[LCD] lcd wil niet :(

Pagina: 1
Acties:

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb mijn 2X16 lcd aangesloten op mijn printerpoort, met dit schema. maar ik krijg alleen blokjes in de bovenste rij te zien. En als ik hem probeer aan te sturen wil hij ook niet ;( weet iemand wat ik fout heb gedaan??
PS. ik heb de search gebruikt.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

dat hoort zo hoor maar een rij blokjes :z

iStockphoto

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37

chromeeh

the Gnome

Argh... |:( Dat is de init van de LCD... Dat hoort zo!

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• HielkeJ
  • Niet online
maar als ik bv. met smartie probeer dan wil hij niet ;( .
Ik zie net dat poort 17 tm 25 naar de gnd toe moeten en dat heb ik niet gedaan, moet dat wel?

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42
Hehe, het zal niet vr niks zo op het schema staan hé :)

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Nee hoor hielkj EEN van de pinnen 18/25 moet naar ground
niet allemaal perse noodzakelijk

Verwijderd

Check al je soldeercontacten eens. Het LCD heeft gewoon voedingspanning en de controller start goed op, want het wordt wel geinitialiseerd. En een programma als Smartie hoort gewoon te werken. Waar er dan iets fout zit is of in je OS (Win2k/XP) of er kloppen 1 of meer verbindingen niet (verkeerde pin/slecht soldeercontact).

• HielkeJ
  • Niet online
onder windows 98 knippert alles wel, maar ik zie geen tekens erop komen :(
1 2 |
OO |
OO |
OO |
OO |Scherm
OO |
OO |
OO |
13 14 |
zo heb ik hem aangesloten..
klopt dat wel??
dit heb ik uit dit topic

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
en probeer is een test progje, het kan zijn dat er helemaal nx mis is met je LCD

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

moed je alles goed na kijken de soldeercontacten en als je smarty gebruikt dan moed hij het gewoon doen

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 16:59 schreef Hielkej het volgende:
onder windows 98 knippert alles wel, maar ik zie geen tekens erop komen :(

...

zo heb ik hem aangesloten..
klopt dat wel??
dit heb ik uit dit topic
Als je alles volgens het schema hebt gemaakt in je eerste post van dit topic, dan kloppen de aansluitingen (en moet het werken). Het schema is namelijk foutloos.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
Op zondag 16 december 2001 11:50 schreef crashoverride het volgende:
Argh... |:( Dat is de init van de LCD... Dat hoort zo!
rustig, die jongen heeft z'n schermpje en heeft alles in elkaar zitten en snapt dus niet waarom hij dat doet.

Dan kun je toch relaxed uitleggen (zoals boven jou gebeurt) wat dat is, in plaats van |:(

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op zondag 16 december 2001 11:43 schreef Hielkej het volgende:
ik heb mijn 2X16 lcd aangesloten op mijn printerpoort, met dit schema. maar ik krijg alleen blokjes in de bovenste rij te zien. En als ik hem probeer aan te sturen wil hij ook niet ;( weet iemand wat ik fout heb gedaan??
PS. ik heb de search gebruikt.
Als je die balk krijgt, dan is in iedergeval je lcd voorzien van een goede voedingsspanning, dus daar kan het probleem niet liggen. De schakeling die je gebruikt is ook goed.
Het probleem moet dus zitten in de uitvoering.

Punt 1 wat fout kan gaan, staat je lpt poort goed (misschien een domme vraag, maar vaak toch over het hoofd gezien).

punt 2, zijn alle ground draden ook wel aangesloten??? officieel hoef je maar 1 van de pinnen 18-25 te gebruiken, maar niet alle moederborden/io kaarten zijn zo netjes om ze door te verbinden, dus wees zeker, gebruik ze alle 8.

punt 3, als het een lcd van conrad is, deze schijnen/blijken erg gevoelig te zijn voor de lengte van de kabel tussen pc en lcd (15 cm langer betekend bij mij een niet werkend scherm). Ik gebruik een kabel van 1,8 meter, en die werkt goed, maar iets langer en hij werkt niet meer, met de symptomen die jij ook hebt.

