[RAID] striping broke!! ;( wat kan ik doen??

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
mijn specs:
* P4-1.7GHz
* ABIT TH7-II RAID
* 2x IBM 60Gb

ik heb op de hcc dagen deze config gekocht offcourze nog met vid en geluidskaart maar dat boeit ff niet.

ok, wat gebeurde er!! mijn pc stond nog aan, maar monitor wat in standby stand geschoten. ik bewoog mijn muis en monitor flitste aan kort daarop (1 min) kreeg ik een blauw scherm.

ik resette de computer en hij zegt dat hij nix bootable heeft, ik fuck :( :( . na 1 resette liet ie maar 1 hdd :( :'( zien vervolgens start ik nog es op en vermelde hij (hij = pc :D ) dat de hdd broken was oid. ik ging dus naar mijn RAID bios en daar stond dat hdd 1 was "broke"

mijn vraag is als eerst is er nog wat te saven/backuppen, ennuh zou het helpen als ik mijn hdd opnieuw zal instellen op RAID?? want daar had ie het ook nog over...

[offtopic]
ben gelukkig blij dat ik al mijn mp3tjes 2 weken geleden voordat ik naar een lanparty ging toch ff mijn mp3tjes had trug gezet op mijn oudere pc (P3-700@800), daar zit ik dus nu achter... kortom ik ben waarschijnlijk nog wat software kwijt wat ik moest fikken (wat weet ik denk ik niet echt :( ), fotoz ben ik kwijt... wat verdere gegevenz en ong. 25 dvd-rip films die ik nog moest fikken, tsja ik had hdd ruimte genoeg dus waarom niet meteen fikken, nou nu weet ik het wel hoor. ik gah mijn P200 met 4x 2GB hddtjes bouwen en daar ff flink op backuppen voortaan!!

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Je kan hem er niet ff in die andere bij hangen :? Om een poging te wagen erop te komen :?

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
en dan in niet RAID zettuh?? als dat ken dan kan ik hem zow in mijn ander pctje stouwen waar ik nu op werk!!

• OProg

OProg

Molletje

Op zondag 16 december 2001 03:07 schreef ReseTTim het volgende:
en dan in niet RAID zettuh?? als dat ken dan kan ik hem zow in mijn ander pctje stouwen waar ik nu op werk!!
Dat was wel de gedachte erachter :) Het zou eventueel kunnen werken... (je moet toch wat proberen... )

[EDIT]
ik verwaht overigens van niet :{

[EDIT]

Nu ik er over nadenk nogmaals verwacht ik eigenlijk niet dat het lukt :{

Verwijderd

Ik denk dat je 2 HD's van 60Gb als een stripe van 120Gb hebt neergezet...
Als er dan een HD komt te overlijden is er maar een oplossing. 3x Hard met je hoofd tegen de muur slaan, uithuilen en opnieuw beginnen. STERKTE !
|:(|:(|:(

edit - aangepast om extreme hoofdpijn te voorkomen :)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 03:12 schreef Smooth2K het volgende:
Ik denk dat je 2 HD's van 60Gb als een stripe van 120Gb hebt neergezet...
Als er dan een HD komt te overlijden is er maar een oplossing. 3x Hard met je hoofd tegen de muur slaan, uithuilen en opnieuw beginnen. STERKTE !
|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(
Zet er dan ook 3 emoticons neer en niet een hele rij. Gaat die gast zometeen echt koppijn krijgen :)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
kortom ik kan beterz mijn hdd in RAID 1 striping secure zetten in plaats van Performance??

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 03:19 schreef ReseTTim het volgende:
kortom ik kan beterz mijn hdd in RAID 1 striping secure zetten in plaats van Performance??
Ja als je data security wil wel ja!

Maar dan heb je dus effectief 60Gb he?

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 03:19 schreef ReseTTim het volgende:
Minimaal 3 HD's kopen :)

Dan heb je "en" preformance "en" safety

3 x 60Gb geeft dan 120Gb "fault tolerant"
Gaat er een stuk, dan ben je niets kwijt

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 03:21 schreef Smooth2K het volgende:

[..]

