Toon posts:

adsl en @home, verschil?, uitleg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit zo eens op internet informatie te zoeken over adsl. Directe aanleiding is de prijsverhoging van @home. Nu heb ik zo eens wat rondgesnuffeld en nu zag ik dus dat als je gewoon fatsoenlijk adsl neemt je voor 100 gulden per maand ofzo klaar bent.
Hieronder een overzichtje van hoe t er nu voor staat met mijn @home lijntje en hoe t zit als ik adsl neem...

@home:
-download 250 kb/sec gemiddeld denk ik zo(ligt soms in t weekend ofzo wel wat lager)
-upload 5 kb/sec
ADSL
-download 64kb/sec(512kbits/sec)
-upload 8kb/sec of 16kb/sec

verder zit ik momenteel met 2 computers op mn @home lijn(via een server), bij adsl kan dat ook neem ik aan???
volgens mij mag het bij adsl zelfs legaal...
maar goed, wie kan mij overtuigen van t nut van adsl voor mij?, ik zou graag legaal een intern netwerk willen hebben, maar van @home krijg ik die mogelijkheid dus niet(ik kan ips krijgen die in een ander subnet vallen en dus heb ik er intern nix aan)...

ik zit met de volgende vragen:
-wat is in deze situatie t voordeel van adsl?(is er wel een voordeel??? :))
-heb ik altijd precies 64kb/sec download?
-heeft elke computer 64kb/sec download?(als ik 1 ip adres heb en met 2 of zelfs 3computers achter die server zit)
-mag ik legaal een eigen website hosten?
(ik heb antwoorden op deze vragen nog niet echt kunnen vinden, sorry, ennuh havana, ik heb de faq gelezen :))

Verwijderd

Kabelproviders (@home) bieden de dienst over een gedeelde kabel. Tientallen en mogelijk honderden gebruikers kunnen aangesloten zijn op zo'n lokale kabel. Omdat de beschikbare bandbreedte eindig is, moet de toegangssnelheid gedeeld worden wanneer meer gebruikers aangesloten worden op een kabel datanetwerk. De capaciteit per individuele gebruiker daalt onherroepelijk.

ADSL technologie biedt je een vaste dienst over een bestaande lokale verbinding met je lokale wijkcentrale. Dit houdt in dat je je lokale toegangsverbinding niet met andere gebruikers hoeft te delen :)

Verwijderd

ik zit met de volgende vragen:
-wat is in deze situatie t voordeel van adsl?(is er wel een voordeel??? )
Grootste voordeel is dat je een constante snelheid hebt, het maakt dus niet uit of er veel gedownload wordt in je wijk want je hebt een 1 op 1 verbinding met de KPN/ISP.
En ik vindt ADSL erg betrouwbaar omdat je dus een 1 op 1 verbinding hebt.
Oja je mag legaal een netwerk draaien, het maakt niet uit hoeveel pc's op dit netwerk zitten.

Tevens heb je een vast ip adres bij ADSL wat erg handig is als je een website wil draaien.
-heb ik altijd precies 64kb/sec download?
64 kb/s zal je niet halen denk ik, meestal zit je daar iets onder [55 á 60 kb/s]
Uiteraard ben je wel afhangkelijk van de andere kant qua download snelheid, dus je hebt best kans dat je een keer een tragere server hebt waar je van download.

Meestal in het begin zit je op 80 kb/s en vervolgens loopt de buffer leeg en dan blijf je netjes hangen op 55 kb/s de gehele tijd meestal.
-heeft elke computer 64kb/sec download?(als ik 1 ip adres heb en met 2 of zelfs 3computers achter die server zit)
Nee, als jij met 2 pc's download tegelijkertijd dan wordt de downstream verdeelt over deze 2 pc's
Je download dus niet met beide pc's op volle snelheid.
-mag ik legaal een eigen website hosten?
Ja dat mag, volgens mij heb je bij Planet Mxstream 15 MB aan vrije ruimte.
Het hosten van een site is ook wel beter bij ADSL omdat je gewoon een vast ip adres hebt.

Maar of je er erg verstandig aan doet om over te stappen op ADSL/Mxstream weet ik niet.
Je gaat er op download snelheid op achteruit, en ook qua upload. En vooral de laatste is erg belangrijk als je een website wil hosten. :)

Laatste wat ik nog kan toevoegen is dat ADSL wel erg betrouwbaar is, zelden storingen en de mail + newsserver is erg goed.

Verwijderd

Met 1 IP adres en het standaard in Windows aanwezige ICS (Internet Connection Sharing) kunnen verschillende pc's op de master pc aangesloten worden bij ADSL (dus wel legaal) :)