hoe begin je het beste eraan om een OS te maken. Ik had al van iemand gehoord, beginnen vanaf begin, met ASM
Het moet een OS worden vooral voor netwerken en multimedia. Welke taal zou ik best gebruiken. Ik heb al ooit eens een OS gemaakt, maar het is kwijt geraakt en was nog niet helemaal af (na 3 jaar werken).
Komt een paar keer per jaar langs,.. ben ooit eens begonnen met een tutorial om een OS van scratch af op te bouwen en die moet hier ook nog wel ergens in de search rondslingeren.. Tijdgebrek, je kent het wel...
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
[search=tutorial os]
succes! en laat maar weten wanneer het gelukt is
succes! en laat maar weten wanneer het gelukt is
Juist... maak ff een OS...
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
is daar niet al een of ander pleur en sleur proggie voor ofzow?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Was er niet een OS progger een paar maand terug. Die had ook een eigen OS gemaakt, simpel maar een hele prestatie als je bedenkt wat er allemaal bij komt kijken.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
ddkiller0900: Ik heb al ooit eens een OS gemaakt, maar het is kwijt geraakt en was nog niet helemaal af (na 3 jaar werken).
hmm
hoe begin je het beste eraan om een OS te maken. Ik had al van iemand gehoord, beginnen vanaf begin, met ASM
hmmmmmmmmmm
Het moet een OS worden vooral voor netwerken en multimedia. Welke taal zou ik best gebruiken.
hmmmmmmmmmmmmmmmmm

hmm
hmmmmmmmmmm
Het moet een OS worden vooral voor netwerken en multimedia. Welke taal zou ik best gebruiken.
hmmmmmmmmmmmmmmmmm
tsja ik vond em ook al een beetje vreemd
niet teveel patsen hiero, he!
of was het een shelletje voor DOS
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Is idd een beetje vaag, ooit begonnen, maar kwijt geraakt, en nu afvragen hoe je moet beginnen.
Verwijderd
Jij bent wat we in het nederlands noemen: VAAGOp vrijdag 14 december 2001 23:46 schreef ddkiller0900 het volgende:
hoe begin je het beste eraan om een OS te maken. Ik had al van iemand gehoord, beginnen vanaf begin, met ASMHet moet een OS worden vooral voor netwerken en multimedia. Welke taal zou ik best gebruiken. Ik heb al ooit eens een OS gemaakt, maar het is kwijt geraakt en was nog niet helemaal af (na 3 jaar werken).
Je hebt er al 1 gemaakt en dan ga je aan ons vragen hoe het moet ? dat kan 2 dingen betekenen... je hebt het nog nooit eerder gedaan of je bent dement.
Hij is vergeten dat hij het nooit heeft gedaanOp zaterdag 15 december 2001 00:04 schreef mgfun het volgende:
[..]
Jij bent wat we in het nederlands noemen: VAAG![]()
![]()
Je hebt er al 1 gemaakt en dan ga je aan ons vragen hoe het moet ? dat kan 2 dingen betekenen... je hebt het nog nooit eerder gedaan of je bent dement.
Verwijderd
Op zaterdag 15 december 2001 00:08 schreef themickos het volgende:
Hij is vergeten dat hij het nooit heeft gedaan.
nee, ben het kwijtgeraakt doordat cd kapot is gegaat waar backup opstond, en was in qb geschreven, het draaide perfect, met netwerkje in, en tekstverwerking, en zo van die dingen. Helaas geen internet 
Ik vraag hier extra info omdat het nu een serieus os moet gaan worden. Toen was gewoon omdat ik het eens wou proberen en voor wat kennis op te doen bij programmeren.
Ik vraag hier extra info omdat het nu een serieus os moet gaan worden. Toen was gewoon omdat ik het eens wou proberen en voor wat kennis op te doen bij programmeren.
het was gemaakt in qbasic, draaide het dan als een shell bovenop command.com (DOS) ?
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
Wat voor prog talen kun je al ??
ASM, C, C++ ?
een OS is wel wat anders dan een proggie die je even opstart onder dos / windoos.
Lees dit maar eens door:
http://mega-tokyo.com/os/os-faq.html << Super pagina
[topic=194472/1/100]
ASM, C, C++ ?
een OS is wel wat anders dan een proggie die je even opstart onder dos / windoos.
