Toon posts:

CPU koeler gaat uit als XP start

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is misschien wel een leuk probleempje. Ik heb naast Windows 98SE ook even Windows XP geinstalleerd op de PC van mijn broertje (dit is een PIII-500 met Gigabyte GA-6BA moederbord).
Al tijdens de installatie begon de PC te piepen. Nadat ik even in de kast had gekeken zag ik dat de CPU-fan stil stond en de CPU behoorlijk heet was. Geestig is dat dit zich telkens herhaald als XP opstart, terwijl de fan gewoon blijft draaien onder Windows 98 (nooit problemen mee gehad).
Ik heb in het BIOS de optie "fan control" al op disabled gezet, maar dat maakt niets uit.
Heeft iemand nog een idee om dit op te lossen (behalve de fan gewoon direct op de voedingsspanning aansluiten i.p.v. op de fan1-aansluiting op het mobo)?

Verwijderd

plug en play optie uitzetten in het bios.... :? ....zou het anders zo ook niet weten... :? ....tis wel een raar probleempje...

Verwijderd

Misschien te lage voeding wattage :?

Verwijderd

Zou dit iets met ACPI te maken kunnen hebben :?

Wel erg wazig probleem, als ik jou was zou ik die fan toch echt op je kabelboom gaan aansluiten. Dat is volgens mij toch echt de snelste en gemakkelijkste oplossing.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

zit ook aan voeding te denken, probeer in w98 om 100% cpu belasting te krijgen ( }:O ofzo ) en kijk eens wat er dan gebeurt, als je fan dan ook stopt is kans groot dat je voeding net te zwak is

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind dit wel grappig!

Verwijderd

Topicstarter
Een wazig probleem is het zeker.

Het ligt niet aan de voeding in ieder geval. Er zit een 300 Watt voeding in, wat voor een PIII-500 meer dan genoeg is. Het apparaat heeft bovendien ook jaren goed gewerkt met een 235 Watt voeding. De fan blijft ook gewoon draaien onder W98.

Ik zal jullie suggesties uitproberen zodra ik dat kan, want die PC staat nu een kilometer of 50 verder op, dus ik kan het nu niet direct uitproberen.

Maar als iemand nog meer suggesties heeft.... laat maar horen. Tot zo ver alvast bedankt :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18

4POX

Everybody is wired

Misschien een domme kick..

Maar dit probleem heb ik hier ook ontdekt op een p3 500 systeem met een vtech moederbord. Zodra je in windows XP komt gaat de CPU fan uit. Met gevoel dat je cpu naar 80 graden schiet..

MIsschien dat er in de tussentijd een oplossing is gekomen.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1