Vaag gemodder

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024
Wat ik niet snap is dat iemand die gewoon vriendelijk vraagt of de athlon thunderbyte ondie cache heeft een score -1 krijgt met overbodig.. Als het dan overbodig is geef het niveau dan een -1 niet de score!!
Om users het mogelijk te maken om te reageren op een moderator lijk het me handig als er bij de reacties staat wie daar gemoddereert heeft. Niet alleen voor de moderators maar voor iedereen. Dit is dan direct een stimulans voor de moderators om iets zorgvuldiger om te gaan met modereren in plaats van de modderen.
Ik geef commentaar, ik ben zelf ook moderator en ik zou het absoluut niet erg vinden als iemand zou reageren op een slechte onredelijke actie van mij..
Zo zou ik nou wel eens willen weten waarom mijn eigen reactie in datzelfde topic zo overbodig is. Ik zeg alleen dat ze zichzelf voorbij lopen als ze altijd maar dat pro plus etc. namen gebruiken en ik krijg een -1 score aan mijn broek...
Dat lijkt me dan vrij willekeurig gemodder, een +1 is het zeker niet waard, een -1 niveau kan ik nog begrijpen omdat het niet echt ertoe doet, maar een -1 score is toch meer iets voor schelden en karmagezeur ofzo.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik weet niet hoor, maar als de moderator erbij komt te staan dan gaan er volgens mij gigantische flamewars ontstaan en dat is niet de bedoeling.

Moderators zullen niet meer willen modden omdat zij geen gezeik willen krijgen van bezoekers.

Een intern systeem om aan te geven welke postings fout zijn gemodderd lijkt me wel handig. Dan kunnen andere moderators aanpassingen maken en zien wie er vaag zit te modden.

• Cyberdeck
Dat klopt ja, naja et was maar een ideetje. Misschien een idnummer eraan hangen met hier in het forum een vaste plek met alle idnummers waar mensen hun ei kwijt kunnen bij de betreffende (anonyme schit was is de correcte spelling?!?!) moderator.
Zo kunnen gebruikers hun ei kwijt en ik denk dat er ook moderators zijn die wel eens wat feedback willen krijgen van hun gemodder. Ikzelf zou dat zeker lezen..

Verwijderd

In het begin had ik hier al ooit een discussie met die femme over. Het hele punt was: tweakers hing al aan elkaar van posts die bedoeld waren om de poster te profileren. En om dit op te lossen zit je nu met een systeem waarbij dat profileren is gelegitimeerd: Het moderator worden met de scores.

Dit zie je toch aankomen? Het is best een aardig systeem, maar dit hoort erbij. Dit is waar voor gekozen is. Als je het modderen openbaar maakt als prijs voor leuke postjes, krijg je de mensen die het spel meespelen. En je speelt om te winnen. Ik heb moderators horen praten over dat het ze niet uitmaakt, dat het niet meespeelt, maar vraag jezelf maar eens af, welk gevoel dat mailtje van femme teweeg bracht bij je. Was je niet trots? Vond je het vervelend dat je uitgekozen was? Nou dan. Een bevestiging dat je bij de 'stamgasten' van je geliefde site hoorde. Dus ga je je bereserieus van je taak kwijten, en sta je vervolgens te overmodereren. Voelt goed, dan hoor je nog meer bij de site.

Hoe voorkom je dit? Niet. Je zou alle verwijzingen naar personen weg kunnen halen. Om te beginnen die onzinnige statusvermeldingen bij je naam. Gelul van een tweakeroid blijft gelul. En iets interesants van een trainee lees je toch wel. Heeft er hier iemand echt het niveau op 1 staan?

Verwijderd

BTW:

voor de moderators, dit is niet persoonlijk. Er wordt goed gemodderd, maar ook bagger. En vooral onnadenkend. Dus denk er over na, in plaats van je persoonlijk aangesproken te voelen. You're not.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:14

