Toon posts:

Betere processor kopen voor oud moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nu een amd-k6 (tm) 3d 450 mhz op een asus ali V agpset moederbord. oftewel een socket 7 maar bijna alle moderne processors hebben socket A nodig. Dus kan ik wel nieuwe snellere processor op mijn moederbord plaatsen of moet ik dan ook een nieuw moederbord.
nog wat gegevens van mijn moederbord:
512kb/1mb l2 cache
pc100 sdram & 100mhz fsb
asx form factor

ik heb niet echt veel verstand van moederborden processoren (duh anders zou ik het hier niet vragen) dus zou je met niet al te moeilijke termen praten/typen

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Hmm... volgens mij is het snelste wat je erop kan prikken een K6-2 550...

Niet echt de moeite waard IMHO...

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op zaterdag 15 december 2001 18:37 schreef Stylefish het volgende:

ik heb niet echt veel verstand van moederborden processoren (duh anders zou ik het hier niet vragen) dus zou je met niet al te moeilijke termen praten/typen
Jij begint >:)

Maar als je wat geld heb dan zou ik voor een nieuw bord met ddr en een athol xp erop.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 18:39 schreef BrZ het volgende:
Hmm... volgens mij is het snelste wat je erop kan prikken een K6-2 550...

Niet echt de moeite waard IMHO...
dus je bedoelt dat ik dan ook een nieuw moederbord moet kopen om een snellere processor te willen

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 18:41 schreef amd_ruluzzz het volgende:

[..]

Jij begint >:)

Maar als je wat geld heb dan zou ik voor een nieuw bord met ddr en een athol xp erop.
ja dat zal wel big bucks zijn niet echt mijn budget van 600 gulden

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op zaterdag 15 december 2001 18:43 schreef Stylefish het volgende:

[..]

Dan neem je je bijv een wat ouder bordje met sdram en een gewone athlon erop. Je moet voor de laatste prijzen even in de pricewatch vna t.net kijken.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op zaterdag 15 december 2001 18:43 schreef Stylefish het volgende:

[..]

Bordje van 179 piek (ECS K7S5A) en een processor die voor jou snel genoeg is. Een 'oude' TB 1 Ghz voor rond de 250 of een Duron 1000 voor 200 piek ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
ik had van een maat gehoord dat je met een kaart van socket 7 een socket A kon maken klopt dit nou of niet. In dien wel dan kan ik gewoon mijn moederbord houden. en tog een snellere proc nemen.

• Sick Nick
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op zaterdag 15 december 2001 18:59 schreef Stylefish het volgende:
ik had van een maat gehoord dat je met een kaart van socket 7 een socket A kon maken klopt dit nou of niet. In dien wel dan kan ik gewoon mijn moederbord houden. en tog een snellere proc nemen.
Nee, dat kan niet (van socket 7 naar socket a) :D
Het aantal pinnetjes in niet direct gelijk ;) Socket a heeft er veel meer.
Je zou je huidige CPU kunnen overklokken, is helemaal gratis.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Je zou je proc kunnen overclocken (maximaal tot 550Mhz waarschijnlijk, edit: de snelste proc die erop past is de AMD K6/3+ 550Mhz)
En anders zou je met f600,- een ECS K7S5A kunnen kopen voor f180,- en dan heb je zelfs nog geld over voor een XP1600+ :)
Die K6/2-450 zou je dan ook nog 2ehands weg kunnen doen (misschien wil m'n broertje 't wel hebben :P)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 19:01 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet (van socket 7 naar socket a) :D
Het aantal pinnetjes in niet direct gelijk ;) Socket a heeft er veel meer.
Je zou je huidige CPU kunnen overklokken, is helemaal gratis.
kan dat ook zonder extra koolers en dat is tog ook niet zonder risico's en dat overklokken is dat software matig en hoe moet dat dan als je hem bijv hem 50 mhz sneller wil maken?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op zaterdag 15 december 2001 19:21 schreef Stylefish het volgende:
kan dat ook zonder extra koolers en dat is tog ook niet zonder risico's en dat overklokken is dat software matig en hoe moet dat dan als je hem bijv hem 50 mhz sneller wil maken?
Daarvoor moet je even hier kijken. Probeer je posts een beetje te structureren en te voorzien van leestekens. Dat houdt het overzichtelijk!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Als je een boekje op je moederbord zit staat daar op hoe je de BUS speed (FSB) en de multiplier kan instellen. (waarschijnlijk door jumpers anders neer te zetten, in je boekje staat welke, en anders kan je het misschien op je moederbord terugvinden, en als dat niet lukt kan je gaan experimenteren met een groep jumpertjes die vlak bij elkaar staan, maar als je het uberhaubt al eng vind om te gaan overclocken kan ik dat random jumpers verplaatsen niet aanraden)
Je FSB staat op 100 en moet daarop blijven staan.
Je multiplier staat nu op 4,5 (4,5x100=450Mhz).
Je kan die op 5 zetten en dan kijken of je computer nog stabiel loopt.
Daarna kan je hem naar 5,5 zetten, en verder gaat je moederbord waarschijnlijk niet.
Als je PC niet meer opstart kan je kijken of je het voltage van je processor kan verhogen (kan volgens mij op de meeste SS7 mobo's niet zomaar) en als dat niet kan gewoon de multiplier iets terugzetten en dan weet je hoever je je processor kan overclocken.
Met betere koeling kan je je processor verder overclocken.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 19:28 schreef 0siris het volgende:

