Ik vroeg me af of je zondermeer pc's met 100mb en 10mb nics in een lokaal netwerk kan mixen. Ik heb namelijk het probleem met een pc (met windows 95) die wel naar een pc met een 10/100mb nic kan pingen (W2K server) maar niet naar andere pc's in het netwerk (met win98). Alle pc's hebben uiteraard tcp/ip geactiveerd en zijn met elkaar verbonden met een 3Com 10/100 hub. Alle pc's zijn zichtbaar voor elkaar muv de Win95pc die alleen met de Server communiceert.
Dat kan prima, alleen zal die hub wel als de 10mbit aanstaat op 10mbit gaan werken, ookal gaat de data van een 100mbit naar een 100mbit kaart. Als je dat wilt voorkomen heb je een 10/100mbit switch nodig.
idd , kabels enzo wel goed, protocollen op de juistemanier ingesteld, etc..
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
de win95 pc en de w2k server kunnen naar elkaar pingen
de win98 pc's en de w2k server kunnen naar elkaar pingen
de win98 pc's en de win95 pc's kunnen NIET naar elkaar pingen.
Omdat alle pc's via één hub met elkaar verbonden zijn kan ik niet bedenken waarom die WIN95 PC grotendeels onzichtbaar is. ADSL wekt ook goed op de WIN95 pc dus ik neem aan dat Winsock V2 op de WIN95 PCdraait (met de eerste win95 versie heb ik wel eens problemen gehad met proxyservers).
de win98 pc's en de w2k server kunnen naar elkaar pingen
de win98 pc's en de win95 pc's kunnen NIET naar elkaar pingen.
Omdat alle pc's via één hub met elkaar verbonden zijn kan ik niet bedenken waarom die WIN95 PC grotendeels onzichtbaar is. ADSL wekt ook goed op de WIN95 pc dus ik neem aan dat Winsock V2 op de WIN95 PCdraait (met de eerste win95 versie heb ik wel eens problemen gehad met proxyservers).
Er zijn dual-speed hubs die inderdaad of/of doen.Op zaterdag 15 december 2001 12:38 schreef banaan-X het volgende:
Dat kan prima, alleen zal die hub wel als de 10mbit aanstaat op 10mbit gaan werken, ookal gaat de data van een 100mbit naar een 100mbit kaart. Als je dat wilt voorkomen heb je een 10/100mbit switch nodig.
De meeste dual-speed hubs die je ziet zijn eigenlijk een 10Base-T en een 100Base-TX hub in een kastje, met een bridge-(= switch-)schakeling ertussen, en die kunnen dus in een gemende omgeving goed werken.
Vertel even welke 3Com hub je hebt, ze hebben minstens 5 verschillende dual-speed hubs (gehad).
Wat je probleem betreft, controleer de IP-adressen, maar vooral de netmasks, want het geschetste probleem zou er wel eens op kunnen duiden dat niet alle systemen hetzelfde netmask hebben.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
update je dialup naar 1.3 en winsock eens naar 2.0 ....
wil ook wel eens helpen
zie m$ website voor meer info.
wil ook wel eens helpen
Jij weeralOp zaterdag 15 december 2001 18:16 schreef psychic het volgende:
update je dialup naar 1.3 en winsock eens naar 2.0 ....
wil ook wel eens helpen
Zoals je hierboven kan lezen zitten w95's met winsock2 trouwens ie kan pingen naar w2k's maar niet naar w95's.
ik sluit mij aan bij mvdejong. Netmask probs.
Paste hier eens de ip's & netmasks van alle nics op alle pc's.
In win2k krijg je die met ipconfig /all
win98 winipcfg
Ik ben een paar uur verder en jullie hebben gelijk. Het moet een netmask probleem zijn, want ik heb alles er uit getrokken en als laatste de nic geplaatst die verbinding maakt met het adslmodem.
Daarvoor had ik goed connectie met het hele netwerk, daarna of met het modem, of met het netwerk afhankelijk van de tcpip instellingen van de nics. Ik moet dus naar de andere discussiegroep, want van die netmasks snap ik niet zo goed.