botoo

💀 too old to die young

Duidelijk, helder en terzake kundig weergegeven Dopamine. +2 ;) maar je hebt wel gelijk.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Cyberdeck
Klopt Dopamine als je het je nog kunt herinneren was ik iemand die meedeed met die discussie van jullie en ik ben altijd heel kritisch geweest en gebleven op het hele moderator en punten gedoe. Ikzelf persoonlijk vind de postings minder leuk geworden en daardoor kom ik nu minder op de site (nog steeds vaak genoeg per dag). Voordien had je af en toe iets waar je je aan ergerde (gescheld, rulez etc.). Nu erger ik me aan de gezapigheid en eenheidsworst en grote lange reacties om maar vooral te voldoen aan dat elite groepje waar jij het over hebt. Je gal spuien over een topic wat je totale onzin vindt wordt tegenwoordig OOK weggemodereerd. Er wordt namelijk op INHOUD gemodereerd en daarin zit de fout dat een moderator altijd subjectief is dus als hij denkt: wat deze gast zegt klopt niet. Dan modereert hij die reactie met een -1 bullshit.. en wat hij/zij niet interessant vindt maar wel over het topic gaat krijgt een -1 overbodig.
Ik dacht toch dat dit puntensysteem bedoeld was om erg handige omhoog te duwen naar niveau +1 (over die scores en bijbehorende benamingen heb ik het al helemaal niet) de hele rest van zooi op 0 laten staan en alleen de zeer offtopic, gescheld/rascisme, karmazeur, 1e reacties en rulez wanneer er verder niet staat naar -1 of zelfs -2 te zetten.
Dat er nu subjectief naar inhoud gekeken wordt of de moderator het eens is met je reactie en zo niet deze onder het tapijt schoffelt vind ik gewoon te ver gaan.
Dat samen met die eenheidsworst waar ik het al eerder over had maakt de site gewoon een stuk saaier en ik moet zeggen dat ik me nog steeds even vaak erger over bepaalde dingen (alleen waarop is verschoven).

Daarnaast vindt ik dat de nieuwswaarde afneemt. Tweakers begint steeds meer te lijken op een bullentin bord met daarop aankondigingen van nieuwe drivers.

Lijkt me handiger om dat af te splitsen naar een laatste driver database en zo nog enkele afsplitsingen te maken. Daarnaast mag er best iets meer aandacht besteed worden aan reviews. Reviews van andere sites en dit ook structureren in een database en daarnaast ietsiepietsie vaker een review van eigen bodem.
Bijvoorbeeld bepaalde punten waar steeds weer over gestreden wordt zoals verschil scsi en ide enzovoort, bij dit forum komen steeds dezelfde punten naar boven aangezien het datumbased is. Elke dag staat er weer een posting met iemand die een writer zoekt e.d.
Gewoon een database laten aanleggen door de users met alle hardware die zij zelf hebben waar zij hun voor en nadelen aan vast hangen. Dit gekoppeld met de pricewatch zou een zeer sterke trekker kunnen zijn voor tweakers.
En dan het nieuws vernauwen tot het ECHTE nieuws.
De site zit heel mooi in elkaar met leuke snufjes maar overzicht in de kern waar het hier om gaat is er niet (hardware!!). Het is een beetje te vergelijken met een trein, gewoon flink doorstomen en niet achterom kijken naar gisteren.
Jeetje wat ben ik toch weer een lang lulverhaal aan het schrijven. Excuses, ik stop mijn betoog.

Verwijderd

Er is een vrij simpele oplossing: scores weg. Heel eenvoudig... ;)

De niveau's werken an sich wel, zolang het systeem goed geregeld is. Als er alleen maar niveau's, en geen score wordt toegekend, wordt er niet meer om gestreden. Er valt namelijk niks meer te winnen, (de term alleen al: scoren met een post..!) en je hebt dan geen statussen meer. En als je de moderators vast aanstelt, is het veel beter mogelijk om een duidelijke lijn te trekken in hoe er gemodderd moet worden. Dan wordt het eindelijk duidelijk, en kun je je als bezoeker er op instellen. Er kan dan ook veel beter in de gaten gehouden worden wie er evt. scheef modderen, hoewel dit dan veel en veel minder vaak zal voorkomen. De selectie moet dan maar gedaan worden door femme en wie er hier nog meer de site runnen. Dit valt best mee, neus maar es wat rond bij de huidige modderers, en pak diegene die het tot nu toe goed deden (m.a.w. het idee erachter goed doorhebben, en bereid zijn er tijd in te steken > ook belangrijk!) Stel voor mijn part een modder-coordinator aan, die de hele zaak een beetje regelt en in de gaten houdt. Hoeft die femme ook niet alles alleen te doen. Want als het systeem eindelijk goed draait, hoef je er weinig meer aan aan te passen, louter onderhouden...

Verwijderd

O ja, nog iets:

Dan wordt humor eindelijk ook eens consequent gemodderd!!!!! Jezus, dat is nu echt heel ver te zoeken! Staat er eens wat grappigs op niv.1, springt het glazuur van je tanden, maar wel 2 punten, terwijl ik me regelmatig nog best vermaak tussen de -2's! (qua humor dan, 'flames suck', om het maar eens in tweakers te zeggen..! ;))
Je moet de mensen tijd gunnen daar wat ervaring in op te bouwen... (het modderen van moeilijke dingen als meningen en humor, niet twee weken mod. en dan weer wegwezen)

Verwijderd

beetje stoer doen met de naam: Moderater nee doe gewoon anoniem je werk!

