun je dus als R-kanaal gebruiken). Nog een nadeel kan zijn van aux: je kunt nu geen gebalanceerde kabels gebruiken.

Wat ik nog niemand heb zien opnoemen:
de Spirit SX heeft Direct Outputs. De eerste 8 monokanalen hebben een Direct Output. Deze kun je dus direct aansluiten op een recorder, en je kunt kiezen of ze allemaal pre of post zijn. Erg handig, ik gebruik ze zelf alleen nog niet. Maar heb je bijvoorbeeld een bepaalde synthesizer die je altijd apart wilt opnemen, dan kun je dus inputs van je recorder dus altijd reserveren hiervoor.

Laat ff weten als je nog vragen hebt.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
das een stuk handiger die direct outputs..
dan heb ik opzich niet de subs nodig.. nou ja..die kan je dan als variable inputs houden dus..

ik heb altijd microfoon en gitaarinput standard al in recorder zitten nu...

Maarehm... Ik heb nog niet echt met sub-mengpanelen gewerkt.. hoe zit et dan om die kanalen terug te horen (ik heb er maar 4 terug) die moest je toch gewoon op de ingangen aansluiten???

• Illusion

Illusion

(the art of)

je vraag is me niet geheel duidelijk, stel hem even wat duidelijker, dan geef ik wel antwoord

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
zo..ff verder gaan op dit forum :)

ff kijken naar de specs voor de SX direct uit

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik weet et denk ik

de SX lijkt me de beste keuze..
Ik kan gebruik maken van de direct outs..
kanaal 1 tot 8 is schakelbaar voor pre of post fader
meerfere signalen naar 1 kanaal kan ik met de subs doen!

als ik dit niet goed heb,..graag ff aanmerkingen (ben n00b op gebied van routing :P )

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Je zegt het grotendeels goed.
Nog even voor de duidelijkheid:
Subs gebruik je dus eigenlijk als het ware om verschillende kanalen samen te vatten onder één fader en één output (of 2 voor stereo). Daarbij heb je nog de mogelijkheid om subs door te routen naar de mainmix.
Direct outputs zijn dus direct vanaf een kanaal naar bijvoorbeeld een recorder, en zijn pre of post fader (let op: bij de SX kies je of 8 directs pre of alle 8 post, dus niet per kanaal verschillend)
Aux kun je ook gebruiken, maar heeft niet echt de voorkeur, ivm met instelbaarheid (geen fader etc).

In studio's worden meestal Direct outputs gebruikt, die dan worden gemonitored over subs bijvoorbeeld, of soms over de aux.
Bij live optredens worden bijvoorbeeld vaak alle drum-mics (dat kunnen er gauw 6 zijn) naar een sub gegooid, welke dan vervolgens naar de mainmix gaat. Zo heb je dus de drums onder één fader zitten.

Heb je op je recorder niet zoveel inputs zitten dan kun je er dus voor kiezen opnames altijd te maken via de sub, en normaal gewoon te monitoren over de mix. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Verder heeft ie ook nog een stereo-monitor output (vanaf de main mix), en een 'mono-sum' waarmee je evt ook kunt monitoren.

Ik zou als ik jou was ff ergens een demo zien te regelen. En download de manual/users guide van de site, daar staat ook heel veel info in.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hey,..ja
Ik heb alles nog eens goed doorgekenen...ik zet zowieso alles post fader en ik dnek dat dit eengoekopere oplossing is dan een LX7 of een FX16

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Inderdaad goedkoper. Maar de LX7 is verder wat meer bedoeld voor live werk, maar heeft wel uitgebreidere routingsmogelijkheden. DE FX16 is ook erg leuk, kwa design vergelijkbaar met de SX (tja, ze zijn ook in de zelfde periode ontworpen/uitgebracht), maar dan met een lexicon efx erin (erg goed), en per direct ouput pre of post instelbaar. Verder zit je op een gelijk aantal bussen (alleen een aux extra).
Je zou ook evt. naar een ander merk kunnen kijken, maar dan kom je toch al gauw bij Mackie terecht, en die zijn duurder, maar nog wel net iets beter (let op: eigenlijk alleen een verschil tussen zeer goed en nog beter :)). Kijk niet naar Behringer, is niet echt geweldig voor dit soort dingen, de kwaliteit van Soundcraft/Spirit is gewoon veel beter. Soundcraft werkt o.a. met Britisch EQ, wat zorgt voor een mooie (beetje warme) klank.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ja.. idd.. mackie word me net iets te duur...en ik heb al 2 fx units, dus die lexicon hoef ik in princiepe ook niet meer.. en btw, et scheelt me geld.. Ik zet alle direct outs anders toch wel op post-fader, dus ik denk toch dat ik die neem...alleen nu ff kijken waar te krijgen

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Kijk ff bij Feedback, zijn over het algemeen vrij goedkoop, en je hebt dan ook nog een stukje goede service (naar mijn mening). Ik heb hem daar ooit gekocht voor fl.1099,- maar ik denk niet dat je hem nu nog zo goedkoop kunt vinden, aangezien dat toen een aanbieding was.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Klopt..feedback is niet ver hier vandaan.. maar heeft em niet meer staan..
Ik zou em ergends 2e hands op de kop moeten tikken ofzo
misschien verspuy ..

