kernel compilen lukt niet (debian)

Pagina: 1
Acties:

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
Ik wil weer eens een nieuwe kernel bakken (is zeker niet de eerste keer overigens) maar het lukt maar niet. Ik heb 2.4.14 en .16 al geprobeerd. Ik heb het al geprobeerd op een schone source, met import van config-file, met make clean, make-kpkg clean en zonder USB support.

De foutmelding die ik krijg (met 'make-kpkg --revision=9:balkkernel1.0 kernel-image') is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
gcc -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux/include -Wall -Wstrict-prototypes
-Wno-trigraphs -O2 -fomit-frame-pointer 
-fno-strict-aliasing -fno-common -pipe 
-mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686
-c -o pci-pc.o pci-pc.c
{standard input}: Assembler messages:
{standard input}:1067: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1152: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1239: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1312: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1323: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1334: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1411: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1423: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1435: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:1915: Warning: indirect lcall without `*'
{standard input}:2008: Warning: indirect lcall without `*'

en even later:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
ld -m elf_i386 -T /usr/src/linux/arch/i386/vmlinux.lds -e stext arch/i386/kernel/head.o
arch/i386/kernel/init_task.o init/main.o init/version.o \
      --start-group \
      arch/i386/kernel/kernel.o arch/i386/mm/mm.o
        kernel/kernel.o mm/mm.o fs/fs.o ipc/ipc.o \
       drivers/acpi/acpi.o drivers/parport/driver.o
         drivers/char/char.o drivers/block/block.o 
         drivers/misc/misc.o drivers/net/net.o 
         drivers/media/media.o drivers/char/agp/agp.o 
         drivers/ide/idedriver.o drivers/cdrom/driver.o 
         drivers/sound/sounddrivers.o 
         drivers/pci/driver.o drivers/video/video.o 
         drivers/i2c/i2c.o \
      net/network.o \
      /usr/src/linux/arch/i386/lib/lib.a /usr/src/linux/lib/lib.a /usr/src/linux/arch/i386/lib/lib.a \
      --end-group \
      -o vmlinux
drivers/char/char.o(.data+0x46b4): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
drivers/net/net.o(.data+0x34): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
make[1]: *** [vmlinux] Error 1
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux'
make: *** [stamp-build] Error 2
sander@herman:/usr/src/linux$

Weet iemand wat er fout zou kunnen zijn gegaan hier?
Dit is overigens de configuratie die ik er doorheen gooi

[edit]
improved readability

Verwijderd

probeer het eens als r00t. :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

huidige kernel?

stable / testing / unstable

die 2 dingen zouden handig zijn :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• balk
Op zaterdag 15 december 2001 17:12 schreef janjanjansen het volgende:
probeer het eens als r00t. :)
Ik draai het als fakeroot, maar als root geeft ie dezelfde meldingen.
Op zaterdag 15 december 2001 17:13 schreef Apache het volgende:
huidige kernel?

stable / testing / unstable

die 2 dingen zouden handig zijn :)
:) |:(
dom, ja

momenteel:
testing + 2.4.13
Ik heb tov. 2.4.13 wat dingen eruit geknikkerd (oa DRI, X wil het niet met mijn videokaart + reso en ik speel geen spelletjes)

• Apache
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

aangezien er assembler tussen zitten zou je misschien eens kunnen kijken of bin86 nog geinstalleerd is

If it ain't broken it doesn't have enough features

• balk
Building Dependency Tree... Done
Sorry, bin86 is already the newest version.
Ik heb laatst (als in eergisteren) nog succesvol een kernel voor een andere compu gemaakt. Ik denk dat het aan de configuratie ligt. Ik zal eens even config-2.4.13 uit de kast trekken en daarmee een kernel bakken.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