punt 4, controleerd alles, meet je verbindingen door. heb je echt overal contact, en nog belangrijker, geen kortsluiting. Het is niet dom om dat soort fouten te maken, ik heb ook 3 versies moeten maken voordat het werkte, en ik heb toch redelijk veel ervaring met solderen, maar met 14 draaden parallel maak je nou eenmaal makkelijk een foutje.
Ik ben daarom bezig een printje te ontwerpen met daarop alles wat nodig is (inclusie een dimmer functie voor de backlight, en een variant op de Universele Infrarood ontvanger). Deze hoop ik voor het einde van het jaar af te hebben. Ik heb deze speciaal ontwikkeld voor mijn mp3 server, kan ik namelijk in mijn luie stoel wat er speelt, en lekker door zappen als ik het nummer niet leuk vind B-)

Ik hoop dat het je allemaal lukt,

Suc6

ps, ik vergeet het belangrijkste, doe vooral rustig en laat je niet opfokken door lui die vergeten dat niet iedereen zo goed is als zij (tenminste dat geloven zij :))
doe het rustig, en gij zult slagen

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• HielkeJ
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 01:15 schreef deepbass909 het volgende:

[..]

Als je die balk krijgt, dan is in iedergeval je lcd voorzien van een goede voedingsspanning, dus daar kan het probleem niet liggen. De schakeling die je gebruikt is ook goed.
Het probleem moet dus zitten in de uitvoering.

Punt 1 wat fout kan gaan, staat je lpt poort goed (misschien een domme vraag, maar vaak toch over het hoofd gezien).
gedaan
punt 2, zijn alle ground draden ook wel aangesloten??? officieel hoef je maar 1 van de pinnen 18-25 te gebruiken, maar niet alle moederborden/io kaarten zijn zo netjes om ze door te verbinden, dus wees zeker, gebruik ze alle 8.
ook gedaan
punt 3, als het een lcd van conrad is, deze schijnen/blijken erg gevoelig te zijn voor de lengte van de kabel tussen pc en lcd (15 cm langer betekend bij mij een niet werkend scherm). Ik gebruik een kabel van 1,8 meter, en die werkt goed, maar iets langer en hij werkt niet meer, met de symptomen die jij ook hebt.
is het ook niet :(
punt 4, controleerd alles, meet je verbindingen door. heb je echt overal contact, en nog belangrijker, geen kortsluiting. Het is niet dom om dat soort fouten te maken, ik heb ook 3 versies moeten maken voordat het werkte, en ik heb toch redelijk veel ervaring met solderen, maar met 14 draaden parallel maak je nou eenmaal makkelijk een foutje.
Ik ben daarom bezig een printje te ontwerpen met daarop alles wat nodig is (inclusie een dimmer functie voor de backlight, en een variant op de Universele Infrarood ontvanger). Deze hoop ik voor het einde van het jaar af te hebben. Ik heb deze speciaal ontwikkeld voor mijn mp3 server, kan ik namelijk in mijn luie stoel wat er speelt, en lekker door zappen als ik het nummer niet leuk vind B-)
ook niet

Ik hoop dat het je allemaal lukt,

Suc6

ps, ik vergeet het belangrijkste, doe vooral rustig en laat je niet opfokken door lui die vergeten dat niet iedereen zo goed is als zij (tenminste dat geloven zij :))
doe het rustig, en gij zult slagen
dat is wel gelukt, maar hij doet nog steeds hetzelfde :(
nog iemand die me kan helpen?
of is mijn lcd kappot?? :(
bij het schema moet je de lcdschermpje toch naar voren hebben?? (en de aansluitingen links)

Verwijderd

probeer eens een soort lcd test programma ergens vandaan te halen, misschien dat dat voor opheldering zorgt

• HielkeJ
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 21:45 schreef Zotty het volgende:
probeer eens een soort lcd test programma ergens vandaan te halen, misschien dat dat voor opheldering zorgt
wil ook niet ;(

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Welke progjes heb je al geprobeert? Hoe staat je LPT poort ingesteld? (zet dit ff op ECP, en adres 378).