• Jochem
  • Laatst online: 22-02 16:32
Dopamine ik ben het geheel met je eens op het gebied van de niveaus/scores. Verder vind ik het idee van Cyberdeck over meer reviews van eigen bodem erg goed. Er zijn vast wel een paar mensen die een goede review in mekaar kunnen draaien over het een of ander.

Verder is die software/driver database ook best een aardig idee.. Maar die is eigenlijk al geintergreerd in t.net. Als je gewoon een driver zoekt voor een bekende kaart dan typ je dat als zoekactie in en je krijgt de laatste versie bovenaan te zien. Probeer maar eens BP6 bios ofzo...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn 303 users die het niveau op >0 hebben staan. Dat is 8%, dus kennelijk is er wel behoefte aan.

Mensen worden gestimuleerd om iets zinnigs te posten. Het niveau van voor dit systeem was gewoon uitermate triest. Bovendien was er voor de bezoeker die alleen zinnige reakties wilde lezen geen manier om dit te filteren. Als je geen zin in hebt in lange verhalen moet je gewoon geen reakties gaan lezen. Of je scrollt er door heen en leest alleen de reakties met veel smilies (wil meestal zeggen sucks / rulez reakties).

Van een echte karma race zoals in het begin het geval was, is nu ook al lang geen sprake meer.

Dopamine is tegen een elite van moderators maar wil tegelijkertijd wel dat de postings door een anonieme, vaste groep moderators wordt beoordeeld. Geen instroom, zoals nu wel het geval is.

Een moderator mag best blij zijn met z'n status. Als iemand volledig anoniem z'n werk doet, waarom zij hij/zij dan nog modereren?

En als er moderators zijn die op subjectief beoordelen dan zijn er andere moderators om dat te corrigeren.

Zo'n databeesje voor drivers lijkt me erg leuk. Een database voor produkten wil ik maken. Ook over overclocken. Tegelijkertijd moet ik reviews schrijven. Maar geen reviews in het nieuws, want dat mag niet teveel. Oja, dan komt er te weinig nieuws dus dat moet ook nog ff tussendoor gedaan worden.

• GiLuX
  • Laatst online: 12-11-2025
ik ook zeuren.

vb 1:
kom je ergens, staan er 2 posts in level 0 en 8 in level -1.
ga ik toch ook de rest lezen in -1.

vb 2:
kad niet door dat een reactie geven op een frontpage verhaal niet het zelfde is als een reactie op het verhaal zelf,
dus daadwerkelijk eerst naar het verhaal gaan en dan een reply posten.
dus toen ik de volgende dag direkt op het frontpage verhaal wou replyen stond mijn reply er niet dus dacht ik dat die verdwenen waren.
dus ik vraag hoe dat zit.
krijg ik niet uitleg van modderator maar alleen: "off topic" score.
(ohhhw, sorry hoor!!!)
een andere poster legt het dus wel ff uit.
dus ik vraag waarom 2 threads voor hetzelfde verhaal.
krijg ik: "overbodig" score
oftewel, bek houden.
(ja, thanx very much and fuck you too!)

vb 3:

weer eens een win-linux discussie.
ik zwaar voor linux inzetten met grappig verhaaltje over hoe bill gates windows tot succes heeft gemaakt maar weldegelijk gebaseerd op feiten.
modderaar was voor windows dus,
score: "karmazeur"

dus wat de zgn modderaars hier voor mening hebben is fijn voor hun maar het zal waarschijnlijk niet mijn mening zijn.
dus op deze manier blijft het rete subjectief dus weg effekt.

feit dat tweakers.net inmiddels uit zijn voegen aan het groeien is zorgt ervoor dat de oldskool tweakers zich gaan ergeren aan de instroom van ignorant newbies.

maar ook dit lost zichzelf weer op door infeite de sociale controle die er al heerst.
kijk naar wat er met bensheeboy is gebeurd, dat was xtreem maar ook minder erge gevallen worden terecht gewezen.
als iemand vraagt of een moderator zo'n thread wil sluiten is het duidelijk dat er iets moet gebeuren met zo'n geval.
dat is altijd al zo geweest en = goed.

btw, ik vond die banshee boy best orgineel maar veel mensen houden er niet zo van als iemand anders doet dan verwacht.
kan ik nix aan doen, zo is den hollander.

maar alles gaan big brotheren wekt bij mij toch meer irritatie op dan een domme uitspraak van een newbie of wie dan ook.

waar komen die moderators eigenlijk allemaal ineens vandaan?
het lijkt wel of iedereen inmiddels moderator is.

ik ben hier ooit eens terecht gekomen toen ik naar oc artikelen zocht. indertijd werd er zelfs nog wel eens een poging tot een review van het een of ander gewaagd.
daarvoor was anandtech altijd wat tweakers nu voor mij is,
sterker nog, ik kan me nauwelijks nog herinneren wanneer ik daar voor het laatst ben geweest.
t.net is nu een nieuws/chat site geworden.
vind ik ook prima.

