Printer aansturen mbv. relais.

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CeesOL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05-2025
Onderstaand een schema zoals ik mijn printer wil gaan aansturen.

Afbeeldingslocatie: http://home01.wxs.nl/~vaand013/schakeling.jpg

Het idee is dat met een schakelaar de printer aan en uit gezet kan worden. Als de printer aan staat branden er twee lampjes (de schakelaar staat namelijk naast de PC, niet in de kamer waar de printer staat).
Als op de bovenste kring spanning staat zal de relais de onderste kring aansturen om zo de printer van 230 V~ te voorzien.
Ik heb nu alleen nog de volgende vragen:
- weet iemand (zeker) of dit werkt? Het principe van met een lage (gelijk) spanning een hogere (wissel) spanning aansturen mbv. een relais zou moeten werken volgens natuurkundeleraar.....
- wat voor relais heb ik precies nodig? In de Conrad Catalogus (2002) staan er nogal wat. Ik denk aan de (zwarte) relais op p728 linksbovenaan (art. 50 51 96-60).
- zijn er nog weerstanden nodig in de bovenste kring (de relais heeft namelijk al een weerstand van 320 Ohm)

Verwijderd

Waarom wil je dit via een 12volt schakelingetje aansturen eigenlijk? Volgens mij is het veel makkelijker om gewoon een 230v snoer voor de printer naar de plaats van de schakelaar te laten lopen en daar een standaard schakelaar neer te zetten die je dan met een ander snoer in het stopcontact prikt. Dus stopkontact->schakelaar->printer.

En als je tdan toch op 12v wil laten schakelen kunnen ze je bij de electroboer wel in een keer de goede onderdelen geven denk ik.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
Hmja ...

en dan zou ik iig geen lampen in serie met het relais zetten

Repareren doe je zo.

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:52
Gaat jouw printer gewoon aan als je er spaning op zet of moet je dan ook nog zo'n soft toets indruken
in het laatste geval gaat het zeker niet werken dan moet je iets anderers gaan verzinnen.

In het eerste geval dan gaat het wel werken maar dan zou ik gaan voor een 12 V reali's met contacten geschikt voor 230-300V

maar ik raad je aan het alemaal wel in een kastje te bouwen om nouw 230 lost te laten hangen :)

Lampje kan aan 1 van de contacten van het schakelende Relai's zodat je zeker weet dat het relais werkelijk aan staat.
Doe dit wel op een andere kring als je printer word op aan gesloten :)
zo ontneem je ook geen spaning van je schakelend element.

• CeesOL
bluh: ik wil het via een 12 volt schakeling gaan proberen omdat het via 230v niet wil lukken. De schakeling werkt dan wel, maar ledjes krijg ik niet aan de praat. En dat is nou juist wat ik wil, omdat de printer in een andere ruimte staat (weet je tenminste of 'ie aan staat of niet).

Sine: geen lampen in serie met het relais.
Waarom niet? Zou je dat uit kunnen leggen :?.

jordan2k: De printer gaat idd. gewoon aan als er spanning op staat, dus dat is geen probleem.
12 volt relais met contacten geschikt voor 230-300V.
OK, is dit dan wat?
Klein relais 1-polig, 1 x OM, waterdicht Max. schakelspanning 240 V~ / 110V=. Max. schakelstroom 1A~ / 2A. Max. schakelvermogen 50W / 110VA. Aanspreektijd <5ms, Afvaltijd <5ms. Nominale Spanning 12V= (9 - 13,2). Weerstand 320 Ohm.
Ik wil het idd. in een kastje inbouwen, wel zo safe hè ;).

