Toon posts:

Paar Linux Vraagies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met linux alles gaat allemaal super nu had ik een paar vragen.

Hoe kan ik in Linux mijn HD benaderen met het bestandssysteem Fat32 dus waar windows opstaat enzo.

Hoe kan ik mijn netwerk instellingen veranderen en met de host verbinden zodat ik op die computer bestanden kan proppen.

Bij voorbaad dank.

Verwijderd

Welke distributie gebruik je?

Verwijderd

Om je andere partitie te benaderen zul je deze moeten mounten. Dit gaat zo :
code:
1
mount -t vfat /dev/hdc /mnt/fatharddisk

/dev/hdc uiteraard vervangen door de fast32 partitie en de map fatharddisk moet je wel aanmaken.

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 13:14 schreef Revolutions het volgende:
Hallo,

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met linux alles gaat allemaal super nu had ik een paar vragen.

Hoe kan ik in Linux mijn HD benaderen met het bestandssysteem Fat32 dus waar windows opstaat enzo.
[topic=163843] hebben we niet voor niks ;)
Daar staat het precies in uitgelegd (evenals een uitleg over partities en hun naamgeving)
Hoe kan ik mijn netwerk instellingen veranderen en met de host verbinden zodat ik op die computer bestanden kan proppen.
Wat bedoel je hier precies mee? Kan je het iets duidelijker specificeren?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Om een FAT32 partitie te kunnen mounten zul je wel eerst FAT mount support in die kernel moeten bakken, anders werkt 't alsnog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dus hoe kan ik nu de bestanden beneden bekijken op een andere pc.

En ik had bij iemand is gezien dat hij zijn schrijven waar windows opstond ook gewoon kon zien in Linux is dit mogelijk met een programma zoja welk?

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 13:49 schreef Koen Roumen het volgende:
Om een FAT32 partitie te kunnen mounten zul je wel eerst FAT mount support in die kernel moeten bakken, anders werkt 't alsnog niet.
Ik geloof niet dat iemand die net begint met Linux een distro zal hebben zonder fat support of net zn eigen kernel al gecompiled heeft...

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 13:58 schreef Revolutions het volgende:

En ik had bij iemand is gezien dat hij zijn schrijven waar windows opstond ook gewoon kon zien in Linux is dit mogelijk met een programma zoja welk?
Ik denk dat je hier het beste Samba voor kunt gebruiken, de url weet ik zo snel niet.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
Op zondag 16 december 2001 13:58 schreef Revolutions het volgende:

daar heb je samba voor

dikke kans dat redhat (want dat heb je?) al tools heeft geinstalleerd om dat in te stellen.

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 14:00 schreef balk het volgende:

[..]

daar heb je samba voor

dikke kans dat redhat (want dat heb je?) al tools heeft geinstalleerd om dat in te stellen.
staat inderdaad op de cd ja, incl. allerlei frontends

Verwijderd

Meestal is fat support als module geleverd bij de distributie kernels, en worden ze automatich geladen.
Dit zou dus geen probleem moeten geven.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je kan in (weet niet meer zeker) /etc/smb.conf shares aanmaken en bv een login server installen dat de andere computers bij de linux bak moeten onloggen en zo kan je een hoop leuks mee doen alleen wel even de nodige documentatie doorlezen anders wordt je gegarandeerd helemaal gek van mogenlijke opties kijk eerst wat je presies wil selecteer die opties en zet die in smb.conf rebooten en als je alles goed hept gedaan werkt het (bij suse 7.1)
succes ;)

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• cold
  • Niet online
fat32 partities moet je suppord voor hebben in je kernel of met een module werkt het niet moet je even een nieuwe kernel complainen die kan je halen bij www.kernel.org

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 16 december 2001 15:17 schreef cold het volgende:
fat32 partities moet je suppord voor hebben in je kernel of met een module werkt het niet moet je even een nieuwe kernel complainen die kan je halen bij www.kernel.org
Zoals al door meerdere mensen gezegd: De "beginnersdistro's" zullen heus geen kernel installeren zonder fat32 support. Een nieuwe kernel compilen is voor hem dus niet nodig.

Topicstarter: heb je de FAQ nu al gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de Faq gelezen en wat mij betreft kan deze topic dicht al me vragen zijn reeds beantwoord of heb ik al voor mekaar gekregen.
Pagina: 1