maar het moet geen politiestaat gaan worden.

en femme, als je dat wel vindt dan moet je dat verhaal over je zelf op de "wie zijn wij" page maar eens gaan aanpassen.

noem me een karmazeur maar ik heb een groot probleem met de kant die het nu opgaat.

mijn favoriete site die gerunned wordt door kleine moderator ambtenaartjes met ieder hun eigen mening wat wel of niet getollereerd gaat worden.

en verder gaat het als er een paar door dit verhaal zich op hun teentjes voelen getrapt ik het wel kan shaken wat betreft de scores,
maar ik zie het wel.

trouwens ik begrijp nu uit de post van dopamine dat als je je voorbeeldig gedraagt dat femme je dan gaat vragen of je modderaar wil worden.
dan zal ik het wel nooit worden met mijn xtreme opvattingen,
maarja, de beste stuurlui staan toch aan wal.
heh :)
daarbij, oppositie voeren houdt je scherp.

trouwens, houd dit dan in dat femme een soort super "persoonlijkheids test tracking database" heeft gemaakt of leestie echt alle posts door.
(waarschijnlijk wel een script dat de heledag kijkt of zijn naam in een post wordt genoemd, waarna er een sirene afgaat... mwah, zou ik ook hebben gedaan ;) )

mijn fl 0.02

(zo, ik voel me al weer een stuk beter)

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

Goed dan zal ik ook maar eens reageren.

Ik (als moderator) verbaas me soms ook over de beoordelingen van anderen, gelukkig hebben we nu een activelist, waarmee de moderators meteen met elkaar contact op kunnen nemen als er iets vaags is gedaan. Ik weet niet of dat vaak gebeurt, maar ik doe het in elk geval wel.

Soms komt het gewoon door onwetendheid. Iemand die er even op wijst dat niet 5.0 maar 6.0 de volgende versie van Netscape is kreeg 0 -1 Bullshit. Soms is het gewoon asociaal. Vraagt iemand hoe hij lid van DPC kan worden: -1 -1 Overbodig.

Dat zijn gewoon fouten (sommige stommer als de anderen), maar die worden door de andere lezer zwaar afgestraft ("Hang the moderators!!").

Ik stel voor een moderator naast alleen de beoordeling ook een klein regeltje tekst kan invoegen, om zichzelf te verklaren. Dat zou heel wat verwarring kunnen verkomen.
(B.v. "Netscape 5.0 is wel de volgende...")
of "Post dit soort dingen op het forum")

Natuurlijk moeten moderators die dat misbruiken door mensen te beledigen of uit te schelden meteen moderator-af worden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hmm, dat laatste punt (een korte uitleg) vind ik eigenlijk best wel aardig... denk dat er dan meteen meer begrip wederzijds komt...

Virussen? Scan ze hier!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:20
Dat gemodereer begint me steeds meer tegen te staan. Het gaat op sommige punten echt behoorlijk fout. Neem nu de volgende reactie (gaat over AMD T-bird):

"Reaktie gepost door SLaSH! (Trainee) - Zondag 27 Februari 2000 - 21:18 (Score: 0 - Inzichtvol)
Dat plaatje moet gewoon op A4 afgedrukt worden, inlijsten en aan de muur gehangen worden"

Inzichtvol????????? Wat is hier in hemelsnaam inzichtvol aan? Dit is in mijn ogen gewoon een overbodige reactie. Net zo overbodig als de reactie die na deze reactie komt.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Dat inzichtvolle ophangen van dat A4tje deed mijn wenkbrauwen ook omhoog springen, als je dat inzichtvol vindt, ben je meer dan een klein beetje dronken, maar misschien is die opmerking alleen maar verkeerd terecht gekomen. Immers als je zo ontzettend lam en/of warrig bent weet je het verschil tussen een toiletpot en een monitor niet eens meer ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Jaymz
  • Laatst online: 13:32

Jaymz

Keep on moving !

Ik vermaak me soms al prima door een draad te volgen, en met een schijn oog naar de 'moderatie' te kijken, dat een in mijn ogen best wel sterke opmerking een -1 -Bullshit krijgt: echt lache.

Nu maak ik me persoonlijk niet echt druk over het gemodereer, aangezien ik niet echt superveel post (omdat ik, voor m'n gevoel, er net niet diep genoeg inzit om een goed verhaal/argumentatie neer te zetten). Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen ut soms best wel irritant vinden.

• biobak
Ja, ik wil niet heel vervelend of kinderachtig zijn, maar dit viel me vanmiddag op:

Reaktie gepost door Burat (Moderator) - Maandag 28 Februari 2000 - 13:21 (Score: 1)
Idd, het bout extreem! Op Ultimate.cgi kreeg ik een HTTP 500 error, en als ik handmatig naar forumdisplay?blabla surfte kreeg ik idd allemaal vage ouwe posts...

