Op zondag 16 december 2001 11:43 schreef Hielkej het volgende:
ik heb mijn 2X16 lcd aangesloten op mijn printerpoort, met
dit schema. maar ik krijg alleen blokjes in de bovenste rij te zien. En als ik hem probeer aan te sturen wil hij ook niet

weet iemand wat ik fout heb gedaan??
PS. ik heb de search gebruikt.
Als je die balk krijgt, dan is in iedergeval je lcd voorzien van een goede voedingsspanning, dus daar kan het probleem niet liggen. De schakeling die je gebruikt is ook goed.
Het probleem moet dus zitten in de uitvoering.
Punt 1 wat fout kan gaan, staat je lpt poort goed (misschien een domme vraag, maar vaak toch over het hoofd gezien).
punt 2, zijn alle ground draden ook wel aangesloten??? officieel hoef je maar 1 van de pinnen 18-25 te gebruiken, maar niet alle moederborden/io kaarten zijn zo netjes om ze door te verbinden, dus wees zeker, gebruik ze alle 8.
punt 3, als het een lcd van conrad is, deze schijnen/blijken erg gevoelig te zijn voor de lengte van de kabel tussen pc en lcd (15 cm langer betekend bij mij een niet werkend scherm). Ik gebruik een kabel van 1,8 meter, en die werkt goed, maar iets langer en hij werkt niet meer, met de symptomen die jij ook hebt.
punt 4, controleerd alles, meet je verbindingen door. heb je echt overal contact, en nog belangrijker, geen kortsluiting. Het is niet dom om dat soort fouten te maken, ik heb ook 3 versies moeten maken voordat het werkte, en ik heb toch redelijk veel ervaring met solderen, maar met 14 draaden parallel maak je nou eenmaal makkelijk een foutje.
Ik ben daarom bezig een printje te ontwerpen met daarop alles wat nodig is (inclusie een dimmer functie voor de backlight, en een variant op de Universele Infrarood ontvanger). Deze hoop ik voor het einde van het jaar af te hebben. Ik heb deze speciaal ontwikkeld voor mijn mp3 server, kan ik namelijk in mijn luie stoel wat er speelt, en lekker door zappen als ik het nummer niet leuk vind
Ik hoop dat het je allemaal lukt,
Suc6
ps, ik vergeet het belangrijkste, doe vooral rustig en laat je niet opfokken door lui die vergeten dat niet iedereen zo goed is als zij (tenminste dat geloven zij

)
doe het rustig, en gij zult slagen
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier