hoe een lengte van 200m overbruggen? (netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 753

Topicstarter
Hoi,

Ik moet bij een kennis een netwerkje aanleggen tussen 2 windows pc's. Deze 2 pc's staan een kleine 200 meter van elkaar vandaan. De kabel ligt buiten onder de grond en een repeater in het midden is geen optie. De kabel die er ligt is een UTP 8 aderige draad (geen idee welke CAT.). Is er een protocol of een mogenlijkheid om het netwerkje te realiseren zonder deze repeater? (10 mbit is echt snel zat langzamer mag ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14869

Gewoon 200m aanleggen, 100m is wel het maximale, maar daar bedoelen ze mee dat tot daar aan toe geen dataverlies optreed, dus als je 200m aanlegt zal het gewoon werken maar met een beetje dataverlies, dan gaat het dus niet zo snel als 10mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gewoon coax gebruiken. Heb ik ook gedaan. Werkt goed. Is nog tegen weersomstandigheden beschermd ook.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die 100 meter beperking is ivm met de collision detection. Als het een link tussen twee switches, of cross tussen twee WS's (full dulplex dus) dan heb je als de kabel in orde is grote kans dat het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
is het dan nog nodig om aan beide kanten een active component te zetten? ik bedoel er komt dan gewoon rechtstreeks aan beide kanten een pc verder niets ertussen dus (ik zit nog te dubben over crosslink of een hub er tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 20:28

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Als je het nou gewoon ff aansluit. De kabel ligt er al begrijp ik... weet je het snel genoeg

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 01:41
Ik denk dat de afstand te lang is. Wat je dan doet is gewoon in het midden door knippen en er een hupje tussen zetten. Et voila, het werkt wel.

Of coax gebruiken, maar ik weet niet wat de maximum lengte van coax is.

Als de kabel er al ligt dan zou ik toch maar gewoon een hupje er tussen zetten. Als het niet zo'n snelle verbinding hoeft te zijn koop je een hupje van 10mbps a fl. 10,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25

Predator

Suffers from split brain

als ik me niet vergis is coax max 185 ( dat ie 100% goed werkt )
dat haal je wel

Maar als de kabel er nu al ligt dan zou gewoon eerst es met die testen.

btw steek op het uiteinde maar een hub tussen. Als het signaal al wat zwak is zal een goeie hub daar nog iets bruikbaars van maken

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31605

[b]Als de kabel er al ligt dan zou ik toch maar gewoon een hupje er tussen zetten. Als het niet zo'n snelle verbinding hoeft te zijn koop je een hupje van 10mbps a fl. 10,-
hmmmm 10 gld voor een 10 mbit hubje, is wel erg weinig niet dan? Klopt bovenstaande wel dan wil ik wel weten waar jij je hubs koopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34342

Op zaterdag 15 december 2001 11:49 schreef martijntje het volgende:

[..]

hmmmm 10 gld voor een 10 mbit hubje, is wel erg weinig niet dan? Klopt bovenstaande wel dan wil ik wel weten waar jij je hubs koopt. :)
Inderdaad een onwaarschijnlijk laag bedrag.
Ik heb op de hcc beurs voor 55,- een 10 m/bit hubje gekocht en dat was naar mijn weten bijna de laagste prijs die er was vor zo'n ding. Dus lijkt mij een tientje erg weinig.

Btw, waarom is een repeater geen optie :? niet dat ik er zo veel van weet maar dat lijkt mij wel dé oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Op zaterdag 15 december 2001 14:22 schreef Fire_Fly het volgende:

[..]

Inderdaad een onwaarschijnlijk laag bedrag.
Ik heb op de hcc beurs voor 55,- een 10 m/bit hubje gekocht en dat was naar mijn weten bijna de laagste prijs die er was vor zo'n ding. Dus lijkt mij een tientje erg weinig.

Btw, waarom is een repeater geen optie :? niet dat ik er zo veel van weet maar dat lijkt mij wel dé oplossing.
Stel dat die kabel door een weiland loopt, wil jij die repeater dan midden tussen de koeien leggen ;)

Ennuh waar haal je de stroom vandaag halverwege de kabel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je kunt 't ook met glasvezel doen. De max lengte daar is 5KM, en bandbreedte is niet echt een probleem...

..prijs wel.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23256

wat je ook kan doen, is :
-2 draden erbij leggen voor de stroom van je repeater
-2 draden van je utp te gebruiken als stroomdraden voor repeater. Is meestal paar volt en utp 10mbit heeft er maar 4 nodig.
-versterkers plaatsen aan begin en einde kabel

Zoals gezegd weet ik niet wat de maximale stroomwaarden zijn die door de utp kabel kunnen , maar hoe hoger die waarde hoe beter het signaal aankomt. (verschil 0/1 wordt duidelijker)

Ik zou het eerst gewoon eens zo aansluiten en kijken hoever je komt zonder versterking. Kan je daarna altijd bepalen wat een redelijke optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:27
200 meter haal je wel.

In mijn coax netwerk die op een Coax HUB repeater (=versterker) zit 1 lijn die 200 meter is.
Er treedt geen packetloss ofzoiets ofzo en de ping is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op zaterdag 15 december 2001 17:30 schreef Red devil het volgende:
200 meter haal je wel.

In mijn coax netwerk die op een Coax HUB repeater (=versterker) zit 1 lijn die 200 meter is.
Er treedt geen packetloss ofzoiets ofzo en de ping is perfect.
Dat is logisch, voor 10Base-2 (= dunne coax) is de formele maximum lengte ook 200 yards (ca. 190 m), en voor 10Base-5 (= dikke coax) is dat 500 yards.
Voor 10Base-T (UTP) is de formele maximum lengte 100 yards (ca. 90 m).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okidokie, dus gewoon maar even proberen dan...
vraag me alleen af of het uberhaupt zit heeft om nog 2 extra hubs te gebruiken aan beide kanten (aanzien die dan precies naast de pc's komen)

maar iig alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Misschien een idee op dit op te nemen in de FAQ - om de andere maand komt er een dergelijk topic naar voren. In de FAQ kunnen we opnemen:

- 'Officiële' en 'reële' maximale lengte van de kabels
- Prijzen van de verschillende kabelsoorten
- Snelheden van de kabels
- Is bliksem een gevaar? En (regen-)water?
- Verteert coax wel of niet?
- Enz.

Idee?

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

Op zondag 16 december 2001 10:31 schreef Vilenin het volgende:
Misschien een idee op dit op te nemen in de FAQ - om de andere maand komt er een dergelijk topic naar voren. In de FAQ kunnen we opnemen:

- Enz.

Idee?
Helemaal mee eens. Ik zal ff een verwijzing in "lieve adjes" zetten :)

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Laatst online: 22-05 10:24
Op zaterdag 15 december 2001 14:39 schreef Aetje het volgende:
Je kunt 't ook met glasvezel doen. De max lengte daar is 5KM, en bandbreedte is niet echt een probleem...

..prijs wel.
Met fibre kan je makkelijk 40km halen, dus die 5 :?
Is inderdaad wel te duur.

Zoals meermaals gezegd, met de gewone dunne coax haalt ie't wel. Heeft ie natuurlijk wel maar 10Mbps bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op zondag 16 december 2001 10:31 schreef Vilenin het volgende:

- Enz.

Idee?
- Officieel kan je wel in een faq opnemen, reële waardes al niet meer. Die schelen nameelijk continue.
- Prijzen.. sjah, op 2 maand is je FAQ outdated dan vrees'k.
- Snelheden kan ook wel in een FAQ'je komen
- Bliksem is ALTIJD een gevaar. Weer verschillende gradaties bij directe of indirecte inslag, geaarde/shielded kabels/...
- Regenwater ook weer zoiets. Kabels worden van diverse soorten plastiek gemaakt. Riser, plenum, LS0H, ... Zelfs de waterbestendige kabels bestaan weer in verschillende soorten (mist, regen, continu ondergedompeld, zuren, ..)
- Coas verteren? Zie bij regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38567

Er is ook een andere oplossing.
Ditzelfde probleem heb ik eenz ooit gehad bij een school. Ze hadden 2 sites en er lag een kabel, CAT3 (niet echt modern maarja). Vanwege problemen met de gemeente mochten er geen nieuwe kabels getrokken worden en mocht er ook geen versterking toegepast worden halverwege ofzo, was ook niet eens mogelijk.

Affijn, op 4MB! half duplex werkte het redelijk maar al snel bleek de bandbreedte te weinig voor het verkeer.

Naar oplossingen gekeken en toen kwam een CAT-cable booster naar voren. Dit ding gooit gewoon een zwik vermogen die kabel in en werd de lijn eigelijk gesupercharged. Aan beide zijden een booster/receiver en vlammen op 10Mbps.

Later werd het probleem opgelost met laser op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Je kan reële waarden best in een FAQ neerzetten. In elk topic als dit noemt een aantal mensen een aantal verschillende waarden. Zet je die er toch in? Bv.: "Pietje zegt 100m, maar Keesje heeft zelf gezien dat 150m ook kan. Niet iedereen is het ermee eens."

Waarom zou je dat niet in de FAQ schrijven maar wel telkens opnieuw in een nieuw topic?

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 09:59 schreef sictc het volgende:
Er is ook een andere oplossing.
Ditzelfde probleem heb ik eenz ooit gehad bij een school. Ze hadden 2 sites en er lag een kabel, CAT3 (niet echt modern maarja). Vanwege problemen met de gemeente mochten er geen nieuwe kabels getrokken worden en mocht er ook geen versterking toegepast worden halverwege ofzo, was ook niet eens mogelijk.

Affijn, op 4MB! half duplex werkte het redelijk maar al snel bleek de bandbreedte te weinig voor het verkeer.

Naar oplossingen gekeken en toen kwam een CAT-cable booster naar voren. Dit ding gooit gewoon een zwik vermogen die kabel in en werd de lijn eigelijk gesupercharged. Aan beide zijden een booster/receiver en vlammen op 10Mbps.

Hoe groot was de lengte die je toen moest overbruggen dan?
en wat kosten die cable boosters? en waar kan je ze krijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 03:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er wordt opdit moment gewerkt aan het FAQen van dze info.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op maandag 17 december 2001 10:05 schreef Vilenin het volgende:
Je kan reële waarden best in een FAQ neerzetten. In elk topic als dit noemt een aantal mensen een aantal verschillende waarden. Zet je die er toch in? Bv.: "Pietje zegt 100m, maar Keesje heeft zelf gezien dat 150m ook kan. Niet iedereen is het ermee eens."

Waarom zou je dat niet in de FAQ schrijven maar wel telkens opnieuw in een nieuw topic?
Omdat je dan nog steeds niet weet wat het nou eigenlijk is.
Je kan mijns inziens hoogstens zeggen dat standaarden flexibel zijn. Maar om er een getal op te plakken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

hmm het probleem kan ook zijn dat wanneer er reëele waarden worden genoteerd, dat men ook de omgeving moet gaan definiëren, want onder de grond, in de buurt van elektriciteitskabels e.d. treedt storing op door elektrische velden. door de twisting e.d. van kabels kan dit allemaal wel verholpen worden maar toch... ook de vochtigheidsgraad, temperatuur en aanleg van de kabels kan invloed hebben op de lengte ervan...

hoe dit te bewerkstelligen is is dus vrij moeilijk, door gewone standaard IEEE normen te gebruiken is het waarschijnlijk een stuk handiger.. (een + notatie kan geen kwaad ;))

daarbij nog even ontopic, wat velen wél lijken te vergeten is dat het wel werkt, maar je ping tussen elkaar ongelovelijk veel groter wordt, dat 10mbit sneller (theoretisch) kan draaien over 100 meter dan 100mbit, de weerstand door de hogere kabel, en de hogere snelheid werken elkaar hier dus extra tegen (bijna kwadratisch in vergelijking met 10 mbit). daarom is een keuze maken tussen 10/100 mbit ook nog op te nemen in deze FAQ denk ik...

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

Op maandag 17 december 2001 09:59 schreef sictc het volgende:
*KNIP*
Goh lachen... Maar wat doe je als het mist??? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:27
misschien wat laat maar kwam vandaag nog dit artikele tegen op slashdot.
Build Your Own 10Mbit/sec Optical Data Link
Posted by timothy on Saturday December 22, @12:11PM
from the neighbornet dept.
redcliffe writes: "This website has complete plans to build a 10 megabit per second optical data link that can work over up to 1 kilometre. It uses fairly cheap components, such as standard LED's instead of laser diodes. This also makes it a lot safer to work with, i.e. you won't burn your eyes out if you accidently look into it."
check het hier: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11212

Op zondag 16 december 2001 21:18 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Met fibre kan je makkelijk 40km halen, dus die 5 :?
Is inderdaad wel te duur.

Zoals meermaals gezegd, met de gewone dunne coax haalt ie't wel. Heeft ie natuurlijk wel maar 10Mbps bandbreedte.
je hebt verschillende soorten glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:07

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 02 januari 2002 11:11 schreef Red devil het volgende:
misschien wat laat maar kwam vandaag nog dit artikele tegen op slashdot.
[..]

check het hier: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/
hm.... ff doornemen...zier er intresant uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

:9 nu nog ff een graafmachine huren en dan ff een buurtLANnetje bouwen. Internet backbonetje aanhangen en fraggen maar :)

Forget your fears...

Pagina: 1