Mac Freaks hier? -->vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
heys
Ik heb een server:
Linux:
IP: 192.168.0.2
Subnetmask: 255.255.255.0
Windows machines werkt internet perfect.
Iemand een idee hoe ik het op een laptop aan de praat krijg? Met Mac OS 9
TNX

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
lijkt me niet zo moeilijk

regelpanelen --> TCP/IP.. en vul daar ergens in:

ipadres: 192.168.0.20
defaultgateway: 192.168.0.2
dnsserver: 212.83.68.130

• Y0ur1
  • Niet online
Op zaterdag 15 december 2001 20:44 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
lijkt me niet zo moeilijk

regelpanelen --> TCP/IP.. en vul daar ergens in:

ipadres: 192.168.0.20
defaultgateway: 192.168.0.2
dnsserver: 212.83.68.130
Moet ik Apppletalk gebruiken ofzo? En Using MacIp Mannually of Using MacIp Server?
Ik snap er niet veel van...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Geen appletalk voor een gewone tcp/ip verbinding lijkt me. Wel manual je ip intikken (dus geen ip server)..

Gegevens staan hierboven..

• Y0ur1
  • Niet online
Op zaterdag 15 december 2001 22:37 schreef j3p het volgende:
Geen appletalk voor een gewone tcp/ip verbinding lijkt me. Wel manual je ip intikken (dus geen ip server)..

Gegevens staan hierboven..
Hey en hoe kan ik zien of de netwerkkaart goed is? Het is een IBook. En het lampje op de hub brand niet, maar in een andere pc wel. Dus de kabel is niet kapot

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Ik heb totaal geen Mac clue, maar als het lampje aan 1 kant brand lijkt het me ethernet technisch okay.

Nu de goede instelling ;)

Zit je al op de goede plek? Wat moet je daar invullen? Dat kunnen wij waarschijnlijk wel zeggen ;)

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 01:05 schreef j3p het volgende:
Ik heb totaal geen Mac clue, maar als het lampje aan 1 kant brand lijkt het me ethernet technisch okay.

Nu de goede instelling ;)

Zit je al op de goede plek? Wat moet je daar invullen? Dat kunnen wij waarschijnlijk wel zeggen ;)
Het lampje brand juist niet op de hub :( Ds het probleem, en op een andere pc doet hij het wel gewoon. Instellingen zal inet echt het probleem zijn denk ik. Alleen ff iets anders dan windows, maar komt op hetzelfde neer. Maar volgens mij staat de netwerkkaart neit goed ofzo

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 01:13 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

Het lampje brand juist niet op de hub :( Ds het probleem, en op een andere pc doet hij het wel gewoon. Instellingen zal inet echt het probleem zijn denk ik. Alleen ff iets anders dan windows, maar komt op hetzelfde neer. Maar volgens mij staat de netwerkkaart neit goed ofzo
heb je bij t TCP/IP regelpaneel wel 'verbind via ''Ethernet'' geselecteerd staan ??? anders wordt de interface volgens mij niet geactiveert...

ga anders eens naar t Apple Menu -> Apple Systeem profiel -> Netwerkoverzicht
kijk of daar wel je ethernet kaart bij staat... zo niet, dan kun je beter Apple bellen voor een dure reparatie bij ECPRC.

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 01:16 schreef Reflex het volgende:

[..]

heb je bij t TCP/IP regelpaneel wel 'verbind via ''Ethernet'' geselecteerd staan ??? anders wordt de interface volgens mij niet geactiveert...

ga anders eens naar t Apple Menu -> Apple Systeem profiel -> Netwerkoverzicht
kijk of daar wel je ethernet kaart bij staat... zo niet, dan kun je beter Apple bellen voor een dure reparatie bij ECPRC.
Ik ga morgen even kijken. Bedankt voor je reactie! Laat het morgen wel even weten

• Y0ur1
  • Niet online
Er staat geen ethernet kaart :(. Ook niet als ik de kabel er i doe en opnieuw opstart... Weet iemand wat ik ngpo meer kan doen?

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 12:59 schreef YT-Croc het volgende:
Er staat geen ethernet kaart :(. Ook niet als ik de kabel er i doe en opnieuw opstart... Weet iemand wat ik ngpo meer kan doen?
morgen Apple bellen... (zijn zondags dicht) wat voor powerbook heb je ? aanschafdatum ??

edit:

uitleg. waarom Apple bellen ? omdat waarscheinlijk je ethernet kaart kapot is.