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Er is ook een nieuwe Spirit serie uit, de M-serie, maar deze raad ik je af, minder mogelijkheden voor routing.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
M serie?? hmmz.. ff kijken.. (kan geen kwaad)
is dit ook in dezelfde prijsklasse ongeveer?

k.gezien.. prijs weet ik ook.. dit soort dingetje heb ik nu.. en heeft veelste weinig mogelijkheden

ow maar toch.. direct outs.. das wel heel erg handig ..(die was ik namelijk van plan te gebruiken) maar ja.. ik mis wel de 2 bussen. maar wel SPDIF uit :D das wel zeer bruut :) maar ja.. ff goed AD convertertje kopen ben je er ook :P en daar heb ik toch niets aan als ik record en digitaal wil over zetten..dan kan dat ook via de pc,... waarom zou ik dan nog een mengtafel hebben :P

neej..ik hou et lekker bij de SX :P

• Illusion

Illusion

(the art of)

Kan helaas geen prijslijst vinden, maar ik kan je ook absoluut de GL2200 serie van Allen&Heath aanbevelen. Klinkt mijns insziens beter dan Spirit en heeft 4 subs. Ik dacht dat deze serie geen direct-outs heeft, maar heb net ergens een spec gezien die zei dat hij ze wel heeft.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
klopt.. zijn beter.. kosten ook meer.. wat net buiten men budget ligt

de Spirit M8 kost 1999,- en de Folio FX8 kost 1599
dusz.. lijkt me toch die SX beter :P tis nu voornamelijk de prijs ff waar et om gaat

• Illusion

Illusion

(the art of)

GL2200 heeft Direct-outs, schakelbaar pre- en postfader :)
nog even een linkje
www.allen-heath.co.uk

eigenlijk hebben die kleine mixwizards ook wel wat, zoals de 14:4:2 ==> 14 mics, 4 subs, stereo out, direct-outs :), en 6 auxen

prijslijst zoek ik nog even naar voor je

edit:

was eigenlijk edit op vorige post, wist wel dat er iets niet klopte |:(

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
haha lol .. ok.. ik wacht et af.. ik hoop dat ze neit te duur zijn.. ik heb voldoende al aan 10 a 12 kanaals als er maar recording options op zitten en niet slechter als spirit zijn :D

hij is wel ERG TOF!!

nou ff de prijs :P

• Illusion

Illusion

(the art of)

ff linkje naar prijslijsten
www.tmaudio.nl

Verwijderd

Je kunt trouwens als je al die mogelijkheden wilt ook naar een Behringer mixer kijken. Ik heb zelf de 2642A en ben daar zeer tevreden over.

Is een 4 bus mixer met 8 mono kanalen, 4 stereo kanalen, 4 stereo returns, 6 aux sends en direct outputs. Kijk voor een uitgebreide beschrijving even op http://www.behringer.de/ onder eurorack mixers -> MX 2642A.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik wou niet aan behringer beginnen.. ik vind ze voor de prijs wel leuk..maar heb liever spirit

btw... Ik krijg net krantje van verspuy binnen..
daar staat een spirit live 4/16 in
dus met 4 subfroepen voor maar 379,03!!!! is dat nou goed ofzow? :? :? :? de ene tafel met minder mogelijkehden kost je 2000 piek en dan is er weer een voor +/- 400,- :?

weet iemand of dit een beetje degelijke dingen zijn? beetje richting dezelfde kwaliteit als de FX/SX series?

ik maak wel niew topic >:)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Idd niet aan Behringer beginnen als je geld hebt voor Spirit. Kwaliteit van Spirit (Soundcraft) is gewoon veel beter en geeft mooier geluid. Allen&Heath is trouwens ook erg leuk, alhoewel die wat meer gebruikt worden voor live-werk.

Ohja, die verspuy actie vertrouw ik niet

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik denk drukfout.. maar verspuy is zeer eerlijke zaak en heeft goeie service..ik heb er al heel wat van gekocht daaro.. ik bel ze zowieso morgen.. als we nou ff allemaal doen.. kopen we die hele handel op :D

• Illusion

Illusion

(the art of)

Behringer is idd niet de kwaliteit die Spirit heeft, maar dat was ook bij gitaarwerk wel bekend geloof ik }:O

Als je Verspuy goed kent, dan zou ik gewoon even bellen om te gaan kijken + LUISTEREN :)

Verder wordt A&H idd veel voor live gebruikt, maar ja Midas, TAC, enz worden ook Live gebruikt terwijl dat eigenlijk studio-tafels zijn. Dus veel live gebruik betekent echt niet per definitie dat de geluidskwaliteit slechter is. Meestal zijn Live-tafels echter meer Hands-on, terwijl studiotafels het aspect meer op kwaliteit legt. Maar met de hedendaagse techniek wordt het verschil steeds kleiner :)

edit:

damn those typo's

ps. gitaarwerk, eigenlijk een beetje een dubbelpost van je, om die 4/16 ook nog in een ander topic te plaatsen...;)

Pagina: 1