De foutmelding die ik krijg (met 'make-kpkg --revision=9:balkkernel1.0 kernel-image') is:
code:
1
2
3
4
5
6
gcc -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux/include -Wall -Wstrict-prototypes
-Wno-trigraphs -O2 -fomit-frame-pointer 
-fno-strict-aliasing -fno-common -pipe 
-mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686
-c -o pci-pc.o pci-pc.c
{standard input}:1915: Warning: indirect lcall without `*'
Negeren, heeft met je versie van as te maken maar kan geen kwaad.
en even later:
code:
1
2
ld -m elf_i386 -T drivers/char/char.o(.data+0x46b4): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
drivers/net/net.o(.data+0x34): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
Zo te zien is je versie van binutils te oud.

• balk
raar, net een kernel gecompiled (2.4.14) met exact dezelfde config als 3 dagen terug. Dit lukte wel. dus ik kan nog wel kernels compilen :? ik snap er geen sikkepit meer van.

mijn binutils zijn up2date (laatste testing versie: 2.11.92.0.12.3)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ik denk dat het aan je assembler ligt die je nu hebt draaien!!! Daar zou je het volgende aan kunnen doen:

Probeer eens:

apt-get -f install

Als dat geen meldingen geeft in de trant van dat er packages verwijderd of toegevoegd moeten worden doe dan:

apt-get remove asm86

en vervolgens

apt-get install asm86

Geen reboot geven daarna gewoon opnieuw proberen te compileren!!!

* active2 heeft teveel mensen horen zeggen ik ga linux even rebooten!!!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Interessant, ik heb zo'n zelfde melding bij kernel 2.4.16. Het lijkt of het door bepaalde (combinaties van) opties komt. Ik heb al verschillende keren een nieuwe .config gemaakt enzo, maar nog steeds werkt het niet.. Het trad voor het eerst op toen ik naast 2 andere network device drivers, ook de 3c9xx driver wilde meecompileren.. Ik zal de precieze foutmelding posten als ik hem weer krijg (ben steeds aan het proberen te compileren, maar lukt steeds niet; aaaaahrrggg!).
Het is voor mij trouwens ook zeker niet de eerste keer..

Expanding the inexpandable

• Expander
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux/arch/i386/lib'
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux/arch/i386/lib'
ld -m elf_i386 -T /usr/src/linux/arch/i386/vmlinux.lds -e stext arch/i386/kernel/head.o arch/i386/kernel/init_task.o init/main.o init/version.o \
      --start-group \
      arch/i386/kernel/kernel.o arch/i386/mm/mm.o kernel/kernel.o mm/mm.o fs/fs.o ipc/ipc.o \
       drivers/char/char.o drivers/block/block.o drivers/misc/misc.o drivers/net/net.o drivers/media/media.o drivers/ide/idedriver.o drivers/cdrom/driver.o drivers/pci/driver.o drivers/pnp/pnp.o drivers/video/video.o \
      net/network.o \
      /usr/src/linux/arch/i386/lib/lib.a /usr/src/linux/lib/lib.a /usr/src/linux/arch/i386/lib/lib.a \
      --end-group \
      -o vmlinux
drivers/char/char.o(.data+0x46b4): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
drivers/net/net.o(.data+0x194): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
drivers/net/net.o(.data+0x1f4): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
make: *** [vmlinux] Error 1

Het gebeurt dus op het allerlaatst, als hij de kernel in één bestandje wil gaan zetten.. Hiervóór komen geen warnings of errors trouwens.

Wat is dat vage .text.exit?? Ik heb al met Altavista en met de search gezocht, maar is nergens te vinden.. Iemand met een oplossing of manier voor oplossen??

Ik gebruik Debian 3.0 unstable..

Verwijderd

En welke gcc versie heb je ? Met 3.0 / 3.0.1 zijn issues. Met 2.95.x zou je veilig moeten zijn.

• Expander
  • Niet online
hmm..

2.95.4

Ik heb voor de zekerheid de Documentation/Changes nog eens gelezen, maar alles is goed volgens hoe het daar staat..

