pc » cassettedeck: goede afstelling, tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Omdat ik alleen een walkman heb en geen brander, wilde ik graag mijn mp3's op cassettebandje zetten. Omdat een mic bij je speaker houden nogal slechte kwaliteit geeft :P heb ik een oud Teac cassettedeck van zolder gehaald.
Het zit nu zo:
Ik heb een snoertje gekocht, dat pc en deck met elkaar verbindt. Links een mini jackplug, stereo; rechts splitst ie in twee mono bananenplugs.

Ik heb het gisteren aangehad, wat geëxperimenteerd en het werkt ook nog wel best *D... maar..
Ik moet de goede afstellingen hebben. Als ik Winamp op gemiddelde sterkte zet, en de volumeknop van het deck op voluit, dan zie ik bij het opnemen dat het peak balkje helemaal volloopt tot rood (op het deck). Ik heb nu stereo plug in mijn speaker gestopt, maar ik heb het idee dat er daardoor veel kwaliteit verloren gaat - ik heb van die el cheapo speakertjes nml ;)
Ik kan nu dat plugje wel rechtstreeks in mn soundcard uitgang stoppen, maar ik heb het idee dat ik dan niks meer hoor omdat het deck zelf geen versterker heeft; daar gebruik ik nu het speakertje voor.

Dat wél doen en Winamp op volle sterkte zetten, helpt niet, want Winamp geeft als hij hard staat brakke kwaliteit door...

Probleem 2: Een bandje van 60 minuten opnemen, kost me ook werkelijk een uur van niksdoen. En dat komt hierdoor; alle geluiden die mijn computer uitstoot, gaan over Winamp heen. Sluit ik een programma af, of komt er iemand op ICQ online, dan hoor ik dat er allemaal doorheen. Ik kan dus een uur niks doen dan surfen en maar hopen dat ik geen dialoogboxje krijg. Oplossing: alle windows en programmasounds uitzetten. Maar dat wil ik juist niet!
Boviendien duurt het me een uur, voor zo'n bandje. Ik heb op het deck wel knopjes voor 'dub speed' zitten; 1 knopje 'Dubbing' en eentje er naast met 'Dub Speed' High/Normal. Zou ik dit kunnen combineren met een audioprogramma dat dus twee keer zo snel afspeelt? Of is dat niet gelijk te krijgen / is die dub speed functie daar niet eens voor?

Is er btw nog een instelling voor Winamp (ik weet m nooit te vinden) waarmee je hem dus priority geeft, zodat er geen andere geluiden doorheen komen? Ik had het eerder wel onder 98se, onder 2k was het opeens over :?

Goed, brand maar los... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39
De priority kan je bij de opties voor in_mp3.dll instellen. Standaard staat deze al op zijn hoogst.

Wat je ook kan doen is de taskmanager openen (ctrl+alt+del), op processes tabje klikken en dan kun je als je met rechts op winamp.exe klikt de priority van winamp instellen.

Maar dit zal wel niet voorkomen dat er geen ander geluid doorheen komt denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:48

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zaterdag 15 december 2001 12:27 schreef Toeter84 het volgende:
Oplossing: alle windows en programmasounds uitzetten. Maar dat wil ik juist niet!
Gewoon ff uitzetten tijdens maken van bandje, zoveel moeite kost dat niet.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
het maken van een bandjes gaat altijd 1 speed.
Je zult inderdaad alle andere geluiden moeten uitschakelen als je winamp je mp3's laat afspelen. Regel de opnamesterkte af op het cassettedeck tot +3 (meestal is dat 1 lampje in het rood) voor het beste geluid.
Als het deck echt lang op zolder heeft gestaan, is het de moeite waard om even met alcohol en een wattenstaafje de koppen en de aandrukrolletjes schoon te maken. dat moet af en toe nog bij analoge technologie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 12:46 schreef Straat het volgende:
Maar dit zal wel niet voorkomen dat er geen ander geluid doorheen komt denk ik...
Wel, want ik had het eerder met win98se dus wel. Ik ga even die opties uitzoeken, hopelijk helpt het.
Want als ik gewoon door kan pjoeteren tijdens de opname van dat bandje, is er niks aan de hand... ik vermaak me wel een uur aan mijn pc :)
Op zaterdag 15 december 2001 13:23 schreef robbb het volgende:
het maken van een bandjes gaat altijd 1 speed.
ehm, op mijn stereotoren » casettebandje kan het met highspeed...maarja, die dingen zijn dan ook op elkaar afgesteld neem ik aan.
Je zult inderdaad alle andere geluiden moeten uitschakelen als je winamp je mp3's laat afspelen. Regel de opnamesterkte af op het cassettedeck tot +3 (meestal is dat 1 lampje in het rood) voor het beste geluid.
Inderdaad, zie ik hier:
code:
1
2
-dB ==  ==  ==  ==  ==  == +dB
    oo  10  5   0   3   6

Daar stel ik hem dan nog wel precies op af, handig :)
Als het deck echt lang op zolder heeft gestaan, is het de moeite waard om even met alcohol en een wattenstaafje de koppen en de aandrukrolletjes schoon te maken. dat moet af en toe nog bij analoge technologie :)
Ja, zal ik aan denken, hij speelde wel meteen en heeft ook geen haperingen maar het zal toch wel beter zijn :)

Bedankt tot zover!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Ik zou dan meteen met dat wattenstaafje met alcohol de lees- en schrijfkoppen schoonmaken. Is ook handig om dat om de zoveel tijd even te doen (en werkt vaak beter dan die "speciale" schoonmaak-cassettes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

die lampjes horen "officieel" zo dicht mogelijk bij 0 dB te komen en er niet overheen, in de praktijk is het meestal goed genoeg om af en toe een paar keer een rood lichtje te hebben (over de 0 dB heen)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 17:09

Flotter

Pelipper!

