Toon posts:

gevraagd: Celeron GURU!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een (oud) slot1 mobo'tje waar nu een p2 266 in zit.
De bios heeft een max fsb van 66mhz en multiplyer van 5.5x.
Daar zou dus max een celeron 466 (met converter kaart natuurlijk)
in kunnen.

Ik wil nadat ik de bios heb geflashed er een celeron 700a
- 66mhz fsb in proppen.

Maar de vraag is.............
Als ik in de bios de multiplyer op auto detect zet, haalt
dat oude mobo'tje de multiplyer van 10.5 wel????????
Of heb ik dan een veredeld voetenbankje in huis gehaald???

Reageer, Schrijf, preek of lucht je hart en help een mede-tweaker letterlijk en figuurlijk uit de brand.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39
De multiplier is het probleem niet, dat regelt de Celeron helemaal zelf (hij dringt 'm het bord gewoon op als het ware). Wat wel een probleem kan zijn (en ik denk dat het wel degelijk een probleem is) is dat jouw bord de benodigde lage spanning voor de Coppermine core Celeron niet kan leveren. En grote kans dat er ook helemaal geen BIOS update te verkrijgen is voor deze snellere Celeron. Weet je het exacte merk+type nummer v.h. bord?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

als de multiplier max 5,5 is dan kan het 10.5 niet aan
dus dan zal het wel 5.5 x 66 zijn ,,

wat voor mobo is het ?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Chaintech 6LTM2

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Even voor de duidelijkheid: mobo's geven geen multiplier door, maar een signaal. Dit signaal wordt door de CPU vertaalt naar een multiplier.

Celeron's hebben een hele simpele vertaling: alle signalen omzetten naar dezelfde multiplier. Ofwel; ook al kan jouw mobo geen 10,5 signaal geven, de celeron maakt er toch 10,5 van.

Je kan dus iedere celeron met 66 MHz bus er in douwen.
Er zijn misschien twee problemen waar je tegenaan kunt lopen:
1) je mobo kan het voltage wat de CPU wil niet leveren
2) je mobo herkend je CPU niet en wil niet booten.

Vaak kan een nieuwe BIOS dit soort problemen wel oplossen.
Ook zijn er converter kaartjes met ingebouwde spanningsregelaar, maar deze zijn moeilijk te vinden en erg duur. (let op: het feit dat je een voltage kan instellen op je convertor wil niet zeggen dat je een ingebouwde voltage regelaaar hebt !!)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zaterdag 15 december 2001 16:43 schreef WebSniper het volgende:
als de multiplier max 5,5 is dan kan het 10.5 niet aan
dus dan zal het wel 5.5 x 66 zijn ,,

wat voor mobo is het ?
Dat is blaat of met andere woorden onzin.
Zoals andere mensen in de topic al hebben geschreven heben intel hun eigen multiplier bij zich, omdat die dingen gelockt zijn (en das ook het enige voordeel van die mplock voor de rest is het een nachtmerrie voor teweakers)
Maar ff iets meer ontopic, je moet goed kijken naar welke spanning je mobo levert en hoeveel je cely nodig is. Ik heb laatst nog bij intel gekeken en afentoe verschilt het voltage afhankelijk van de kloksnelheid, zoek het lijstje wel ff op.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kans is 75% dat je moederbord een 440LX van intel is (geen zin om op chaintech site te kijken) Dat houd in dat er icm een slotkey max een Celeron 533 in kan, en dan de oude versie, die standaard op 2,0 volt loopt. De multiplier gaat hij wel aankunnen, hij kan niet anders.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op zaterdag 15 december 2001 17:16 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
Kans is 75% dat je moederbord een 440LX van intel is (geen zin om op chaintech site te kijken) Dat houd in dat er icm een slotkey max een Celeron 533 in kan, en dan de oude versie, die standaard op 2,0 volt loopt. De multiplier gaat hij wel aankunnen, hij kan niet anders.
En dat kan ik bevestigen :)
kheb nog ergens zo'n mobo'tje liggen :D

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste bedankt voor al jullie berichten.
Die hebben voor heel wat opheldering gezorgd.

Ik zal eerst een 766mhz (66fsb) 1.65v coppermine
proberen. In de manual stond dat mijn mobo minimaal 1,8v ondersteund, daar moet die celeron maar mee leren leven denk ik dan. Dan nog dat herkennings probleen, dat zie ik dan wel weer. D'r bestaat geloof ik nog zoiets als garantie.

Als de 766mhz niet lukt ga ik dan wel voor de 533 (66fsb) mendocino op 2volt.

Verwijderd

Als je bios een coppermine aankan dan kun je er zekers een 766 celeron in kwijt.

De multiplier word in de intel chip zelf vastgezet (11,5 voor die 766). De instelling van het mobo negeert de processor gewoon. De hogere voltage van 1,8V geeft alleen dat je hem iets beter moet koelen dan standaard, en dat je hem iets beter kunt overclocken ;) .

/me heeft ook een celeron 766 op 83MHz bus draaien @1,8V op een heel oud mobo >:)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zaterdag 15 december 2001 16:46 schreef hank123 het volgende:
Het is een Chaintech 6LTM2
Das een aldi plankje of niet??

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Topicstarter
Jepp 100% Aldi !!!!!!!!!

Verwijderd

de laatste bios voor dat plankje is helaas van 1999... :(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 20:14 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
de laatste bios voor dat plankje is helaas van 1999... :(
Helamaal gelijk, daarom twijfel ik ook nog steeds aan de 766mhz celeron, maar ik probeer het gewoon.
Pagina: 1