[php] Ik zit vast met templates

Pagina: 1
Acties:

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 16:10

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Kleine template vraag..

Ik ben een site aan het opzetten die met een tabel en templates werkt. Template systeem werkt met een database, werkt verekte handig. Maar nu mijn probleem:

Ik heb een template main. Daar staat de hele site in en via knoppen aan de zijkant haal ik de tekst uit een andere tabel.
Dat werkte perfect, doen verwachte ik niet dat de tekst in de tabel (de contect van de site dus) geparsed moest worden. Nu moet dat dus wel, en zit ik met een probleem.

Hoe kan ik dit het beste gaan oplossen ?

Ik dacht aan:
- Voor iedere pagina die gebruikt gaat worden zonder templatecodes gewoon los erin zetten, dus zonder de hele tabel zooi erbij en anders de hele tabel erbij pleuren.
Voordeel: Ik ben snel klaar met 't maken
nadeel: Bij een pagina aanpassen moet je tig templates aanpassen.

- Een extra tabel die de sites bij elkaar voegt, dan heb ik dus iets met de hele html die eromheen zit + eentje met de inhoud waar het niet uit maakt wat er bij staat, en die dan bij elkaar laten voegen zodra er iets wordt verandert.

Voordeel: 1 templatefile voor de hele site
Nadeel: Extra code nodig, verplicht die routine verlopen om alles te mergen wat misschien lang kan gaan duren, misschien wordt 't wel gruwelijk onoverzichtelijk...

Of ik kan gewoon van het hele template systeem afstappen en alles gaan hardcoden in de php code zelf.. :P

Maar ik vraag me dus af wat te doen, optie 2 lijkt me het mooiste, maar is dat niet een beetje vergezocht :?

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 01:36 schreef Roel het volgende:

Ik heb een template main. Daar staat de hele site in en via knoppen aan de zijkant haal ik de tekst uit een andere tabel.
Dat werkte perfect, doen verwachte ik niet dat de tekst in de tabel (de contect van de site dus) geparsed moest worden. Nu moet dat dus wel, en zit ik met een probleem.
:? Ik begrijp niet helemaal precies wat er aan de hand is. Je hebt waarschijnlijk een hoofdpagina (main.php ofziets), waarin het framewerk van je site zich bevindt. Dan wil je (aan de hand van een keuze in een menu) een tekst uit een bepaalde tabel (uit een ander bestand) in je pagina invoegen? En nu zit je met het probleem dat je die benodigde tekst moet parsen; hiermee bedoel je de daadwerkelijke content verkrijgen (van die tabel) uit de hele lap html-code (waaronder ook de html-code van die tabel waar je de tekst uit wil halen)?

Ik persoonlijk zou wel inderdaad zo'n standaard framework houden, waar je je dan tekst uit andfere bronnen inplakt, maar dan zou ik het met volledige bestanden. Geen tabellen die je moet parsen, maar bijv. een databaserecord of een tekstbestand. Bijv.
code:
1
2
3
4
5
6
<TABLE>
 <TR><TD><A HREF="<? echo $PHP_SELF?pag=help; ?>"> help</A></TD></TR>
 <TR><TD>
   <? include($pag.".txt"); ?>
 </TD></TR>
</TABLE>

Zodoende wordt gewoon de inhoud van het tekstbestand help.txt op die plaats in je tabel geplakt (en uiteraard kun je hierin html-code gebruiken).

Hopelijk heeft dit iets geholpen?

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 16:10

Roel

screen -x addict

Topicstarter
Dat laatste is dus het probleem... een duidelijkere uitleg met code:

Ik heb eem menu structuur, een template die in een database zit.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?
[...]
<TABLE>
<TR>
<TD ALIGN="left" VALIGN="top" HEIGHT=420 WIDTH=122 BACKGROUND=images/vline.gif>
<a href="index.php?show=main">Main</a>
<a href="index.php?show=deelnemers">Wie komt</a>
</TD>
<TD ALIGN="left" VALIGN="top" HEIGHT=420 WIDTH=700  BGCOLOR=#dee2e6>
#inhoud
</TD>
</TR>
</TABLE>
?>

Dan wordt als $show main is of leeg de tekst uit inhoud.main (database) gehaald. Dat is gewoon platte tekst en meerdere pagina's werken op die manier.

If $show == "deelnemers" dan moet #inhoud (de var uit de template van boven) worden gevult door de deelnemers. Maaar het probleem is dat de nieuwe pagina met tekst ook een template is, heb probleem is dat ik dan 1 pagina uit 2 templates bestaat en volgens mij wil dat niet werken..

Wat jij zegt gaat niet, omdat ik dus niet met bestanden werk. 1 File, main.php en de rest staat allemaal in een database.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Maaar het probleem is dat de nieuwe pagina met tekst ook een template is, heb probleem is dat ik dan 1 pagina uit 2 templates bestaat en volgens mij wil dat niet werken..
Ik snap je probleem, een of andere FastTemplates constructie; jammergenoeg gebruik ik dat soort templates niet vaak genoeg om je hierop van antwoord te voorzien.... ;( iemand anders misschien?

Verwijderd

ik snap niet helemaal wat je bedoelt :?

heb je soms in je database php code staan, dat je wil parsen? gebruik dan de functie: eval($teparsencodeuitdb)

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Sorry, ik kon het effe niet laten: gebruik lekker xml/xslt. Daar heb ik nog nooit echte problemen mee gehad.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op maandag 17 december 2001 19:25 schreef freak007 het volgende:
Sorry, ik kon het effe niet laten: gebruik lekker xml/xslt. Daar heb ik nog nooit echte problemen mee gehad.
Ja, ik wilde het ook al aanhalen, maarrr bij dit probleem is het geloof ik ook geen oplossing..
Pagina: 1