Score 1??? Voor dit niemendalletje? Sorry hoor, maar ik heb betere postings gezien die een score 0 kregen. Moderators kunnen zichzelf toch niet modderen?

ps: ik ga niet de hele site afzoeken op wazige moderaties, maar ik heb er vandaag ff twee uitgepikt en zo zijn er wel meer.

Verwijderd

Een groot probleem van het reactiesysteem is dat mensen met een bepaald Karma op niveau 1, score 1 mogen posten, zij kunnen dus zonder tussenkomst van een ander zichzelf als 1/1 beoordelen.

Nu kan ik het daarmee nog wel vinden, omdat die mensen dat dan ook verdient hebben. Maar het echte probleem is dat ze bij het inloggen hun niveau moeten kiezen, en dan niet meer kunnen veranderen zonder uit te loggen (dat is zoals ik het heb begrepen). Omdat het dan teveel moeite is om terug naar niveau 0 te gaan posten ze gewoon op 1.

En nee (hoe vaak moet dit nog gezegt worden) moderators kunnen zichzelf NIET beoordelen, sterker nog, ze mogen niet eens modereren in een tread waarin ze ook maar 1 ding hebben gepost. Dat mogen alleen administrators.

• biobak
O, sorry hoor dat ik dat vroeg van die moderators die zichzelf modereren, maar ik kan immers ook niet alles overal lezen. Staat ook niet echt duidelijk in de tweakers.net faq (of ik moet er net overheen gelezen hebben).

Maar dat houdt dus in de moderators minstens een "zinvolle" reactie posten (volgens de faq). Als er door andere moderators dan niet naar gekeken wordt, dan stijgt de totaalscore van die moderator ookal is het absolute crap wat er staat??
Ik begin nu door de bomen het bos niet meer te zien :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat staat idd in de FAQ, maar zoals gewoonlijk leest niemand dat.

Lijkt me handig dat ik 't ff verander zodat je alleen op niv1 kunt posten als je al ingelogd bent (dan kun je nl kiezen tussen 0 of 1 als je op 1 mag posten).

Aan het Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/r/m0.gif Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/r/m1.gif etc. icoontjes kun je trouwens zien of een posting al gemodderd is.

Verwijderd

Dat klopt, al posten ze het sprookje van Roodkapje krijgen ze er punten bij. Dat je mag posten op 1 heeft trouwens niets te magen met dat feit dat je moderator bent, maar met je Karma.

Femme: Ik wil Bullshit terug :) :):
Door TemplaR (Trainee) 26-02-2000 01:23 Mod: Nobody

QW: AMD heeft juist een deel van de fab in dresden gehuurd om cpu's te bakken.
En dat is gewoon Bullshit. Ik heb het nu maar op 0 / -1 gezet, omdat ik niet weet wat ik er anders mee moet doen.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik ben sinds kort ook moderator en ik merk dat ik regelmatig gecorrigeerd word. Het blijkt dat ik, volgens sommige moderators, af en toe te coulant ben en geen 0 -1 geef wanneer dat wel had gemoeten. In andere gevallen blijk ik te kritisch, dan geef ik wel 0 -1 en dan had dat beter 0 0 kunnen blijven. Daar steek ik wel van op, ik kan me voorstellen dat sommige collega's denken: jeez, wat doet HIJ nou? Maar ik modereer heel serieus. Ik denk dat het een beetje een 'groei/leer proces' is. Als sommige mensen mij heel irri vinden modereren, tja zo bedoel ik het niet. Ik ga (weliswaar even rustig aan) gewoon door en zie wel of ik wat te horen krijg.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je moet iig verzichtig zijn met score -1 want mensen worden in dit land aggressief als zij door anderen negatief beoordeeld worden :).

Verder denk ik dat er meer postings naar niveau 1 kunnen (had laatst een mailing getikt over alle on-topic postings met inhoudelijk bedrage aan discussie op n1). Echt interessant spul kan dan naar niveau 2 (met n2 wordt nog steeds erg weinig gedaan).