Minimaal 3 HD's kopen :)

Dan heb je "en" preformance "en" safety

3 x 60Gb geeft dan 120Gb "fault tolerant"
Gaat er een stuk, dan ben je niets kwijt
grr 0,25 sec te laat met deze reactie
toch sneller leren typen :Z

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Op zondag 16 december 2001 03:20 schreef Prophecy het volgende:

[..]

Ja als je data security wil wel ja!

Maar dan heb je dus effectief 60Gb he?
ik heb het nu tussen een optie die bij RAID 1 stond voor striping dus niet MIRROR. btw ik zit haast te denken om te kijken als ik met mijn net nieuwe hdd trug moet naar de zaak in fucking groningen oid (funprice) om ook dan maar een mobo te nemen zonder RAID want ik hoorde al dat RAID niet echt lekkerz was voor me IBM hddz omdat die daar niet zow goed tegen kunnuh...

btw helpt een bios flash misschien??

Verwijderd

RAID1 == mirror
RAID0 == performance
RAID0 + 1 == performance met mirroring (wel 3 disken nodig, bij andere opties 2)

Dan is er ook nog RAID5 (hot-swapable), maar dat is voor high-end :)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 03:25 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

ik heb het nu tussen een optie die bij RAID 1 stond voor striping dus niet MIRROR. btw ik zit haast te denken om te kijken als ik met mijn net nieuwe hdd trug moet naar de zaak in fucking groningen oid (funprice) om ook dan maar een mobo te nemen zonder RAID want ik hoorde al dat RAID niet echt lekkerz was voor me IBM hddz omdat die daar niet zow goed tegen kunnuh...

btw helpt een bios flash misschien??
Lijkt me raar dat IBM's niet tegen raid kunnen..
Maar los daarvan, ik neem aan dat op je mobo aan gewone IDE aansluitingen zitten, dus nieuw mobo zou niet nodig hoeven zijn.

Over die BOIS, kijk ff op de site van je fabrikant wat de fixes zijn, dan weet je of een upgrade helpt.

• OProg

OProg

Molletje

Na nagedacht te hebben (moeilijk op deze tijd :P ) zou ik idd kijken of het zinvol is je bios te flashen :{

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
k ik gah eerst ff flashen. hopen datdat helpt... alleen doe ik het wel smiddags dan heb ik hiero ook meer info.

btw het wordt steeds minder erg.. het viel me net op dat de fotoz en text bestanden ook al gebackuped had op me andere pc voordat ik naar de lanparty ging, is toch zon party nog ergens goed voor :) :)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
heeft iemand nog ideeen of ben ik opgespijkerden kan ik me hdd gaan inpakken zodat ik het kan opsturen??

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-03 21:14
Op zondag 16 december 2001 03:27 schreef Prophecy het volgende:
RAID1 == mirror
RAID0 == performance
RAID0 + 1 == performance met mirroring (wel 3 disken nodig, bij andere opties 2)

hmm ik ben erg benieuwd hoe jij dan die raid01 op 3 schijven in gedachte hebt?!?! Je kan beter als je dan toch 4 schijven hebt raid5 gaan doen, want dat is stukken sneller in verhouding tot 0+1 naar ik begrepen heb.

Misschien wel handige link:
http://www.acnc.com/04_01_0p1.html

Verwijderd

Gelukkig ben ik ook nog wel eens de backup van Resettim.
Het staat trouwens op men 30gb ibm dus een klein deel is gered.

