Toon posts:

CPU fan 7 volt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer hier alle caviterende fans op 7 v te laten draaien maar de cpu fan lukt me niet... Ik heb rood (+) als 12 volt en zwart vervangen door een gele van 5 volt (ook +!)de gele zit er nog in op de mobo connector dieweer op het mobo zit als ik m dan aan zet krijg je die lekkere gillend speenvarken geluiden die door merg en been gaan... Wat is de preciese functie van de gele draad of als je de oplossing weet hoe los ik dit op???
is het trouwens gevaarlijk als mn proc stressed 42 is (21 idle)(ik heb er het een en ander aan case fans in zitten met schakelaars in het frontje :D) zou ,m procie gaan grillen als ik de fan op 7 volt (+12 - +5 = 7 voor de leken onder ons) laat draaien

Verwijderd

je moet eerst je cpuwaring in het bios uitzetten...
dan doet ie wel waarschijnlijk

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

ehm.....geel=+12, rood=+5.... B-)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Ja, duh, maar als je die +5 op de - van de fan zet, draait ie op 7V... |:(

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
ik weet niet of ik het verkeerd begrepen heb maar ik zeg het toch maar even; de gele draad van je fan is een signaal draad die moet je dus lekker laten zitten, alleen de rode draad moet je gebruiken om de fan op 7V te latenn lopen

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

ff verduidelijken, rood van fan op geel van de voeding, zwart van fan op rood van de voeding (andersom wil ech niet werken)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 december 2001 12:04 schreef igg het volgende:
ff verduidelijken, rood van fan op geel van de voeding, zwart van fan op rood van de voeding (andersom wil ech niet werken)
heb je natuurkunde gehad of niet als je 12 als aarde gebruikt en 5 als brond dan heb je -7 slimmerd

Verwijderd

Topicstarter
jongens als je het niet snapt kan je dat gewoon zeggen zonder mij af te gaan kraken.
waarom werkt het niet.
de een zegt dat de gele 12 is de ander zegt dt dat dus het signaal geeft en dat laatste is juist niet dat eerste voor degene die dat durven te zeggen maar ik wou weten wat die gele nou precies doet:(

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
key ik hoopt dat dit helpt: de gele draad aan de fan moet je afblijven, de rode doe je in de gele van je voeding, en de zwarte doe je in de rode van je voeding.
Ik denk niet dat je nu je proc gefrituurd krijgt als die nu rond de 40 graden is maar hou het wel in de gaten

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Zet de fan dan rechtstreeks op de voeding, of kan dat niet ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Fan at 5V
Molex Ground (Black)
Molex +5V (Red)

Fan at 7V
Molex +5V
Molex +12V (Yellow)

Fan at 12V
Molex Ground (Black)
Molex +12V (Yellow)
zo dus! :)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 12:32 schreef seq_uence het volgende:
Zet de fan dan rechtstreeks op de voeding, of kan dat niet ?
ja, via molex connector'tje..

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:01

Thyzz

-=leeg=-

misschien heb je het zelfde probleem als deze gast
[topic=348095/1/25]

5325wp

Verwijderd

Topicstarter
dus als je even nadenkt dat ik het over de kabeltjes van de fan heb geel rood en zwart en die hebben andere spanningen dan die van de voeding

Verwijderd

dus al JIJ nu ff nadenkt.. sluit je je HS-Fan toch direct op je voeding aan.. sim-pel!

Verwijderd

Topicstarter
oke alles gelukt ik heb in de bios de cpu-protection uitgeschakeld en dan houd ie zn mond alleen mn proc is nu 62.5 (ipv 45) graden en mn mobo 48.5 (ipv 35.5) van mn mobo vind ik vreemd want er is maar een kleine lucht stroom die langs de northbridge gaat en die zal dan waarchijnlijk net langs de mobo sens gaan erg lullig dus want zo weet je niet de echte temp. maar is dit nog acceptabel??? bij welke temp moet ik me zorgen gaan maken???
Pagina: 1