TFT's de zin en onzin van responsetijden?

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk TFT scherm. Vaak wordt er gespoken over snelle response tijden liefst 25ms, wil je een beetje leuk gamen.

Nu viel me op dat de TFT op mijn werk een EIZO 50ms! (kosten +/- f6000,-) absoluut geen ghosting heeft als de muiswijzer lichtjes over een witte achtergrond beweegt. Maar een iiyama 4311 met een snellere 40ms (+/- f2500,-) wel een ghost effect heeft (is natuurlijk persoonlijk).

In die grote C't test van vorige maand (+/-15 TFT's) stond ook bij het ene 17inch wel last van spookbeelden/ghosting en bij een ander weer niet terwijl ze wel allebei 40ms waren! Of ghostte een 30ms model wel en een 40ms model andere merk niet.

Verder kwamen 2 modellen er qua spellen erg goed uit de 25ms model en de 50ms Nec!! De Nec versloeg dus de 30,40 en een enkel 25ms model. Terwijl 50ms toch vaak als ongeschikt wordt aangeduid.

Hierdoor zou ik zeggen dat:

1. Het aantal ms responsetijd eigenlijk niet alles zegt wat betreft ghosting en geschiktheid voor spelletjes.
Een langzamer model is kan in de praktijk dus beter zijn dan een snellere!

2. Fabrikanten sjoemelen met deze cijfers of hebben een andere interpretatie dan wij hier. Maar in beide gevallen....

Ik hoop dat er helemaal naast zit, maar ik ben bang dat TFT's kopen nog moeilijker is geworden, dan het al was :(
Als jullie er anders over denken hoor ik het wel.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
of gewoon alle TFT's in de winkel bekijken, testen met wat programmas en eventueel ergens anders bestellen

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Is inderdaad een lastige kwestie. En hoewel ik van de C'T wel gewend ben dat op technisch gebied ze meestal het wel bij het rechte eind hebben zijn er ook zaken als drukfouten.

En het scheelt natuurlijk wat voor spel je aan het spelen bent. Als je een RTS aan doen bent of Q3.

Persoonlijk zou ik de helderheid en de kleurencontrast laten meewegen ten opzichte van die resposetijd

I got a problem-solver and its name is revolver

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Ik denk dat je gelijk hebt dat specsheet informatie niet altijd juist is. Zo las ik een tijdje terug in een Franse review dat de contrast ratio die ze opnieuw hadden gemeten niet overeenkwam met de specs die de fabrikant op gaf. Zo kwamen sommige TFTs beter, en sommigen er slechter in vergelijk met de opgegeven waarde.

Hieruit blijkt dat je eigenlijk een TFT scherm persoonlijk zou moeten kunnen zien in de winkel, wat helaas niet altijd mogelijk is.

Misschien dat het ook iets te maken heeft met het verschil in rise en fall tijden? Zo kunnen 2 TFTs met beiden 40 ms in totaal toch verschillende rise/fall waarden hebben.

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 01:26 schreef Sovereign het volgende:
Misschien dat het ook iets te maken heeft met het verschil in rise en fall tijden? Zo kunnen 2 TFTs met beiden 40 ms in totaal toch verschillende rise/fall waarden hebben.
Ja dat klopt... 40ms kan 25ms rise en 15ms fall zijn of andersom of 30 om 10...

GreetZ :7

Verwijderd

Ja, maar vanaf welke rise time of fall time krijg je dan geen ghosting? (lijkt mij dat de fall time zo laag mogelijk meot zijn)

Dus dat:

30 rise 10 fall beter is dan
10 rise 30 fall
Pagina: 1