Als je LCD dan nog helemaal niks doet is het toch zeer waarschijnlijk de bedrading.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op woensdag 19 december 2001 19:24 schreef Hielkej het volgende:

[..]

nog iemand die me kan helpen?
of is mijn lcd kappot?? :(
bij het schema moet je de lcdschermpje toch naar voren hebben?? (en de aansluitingen links)
Waarschijnlijk niet, bijna alle schermen hebben hun uinsluitingen aan de achterkant (dus de kant met de ic's).
Als het goed is staat ook in ieder geval pin 1 aangegeven. Deze is gelijk aan pin 1 in je schema. Maar als jij hem verkeerd om aan gesloten heb gehad, bestaat er een redelijk groot risico dat de controller het heeft begeven...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• HielkeJ
  • Niet online
Op donderdag 20 december 2001 08:59 schreef Creepy het volgende:
Welke progjes heb je al geprobeert? Hoe staat je LPT poort ingesteld? (zet dit ff op ECP, en adres 378).
alle progje's die ik kon vinden, daar staat hij op
Als je LCD dan nog helemaal niks doet is het toch zeer waarschijnlijk de bedrading.
kan de lcd ook gewoon kapot zijn?

• HielkeJ
  • Niet online
Op donderdag 20 december 2001 11:35 schreef deepbass909 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet, bijna alle schermen hebben hun uinsluitingen aan de achterkant (dus de kant met de ic's).
Als het goed is staat ook in ieder geval pin 1 aangegeven. Deze is gelijk aan pin 1 in je schema. Maar als jij hem verkeerd om aan gesloten heb gehad, bestaat er een redelijk groot risico dat de controller het heeft begeven...
hoe kan de stroom dan wel goed gaan??

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

Op zondag 23 december 2001 16:45 schreef Hielkej het volgende:

[..]

hoe kan de stroom dan wel goed gaan??
jij heb hem wel goed aan gesloten anders krijg je dat niet in beeld

is het ook niet een beukje in de kabel

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Topictitel aangepast.

• HielkeJ
  • Niet online
Op zondag 23 december 2001 16:51 schreef gerhald het volgende:

[..]

jij heb hem wel goed aan gesloten anders krijg je dat niet in beeld

is het ook niet een beukje in de kabel
kan nix vinden :(
maar als er 1 kabeltje kapot is, moet de rest toch nog wel werken??

• HielkeJ
  • Niet online
niemand meer die me kan helpen?? ;(

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
waarom probeer je neit de hele bedrading opnieuw netjes te maken.
Eerst zonder backlight
ga dan is kijken of je printerpoort op poort 378 zit en op EPP staat

dan testprogje runnen
als je dan nog nx heb is is waarschijnlijk kapot ja

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• HielkeJ
  • Niet online
weet iemand een goed test progje voor onder XP?? :?

• HielkeJ
  • Niet online
niemand??

• HielkeJ
  • Niet online
gooi hier maar een slotje op :)
ik search wel ff :)

Verwijderd

zeur niet zo :P

• HielkeJ
  • Niet online
Op woensdag 26 december 2001 19:16 schreef Metal-Kool4 het volgende:
zeur niet zo :P
ga jij maar verder met je vapo :P

Verwijderd

eerst een processor die haal ik donderdag wel!
Eeert ff feest vieren!

• Borry
  • Laatst online: 21-08 09:56

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb ook een 16x2 die in het begin niet wilde werken tot ik er achter kwam dat de stekker op het schema op de kop is getekend.
Je zou verwachten dat de stekker is getekend aan de soldeerzijde maar dat is niet zo.
Testen kun je het beste met LCDprint.exe onder DOS.
Ik gebruik LCDCenter onder Win2k en dat werkt perfect.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 22:31 schreef gerhald het volgende:
moed je alles goed na kijken de soldeercontacten en als je smarty gebruikt dan moed hij het gewoon doen
moed = moet en je sub is ook een beetje erg fout:
the hammer is youre best frend moet zijn
the hammer is your best friend
Pagina: 1