hoe kan ik een motor aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ddofborg
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 09:52
Ik wil een robotkar bouwen, die op dezelfde manier als een tank naar links of naar rechts gaat (dus door de toerental van de linker- en rechter motor aan te passen). Daarvoor heb ik een aansturing voor de motoren nodig.

Weer iemand hoe ik zo'n schakeling zou kunnen bouwen of kopen. Of hoe 'aansturing voor motor' in het (technisch) Engels heet?

PS: het zijn redelijk zware motoren (van een rolstoel, 24V), en ik denk niet dat je de toerental met weerstanden zou kunnen regelen.

Al het hulp is welkom... alvast bedankt,
DD

Verwijderd

Ga je mee doen met robo wars? :)

Verwijderd

Volgens mij kun je het beste contact opnemen met de fabrikant van die rolstoel, die motoren zijn namelijk inderdaad geregeld met een elektronische schakeling, want de bestuurder moet toch zijn snelheid kunnen regelen. Ik denk trouwens wel dat het een duur grapje wordt, in het rolstoelwereldje bestaat goedkoop niet, omdat het allemaal topkwaliteit is.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Waarschijnlijk zijn het gelijkstroom motoren, dan kan je het best met mosfets een pwm sturing maken :)
Conrad verkoopt kant en klare schakelingen die dat voor je doen inclusief ontvanger.
Je kan als je handig bent natuurlijk ook zelf iets inelkaar knutselen.
Hopelijk voor jou zijn het driefasen ska motoren die hebben nl een groter koppel :9
Ik heb hier nog ergens een schema voor een driefasen regelaar, gaan wel een hoop componenten inzitten :)
En voor een robotwar... dan hoop ik dat je wel een paar stevig "blades" hebt om je vege robotlijf te beschermen :)

Powered bij meergranenbrood.

• ddofborg
ja, ik wil i.d.d. mee doen aan robotwars... ik zal nog ff kijken wat voor motoren het precies zijn...

en dat het een duur grapje kon worden had ik al verwacht... voor die motoren wordt n.l. de fase aangesneden met elektronica om de snelheid te regelen...

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Klinkt alsof je er wel wat van weet :)
Ben wel benieuwd wat voor ontwerp je hebt...
Kan je al een krabbeltje posten ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Pred is ook robotwars fan :)
Misschien kunnen we allemaal es brainstormen om je wat te helpen :)
Zoek maar wat pneumatische brol bij elkaar :)
voor een lift.
Of zo een flip-over kan je jezelf terug omkeren als je op je rug ligt.

Het leukste wat ik in robotwars al es gezien heb was een machine met een ronddraaiende schijf van 12kg met paar messen op. Draaide rond aan 600rpm d8 ik ( niet zeker )
was MACHTIG door dat zwaar gewicht van die schijf knaldie die gewoon alles kapot. Andere robot was bij einde gevecht in 3 stukken. Total loss. Ie was zelfs niet meer herkenbaar *D

Probleem was wel als andere bot zeer sterk armor & zwaar was heeft het weinig deed en die schijf had een trage spin-up

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47

Cheezus

Luiaard

Op zaterdag 15 december 2001 14:54 schreef picobyte het volgende:
Waarschijnlijk zijn het gelijkstroom motoren, dan kan je het best met mosfets een pwm sturing maken :)
Conrad verkoopt kant en klare schakelingen die dat voor je doen inclusief ontvanger.
Je kan als je handig bent natuurlijk ook zelf iets inelkaar knutselen.
Hopelijk voor jou zijn het driefasen ska motoren die hebben nl een groter koppel :9
Ik heb hier nog ergens een schema voor een driefasen regelaar, gaan wel een hoop componenten inzitten :)
En voor een robotwar... dan hoop ik dat je wel een paar stevig "blades" hebt om je vege robotlijf te beschermen :)
Voor school hebben wij ook een project om een robot te maken voor robot wars (eindelijk iets leuks op school :P )
Wij hebben ook zo'n setje van de conrad besteld maar deze leveren erg weinig vermogen. Beter is het om met dit setje de mosfets van de rolstoel zelf aan te sturen (als je die er nog bij hebt). We moeten nog ff wachten op de afstandsbediening en dan kunnen we testen of het werkt :)

Verwijderd

Misschien is het leuk als er wat pics worden neergezet >:)

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Op zaterdag 15 december 2001 20:24 schreef Iznogoud het volgende:
Misschien is het leuk als er wat pics worden neergezet >:)
Komen eraan (over een maandje ofzow :P ) maar verwacht niet teveel van ons design (lijkt nog het meest op een zeepkist :+ )

Verwijderd

Robotwars is in :)
Ook wij zijn bezig met een flinke killer robot als profielwerkstuk voor onze VWO-opleiding...

