SCSI cd drive weigert dienst

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59
Ik heb een scsi cd drive gekocht, een oude, 50 pins en 3x. Bij het opstarten wordt ie netjes herkend door scsi kaart (Adaptec 1540CF/1542CF), onder windows is een extra drive. Die ziet eruit als iedere andere cd drive zonder cd, maar als ik een cd in die scsi drive leg dan krijgt die label "cd" en 128 KB inhoud, en geen bestanden/mappen. Zou ik een scsi setting fout hebben staan ofzo? Ik heb een hoop verschillende cd's geprobeerd maar hij doet dit bij iedere cd.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kun je wat meer informatie geven over kabels, termination en ID? Wat voor merk/model is de player? Je weet zeker dat het een single ended model is en niet toevallig een differential?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Mentalist
Op zaterdag 15 december 2001 14:19 schreef DeBolle het volgende:
Kun je wat meer informatie geven over kabels, termination en ID? Wat voor merk/model is de player? Je weet zeker dat het een single ended model is en niet toevallig een differential?
Het is een Panasonic 3x drive (volgens de winkel) en bij het herkennen bij het opstarten is het een compaq (zitten ook compaq stickers op). Termination? Ik zal het jumpertje eens verzetten... Is allemaal vrij vaag aangegeven. Hij zit op SCSI ID#5. (op SCSI ID#0 zit nog een externe drive, en verder zit er helemaal niks op). Ik weet niet wat het verschil tussen single ended en differential is... Kan ik dat ergens zien?

• DeBolle

DeBolle

Met een externe drive aangesloten op de bracket en een (interne) kabel
zit de controller dus
in het midden van de bus
(rijmpje (c) Sinterklaas)

Een SCSI bus moet altijd aan beide uiteinden worden afgesloten, in jouw geval moet daarom zowel op de externe drive als op de CD een terminator zitten of ge-enabled worden.
De controller moet dan geen termination hebben (of ge-disabled) worden. Als ik me niet vergis kan termination op de 154x zowel met een jumper als met software worden ingesteld.

Het verschil tussen single ended en differential is een elektrische kwestie, je kunt er van uitgaan dat jouw CD een SE model is tenzij ergens duidelijk is vermeld dat het differential is. (Ik ben erg goed in het duidelijk maken van duidelijke zaken :)

• Mentalist
Op zaterdag 15 december 2001 14:36 schreef DeBolle het volgende:
Met een externe drive aangesloten op de bracket en een (interne) kabel
zit de controller dus
in het midden van de bus
(rijmpje (c) Sinterklaas)

Een SCSI bus moet altijd aan beide uiteinden worden afgesloten, in jouw geval moet daarom zowel op de externe drive als op de CD een terminator zitten of ge-enabled worden.
De controller moet dan geen termination hebben (of ge-disabled) worden. Als ik me niet vergis kan termination op de 154x zowel met een jumper als met software worden ingesteld.

Het verschil tussen single ended en differential is een elektrische kwestie, je kunt er van uitgaan dat jouw CD een SE model is tenzij ergens duidelijk is vermeld dat het differential is. (Ik ben erg goed in het duidelijk maken van duidelijke zaken :)
Eeeuhm...ja. Ik zal zo ff de termination checken, heb het beetje druk nou, nou ja ik loop gewoon weg :)

• Mentalist
Ik heb de terminatie in bios van scsi kaart uitgezet en op cdrom speler aan. Maar het maakt niets uit... Drive wordt wel herkend en doet wel iets, hij geeft dat "cd" label, maar ik kan er gewoon geen cd mee lezen. Ik heb dat met dat "cd" label wel eens gehad met cd's met een buffer underrun die ik in m'n normale cd speler deed, die gaven dat dan ook nog vaak.

Plz help :'( is die cd drive niet stuk ofzo?

edit:
Op cd drive zitten ook nog opties "term power" en "parity". Moet ik daar iets mee?

• DeBolle

DeBolle

Nee, term power doet de kaart al en parity moet op enabled staan. Da's alles.
Als verder de bekabeling goed is aangesloten, de termination in orde is en je hebt in de scsiSelect instellingen de juiste snelheden enz. staan, dan kan het zijn dat 'ie stuk is, ja.

• Mentalist
Scsiselect was toch het bios? Daar weet ik niet zoveel van... Parity zal ik omzetten, ik kan niet zien of dat aan of uit staat. Termination moet nu ook ok zijn, dus dan zal ik anders zo maar even mailtje naar bedrijf sturen dat die drive defect is... Hij geeft ook wel signaal, hij laat dat rare "cd" label zien bij een cd, hij ziet dus wel DAT er een cd inzit, maar hij kan 'm niet lezen. Heel raar...doet toch naar een defecte drive vermoeden.

• Mentalist
Okee, parity helpt niet.

Zal ik de cd drive maar terugsturen :'(

Verwijderd

Misschien is die CD drive kapot.

• Mentalist
Op zaterdag 15 december 2001 22:05 schreef QuaSi het volgende:
Misschien is die CD drive kapot.
Ik zal maar mail sturen ja, dat ik 'm terugstuur...

Jammer :( Ik hoop dat zij verzendkosten betalen

Maar goed dat zie ik nog wel

Pagina: 1