Lees dit maar eens door:
http://mega-tokyo.com/os/os-faq.html << Super pagina
[topic=194472/1/100]
[offtopic]Op zaterdag 15 december 2001 00:11 schreef ddkiller0900 het volgende:
nee, ben het kwijtgeraakt doordat cd kapot is gegaat waar backup opstond, en was in qb geschreven, het draaide perfect, met netwerkje in, en tekstverwerking, en zo van die dingen. Helaas geen internet
Ow...jij bent toch niet die jongen(?, ja, ff gekeken man) die net voorbij kwam met een Aopen die zijn cd-rom had opgegeten
nee ben dat niet
dat os wat ik had geschreven was een soort mini-os voor als je problemen op je comp had zodat je via een bootdisk dit kon opstarten en daarna netwerken en zo instellen zodat je bestanden kon backuppen en zo.
best wel handig
dat os wat ik had geschreven was een soort mini-os voor als je problemen op je comp had zodat je via een bootdisk dit kon opstarten en daarna netwerken en zo instellen zodat je bestanden kon backuppen en zo.
best wel handig
Mail hem ff als hij af isOp zaterdag 15 december 2001 00:19 schreef ddkiller0900 het volgende:
nee ben dat niet
best wel handig
de meesten "groten" beginnen als ze 7 zijn hoorOp zaterdag 15 december 2001 00:21 schreef themickos het volgende:
[..]
Mail hem ff als hij af is, uhm, neej laat maar, ISDN, maar ik wens je veel suc6, ik kan het niet, moet toch eens wat gaan proberen te programmeren...waar moet ik beginnen, maar ja, ik ben ook pas 12.
[offtopic]Op zaterdag 15 december 2001 00:27 schreef wasigh het volgende:
[..]
de meesten "groten" beginnen als ze 7 zijn hoorje loopt dus 5 jaar achter (verder is je reactie best offtopic)
wat als ze 7 zijn met programmeren? of als ze 7 zijn met nijntje op de computer
Definieer OS. Wat jij beschrijft is geen OS. Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij begint een OS bij jou in DOS. En volgens mij begint een OS feitenlijk in je MBR. Je zet trouwens al een vraagtekensmiley bij ASM.Op zaterdag 15 december 2001 00:19 schreef ddkiller0900 het volgende:
nee ben dat niet
best wel handig
oogjes open, snaveltjes dicht
Als je met aq Q(uick)Basic bedoel lijkt het me sterk dat je daar ooit een OS in hebt geschreven. Je weet wat een OS inhoud?
Edit: El_Mundo heeft een goed verhaal...
te laat dus.
Edit: El_Mundo heeft een goed verhaal...
te laat dus.
hiero al eens begonnen aan een OS, vooral in C, maar alleen al de hassle om een soort van command promt te creeeren, hehe, het is wel ultra cool om je eigen pc te zien booten met XTracer-OS of whatever, maar het is vrij moeilijk.. laat staan mogelijk voor mensen met weinig ervaring..
Cursusje C ofzo lijkt me handig voor je begint
Cursusje C ofzo lijkt me handig voor je begint
ik heb hier een cursus c ++ liggen hoor en ben der ook mee bezig. Ben zelf begonnen met programmeren toen ik 9 was. Toen waren dat nog van die kleine spelletjes met die mooie blokkerige vga dingetjes
Trok op niks maar wel leuk voor die tijd. Waar is ergens een cursus ASM te vinden?? Dan kan ik dat eens gaan leren. C++ heb ik al iets meer dan de basis. Maar ik ga eens wat verderwerken met die cursus. Zijn een 700 blz. Wie heeft nog ideeen wat in het OS moet komen?
Een functie dat hij geld kan printenOp zaterdag 15 december 2001 10:17 schreef ddkiller0900 het volgende:
Wie heeft nog ideeen wat in het OS moet komen?
/-
Ik heb er eigelijk weinig vertrouwen dat ik ook een ddkiller os op de markt zie komen,
Je kan mischien beter beginnen met het ombouwen van linux ofzo, en daarna steeds meer van je eigen spul erin zetten
Even wat anders: hoe debug je een OS eigenlijk?
Leg es uit, ik ben namelijk wel benieuwd.Op zaterdag 15 december 2001 11:42 schreef Onno het volgende:
Door er zelf debug functies voor te schrijven.
Je hebt OS emulators als Bochs (zoek maar bij Google) die je onder Winblows kan draaien of onder linux, en zo kan je testen. Deze simuleren gewoon je pc.... Je moet dus een image aanmaken en deze debuggen..... Ik ben er ooit heel even aan begonnen, maar bij gebrek aan DUIDELIJK materiaal over ossen ben ik maar gestopt.
Misschien eerst er maar even voor zorgen dat uw pc kan booten?Op zaterdag 15 december 2001 10:17 schreef ddkiller0900 het volgende:
Wie heeft nog ideeen wat in het OS moet komen?
En dan vervolgens memory-management, I/O management en process-management routines gaan schrijven?
Daarna even voor de interface zorgen?
Multimedia enzo dat komt op de laatste plaats.
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Je bent gek... maar het kan idd niet.Op zaterdag 15 december 2001 13:42 schreef surreal het volgende:
Met QB kan je toch geen OS maken, of ben ik gek?
Verwijderd
Dank je.Op zaterdag 15 december 2001 14:15 schreef mgfun het volgende:
[..]