Hydraulisch aangedreven, met 2 hydraulische pinchers voorop, die drukken overigens met hefboomwerking meegerekend zoŽn 10 ton op de punten van de armen (das wel ff iets anders dan Sir K zn nagelknippertje).
De speedcontrollers van de Conrad fikken gegarandeerd door als je er 24v rolstoelmotoren op aansluit en die onder RW-omstandigheden gebruikt.
Je kunt Vantec kopen, das duur, of zelf met Mosfets gaan knutselen, en dat snap ík niet :)
Zijn wel goeie sites over trouwens.
Verder, ehh nee, ik moet ophouden nu.
Dit is niet het goede forum.

Kijk maar ff op www.dutchrobotwars.com

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38

Illusion

(the art of)

Op zaterdag 15 december 2001 19:25 schreef Pr3d4t0r het volgende:
Het leukste wat ik in robotwars al es gezien heb was een machine met een ronddraaiende schijf van 12kg met paar messen op. Draaide rond aan 600rpm d8 ik ( niet zeker )
was MACHTIG door dat zwaar gewicht van die schijf knaldie die gewoon alles kapot. Andere robot was bij einde gevecht in 3 stukken. Total loss. Ie was zelfs niet meer herkenbaar *D
Wat jij hebt gezien was *drumroffel* HypnoDisc en dit was inderdaad een van de meest destructieve robots die ik tot nu toe ben tegengekomen, echter alleen in de eerste aflevering waar hij aan meedeed, bij latere afleveringen, waren de messen bot, en de aandrijfriem versleten, en tot was het toch een tegenvaller

back ontopic:
als je de motoren van een rolstoel hebt, dan heb je de sturing toch ook??? lijkt me dat je volledige sturing kan overnemen en alleen de input moet aanpassen zodat hij op je ontvanger past

succes :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:24
Op zaterdag 15 december 2001 23:13 schreef Illusion het volgende:
Wat jij hebt gezien was *drumroffel* HypnoDisc en dit was inderdaad een van de meest destructieve robots die ik tot nu toe ben tegengekomen
Heb je Blendo wel es gezien... die is pas fijn >:)
Is die schijf van HypnoDisc niks bij.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Op zaterdag 15 december 2001 23:13 schreef Illusion het volgende:

[..]

back ontopic:
als je de motoren van een rolstoel hebt, dan heb je de sturing toch ook??? lijkt me dat je volledige sturing kan overnemen en alleen de input moet aanpassen zodat hij op je ontvanger past

succes :)
Niet helemaal, in de besturing zitten beveiligingen ingebakken (geleidelijk op gang komen, niet plotseling van achteruit naar vooruit e.d.). Als je serieus aan robotwars mee wil doen moet je deze beveiligingen er niet inhebben natuurlijk.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 15 december 2001 23:29 schreef primusz het volgende:

[..]

Niet helemaal, in de besturing zitten beveiligingen ingebakken (geleidelijk op gang komen, niet plotseling van achteruit naar vooruit e.d.). Als je serieus aan robotwars mee wil doen moet je deze beveiligingen er niet inhebben natuurlijk.
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah.... die wil je er inderdaad niet in hebben....
Boel omzeilen, robotje afmaken, fikse uitklapbare spike aan de onderkant.... dan in de strijd:

Recht tegenover je tegenstander gaan staan...
vol gas waardoor je botje een flinke wheely gaat maken (tja... die beveiliging MOET eruit)
en flink doorgassen tot je vlak voor de andere bot bent.... ineens VOL in de remmen (of reverse) waardoor de voorkant van je bot met een enorme klap omlaag smakt.... helaas is inmiddels de spike uitgeklapt die zich vervolgens in het pantser van je tegenstander boort.... helaas voor je tegenstander >:)

Verwijderd

Ik herinner me nog een schakeling in Elektuur van jaargang 1997 (weet wel niet meer welke maand) waar men een motorsturing bouwde voor modelbouw met behulp van een PIC processor....deze had zo goed als geen koeling nodig, dus zeer efficient en hoge rendement... Misschien vindt je wel iemand die dit twee maal voor je wil bouwen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
COOL 8-) !!!
Maak hier een apart topic van zodat mensen kunnen meedenken!
Even totaal offtopic, iets wat ik heb meegepikt uit een van de oude BBC RobotWars afleveringen: ze lieten daar die 24 V rolstoelmotoren draaien op 36 of zelfs 48 Volt, en er zat toch een hoop extra power in... 9~

• ddofborg
...hier heb ik kut inet... modem knalt om de 10 minuten uit... zondag als ik thuis ben, zal ik meer info geven...

ik kan nog geen design posten, omdat er een kans bestaat dat het gejat wordt (o.a. door iemand die ik ken en die ook aan RW wil mee doen)... we hebben een redelijk geniaal robot, omdat we het beste uit andere ontwerpen hebben gehaald... dus tegen het begin van de wars, zal ik iets leuks posten...

verder wil ik i.d.d. geen beveiliging op de robocar hebben, en in de elektronica van de stoel kloten gaat net boven mijn kennis :(

wat info over de motoren:
- 24 V DC spanning
- >20 A (bij belasting) dus bijna 500 Watt

zijn er mensen die weten waar je info over toerental-regelaars kan vinden... ik heb een toerental regelaar van een modelbouwautotje, maar die is maar 4.8-7.4 V en dat schiet niet op :'(
misschien dat je heel toevallig iets in Elektuur (ofzo) iets erover hebt gezien...

