win 2000 schijven delen

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 19:40
Ik zit met een probleem.

Ik heb thuis 4 pc's in een netwerk

Een win xp prof mijn eigen pc (1)
Een win 2000 prof mijn laptop (2)
Een win 98 se (3)
Een win 98 se (4)

Het netwerk werkt perfect. Alle pc's zien elkaar dat is dus geen probleem. Nu het probleem. Ik kan de schijven van 1,3,4 delen zonder problemen. Dus ik kan vanaf iedere pc aan de bestanden van bak 1,3,4. Nu het probleem. Ik kan de schijven van mijn laptop met win 2000 niet delen. Ik zou niet weten wat ik fout soe. Als ik probeer in te loggen vraagt ie om een pasword en ik kom er niet in.

Als ik bij Deze computer --> (rechter muisknop) delen --> machtigingen ik krijg dan de foutmelding deze is gedeeld vanweg administratieve doeleinden. de toegangsrechten kunnen niet ingesteld worden.

Wat kan ik hier nu aan doen want het is super lastig.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 22:11
Je moet ook niet gebruiken maken van de C$ share, maar ff een nieuwe share aanmaken op die schijf, via het delen tabblad.

• jbcyber
Kun je uitleggen hoe je dit bedoeld. Dit is de eerste keer dat ik met een win 2000 pc werk.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 22:11
OK komtie

Voor Win2000ProfNl, voor de c-schijf:

Rechtermuisknop c-schijf, eigenschappen, klik op tabblad delen, onderaan op knop drukken: 'Nieuwe share'. Suc6

• jbcyber
Inderdaad

Zo werkt het

Maar kun je het zo maken dat ie niet meerr naar een wachtwoord vraagt of is dat onmogelijk ??

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Op zaterdag 15 december 2001 14:01 schreef jbcyber het volgende:
Kun je uitleggen hoe je dit bedoeld. Dit is de eerste keer dat ik met een win 2000 pc werk.
Dat is gewoon voor als als administrator vanaf een andere pc toch bij bestanden moet die eigenlijk niet geshared zijn

de $ achter de C betekent dat de share 'hidden' is

En idd; gewoon een nieuwe share aanmaken en rechten instellen. Met NTFS kan je op bestands niveau ook rechten toekennen maar ik weet niet of je dat wilt

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 14:07 schreef jbcyber het volgende:
Inderdaad

Zo werkt het

Maar kun je het zo maken dat ie niet meerr naar een wachtwoord vraagt of is dat onmogelijk ??
Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Gebruikers en wachtwoorden -> Geavanceerd 2x -> Gebruikers -> Vervolgens het Gast account inschakelen.

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik heb hetzelfde probleem. De topicstarter bedoeld waarschijnlijk dat als je de laptop probeert de bereiken vanaf een ander pc via netwerkomgeving of mijn netwerklocaties dat je niet eens de shares te zien krijgt.

Bij mij is het namelijk zo dat ik wel alle computernamen zie. Alle PC's met win 98 se kan ik openen behalve mijn win2000 bak. Dan vraagt hij gelijk om een password. Ik krijg dus niet eens de gedeelde schijf te zien. Ook niet na de procedure die Devil_2000 beschreef.

edit:

Na de laatste post van Devil_2000 werkt het wel :) thnx

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 17:08
Als je onder WIndows 2000 maar ook XP schijven wilt delen en dat voor "iedereen" dan wel "everyone" open zet, dan moet je ook het "guest c.q. gast" account enabelen, anders moet je nog steeds aanloggen om te vertellen wie je bent. Dat doe je als volgt:

Rechter muitknop op "mijn computer", vervolgens "manage, dan wel beheren" vervolgens "local users en groups, ofwel lokale gebruikers en groepen". Vervolgens de lijst met users de properties c.q eigenschappen van het guest account openen en op het account aanzetten.

Veel succes. :)

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

Verwijderd

Na de laatste post van Devil_2000 werkt het wel :) thnx
Okay dan :) ik heb nog wat screens online gezet van de instellingen die ik gebruik.

Plaatje1

Plaatje2

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Heeft dit niet gewoon te maken met het feit dat je een peer-to-peer netwerkje heb, als je dus resources op een andere pc wil benaderen moet je hiervoor wel de juiste rechten hebben, en omdat je op je andere pc's (niet je w2k bak) inlogt met een gebruiker die je w2k bak niet kent vraagt ie om een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit kan je omzeilen door op alle bakken in te loggen met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord, of te zorgen dat je w2k bak een account heeft die gelijk is aan een account op een andere pc, wachtwoorden moeten wel gelijk zijn. Dus als je op pc3 inlogt met gebruiker Piet en wachtwoord pietje en vanaf deze bak een share wil benaderen op je w2k bak dan log je als ware in op je w2k bak met Piet en ww pietje, omdat je w2k bak deze gebruiker niet ken vraagt ie om een gebruikersnaam en wachtwoord. Wat je ook kan doen is op je w2k bak deze gebruiker even aanmaken...

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 14:32 schreef Rudie_V het volgende:

[....]
Klopt helemaal, als je dus een share wil aanmaken die niet voor iedereen toegangkelijk is dan moet je een useraccount aanmaken van de pc die mag inloggen op de share.

Als voorbeeld:

PC1 login: klaas, wachtwoord klaas
PC2 login: piet, wachtwoord piet

De server heeft een map gedeelt waar alleen piet gebruik van mag maken, wat je vervolgens doet je maakt op de server een account aan met als username piet en wachtwoord is dan piet.

Piet kan nu netjes gebruik maken van de share, terwijl klaas een access denied krijgt :+

Wil je dat iedereen in je netwerk gebruik kan maken van de share dan is het makkelijkst om de gast account aan te zetten, je kan dus ook voor alle workstations een account aanmaken maar dat is weer wat meer werk.

• jbcyber
Allemaal bedankt

Alles werkt nu zoals ik het bedoelt had :).

Verwijderd

ik snap er nog steeds niks van.

Situatie:

PC1: Win XP, geen problemen
PC2: Win 2k, kan ik dus niet op komen
PC3: Idem

Kan iemand, in chronologische wijze uitleggen wat ik moet doen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

oude koei

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.