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wat is dat vage .text.exit?? Ik heb al met Altavista en met de search gezocht, maar is nergens te vinden.. Iemand met een oplossing of manier voor oplossen??
Ik had die error ook. Ik draai zelf Debian Unstable, en had precies 't zelfde probleem. Bij het weglaten van een driver in de kernel was 't weg.

Bij mij zat 't probleem 'm in de binutils, die ik toen gedowngrade heb, waarna 't weer prima werkte. Maar omdat jij testing draait, zouden dat juist de binutils zijn die wel moeten werken.. Misschien alsnog eens proberen ze een versie te downgraden, kijken of dat succes heeft?

• Expander
  • Niet online
hmm, nou je het zegt

ik draai unstable, de topicstarter testing

Moet ik even gaan kijken hoe ik dan moet downgraden (met apt), dat heb ik nog nooit gedaan...

• Paradise
  • Niet online
Ik zie net dat ik deze binutils gebruikte:

binutils_2.11.92.0.10-4_i386.deb

Die is volgens mij nog ouder dan testing..

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
bash-2.05$ ar -V
GNU ar 2.11.90.0.19
Copyright 1997, 98, 99, 2000, 2001 Free Software Foundation, Inc.
This program is free software; you may redistribute it under the terms of
the GNU General Public License.  This program has absolutely no warranty.

Probeer die versie eens, werkt goed op een slackware bak :)

[edit] dus niet alleen ar , maar binutils van die versie

• balk
zo, ik ben weer wakker :Z :)

gisteren heb ik het config bestand van mijn huidige kernel gebruikt om wederom die kernel te bakken. Zelfde fout. Ik ga maar eens wat downgraden idd. Maar eerst afwachten wat apt-get upgrade levert.....

bedankt voor de info!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:13
Gebruiken jullie altijd package managers om een nieuwe kernel te installeren? Ik doe het altijd gewoon zoals het me met de kernel howto bij is gebracht:

make menuconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
make bzlilo

Werkt (bij mij) altijd, nog nooit een kernel compile mislukt onder Debian :)

BTW: Dingen die bij de minimale boot niet nodig zijn als module compileren, dus in mijn geval: mn SCSI controller, mn (evt toekomstige) netwerkkaarten, iptables, rtc, etc... allemaal als module. (ja, ik boot van IDE)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

[code]bash-2.05$ ar -V
GNU ar 2.11.90.0.19
2.10.91 is ook OK hier.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Had ik afgelopen week ook, ik draai unstable en wou 2.4.16 compilen. Precies dezelfde melding. Ik ben maar eens gaan rondsnuffelen met google en we zijn niet de enige :(
Er zit een bug in de laatste binutils van unstable in combinatie met o.a. 2.4.16. De oplossing zou zijn om je binutils te downgraden van de versie van testing, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen (bovendien is de versie van testing momenteel hetzelfde als die van unstable). In 2.4.17 zou dit gefixt moeten zijn.

• balk
Op zondag 16 december 2001 13:31 schreef Marcel het volgende:
Had ik afgelopen week ook, ik draai unstable en wou 2.4.16 compilen. Precies dezelfde melding. Ik ben maar eens gaan rondsnuffelen met google en we zijn niet de enige :(
Er zit een bug in de laatste binutils van unstable in combinatie met o.a. 2.4.16. De oplossing zou zijn om je binutils te downgraden van de versie van testing, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen (bovendien is de versie van testing momenteel hetzelfde als die van unstable). In 2.4.17 zou dit gefixt moeten zijn.
ik heb de binutils uit testing en probeerde 2.4.13 te bakken maar dat ging niet. Ik heb net trouwens geen kernel gebakken met een iets oudere binutils 2.11.92.0.12.3-2 ipv -3. Zelfde fout. (deze stond nog in m'n archives).
Op zondag 16 december 2001 13:24 schreef _JGC_ het volgende:
Gebruiken jullie altijd package managers om een nieuwe kernel te installeren? Ik doe het altijd gewoon zoals het me met de kernel howto bij is gebracht:
heb ik ook wel eens gedaan. Maar de debjes zijn makkelijk te installeren en je managed je systeem consequent.

