RedHat installeren? Dan staat er ongetwijfeld "Redhat user"...
Sorry, flauw, i dunno, ben Windows-mietje.
hmm, niet echt een nuttige reactieOp zondag 16 december 2001 09:37 schreef ThePriest het volgende:
RedHat installeren? Dan staat er ongetwijfeld "Redhat user"...
maarre, * Newjersey wil niet z'n server opnieuw installen
Dat lijkt me ook niet erg nodigOp zondag 16 december 2001 09:44 schreef Newjersey_nl het volgende:
[..]
hmm, niet echt een nuttige reactie
maarre, * Paradise wil niet z'n server opnieuw installen
Kijk even in je /etc/passwd
4e deel van links dus, daar staat de volledige naam van de gebruiker in.koen:x:1000:1000:Koen Roumen,,,:/home/koen:/bin/bash
het werkt idd, thnxOp zondag 16 december 2001 10:13 schreef Koen Roumen het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook niet erg nodig
Kijk even in je /etc/passwd
[..]
4e deel van links dus, daar staat de volledige naam van de gebruiker in.
Hoe vaak moet ik het nog zeggen: niet direkt in de passwd file gaan hacken maar gewoon de tools gebruiken die gemaakt zijn om die data netjes te bewerken...
Dus gewoon usermod -c "bla die bla" <username>, of chfn als je een beetje bsd-oriented bent.
Dus gewoon usermod -c "bla die bla" <username>, of chfn als je een beetje bsd-oriented bent.
Kan best wezen, maar zolang je die methode niet kent is dit de meest voor de hand liggende optie, toch? Wat is 't nadeel van direct de passwd file editen dan?
Je kan ook gewoon inloggen als de betreffende user en "chfn" uitvoeren. Als je daarmee de boel niet kan veranderen, moet je in /etc/login.defs de waarde CHFN_RESTRICT op "frwh" zetten en het nog eens proberen.
De username veranderen kan bitter weinig kwaad hoor.Op zondag 16 december 2001 10:55 schreef jeroen het volgende:
Hoe vaak moet ik het nog zeggen: niet direkt in de passwd file gaan hacken maar gewoon de tools gebruiken die gemaakt zijn om die data netjes te bewerken...
Als je natuurlijk ook userid&groupid gaat wijzigen ...
ik veranderde alleen maar de naam, niet de hele username, en idd, usermod -c werkt ook, maar hoe je het ook doet, het werkt en m'n server is niet op z'n smoel gegaanOp zondag 16 december 2001 11:41 schreef Pr3d4t0r het volgende:
[..]
De username veranderen kan bitter weinig kwaad hoor.
Als je natuurlijk ook userid&groupid gaat wijzigen ...
2 dingen:Op zondag 16 december 2001 10:57 schreef Koen Roumen het volgende:
Kan best wezen, maar zolang je die methode niet kent is dit de meest voor de hand liggende optie, toch? Wat is 't nadeel van direct de passwd file editen dan?
a) op een multiuser systeem waarbij meerdere mensen root access hebben heb je kans dat je met tegelijkertijd in de passwd file gaat editen. Als je dan toch nodig handmatig in de passwd file moet editen (voor crash recovery bijvoorbeeld) moet je tools als vipw gebruiken, die locken de passwd file voor de duur van jouw sessie.
b) diverse unices (maar linux voor zover ik weet nog niet, *bsd iig wel) maken in plaats van een kale passwd file gebruik van een database file, om toegang tot die file ook snel te houden als er pak em beet 5000 users in staan. Bij dergelijke unices staat er nog wel een /etc/passwd, maar die is eigenlijk alleen voor backward compatibility, en wordt dynamisch opgebouwd vanuit die database. Niet alleen worden je wijzigingen dan meteen weer overschreven als het systeem de database gaat syncen met de platte tekstfile, maar bovendien heb je kans op rare effecten zolang /etc/passwd out of sync is met de database, omdat sommige tools alleen /etc/passwd checken en andere alleen de database.
c) Als je een vervelende typo/verkeerde beweging/whatever maakt, loop je het risico dat je niet meer kunt inloggen.Op zondag 16 december 2001 13:15 schreef jeroen het volgende:
2 dingen:
a) <snip>
b) <snip>
Pagina: 1