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Op zondag 16 december 2001 00:58 schreef ddofborg het volgende:
...hier heb ik kut inet... modem knalt om de 10 minuten uit... zondag als ik thuis ben, zal ik meer info geven...

ik kan nog geen design posten, omdat er een kans bestaat dat het gejat wordt (o.a. door iemand die ik ken en die ook aan RW wil mee doen)... we hebben een redelijk geniaal robot, omdat we het beste uit andere ontwerpen hebben gehaald... dus tegen het begin van de wars, zal ik iets leuks posten...

verder wil ik i.d.d. geen beveiliging op de robocar hebben, en in de elektronica van de stoel kloten gaat net boven mijn kennis :(

wat info over de motoren:
- 24 V DC spanning
- >20 A (bij belasting) dus bijna 500 Watt

zijn er mensen die weten waar je info over toerental-regelaars kan vinden... ik heb een toerental regelaar van een modelbouwautotje, maar die is maar 4.8-7.4 V en dat schiet niet op :'(
misschien dat je heel toevallig iets in Elektuur (ofzo) iets erover hebt gezien...
Dit doe je dus met een PWM schakeling en mosfet's.
Maar mosfet's die 20A willen schakelen zijn aardig prijzig.
Daarom kun je denk ik beter de mosfet's de in de besturing van de rolstoel zitten/zaten gebruiken (je weet meteen dat ze dan genoeg vermogen kunnen leveren). Ik kan binnenkort wel een schematje posten hoe wij het hebben aangesloten (denk ik) .

• hilbren
  • Laatst online: 11-08 15:27
je hebt dus minimaal twee kanalen nodig twee snelheidsregelaars en een V-mixer in je zender, aangezien je een robot wilt bouwen die meer dan twee kanalen in beslag neemt (omdat hij mischien ook nog iets wil oppakken ?: ) verwacht ik dat je een redelijk profesionele zender hebt, daar zit dan waarschijlijk al zo'n V-mixer in.

• ddofborg
... Ik kan binnenkort wel een schematje posten hoe wij het hebben aangesloten (denk ik) .
dat zou tof zijn! mail mij maar!

ik heb elektronica van de stoel bekeken... er zitten o.a. deze twee 'MRC - VN02AN C9848 (5 poot)' en '75343p H9 05 (3 poot)'

ik kon geen info/datasheets erover vinden. dus als je een schakeling hebt met deze of gelijksoortige semiconductors, dan ben ik je erg dankbaar, want die bot begint al aardig te kosten... misschien een sponsor zoeken is een idee :)... nog handige tips voor een brief? *D

Verwijderd

De manier van besturing zoals jij 'm omschrijft heet ook wel 'skid steering' en is een stuk lastiger dan je denkt, vnl. vanwege synchronisatie vd. motoren. Er zijn twee manieren om dit op te lossen, een rotatiesensor of middels differentielen. De tweede is technisch veel mooier, je gebruikt dan 1 motor voor het rijden en 1 voor het sturen.

Verwijderd

Hmm het is robotwars, dus het moet (vooral mechanisch) simpel en sterk zijn. Dus een differentiele sturing met 2 motoren lijkt me prachtig. Kijk wel uit met FET sturingen; de aanloopstromen van DC motoren kunnen enorm zijn, je zou niet de eerste zijn die zijn FETs eruit blaast. Accu's willen meestal wel, 200A aanloopstroom is peanuts voor een beetje accu.

Als je ECHT iets moois wil maken, zou ik inderdaad een microcontroller nemen voor de motorsturing. Als je ook nog indexpulsen meten kan van beide wielen (het liefst niet-aangedreven wielen ivm slip, misschien wel een optische muis >:) ) kan je microcontroller beide motoren zo sturen dat je robotje perfect "spoort". Laat je microcontroller direct 2 kanalen van je besturing uitlezen en meng ze in software (in modelbouw termen een zgn. V-mix)

Een thermische meting van je FETs is geen overbodige luxe; met een microcontroller kun je bovendien de aanloopstroom beperken bij overtemperatuur van je FETs. Beter iets minder hard optrekken dan helemaal stoppen met een rookpluimpje :O

Als last-resort kun je ook nog relais over je FETs plaatsen, mocht je FET sturing het opgeven kun je nog min of meer rijden...

Mogelijkheden ZAT, vooral als je een goeie microcontroller hebt (kijk b.v. eens naar de AVR serie van Atmel. Dat zijn supercontrollers... PIC controllers zijn :r :r als je eenmaal met AVR hebt gewerkt)

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Gewoon meer FET's gebruiken lost een hoop problemen op, bv bij een vastloper of kortsluiting, niet geheel ondenkbaar als er ineens een grijper in je machine zit te roeren >:)
Zorg er dus voor dat de zekeringen eerder klappen dan je mosfets :)

Pagina: 1