• Expander
  • Niet online
Omdat ik geen zin had om binutils te downgraden gebruik ik nu een workaround. Zoals Koen Roumen al zei zit het in bepaalde drivers.. Je moet eerst uitvinden welke drivers het probleem veroorzaken;
code:
1
2
3
drivers/net/net.o(.data+0x194): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'
drivers/net/net.o(.data+0x1f4): undefined reference to `local symbols in discarded section .text.exit'

Hierboven is dat achtereenvolgens een "Character devices" en twee "Network devices" drivers.
Een beetje zoeken en testen, bepaalde drivers als module compileren en het werkt..

Ik w8 nu wel op 2.4.17.. Ben ook 2.5.1-pre11 aan het proberen, deze doet het volgens mij ook wel..

• Paradise
  • Niet online
Werkt (bij mij) altijd, nog nooit een kernel compile mislukt onder Debian :)

BTW: Dingen die bij de minimale boot niet nodig zijn als module compileren, dus in mijn geval: mn SCSI controller, mn (evt toekomstige) netwerkkaarten, iptables, rtc, etc... allemaal als module. (ja, ik boot van IDE)
Zo compile ik ook altijd, maar met de nieuwste binutils uit unstable werkt 't op die manier dus ook niet. Als module compilen werkt dan wel, totdat je die na een reboot probeert te modproben, want dan krijg je weer dezelfde error. Met die eerdere binutils werkt 't dan dus wel.

• Expander
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 13:48 schreef Koen Roumen het volgende:

[..]

Zo compile ik ook altijd, maar met de nieuwste binutils uit unstable werkt 't op die manier dus ook niet. Als module compilen werkt dan wel, totdat je die na een reboot probeert te modproben, want dan krijg je weer dezelfde error. Met die eerdere binutils werkt 't dan dus wel.
Oh... dus als module compileren is ook niet handig? Nou, dan ben ik nog even bezig vanmiddag als 2.5.1-pre11 niet werkt.. :)

• balk
heeft iemand toevallig ergens een oudere binutils deb staan? Of weet iemand waar je oudere versies op kan halen?

• Paradise
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 13:51 schreef balk het volgende:
heeft iemand toevallig ergens een oudere binutils deb staan? Of weet iemand waar je oudere versies op kan halen?
Ik heb die versie die ik hier eerder opnoemde nog wel, waarmee 't bij mij wel werkte. Die is vast nog wel ergens te downloaden, maar ik wil 'm ook wel ergens voor je uploaden als je 'm niet vinden kan.

• balk
Op zondag 16 december 2001 13:54 schreef Koen Roumen het volgende:

[..]

Ik heb die versie die ik hier eerder opnoemde nog wel, waarmee 't bij mij wel werkte. Die is vast nog wel ergens te downloaden, maar ik wil 'm ook wel ergens voor je uploaden als je 'm niet vinden kan.
is goed, ik heb wel een plekkie ergens
icq?

• Paradise
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 13:57 schreef balk het volgende:

[..]

is goed, ik heb wel een plekkie ergens
icq?
Kan even geen ICQ gebruiken, ik zit nu niet thuis.

http://superwrak.2y.net/temp/binutils_2.11.92.0.10-4_i386.deb

Zo ook goed? ;)

• balk
Op zondag 16 december 2001 13:59 schreef Koen Roumen het volgende:

[..]