[..]

Daarvoor moet je even hier kijken. Probeer je posts een beetje te structureren en te voorzien van leestekens. Dat houdt het overzichtelijk!
als ik dat lees (die ;ink over overklokken) zie ik al dat dat te moeilijk word. Met potloodstreepies zetten enzo. En het risico dat je andere kaarten sloopt. Dan spaar ik maar ff en koop ik wel een nieuw moederbord en processor.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 15 december 2001 19:40 schreef Stylefish het volgende:
als ik dat lees (die ;ink over overklokken) zie ik al dat dat te moeilijk word. Met potloodstreepies zetten enzo.
nee dat is pas bij de athlon thunderbird, XP, Duron! (ofwel de K7 core)... bij de K6 kun je nog "gewoon" overclocken via het moederbord (die dingen zijn toch niet multiplier locked?), dwz: met jumpers/switches of BIOS ...

Verder sloop je je kaarten niet zo snel hoor, met overclocken. Als bijvoorbeeld je PCI op 33 draait met een bus van 100, en je zet die 100 op 120, dan draaien ze in principe op 40. Nu, sommige kaarten trekken dat (veel) en sommige niet. Als ze het niet trekken, merk je dat vanzelf omdat je crashes of andere vage zaken krijgt, maar zonder dat je met voltages gaat knoeien verniel je het niet meteen hoor. De levensduur zou in principe wel korter kunnen worden, maar dan nog is dat niet echt problematisch (waarschijnlijk nog steeds langer dan dat je de bewuste PC gaat gebruiken :)).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan wel vrij veilig die jumpers verplaatsen. Ik had ook in het boekkie van mijn mobo al daar iets van gelezen. En als mijn pc dan instabiel word moet ik ze gewoon weer ff terugplaatsen of niet. Maar het verplaatsen van de jumpers (dus op standje 5) is niet al te gevaarlijk en hoef ik geen extra koelers te kopen. of niet? want anders probeer ik het wel een keertje

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 20:23 schreef Stylefish het volgende:
dus ik kan wel vrij veilig die jumpers verplaatsen. Ik had ook in het boekkie van mijn mobo al daar iets van gelezen. En als mijn pc dan instabiel word moet ik ze gewoon weer ff terugplaatsen of niet. Maar het verplaatsen van de jumpers (dus op standje 5) is niet al te gevaarlijk en hoef ik geen extra koelers te kopen. of niet? want anders probeer ik het wel een keertje
Is het nou met of zonder risico's (als ik hem op 5 zet)dat moet ik ff zeker weten?????

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

op 5 draai je dus 5 x 100 = 500 neem ik aan, nou dan gebeurt er een van de volgende dingen:

je pc start niet dus je CPU trekt geen 500, kan kun je voltage verhogen of meer koelen.

je pc start wel maar crashed in windows en andere apps, ook dan kun je voltage verhogen of meer koelen.

je pc start perfect en draait alle programma's perfect.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

geen verstand => niet lopen kloten maar dokken
eerst moet je het in je spaarpotje voelen ..

ander moederbord
goedkoop ECL dingetje en dan nog een AMD Duron 900@1050 heb je toch een redelijke pc met gnoeg mem loopt alles veel beter

I got a problem-solver and its name is revolver

Pagina: 1