Toon posts:

cpu temperatuur schiet omhoog na een tijdje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen,

ik zit met een probleem, Ik heb een msi k7 mobo met een athlon TB 1,2(niet overgeclocked). 256 mb ram readon vivo 64mb-ram videokaart.

Ik weet het, je moet de eerst zoeken want er zijn genoeg topics hier over maar, ik kan niks vinden wat hier op lijkt.

Ik had eerst een mini superorb op mijn cpu hangen. Alles ging goed maar na een tijdje (weken) steeg de temperatuur naar de 70 graden. Dus ik naar vobis en een dragon orb gehaald. Fijn die er op gezet was mijn temp 53 onbelast tot 57 belast. Maar in de laatse dagen zie ik mijn cpu temperatuur stijgen en jawel hoor. Tijden het spelen van UT word mijn temp bijna 70 graden.

Begrijp er helemaal niks van:?. Er zit een goeie airflow in mijn pc want ik heb alle kabels netjes weg gewerkt en een EXTRA kast koeler er bij genomen. Mijn temp zwengeld van 43 graden (standby) tot bijna 70 graden (met het spelen van UT). o ja voordat ik het vergeet. 5000 rpm ongebeer draait mijn koeler

EN ja ik heb meer dan genoeg koelpasta er op gesmeerd. Het klinkt bizar en ik zal weer een leek zijn|:( maar ik denk dat mijn koeler er te strak op zit waardoor de koelpast tussen de cpu en de koeler weg word geperst. (nogmaals i am an leek:?)

Kunnen jullie me helpen ??
dus:
1 wie herkent die probleem en kan mij een goed advies geven?
2 hoeveel kan mijn athlon TB 1,2 hebben voordat ik hem moet uitzetten??
3Ik heb op sommige koelers van die koelstickertjes zien zitten (dacht dat het een mini orb was). Kan ik die stickertjes los kopen ??en waar?? Dan weet ik teminste zeker dat het spul er niet tussen uit knijpt.
4 IS het ZEER ernstig als de core beschadigt is ??Zo ja wat moet ik doen ?

Plz help me out. Word niet boos omdat dit de zoveelste topic over cpu koelers maar ik weet het gewoon niet meeren ik heb me rot lopen zoeken

alvast bedankt

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
is je kast wel koel genoeg? ik heb als ik de koe laat grazen m'n kast open staan, 49 C en als ie dicht is dat stijgt ie tot 60 C.
ik denk dat je het beste (als je niet overclockt, ik heb m nu op 1533 met 1,85 V) 1 casefan achter en 1 fan voor moet plaatsen. Die T-bird worden écht héét zonder koele lucht van buiten.

die koelstickers zijn volgens mij frag-tape, niet gebruiken het beste een DUNNE laag arctic silver 2 gebruiken

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
-over de stickertjes: als je de stickertjes bedoelt die bijvoorbeeld coolermaster onder aan zn heatsinks plakt, nee volgens mij kun je die niet los kopen.
-als de core beschadigd is is het zeer ernstig ja, maar dan zou je pc waarschijnlijk niet eens meer opstarten of iets dergelijks

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kast temperatuur is ongeveer minaalmaal 26 graden tot max 30.

en zoals al ik eerder heb gezegd. Mijn cpu is niet overgeclocked

Verwijderd

De maximum temperatuur van een Thunderbird 1.2GHz is 95 graden Celsius.
Check: http://users.erols.com/chare/elec.htm
Wat betreft de koelpasta, die is er enkel voor om oneffenheden op de beide oppervlakken op te vullen en er zo voor te zorgen dat het kontakt tussen processor en koellichaam optimaal is. Je hoeft er dus maar heel weinig van te gebruiken en wat er tussenuit knijpt is dus overtollig.

Verwijderd

Topicstarter
HE HE !!! BEDANKT EXTER !!!!!!!!

Dat was nou een waardevol advies !! bedankt.

3 kleine vraagjes nog:

1 sorry maar voor mij klinkt het nogal ongeloofwaardig maar ok: Kan de athlon echt een temperatuur hebben van MAX 90 ??
2 Bij welke max temp loopt de athlon 1,2 stabiel ??
3 dus ik hoef me nergens zorgen over te maken ?:)

he en alvast bedankt voor jullie adviezen !!!!:D

Verwijderd

heb er nog even een url bijgezet.