Maar...
Het kabelmodem heeft als ipnummer 10.0.0.138, netmask 255.0.0.0. Ik moet het ipnummer opgeven als gateway bij de nic die aan het modem gekoppeld is.
De nic die aan het netwerk gekoppeld is moet zijn ip-nummer krijgen van de win2k dhcp server en daarvoor moet ik een host- en domeinnaam opgeven bij de dns instellingen van deze nic. Volgens mij geeft die een ipnummer in de range 10.0.0.* met netmask 255.255.255.0 (ben ik even kwijt). de server heeft als ipnummer 10.10.1.1 (daarvan weet ik netmask niet zo).
Ik weet zo niet wat ik moet veranderen, maar bedankt voor de tips alvast.
Daarvoor had ik goed connectie met het hele netwerk, daarna of met het modem, of met het netwerk afhankelijk van de tcpip instellingen van de nics. Ik moet dus naar de andere discussiegroep, want van die netmasks snap ik niet zo goed.
Maar...
Het kabelmodem heeft als ipnummer 10.0.0.138, netmask 255.0.0.0. Ik moet het ipnummer opgeven als gateway bij de nic die aan het modem gekoppeld is.
De nic die aan het netwerk gekoppeld is moet zijn ip-nummer krijgen van de win2k dhcp server en daarvoor moet ik een host- en domeinnaam opgeven bij de dns instellingen van deze nic. Volgens mij geeft die een ipnummer in de range 10.0.0.* met netmask 255.255.255.0 (ben ik even kwijt). de server heeft als ipnummer 10.10.1.1 (daarvan weet ik netmask niet zo).
ff uitleg over netmask ( simple versie )Op zaterdag 15 december 2001 19:49 schreef isaac het volgende:
Ik ben een paar uur verder en jullie hebben gelijk. Het moet een netmask probleem zijn, want ik heb alles er uit getrokken en als laatste de nic geplaatst die verbinding maakt met het adslmodem.
Maar...
10.x.x.x mask 255.0.0.0 omvat alle ip addressen die beginnen met 10. dus 10.x.x.x
10.0.0.x mask 255.255.255.0 is dan 10.0.0.x
als het waar is dat die ene nic 10.0.0.x heeft mask 255.255.255.0 dan kan ie nooit pingen naar iets wat geen 10.0.0.x is dus ook niet 10.10.1.1
Zet gewoon als voor netmasks voor lokale 10.x.x.x. addressen als 255.0.0.0 op alle pc's
Thanx,
Nog niet zo'n simpele uitleg van netmasks gezien.
Helaas wordt het probleem daarmee niet helderder, want de pc pingt wel naar 10.10.1.1 en niet naar 10.0.0.*, terwijl het eigen nic-ipnummer (aan de interne lan-kant) 10.0.0.13 is....
Het lijkt zo wel iets van ms tcp/ip stack en de hardware aansturing te zijn. De het ip-nummer van de nic aan de adsl-modem kant heeft 10.0.0.150.
Misschien moet ik proberen om de ipnummers van het modem of het lan in de 192.168.*.* range te zetten????
Helaas wordt het probleem daarmee niet helderder, want de pc pingt wel naar 10.10.1.1 en niet naar 10.0.0.*, terwijl het eigen nic-ipnummer (aan de interne lan-kant) 10.0.0.13 is....
Het lijkt zo wel iets van ms tcp/ip stack en de hardware aansturing te zijn. De het ip-nummer van de nic aan de adsl-modem kant heeft 10.0.0.150.
Misschien moet ik proberen om de ipnummers van het modem of het lan in de 192.168.*.* range te zetten????
hola ik wist niet dat je adsl modem ook een 10.x.x.x ip heeft.Op maandag 17 december 2001 12:37 schreef isaac het volgende:
Thanx,
Dat wordt gevaarlijk
tenzij je een netmask in de aard van 255.255.255.252 of zo zet op die ADSL NIC
Gebruik voor je intranet dan maar 192.168.0.x mask 255.255.255.0 addressen.
Pagina: 1