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 13:42 schreef Reflex het volgende:

[..]

morgen Apple bellen... (zijn zondags dicht) wat voor powerbook heb je ? aanschafdatum ??

edit:

uitleg. waarom Apple bellen ? omdat waarscheinlijk je ethernet kaart kapot is.
Naja bij windows kun je nog een beetj ekloie enzo, maar hier kan je er echt niks aan doen? Het is een G3 Ibook. Aanschafdatum is ongeveer een jaar geleden

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 14:22 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

Naja bij windows kun je nog een beetj ekloie enzo, maar hier kan je er echt niks aan doen? Het is een G3 Ibook. Aanschafdatum is ongeveer een jaar geleden
heb je aanschaf bewijs??? anders valt t wellicht nog binnen de garantie!!!

ik weet voor 99% zeker dat je ethernet kaart kappot is.. :P
[edit]
ps. de garantie is 1 jaar na datum van aankoop. bij een DualUSB iBook ( de geheel witte ) hoef je denk ik geen aankoopsbewijs te laten zien... de ibook '99 series wel (met de blauwe, graphite, oranje kleurtjes)

• Y0ur1
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 15:47 schreef Reflex het volgende:

[..]

heb je aanschaf bewijs??? anders valt t wellicht nog binnen de garantie!!!

ik weet voor 99% zeker dat je ethernet kaart kappot is.. :P
[edit]
ps. de garantie is 1 jaar na datum van aankoop. bij een DualUSB iBook ( de geheel witte ) hoef je denk ik geen aankoopsbewijs te laten zien... de ibook '99 series wel (met de blauwe, graphite, oranje kleurtjes)
Hij is wit met blauwe randen en bovenkant enzo. Hij is in de U.S. gekocht, magoed tis alleen een laptop van me oom, we wilden alleen even proberen, een noodzaak is het niet

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 16:21 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

Hij is wit met blauwe randen en bovenkant enzo. Hij is in de U.S. gekocht, magoed tis alleen een laptop van me oom, we wilden alleen even proberen, een noodzaak is het niet
dan gaan ze je 100% zeker om een aankoopsbewijs vragen... :P

Verwijderd

YT Croc
heb je wel onder je apple-menu-> regelpanelen (of controlpannels) de optie TCP/IP staan ?

dat je lampje van je hub uit staat is op zich niet zo gek want je tcp/ip kan zo ingesteld zijn dat ie pas verbinding gaat maken (en dus ifup'en) ;) als dat nodig is (dus als je bv netscape /mozilla opstart)

kijk eerst ff of je dat regelpaneel hebt

Verwijderd

STOP !!! Jezus wat lopen jullie hard van stapel.
Ga het eerst eens aan de softwarekant zoeken.
Staat bv de goede Ethernet Extensie wel in je systeem.
Reparatie wordt pas echt duur als het naderhand software blijkt te zijn.

Verwijderd

helemaal met vorige eens.
Mac is niet moeilijk maar net ff wat anders.
controleer eerst of je alle software hebt daarna eens je hardware nakijken. als het nieuw is is het waarschijnlijk wel in orde. dus.
eerst je tcp/ip regelpaneel goed instellen.
controleer of je de juiste extensies voor je kaart hebt.
kijk of je extensies geen conflict hebben met elkaar. (maak een nieuwe set uitgaande van de standaard os setup en voeg daar alleen je ethernetkaart aan toe en eventueel ook je extensies voor de verbinding (opentransoprt of wat dan ook)

maar begin in godsnaam eens met het juist instellen van je tcp/ip

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die laptop doet ut echt wel hoor.
Met Mac OS 9 is het ontzettend simpel
Heb je wel de juiste netwerk device gekozen?

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 10:28 schreef patrickbrun het volgende:
STOP !!! Jezus wat lopen jullie hard van stapel.
Ga het eerst eens aan de softwarekant zoeken.
Staat bv de goede Ethernet Extensie wel in je systeem.
Reparatie wordt pas echt duur als het naderhand software blijkt te zijn.
niet om t een of ander, maar ik heb bij Apple gewerkt, ken MacOS door en door, en ik herken een hardware probleem als t er een is...
hij kan eventueel nog ff t systeem opnieuw installeren, of ze extentie set nakijken, maar ik geeef je 95% kans dat t een hardware probleem is... :7 maarja, then again, who am i.

verder, de ethernet kaart legt de link op t moment dat de ethernet extentie geladen wordt. TCP/IP wordt echter pas geladen als r en programma opgestart wordt die de InitOpenTransportInContext(NULL) functie aanroept... niet eerder, niet later.
Pagina: 1