Toon posts:

[lnx] mrtg / gdimage

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ben op een remote rh7.2 bak mrtg aan het installen, maar ik stuit tegen een error tijdens het starten van mrtg:
[root@rob src]# /usr/local/mrtg-2.9.17/bin/mrtg /usr/local/mrtg-2.9.17/mrtg.cfg --logging /var/log/mrtg.log
/usr/local/mrtg-2.9.17/bin/rateup: error while loading shared libraries: /usr/local/mrtg-2.9.17/bin/rateup: undefined symbol: gdImageGif
/usr/local/mrtg-2.9.17/bin/rateup: error while loading shared libraries: /usr/local/mrtg-2.9.17/bin/rateup: undefined symbol: gdImageGif
[root@rob src]#
deGD Graphics Library is perfect geinstalled, dus daar lijkt het probleem me niet te liggen.
ik heb vanmiddag hier lokaal op m'n eigen rh62-bak mrtg netjes aan de praat gekregen, maargoed .. iemand ideeen?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zelf gecompileerd ?
Oude/Nieuwe rpm gebruikt ?

Meer info !

Verwijderd

Topicstarter
hm, gd heb ik zelf gecompiled, mrtg ook
dezelfde setup gebruik ik hier op mn eigen server (rh62) en mrtg start gewoon normaal op en spuwt de juiste files uit

log-file van mrtg geeft:
2001-12-15 00:29:44 -- WARNING: rateup died from Signal 0
with Exit Value 127 when doing router '21x.84.36.xx_4'
Signal was 0, Returncode was 127

Verwijderd

Topicstarter
lol, het lukt me niet op die 7.2bak .. net op een andere router (rh-6.2) mrtg (met snmpd en gd) gecompiled, en et voila, like logisch .. het werkt, maar nou nog steeds op die andere bak
waarom geeft ie hier deze error ?

Verwijderd

ldconfig na installatie van gd gestart ? Path naar gdlibs is niet opgenomen in /etc/ld.so.conf ?? Zijn zo een paar mogelijkheden...

Verwijderd

Topicstarter
maar op m'n rh6.2 bak heb ik daar niets aan hoeven te veranderen .. waarom zou ik dat op die 7.2bak wel moeten doen?

afijn .. hier heb ik dus geen kaas van gegeten.. ai :(

#/etc/ld.so.conf
/usr/kerberos/lib
/usr/X11R6/lib

Verwijderd

Als ik het goed heb begrepen is dat de 'administratie' van de shared libs. Dus ff /usr/lib en /usr/local/lib toevoegen en dan nog eens ldconfig draaien. Is altijd nuttig.

Verwijderd

Topicstarter
k, ziet er nu zo uit:
#/etc/ld.so.conf
/usr/kerberos/lib
/usr/X11R6/lib
/usr/lib
/usr/local/lib

maare, nog steeds same error

ik haat dit soort tijdstippen om zoiets uit te zoeken |:(

Verwijderd

Sja je moest eens weten hoe vaak ik achter een pc met probs 's nachts heb zitten zweten. Maar heb je in je gd gif support gecompileerd? Deze is vanaf een bepaalde versie er uit gehaald ivm licentie issues.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
mrtg wil ook prima met png werken hoor :-)

Ziet de ./configure van mrtg de gd-libs wel ?

De relevante regels van de configure:
code:
1
2
3
4
checking for gdImageGif in -lgd... (cached) no
checking for gdImagePng in -lgd... (cached) yes
checking for gdImagePng_jpg in -lgd... (cached) no
checking for gdImagePng_jpg_ft in -lgd... (cached) no

Hier en daar een Yes extra is niet erg, als er maar minimaal 1x yes staat :)

Verwijderd

Topicstarter
ok, nu vat ik het iets meer, hij spuwt nu op de 7.2bak png-files uit, en dit was de output:
code:
1
2
3
4
checking for gdImageGif in -lgd... (cached) no
checking for gdImagePng in -lgd... (cached) yes

terwijl het op m'n 6.2 bak andersom was:
code:
1
2
3
4
checking for gdImageGif in -lgd... (cached) yes
checking for gdImagePng in -lgd... (cached) no

op m'n 6.2 bak spuwt ie dus gif-files uit. welk proggie is er dan aanwijsbaar verantwoordelijk voor dattie OF Gif''s uitspuugd of PNG's ?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 15 december 2001 21:11 schreef C[e]rial het volgende:welk proggie is er dan aanwijsbaar verantwoordelijk voor dattie OF Gif''s uitspuugd of PNG's ?
libgif-dev of libungif-dev o.i.d...
Ookal doet de Debian versie van libgd2 dat niet meer, die spuugt alleen nog maar .png uit..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ok, hiermee had ik het opgelost dat die enne bak mrtg gewoon het doet. maar waarom spuugt ie noujuist png's uit? hoe laat ik 'm gifjes uitspuwen, of jpegjes (niet dat dat wat boeit qua files, maar . .. ik wil het weten :) )

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 15 december 2001 21:26 schreef C[e]rial het volgende:
ok, hiermee had ik het opgelost dat die enne bak mrtg gewoon het doet. maar waarom spuugt ie noujuist png's uit? hoe laat ik 'm gifjes uitspuwen, of jpegjes (niet dat dat wat boeit qua files, maar . .. ik wil het weten :) )
png is een vrij formaat, gif heeft een bepaalde compressie nodig (LSZ), en dat formaat is niet vrij,er is zelfs een tijdje geleden sprake van geweest, dat men moest betalen voor dit formaat (Die compressie is n.l. eigendom van CompuServe (Remember them ? ;) ), en aangezien de vele linux-distributies zoveel mogelijk gebruik willen maken van vrije software, i.p.v. closed-source (Zoals bijv. de NVIDIA drivers), hebben 'ze' een tijdje terug .png bedacht. JPEG was ook wat mee geloof ik, maar dat weet ik niet zeker :)

Verwijderd

Topicstarter
dus je wilt zeggen dat m'n 6.2bak een package heeft die lsz ondersteund oid? . .. dus vandaar dat m'n andere bak (7.2) png's uitgald

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 15 december 2001 21:40 schreef C[e]rial het volgende:
dus je wilt zeggen dat m'n 6.2bak een package heeft die lsz ondersteund oid? . .. dus vandaar dat m'n andere bak (7.2) png's uitgald
Inderdaad ja, waarschijnlijk is op je RH62 bak een package geinstalleerd die libgif-dev o.i.d. heet, dat kun je controleren met ehmm.. ff denken ... rpm -q libgif-dev of rpm -q libungif-dev , tenminste, dat _kunnen_ ze zijn, zeker weten doe ik het niet trouwens.. * moto-moi heeft sinds 5.2 geen RH meer gebruikt...

Trouwens, op deze link staat dat libungif-dev gewoon bij RH7.2 hoort te zitten, misschien heb je die niet geinstalleerd ofzo ?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
De gd-lib die bij redhat 6.2 zat kon wel gif's maar nog geen png's maken. De gd-lib van redhat 7.0 en later kan wel png's maar geen gif's maken. (Gif support is uit gd-lib verwijderd door de auteur)

Png levert trouwens veel kleinere files op, dus ik zou er echt niet wakker van liggen. Ik draai op mijn redhat 6.0 machine ook een gd-lib met enkel png support.
Pagina: 1