Op zaterdag 15 december 2001 15:13 schreef dreeke het volgende:
die lampjes horen "officieel" zo dicht mogelijk bij 0 dB te komen en er niet overheen, in de praktijk is het meestal goed genoeg om af en toe een paar keer een rood lichtje te hebben (over de 0 dB heen)
Hangt ook van het cassettedeck en de gebruikte cassette af. Met mijn deck is (met een goede cassette) een regelmatige +3 dB geen probleem, op die van m'n vader mag je eigenlijk helemaal niet boven de 0 komen...

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Als je je minijack rechtstreeks in je soundcard stopt en even afstelt met je cassettedek zodat je met pieken op de 0db komt dan heb je het beste geluid op je bandje. (tenminste, als je versterkertje in je tapedeck niet brak is)

Dus gooi je minijack even in je line-out en draai aan die knop totdat je op de 0 komt. Dan moet het goed gaan.
Ik raad je af om hem in die speakertjes van je te gooien. Meestal is de versterking in die speakertjes enorm brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 16:41 schreef koosmp3 het volgende:
Als je je minijack rechtstreeks in je soundcard stopt en even afstelt met je cassettedek zodat je met pieken op de 0db komt dan heb je het beste geluid op je bandje. (tenminste, als je versterkertje in je tapedeck niet brak is)

Dus gooi je minijack even in je line-out en draai aan die knop totdat je op de 0 komt. Dan moet het goed gaan.
Ik raad je af om hem in die speakertjes van je te gooien. Meestal is de versterking in die speakertjes enorm brak.
Ja dat idee had ik ook al, maar het deck zelf heeft geen versterker ingebouwd. Vroeger hadden we die altijd op de radio aangsloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

ik rag altijd gewoon op "data system" :P
dan gaat dat ding een paar keer spoelen en wat piepjes opnemen enzo

en dan staat het goed *D
maarja dat hebben de meeste decks niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29945

Waarom wil je die geluiden kwijt? Ik heb juist een bandje vol met allemaal geluiden van icq, windows, msn, etc. om maar in de Tweaker-spirit te blijven. Heb ik uiteraard ook altijd aan staan als ik niet computer.. lekker d'r op zetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 18:45 schreef surreal het volgende:
Waarom wil je die geluiden kwijt? Ik heb juist een bandje vol met allemaal geluiden van icq, windows, msn, etc. om maar in de Tweaker-spirit te blijven. Heb ik uiteraard ook altijd aan staan als ik niet computer.. lekker d'r op zetten dus.
Maar natuurlijk! Ik kan niet eens slapen als ik het geluid van mijn fannetje niet hoor en als niet om de zoveel minuten het msg-geluidje van ICQ uit de speakers komt... ;( ohh dit heeft me al heel wat slapeloze nachten gekost... :{

Goed, even serieus:

Iedereen, super bedankt. Ik heb even in taakbeheer nu Winamp met de volledige priority ingesteld, en als ik weer wil dat er andere geluiden doorheen komen, dan zet ik hem gewoon weer op gemiddeld. Dit gaat een stuk sneller dan eerst alle Windows geluiden uitzetten etc.!

Met de muzieksterkte ga ik nog wat experimenteren, even kijken of ie op +3 goed van kwali is. Ook ga ik eens het deck rechtstreeks op mijn line out aansluiten. Probleem: Ik heb een desktop kast en ik kan m er mooi bovenop zetten... of toch maar niet doen? Mijn vader zei dat het lijp was ivm de magnetische onderdelen van het deck... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 15 december 2001 21:09 schreef Toeter84 het volgende:
Mijn vader zei dat het lijp was ivm de magnetische onderdelen van het deck... :?
wat een onzin, het enige magnetische zijn de koppen, en dan zou je dus geen draagbare casette/radiodingen meer kunnnen hebben omdat dan de speakers te dichtbij zitten.

kan gewoon hoor. het lijkt me alleen niet slim om dáár dan weer de monitor op te zetten, gewoon omdat dat te zwaar is, gaat wankelen enzo. Moet je der een iets groter plankje tussen leggen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Het inregelen van het deck dus 0 DB of +3 DB of zelfs +6 DB hangt af van de gebruikte cassetes

Normal = 0 DB
Cr2 =+3 DB
Metal =+6 DB

Meestal is dit het geval (bij een goed geijkt cassetedeck).
Verder zou ik de ingang van het deck aansluiten op je line out van de computer(alle windows en icq geluiden etc. uitschakelen) en de speakertjes weer op de line out van het deck (of de koptelefoon uitgang)
Als het een 3 koppen deck is kan je meteen luisteren hoe de opname geworden is.
Laat het volume van winamp(of mediaplayer) maar ongeveer op 80 % staan(dan staat waarschijnlijk de potmeter op het deck rond de 5 of 6 op een schaal van 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op zaterdag 15 december 2001 21:09 schreef Toeter84 het volgende:
Dit gaat een stuk sneller dan eerst alle Windows geluiden uitzetten etc.!
Je moet ook niet geluidje voor geluidje uitzetten, maar gewoon een soort 'theme' selecteren. Dat theme heet 'No Sound' en is erg stil. :) Dat is een paar keertjes klikken, maar echt niet alle weet ik hoeveel geluiden ombouwen. Geldt ook voor icq, kun je ook alle geluidjes in 1x uitzetten.

Pagina: 1