Verwijderd

92% van de mensen die het onveranderd hebben ten opzichte van voor het systeem. En dat nog zonder in acht neming van het volk uit de 8% dat alsnog regelmatig onder de 0 kijkt.
Dopamine is tegen een elite van moderators maar wil tegelijkertijd wel dat de postings door een anonieme, vaste groep moderators wordt beoordeeld. Geen instroom, zoals nu wel het geval is.
Instroom betekent onduidelijkheid, constante veranderende modderwijze en scoringsdrift. Ik zei niet 'elite', en al helemaal niet 'anoniem'. Ik zei alleen 'vast'.
Ik ben niet tegen een vaste, gekwalificeerde, goed geinstrueerde, onpartijdige, controleerbare, ervaren groep. Ik ben wel tegen een steeds wisselende, onduidelijke, zichzelf profilerende, om punten vechtende, score-geile, status verheerlijkende groep. Know thy tweakers!
Een moderator mag best blij zijn met z'n status. Als iemand volledig anoniem z'n werk doet, waarom zij hij/zij dan nog modereren?
Ja, als je het erom doet, dan ben ik snel uitgeluld... Dus je wilt ego's, statusposts en karmagezeur? En ik maar denken dat mensen het leuk vinden om te modderen... Mee praten of modderen in een thread zijn twee manieren om tweakers lezen leuker te maken, is dat niet genoeg? Moet je status in neon??? Bied dan gelijk de mogelijkheid om in je profile te vertellen wat voor snelle bak je thuis wel niet hebt. Of gelijk je hele cv erbij, al je linux/netwerk/quake-heldendaden in kniperende letters!!!

Femme, ik snap je systeem, en het klinkt ook echt heel leuk. In een perfecte wereld zal het vast wel werken, maar ik probeer aan te geven hoe mensen hier in de realiteit blijkbaar mee omgaan. En hoe tweakers.net daar op in zou kunnen spelen. Scheelt een hoop gezeik, weet je...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Volgens mij is het probleem met jou juist dat je geen oog hebt voor de realiteit.

De realiteit is niet dat er 100% objectieve moderators kunnen zijn die de hele dag voor niets een beetje threads gaan moderaten. Zo werkt het dus gewoon niet.

Jij laat er allerlei onzinnige fascistische theoriën op los waar dit helemaal niets mee te maken heeft. Als dat gezeuk over statussen slaat ook helemaal nergens op. Natuurlijk mag iemand blij zijn met de status van Moderator. Tegelijkertijd wil dit niet zeggen dat alle moderators ego trippers zijn. Een klein beetje motivatie kan geen kwaad lijkt me, maar dat is in jouw wereld blijkbaar anders.

Jij hecht blijkbaar meer waarde aan een 'status' dan er in werkelijkheid aan hangt, anders zou je je er niet zo over op kunnen winnen. Ik snap eerlijkgezegd waarom jij zo'n groot probleem hebt met het feit dat iemand een woordje (moderator) achter z'n naam krijgt.

Verwijderd

Lees jij je eigen forum wel? Dan heb je blijkbaar toch een hoop gezemel gemist over dit onderwerp. Sterker nog, waar ging deze thread ook al weer over???

Het gaat erom dat je van een redelijk spontaan forum een forum maakt waar mensen punten proberen te scoren, en dit is geen positieve ontwikkeling. Tenminste, vind ik, jouw mening is blijkbaar anders.

Er zijn nu ook mensen die modderen, zouden die allemaal stoppen als je de status weghaalt? Is dat niet een beetje triest? Laat die status dan lekker staan, daar gaat het ook helemaal niet over. Het gaat erom, dat mensen zich anders gaan gedragen als er punten te scoren zijn. Dat is het hele punt. Ik wind me niet op, ik leg uit. Maar blijkbaar niet echt helder, want fascisme lijkt me een stuk ernstiger dan puntjes in een forum.

En fantaseren over mijn wereld heeft weinig zin, dat is wel iets meer dan een php-scriptje...

Verwijderd

Het gaat erom, dat mensen zich anders gaan gedragen als er punten te scoren zijn.
Daar is anders bijzonder weinig van te merken.

Verwijderd

Het is juist de bedoeling dat mensen zich anders gaan gedragen. Ik weet niet hoelang jij hier al rondloopt, maar vroeger ging het dus zo:
Niews: Windows 2000 Beta 3

Reactie: LINUX RULEZ >:) >:) >:).
Reactie: eersie
Reactie: je bent niet de eerste sukkel, ga je moeder pesten, en LINUX SUX, EN INTEL OOK !!!!
Reactie: Linux is veel beter als windows, mijn linux draait al sinds 1935, en is nog nooit gecrashed.
Reactie: Martijn, je zou mij nog mailen weet je nog?
Reactie: Maar ik kan lekker Halflife spelen!
Reactie: Op Windows 2000 kun je geen halflife spelen debiel.
Reactie: echt wel, maar Linux RULEZ >:) >:)
Reactie: Windows :r :( :( :( AMD + LINUX is da best >:) >:) >:)
Reactie: Weet iemand hoever ik mijn Celeron 400 kan overklokken?
Gedramatiseerd, maar zo ging het af en toe wel. Er moest dus wel iets veranderen. Of het nu een verbetering is? In mijn ogen: Ja.

