openbsd 3.0 zonder ipf ? wat gaat freebsd doen ?

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hoi, ik las dat open bsd 3.0 geen ipf meer bevat ivm. licensie restricties...

betkekend dit dat FreeBSD binnenkort ipf er ook uit zal kicken ???

sniff... wat moet ik dan ??

ipfw ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

er is een nieuwe firewall kernel optie ingebouwd die gebaseerd is (as far as I know) op de oude codebase van ipf en nu dus geforkt is en apart zal worden ontwikkeld totdat de licentie restricties van ipf weer zijn ingetrokken.

ipf's licentie restricties zijn overigens daarin gezet omdat de openBSD mensen half-complete betaversies van ipf gebruikten in de openBSD pre-release en daar waren ze niet blij mee, vandaar de licentie restricties. Ik geloof dat er bij is gezegd dat de licentie redtricties zullen worden teruggewijzigd (in de ipf tree dus) zodra de nieuwe versie ready-for-release is. Dan kan openBSD, als men dat nog wil, weer ipf gebruiken.

Voor nu, zie de veranger van ipf, Packet Filter (pf)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

FreeBSD heeft niet zo gereageerd als Theo de Raadt (die al haar-uitplukkende en schreeuwende geroepen heeft dat hij die zooi niet meer wou hebben) en heeft de boel gesettled met Darren Reed. ipfilter blijft dus gewoon in FreeBSD aanwezig.

Wat opzich wel zou kunnen is dat de license veranderd wordt in de toekomst zodat het niet meer te gebruiken is in een vrij OS, zoals FreeBSD. Denk zelf dat de kansen dat dat gebeurt erg klein zijn.

Stel dat je geen ipfilter meer hebt, dan kun je ook gewoon ipfw gebruiken. Dat werkt prima en kan zelfs forwarden en limiten (wat ipfilter niet kan).

Verwijderd

Stel dat je geen ipfilter meer hebt, dan kun je ook gewoon ipfw gebruiken. Dat werkt prima en kan zelfs forwarden en limiten (wat ipfilter niet kan).
Kan wel zijn maar ipfilter is in mijn ogen beter/verder ontwikkeld dan ipfw,
sterker nog ik gebruik die 2 in combinatie en maak gebruik van de sterke punten de die beide te bieden hebben, werkt perfect :9~