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 19:52
Het moet maar eens afgelopen zijn. Voor iedere (niet) tweaker maar wel computer "freak" zal ik het eens proberen uit te leggen..
De mensen die hun computers tweaken en dus sneller maken hebben er veel belang bij om hun cpu temp zo laag mogelijk te houden. Nouja zelfs als je je cpu niet oc (overclockt) dan is het wel fijn om de temp zo laag mogelijk te houden.
Een athlon mag zeer heet worden. Dit varieert van model tot model. Maar laten we zeggen dat het zo rond de 85 a 90 graden is! (kun je nazoeken op www.amd.com)
Nu leest zo'n "leek" allemaal berichten met cpu temperaturen van 40graden stressed en 30 graden idle etc etc.
de één heeft zn cpu nog cooler dan de andere.
DIT IS NIET DE REALITEIT!!!!
De realiteit is dat als je een standaard pc-tje koopt bij de vobis, aldi, of waar dan ook en je hebt gewoon een standaard (eventueel amd recommended) cooler erbij zitten dat de temperatuur idle zo rond de 50 a 55 graden is.
En inderdaad als je een spelletje speelt dan loopt de temperatuur op tot 60, 65 en soms als je een minder goeie cooler hebt, of je lucht circulatie in je kast is wat minder (mijn asus v7700 geeft ook veel warmte af) dan kan zelfs de 70 graden bereikt worden!
Is dit te heet? NEE dit is nog ruim onder de 85 graden!

Wat voor effect heeft een hogere cpu temperatuur? Juist de levensduur van de cpu neemt af! wat is de levensduur van een cpu? 8 jaar? nou ok laten we zeggen dat de levensduur verkort wordt met 50%.. WOW na 4 jaar !!! ja na 4 jaar moet je een nieuwe cpu aanschaffen... (PFFFFFFFFFF SO WHAT! 90% schaft toch echt wel al na 3 jaar een nieuwe pc aan.)

Laat ik mijn eigen pc er eens bij pakken..
ik heb een a7v133 met een athlon 1133mhz 266 fsh cpu..
met de kast open idle 47graden.. spelletje 55 a 58..
Maar als ik de kast dicht doe dan is ie 58 idle en met een spelletje loopt ie op tot tegen de 70graden!
Ja persoonlijk vind ik het ook niet fijn.. maar schadelijk is het niet hoor. Als ik me er teveel aan stoor tja dan koop ik gewoon een goeie cooler..
Maar goed even terug naar dit geval..
Het is dus heeel normaal je temperatuur. AMD's worden gewoon warm. En die temperaturen die je hier en daar leest op dit forum zijn GEENSZINS "normale" temperaturen..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.!

(owja ik werk zelf op de technische dienst van een automatiserings bedrijf waar we clone pc's maken, en we bouwen elke dag wel pc's met athlons en P4 erin. ook deze worden een nacht in test gezet en we houden alle gegevens bij qua temperatuur dus ik weet heel goed waar ik het over heb! )

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zaterdag 15 december 2001 22:00 schreef supervla het volgende:
3 kleine vraagjes nog:

1 sorry maar voor mij klinkt het nogal ongeloofwaardig maar ok: Kan de athlon echt een temperatuur hebben van MAX 90 ??
2 Bij welke max temp loopt de athlon 1,2 stabiel ??
3 dus ik hoef me nergens zorgen over te maken ?:)

he en alvast bedankt voor jullie adviezen !!!!:D
1) JA!
2) zie 1)
3) Klopt.
4) Die Temp. metingen duigen echt helemaal niet op de meeste mobo's, dus maak je niet te druk.
Als je systeem stabiel loopt, wordt het niet te heet.

Verwijderd

Topicstarter
OK dan wil ik hierbij, deze topic hierbij sluiten

Tmaster en Exter bedankt voor je advies :)Ik zit nu met een gerust hart achter de pc :)

BEDANKT !!!!!!!!!!!!!
Pagina: 1