In het begin zag je echt mensen die puur en alleen punten wilden scoren, en die klaagden dan ook als ze niet genoeg punten kregen. Nu heeft het grootste deel gewoon geaccepteerd dat het modereren gebeurt, en ze weten dat als ze crap posten ze eruit wordt gefilterd, dus matigen ze hun reacties. Alleen de score-freaks gaan nog overdreven zitten typen, en durven geen grappige dingen meer te zeggen.

Het belangrijkste van de nieuwe systeem is het crap filteren, niet mensen aan een status verbinden. Ik vind het fijn om niet al die onzin te hoeven lezen. Maar als je mij vraagt wat mijn Karma nu is, dan weet ik het niet, want daar heb ik nog nooit naar gekeken.

Ik ben er wel blij mee dat ik moderator ben, maar ik ga er ook niet mee pronken of mijn status misbruiken, en ik zou het ook blijven doen als er niet (Moderator) achter mijn naam stond (ik post toch niet zoveel, alleen als ik iets nuttigs te zeggen heb). Ik doe dat moderaten graag omdat ik zo vaak op Tweakers.net rondhang dat ik er ook wel iets voor terug wil doen.

Als ze jouw moderator maken ben je toch blij? Dan voel je je toch min of meer verkoren? Die status wil je toch niet kwijt? Dan ga je hem toch niet misbruiken? Ik heb mezelf altijd zitten ergeren aan reacties van sommige mensen (zie boven), en nu heb ik de mogelijkheid om er daadwerkelijk iets aan te doen, mooi toch? Dat er dan toevallig ook Moderator acht m'n naam staat doet er verder niet toe.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik sluit me bij Bavaria aan, zo zou de situatie ideaal zijn, dat moet niet per se zo zijn/worden, maar er mag wel naar gestreefd worden en dat doe je m.i. door er over te communiceren. Ik weet wel dat oppositie heel makkelijk is, maar zo nu en dan is het best zinnig om eens goed te luisteren.
Als moderators te vaak in de fout gaan moet er ingegrepen worden, zonder er een heksenjacht van te maken en zonder verwijten, het blijven mensen en vrijwilligers.

nieuw idee
Laat een team van anonieme, ongetitelde in een alleen voor hun toegankelijk forum, de moderators beoordelen. Die anoniemen kunnen dan mooi een voorstel richting admins indienen. Je zou zelfs dat forum evt. zo in kunnen delen dat er wel door iedereen met z'n klachten naar gepost kan worden, maar niet door iedereen gelezen.
klinkt als werk aan de winkel
Het ideetje is nog wat ruw, maar ik denk dat er mogelijkheden in zitten.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Nou, dan zijn we het toch aardig eens? Ik ken het vroegere, en vind het nu ook beter geworden.

Alleen, er wordt niet altijd goed gemodderd. En dat komt omdat er elke twee weken weer andere moderators zijn/bijkomen. En dat is omdat ze het kunnen, en dus willen worden.

En je zegt zelf, dat je ook moddert als het er niet bijstaat. Dan is het toch juist leuk?!? Het enige dat ik voorstel is een vsate groep mod's, en geen score's meer...

• Cyberdeck
Vaste groep moderators vind ik wat moeilijk aangezien er zeker een verloop moet zijn. Scores ben ik ook zwaar tegen.. Ben ik altijd al geweest. Het idee van niveaus vind ik wel heel erg goed. Wat bijvoorbeeld gedaan zou kunnen worden is dat er wel scores gegeven wordt maar dat niemand dat meer kan zien. Alleen voor de admins zodat die daaruit moderators kunnen kiezen. Dan krijgt iedereen weer dezelfde status en dient de "onzichtbare" score alleen maar als leidraad voor de admins om moderators aan te kunnen trekken zodra ze er extra nodig hebben.

En het idee van botoo om controleurs van de controleurs in te voeren is werkelijk exact volgens nederlands model en TOTALE onzin, omdat alles nog vager wordt en wie controleert er die controleurs dan weer? Kun je bezig blijven. Het enigste wat dan gebeurt is dat niet alleen de gebruikers gaan kankeren maar ook de moderators omdat die vinden dan de controleurs partijdig zijn ofzo... Nee dat zal nooit werken.

Ik stel voor om score onzichtbaar te maken en alleen als leidraad voor de admins om extra moderators aan te kunnen trekken. Dus als er genoeg moderators zijn hoeft een user die een score 1000 hoeft niet persee moderator te worden..
Daarnaast kan niemand meer zien hoeveel score punten hij zij heeft, zijn alle statussen van iedereen gelijk.
Ook uiteraard even dat standaard op +1 kunnen posten afschaffen, dat vind ik werkelijk het slechtste idee ooit!

Verwijderd

Dopamine: Ja, het score en status idee is op zich leuk, maar sommige mensen (dus ook sommige moderators) zijn er niet volwassen genoeg voor.

Het meteen maar eruit gooien lijkt me wat extreem, helemaal oplossen zal ook wel niet gebeuren, maar een tussenweg moet te vinden zijn. Vooral door veel te praten, zoals we nu doen.

