Nou, dan ga ik maar voor het definitieve antwoord op de eeuwige vraag IDE of SCSI
Ik heb met IOMeter van Intel een paar testen uitgevoerd op de volgende oudere apparatuur:
Intel 440BX-2 met PII 400
On board ATA/33 met daaraan:
1 Fujitsu MPC3064AT - 6Gb
1 Quantum FireballST43A - 4Gb
Adaptec 2944W met daaraan:
3 x HPC2940A - 2Gb
Alles in Win2K op een leeg NTFS filesysteem met een iobw.tst van 500Mb groot.
De trends die ik hieruit haal zijn luid & dudidelijk, alles hangt af van wat jouw applicatie doet. Bij sequential read van kleine blokjes (512 t/m 8192 bytes) is de CPU belasting van IDE hoger dan SCSI. Dit is het duidelijkst bij 512 bytes, IDE pakt dan tussen 46 tot 96% CPU, SCSI 14%.
Sequential write geeft hetzelfde beeld, maar minder sterk. IDE pakt hier tussen 18 en 30%, SCSI 13% CPU bij 512 bytes.
Random read & write neemt zowel bij IDE als SCSI nauwelijks CPU, ligt bij elke blokgrootte tegen 2% aan. Hier gaat de mechanische snelheid van de schijven meer tellen dan I/O van het systeem.
De doorvoer vertoont het beeld wat anderen al hebben voorspeld, in alle gevallen ruim voldoende om 10 MB/sec te waarborgen bij grote blokken. Bij kleine blokjes (512 tot 4096 bytes) zit je bijna te huilen zo klein is de bandbreedte die je kunt halen. Meteen een bewijs dat I/O systemen voor netwerk servers een geheel andere opbouw moeten hebben dan een werkstation.
Serieuze belangstellenden kunnen de Excel sheet gemaild krijgen waar alles cijfermatig in is verwerkt.