Zo ook goed? ;)
top!
bedankt

[update]
en het werkt! dank u dank u!
:)

• Paradise
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 14:02 schreef balk het volgende:

[..]
[update]
en het werkt! dank u dank u!
:)
En zo hoort 't.. Np :)

• _JGC_
  • Laatst online: 23:13
Nu jullie het erover hebben ja, ik heb 2.4.14 ongeveer twee weken terug goed gecompileerd en 2.4.16 op een andere Debian woody ook een week terug. Twee dagen na de 2.4.16 compile haalde apt-get een nieuwe binutils op...

Nou ja, dan maar een andere binutils ophalen en zorgen dat debian ze niet weer gaat upgraden.

• Creepy
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmm.. op de linux kernel-mailing list is ook meerdere keren dit probleem voorbijge komen (met oplossing btw) en in de bug list van debian (package binutils natuurlijk) staat ook een thread, met als oplossing om voor de 2.4.16 en ouder 1 regeltje weg te halen in een bestand in je kernel source. Weet niet uit mijn hoofd welk bestand, maar zoek dat zelf maar ff op :)

Het is trouwens GEEN bug in bin-utils! Het is een fout in de kernel source, en in de 2.4.17 zal dit zijn opgelost!

De 2.2 kernels hebben er trouwens geen last van.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• balk
Op zondag 16 december 2001 16:31 schreef Creepy het volgende:
Hmm.. op de linux kernel-mailing list is ook meerdere keren dit probleem voorbijge komen (met oplossing btw) en in de bug list van debian (package binutils natuurlijk) staat ook een thread, met als oplossing om voor de 2.4.16 en ouder 1 regeltje weg te halen in een bestand in je kernel source. Weet niet uit mijn hoofd welk bestand, maar zoek dat zelf maar ff op :)

Het is trouwens GEEN bug in bin-utils! Het is een fout in de kernel source, en in de 2.4.17 zal dit zijn opgelost!

De 2.2 kernels hebben er trouwens geen last van.
toch raar dat ik ook geen oudere kernel kon compilen. en na downgrade van binutils wel....

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik doe het altijd als volgt:
• Source downloaden (van kernel.org)
• Configuren (duh :P )
• Compilen met make-kpkg (dit compiled het, en maakt er een .deb van)
• De genoemde .deb installeren.
Dit omdat het netjes 'the Debian way' is (itt zelf installen, hoewel dit ook mogelijk is uiteraard), en je zelf alle controle hebt over wat er in je kernel aan/uit staat (wat niet het geval is als je een kernel-image apt-get).
Op zondag 16 december 2001 16:46 schreef balk het volgende:
toch raar dat ik ook geen oudere kernel kon compilen. en na downgrade van binutils wel....
Dit was omdat de source iets niet netjes deed, wat de oude binutils toevallig wel slikte, en de nieuwe toevallig niet. In beide gevallen komt het erop neer dat het in de kernelsource niet netjes was, en dat het niet aan binutils ligt.
Maar ik meende dat dit alleen bij de source van 2.4.16 het geval was?

• Expander
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 13:59 schreef Koen Roumen het volgende:

[..]

Zo ook goed? ;)
Ook heeel erg bedankt van mij hiervoor... Tot mijn verbazing kon ik met dpkg gewoon downgraden..

Toen ik je deb geïnstalleerd had lukte het compilen...

• Expander
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 20:13 schreef deadinspace het volgende:

[...]

Maar ik meende dat dit alleen bij de source van 2.4.16 het geval was?
Ik kreeg dezelfde errors bij 2.4.14 en 2.4.12... (Ja ik heb er heleboel uitgeprobeerd om het maar te laten werken, betr. linux bak is server hier thuis..)

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry dat ik deze draad omhoog kick, maar ik kan die oude binutils niet vinden op het net, heeft iemand een linkje voor me?

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 11:04 schreef shadax het volgende:
Sorry dat ik deze draad omhoog kick, maar ik kan die oude binutils niet vinden op het net, heeft iemand een linkje voor me?
De source is te vinden op de GNU ftp site of een mirror: http://www.gnu.org/order/ftp.html
Pagina: 1