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ALs je het echt leuk wil doen maak je een lampje voor uit en een voor aan. Weet je ook wanneer je lampje kapot is

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Klein relais 1-polig, 1 x OM, waterdicht Max. schakelspanning 240 V~ / 110V=. Max. schakelstroom 1A~ / 2A. Max. schakelvermogen 50W / 110VA. Aanspreektijd <5ms, Afvaltijd <5ms. Nominale Spanning 12V= (9 - 13,2). Weerstand 320 Ohm.
Check je vermogen ff van je printer

• CeesOL
Check je vermogen ff van je printer.
De printer (HP Deskjet 670C) is via z'n AC-adapter aangesloten op 230 V~.
Specs van de adapter:
- input: 230V~, 50Hz, 0.11A, 26VA
- output: 30V=, 400mA, 12VA
De adapter gebruikt dus 26VA, de printer uiteindelijk 12.

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 23:43
Waarom niet gewoon een 220v schakelaar, je hebt ook van die dingen die licht geven als je ze je aanzet. lijkt me makkelijker als dit gebeuren.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 14:21 schreef CeesOL het volgende:
bluh: ik wil het via een 12 volt schakeling gaan proberen omdat het via 230v niet wil lukken. De schakeling werkt dan wel, maar ledjes krijg ik niet aan de praat.
Als je een Ledje in serie zet met een Diode. Dan werkt dat ledje als een trein op 230. (evt een weerstandje ertussen).

Verwijderd

Is het niet gewoon handiger om de printer aan de doorlus-aansluiting van je voeding hangen.

• CeesOL
Op zaterdag 15 december 2001 16:37 schreef Matrix het volgende:
Waarom niet gewoon een 220v schakelaar, je hebt ook van die dingen die licht geven als je ze je aanzet. lijkt me makkelijker als dit gebeuren.
Het is namelijk niet één schakelaar, maar de bovenste kring (zie afbeelding hierboven) bevat eigenlijk twee schakelaars (wisselschakeling). Zo kan de printer, die staat op de gang, vanuit twee kamers aan/uit geschakeld worden. En omdat er geen wisselschakelaars mét licht te vinden waren hebben we ze zonder lampje gekocht.
Later even een lampje d'r tussen en klaar, dacht ik toen. Helaas was dat niet zo makkelijk (ik heb 't ook al met speciale 230 V~ leds geprobeerd, werkte niet).
Op zaterdag 15 december 2001 20:10 schreef martijntje het volgende:

Als je een Ledje in serie zet met een Diode. Dan werkt dat ledje als een trein op 230. (evt een weerstandje ertussen).
Da's misschien ook een oplossing. Het klinkt erg gemakkelijk iedergeval. Zou je dan in één kring (230V~) met de twee wisselschakelaars en 2 ledjes de printer kunnen aansturen? Interessant, weer een nieuw idee.
Op zaterdag 15 december 2001 20:13 schreef 00fly747 het volgende:
Is het niet gewoon handiger om de printer aan de doorlus-aansluiting van je voeding hangen.
Tsja, dat zou ook nog kunnen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

Illusion

(the art of)

ja je schemaatje kan, maar ik zou de led dus in serie met een weerstand, parallel aan het relais zetten. dan heb je dus een weerstand van ca (12-0,7)/0,020=565 ohm nodig, liever iets meer dan minder (correct me if I'm wrong.)
Je kan de led niet in serie met het relais zetten, omdat je dan de stroom door het relais beperkt, en dat wil je niet omdat je dan het risico loopt dat het relais niet meer genoeg kracht heeft om aan te slaan.

Tip voor het inbouwen in een kastje: neem een plastic kastje, monteer daarin een paneelWCD (stopcontact in klein formaat erg makkelijk voor zelfbouw) monteer ook een netsnoer, en als het past ook de 12volt voeding in dit kastje (klein adaptertje is wel genoeg) en gebruik dan gewone din5 (oude geluidskabels:) ) chassisdelen en pluggen om de snoeren voor de schakelaartjes en ledjes aan te sluiten.

Het voordeel van het voedingkje inbouwen in het schakelkastje is dat je zeker weet dat het kastje (en dus ook je printer) spanning heeft op het moment dat het ledje brand. de enige manier waarop het ledje wel kan branden en de printer geen stroom heeft, is dan als het relais kapot is, maar die kans is vrij klein

succes

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1