Verwijderd

Cyberdeck:
Doe ik het wel voor. ;) Voorkeur heeft een vaste groep, maar zonder score-vermelding zie ik het nog wle werken. Zolang er dan maar DUIDELIJKE en consequente modder-regels bestaan, die voor iedereen (lees: iedere mod.) op ongeveer dezelfde manier te interpreteren zijn.

Bavaria:
Praten is cool, een open-source beleid! Forumbeheer the linuxway... Wordt tweakers alleen maar beter (toegankelijker) van. Hoewel me femme's communicatie wat stroef lijkt, maar dat zal wel komen omdat ik het zelf af en toe ook wel bout stel. :o

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ok.. ik reageer wel ff hierop dan.

biobak: Toen was ik op m'n pa's werk en ik had geen zin om helemaal in te loggen enzo en in de haast niet op 0 gezet. Ik dacht: "dat modereren ze er toch wel uit", want dat doe ik ook als ik anderen die zie doen. Zeker bij dit onderwerp - je WEET gewoon dat dat ff snel gepost is. Iedereen vraagt zich af waarom t.net bout, en ik maak dat ff kenbaar.

Dus ik neem aan dat het gewoon nog niet gemod was toen jij keek.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:15
Is het niet mogelijk dat er een 'nep'-thread wordt opgestart met wat nep-postings die de nieuwe Mod's als een 'toelatingsexamen' moeten doen? Dan kun je ze een paar lastige gevallen / twijfelgevallen voorleggen en kijken hoe (en vooral waarom zo) ze reageren.

Nou pleit ik niet meteen voor '1 fout = geen Mod', maar meer van: he, je had bij reactie 35 -1 gegeven, waarom eigenlijk? Het is best een goede reactie op reactie 26. -> Hmm, ja, eigenlijk wel, ik zal er in het vervolg beter op letten.

• Cyberdeck
HAHAHAHA, een examen voor moderators
Gaat wat ver, wat denk je dat dat voor werk betekend voor femme om dat te implementeren??
Ik ben gewoon echt zwaar voor om het ongeveer te laten zoals het is, alleen alle vermeldingen van score en status weg te laten. Op zich is tweakeroid nog niet heel beroerd maar dan liever gebaseerd op HOEVEEL postings je gedaan hebt dan de score. Geeft dan gewoon weer dat je een vaste klant hier bent. Posten op +1 afschaffen.
en de onzichtbare score als leidraad voor de admins om moderators aan te stellen mits nodig (tekort)! Maar dat kan ook gebaseerd worden op niveaus waar je op post. (admins kunnen dan een database bijhouden of er mensen zijn die wat betreft niveau in ieder geval niet in de min staan)
Wat vind de rest hiervan en wat vind femme en co hiervan?

Verwijderd

Klinkt goed.

Heb net random een stuk of tien threads langsgelopen. (het is vies werk, maar iemand moet het doen :)) Ongeveer een op de tien posts krijgt een score (+1 of -1) waarvan er heel wat vermoedelijk voortkomen uit het standaard op niveau 1 posten. De posts met score +1 lopen ongeveer paralel met de posts die op niveau 1 staan. (en dat zijn er FLINK weinig! Zou dit niet de standaard te volgen thread moeten zijn?? Lezen niet 13% van de mensen op niveau >0??? Die krijgen dan niet veel mee zo!) Het blijkt dus aardig te werken als crap-filter, maar het creeren van een intersantere thread op niveau 1 loopt niet echt lekker. En de score-toekenning verloopt praktisch random. Lekker systeem... ;)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

We hebben het dus in feite over twee verschillende dingen;
Aan de ene kant moet de crap gefilterd kunnen worden (om het nivo niet te ver te laten zakken),
en aan de andere kant wordt er geprobeerd om de reacties naar een echt nivo te tillen.
Dat crap filteren gaat redelijk, niet foutloos, maar er zou een systeem van commentaar op de moderator mogelijk moeten zijn (niet in persoon maar aan de hand van het modden zelf) en een vorm van feedback.
Het probleem doet zich voor bij het omhoog modden, dit lijkt niet te werken. Een optie kan zijn om de + mod. onzichtbaar te laten dan verlies je ook niet zo gauw de lijn in de reacties. Als iemand dan genoeg ontzichtbare +++ heeft (wel terug te zien in je Karma) ontvangt hij vanzelf de nieuwe status.

ps: ik ben wel goed in brainstormen maar niet in uitwerken.
en Cyberdeck, misschien wel een erg Hollandse reactie hoor, maar dat komt omdat ik een Hollander ben... ;) het zijn maar gedachtenspinsels, je mag er mee doen wat je wilt, zelf mij belachelijk maken (geintje)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1