Ik had laatst gelezen dat Xwindows met servers en clients werkt. Betekend het dat als ik op een computer1 een Xwindows server heb draaien dat ik die vanaf een andere computer kan benaderen en de X programma's van de ene computer1 kan draaien. Zoiets als telnet maar dan grafisch?
Dat is het precies jaOp zondag 16 december 2001 12:37 schreef aequitas het volgende:
Ik had laatst gelezen dat Xwindows met servers en clients werkt. Betekend het dat als ik op een computer1 een Xwindows server heb draaien dat ik die vanaf een andere computer kan benaderen en de X programma's van de ene computer1 kan draaien. Zoiets als telnet maar dan grafisch?
(Al ben ik nooit zeker over de server / client termen , die schijnen maf te zijn bij X), je kunt dus een hele zware computer gebruiken, daar X op draaien, en dan via bijv. een oude 486 met veel geheugen, maar niet zwaar qua processor, een sessie daarvan opstarten. Heel mooi systeem.. * moto-moi gaat daar binnenkort ook mee aan de gang
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Nee, andersom.Op zondag 16 december 2001 12:37 schreef aequitas het volgende:
Betekent het dat als ik op een computer1 een Xwindows server heb draaien dat ik die vanaf een andere computer kan benaderen en de X programma's van de ene computer1 kan draaien.
De X-server is het programma dat een beeldscherm, toetsenbord, muis, en eventuele andere randapparatuur aanstuurt, X-clients (die op andere computers mogen draaien) kunnen vervolgens van die X-server gebruik maken om vensters weer te geven, invoer van de gebruiker te ontvangen, enz.
Niet echt maf. Je moet alleen even nadenken over wat de begrippen 'server' en 'client' eigenlijk betekenen. De meeste mensen denken klakkeloos 'ik heb een server staan, dus het X-gedeelte wat daar op draait zal wel X-server heten'. En dat is geen goede gedachtengang.Op zondag 16 december 2001 12:43 schreef moto-moi het volgende:
(Al ben ik nooit zeker over de server / client termen , die schijnen maf te zijn bij X)
Ik heb een FTP-server draaien, en daar log ik in met een FTP-client.. Toch is het bij X andersom..Op zondag 16 december 2001 12:48 schreef Onno het volgende:
Niet echt maf. Je moet alleen even nadenken over wat de begrippen 'server' en 'client' eigenlijk betekenen. De meeste mensen denken klakkeloos 'ik heb een server staan, dus het X-gedeelte wat daar op draait zal wel X-server heten'. En dat is geen goede gedachtengang.
Maakt niet uit, maar ik doe het altijd i.e.i. verkeerd
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Nee, het is niet andersom.Op zondag 16 december 2001 12:52 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Ik heb een FTP-server draaien, en daar log ik in met een FTP-client.. Toch is het bij X andersom..
je ftp client maakt gebruik van een service van je FTP server, de FTP server bied een dienst aan aan de clients.
bij X maken X-Clients gebruik van een service die de X-Server bied, nl. het beeldscherm/toetsenbord/muis. de X-Clients maken ook verbindingmet de X-Server, en niet andersom.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Om de topicstarter wat verder te helpen: als je 2 UNIX bakken hebt, beide met volledige Xserver + grafische progjes install (dat is niet helemaal nodig, maar het is even de makkelijkste voorwaarde om te stellen), dan kun je het volgende eens proberen:
Vanaf een bak met ssh -X <compu> op de andere inloggen.
In die ssh-sessie een grafisch programma opstarten.
[edit] Owja, het is 'X' of 'X Windowing System', of 'XFree86' (afhankelijk van waar je precies over praat), niet 'Xwindows'
[/edit]
Vanaf een bak met ssh -X <compu> op de andere inloggen.
In die ssh-sessie een grafisch programma opstarten.
[edit] Owja, het is 'X' of 'X Windowing System', of 'XFree86' (afhankelijk van waar je precies over praat), niet 'Xwindows'
sorry voor dat xwindows incident.
Zal het nooit meer doen.
Zal eens kijken of ik hier wat mee kan. Heb mijn webserver (x client) momenteel offline.
Duzz
Is er misschien ook een x client voor windoos(voorlopig zit ik nog met veel wingamez, sorry)?
Zal eens kijken of ik hier wat mee kan. Heb mijn webserver (x client) momenteel offline.
Is er misschien ook een x client voor windoos(voorlopig zit ik nog met veel wingamez, sorry)?
Er zijn iig Xservers voor Windows.
Als je programma's in Windows wilt draaien, maar dan met de output op een UNIX bak, moet je denk ik eens naar vnc kijken.
Als je programma's in Windows wilt draaien, maar dan met de output op een UNIX bak, moet je denk ik eens naar vnc kijken.
die vnc is een echt goeie tip. Heb net ff geken en denk dat ik er wel wat mee kan. Volgens mij kan ie ook mac,os2 en gewoon via java. voor degene die de homepage willen heb ik alvast de link opgezocht:
http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html
Van mij part is dit topic gesloten. Bedankt voor jullie tips.
http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html
Van mij part is dit topic gesloten. Bedankt voor jullie tips.
die vnc is een echt aanrader. compact en goed. Ik heb het net ff win to win getest en het werkt goed(beetje traag dat wel)
Zeker weten dat vnc goed draaid heb er zelf ook al veel plezier van gehad
Pagina: 1