Had toch die maxtors genomen, je zat nog te twijfelen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

RAID1 == mirror
RAID0 == performance

Damned idiots! Raid 0+1 is echt Raid 0+1 -> 2 schijven in Raid 0 die gemirrored worden op 2 schijven in Raid 0 -> 2x2=4 schijven nodig... Raid 5 is waar jij het over hebt, dat doet dus inderdaad met 3 schijven 2 schijven qua GB's beschikbaar maken (mooie zin!) en dat kan alleen met hele dure RAID Controllers (en ga daan sowiezo eens aan SCSI denken, 7x9,1 in RAID5 is fijn! (Jaja, liever 7x73,4))

Verwijderd

Don't say i didn't warn you !!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
tja das raid 0 :)

raid 5 hiero 8-)

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
RAID1 == mirror
RAID0 == performance

RAID 0+1 is met 4 disken. met 3 disken heet RAID 3.
dat houd dus in dat er 2 schijven voor data gebruikt worden en 1tje voor rendundancy data. dus als er 1 crasht dan is er nix aan de hand. RAID 5 is een variant hiervan. Bij RAID5 word een stukje van iedere schijf gebruikt voor rendundancy data. dus bij 3 schijven bevatten 2 schijven rendundancy data voor de 3e disk.

Hotswappable is nix RAID5 specifieks. is namelijk ook mogelijk bij RAID 3 en 1. En zelfs bij niet RAID configs.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Verwijderd

Ga naar www.viahardware.com, ga naar downloads, download ŽrdraidŽ of zoiets. Maak een boot floppy, draai rdraid van drive a:, kies optie: "1 repair raid and create bak file".

Dit heb ik laatst gebruikt toen mijn raid ook kapot was, werkte voor mij perfect, dus probeer het even.

Dennis

( Let op alleen voor Highpoint controllers )

Verwijderd

Is er zoiets voor Promise controllers?

sorry voor de oude post :|

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Wat voor iets en waarom kick je een topic van 3 jaar oud :X
Zit ik het voor niks helemaal door te lezen....

Alle proemn in n drek

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kippenijzer schreef op 16 december 2001 @ 14:53:
[...]

Damned idiots! Raid 0+1 is echt Raid 0+1 -> 2 schijven in Raid 0 die gemirrored worden op 2 schijven in Raid 0 -> 2x2=4 schijven nodig... Raid 5 is waar jij het over hebt, dat doet dus inderdaad met 3 schijven 2 schijven qua GB's beschikbaar maken (mooie zin!) en dat kan alleen met hele dure RAID Controllers (en ga daan sowiezo eens aan SCSI denken, 7x9,1 in RAID5 is fijn! (Jaja, liever 7x73,4))
RAID 3 is wel mogelijk, zelfs zonder RAID-controller. Moet je wel ff een paar truuks uithalen om XP Pro te doen geloven dat ie 2000 server-edition is ofzo. En dan zit met dynamische disks btw. Niet dat dat nadelig is tov. firmware-raid kaartjes, zelf heb ik raid-onboard maar gebruik liever de XP oplossing: geen 25 sec wachttijd, bootpartitie van 16 GB op schijf 1 (zonder stripe dus) 16 GB op de andere voor data en de rest in full-stripe mode. Opstarten gaat zowiezo net sneller met RAID en ook je XP draait er niet echt sneller mee. Games laden wel lekker snel met RAID.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
windowsXP? in 2001?? Okee, het kan, maar dan was je er wel vroeg bij.
Zou de TS nog steeds zijn probleem niet opgelost hebben?

[ Voor 73% gewijzigd door RolandWitvoet op 05-03-2004 00:55 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Bierkameel schreef op 04 maart 2004 @ 23:27:
Wat voor iets en waarom kick je een topic van 3 jaar oud :X
Zit ik het voor niks helemaal door te lezen....
Er is een reden waarom ze de datums van topics ouder dan 2 (?) weken VETGEDRUKT hebben.... ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
RolandWitvoet schreef op 05 maart 2004 @ 00:42:
windowsXP? in 2001?? Okee, het kan, maar dan was je er wel vroeg bij.
Zou de TS nog steeds zijn probleem niet opgelost hebben?
Windows XP is in October 2001 op de markt gekomen. Illegaal was ie al begin september te downloaden omdat toen de "RTM" versie al op het Internet verscheen ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 23:13:
Is er zoiets voor Promise controllers?

sorry voor de oude post :|
Kijk even in de FAQ van dit subforum?
Niet. 2K/XP Servers ondersteunen naast JBOD en RAID0 alleen RAID1 en RAID5. Geen RAID3 ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.