Je bent gek... maar het kan idd niet.
wat een onzin post zeg.
probeer maar eerst een paar drivers teschrijfen voor een *nix systeem, als je dat onder de knie hebt, en heeel veel tijd (jaren) kun je het proberen.
en een os maak je niet,
die schrijf je
probeer maar eerst een paar drivers teschrijfen voor een *nix systeem, als je dat onder de knie hebt, en heeel veel tijd (jaren) kun je het proberen.
en een os maak je niet,
die schrijf je
Ik ben benieuwd naar z`n definitie van een OS...
Misschien is de topicstarter wel gewoon slim genoeg om met ASM of C++ te werken, en daar dan ook inderdaad een standalone OS mee te maken. No one knows
Misschien is de topicstarter wel gewoon slim genoeg om met ASM of C++ te werken, en daar dan ook inderdaad een standalone OS mee te maken. No one knows
in principe kun je met QB wel een OS schrijven
Hoezo? Volgens mij moet je toch echt een bootstrap schrijven en dat zie ik in QuickBasic nog niet zo zitten.Op zaterdag 15 december 2001 17:18 schreef limoentje het volgende:
in principe kun je met QB wel een OS schrijven
https://fgheysels.github.io/
En zeker in den beginne veel piepjes tellen is mijn ervaringOp zaterdag 15 december 2001 11:42 schreef Onno het volgende:
Door er zelf debug functies voor te schrijven.
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Gaat eens schrijven! ik wacht nog steeds op deel 2!Op zaterdag 15 december 2001 19:11 schreef JayTaph het volgende:
[..]
En zeker in den beginne veel piepjes tellen is mijn ervaring
(en veel tijd
Ghehe, ja je eerst concentreren op het aansturen van de pcspeaker zodat je op elke gewenste frequentie kan piepen zodat je zo mooi een alarm na kan doen met dat piepen.Op zaterdag 15 december 2001 19:11 schreef JayTaph het volgende:
[..]
En zeker in den beginne veel piepjes tellen is mijn ervaring
Je weet wel zo'n echt alarm wat van laag naar hoog gaat.
Maar even serieus. Ik heb geen flauw idee, ik weet wel dat je met de juiste compiler prima bootstrap code kan schrijven met bijvoorbeeld C of C++. Het wordt alleen wat omvangrijker.
He ja, sorry.. ik wil heel graag.. maar het is zo'n werk om een kwartier lang uit te leggen wat je de afgelopen 30 seconden aan code hebt ingetyptOp zaterdag 15 december 2001 19:19 schreef wasigh het volgende:
[..]
Gaat eens schrijven! ik wacht nog steeds op deel 2!
(en veel tijd)
Maar over de piepjes, soms komt het voor dat je niet fatsoenlijk naar het beeldscherm kan schrijven (bijvoorbeeld op het moment dat je net naar Pmode wil springen, of wanneer je bezig bent om de consoles te initialiseren etc), dan zijn piepjes de enige manier om te weten waar de code zich ergens bevind. (Bochs maakt alles een heeeeel stuk makkelijker aangezien deze na een crash een schat van informatie teruggeeft). Zodra je eenmaal een printf()-alike functie hebt geschreven ga je die helemaal platbombarderen met debug-strings en is het leven een heel stuk makkelijker geworden.
De bootsector zal vast ook met een C-compiler geschreven kunnen worden, ware het niet dat deze 512bytes maximaal mag zijn, met op specifieke plaatsen wat data (de partitie-tabel, boot-signature, BCB). Da's niet gemakkelijk om een compiler dit aan te leren, plus het feit dat je dit elke verschillende compiler het op een andere manier moet vertellen. Assembler (of eigenlijk de werking van een processor an sich) moeten voor 100% bekend zijn als je een OS gaat bouwen is mijn mening, puur alleen om het feit dat je anders niet eens weet *WAT* je aan het bouwen bent
Assembler is en blijft een must als je een OS gaat bouwen, punt. Tenzij iemand mij kan tonen hoe hij in pure C een LDT of GDT kan inladen, mutices kan locken of paging aan en uit kan zetten blijf ik hierbij.
(ik weet het, in plaats van deze lap tekst, had ik ondertussen deel 2 van de tutorial kunnen afmaken :-)).
Verwijderd
Uhm nee met Basic kun je idd geen OS schrijven nee. En uhm, ik zou ook eerst een beginnen assembler en C leren of zow.. Bovendien moet je eerst een hoop lezen over de architectuur van b.v. intel hardware (als je OS op een x86 gaat draaien that is).
.. maar uhm, Welke taal je wilt gebruiken maakt niet veel uit maar er zijn altijd dingen die in assembler moeten, daar kun je niet onderuit. Als je eenmaal een basis hebt maakt het niet veel uit.
Okay, cu in 5 yearsHet moet een OS worden vooral voor netwerken en multimedia. Welke taal zou ik best gebruiken.
Als je 3 jaar aan en OS gewerkt hebt, ben je dat dan allemaal al vergeten?Ik heb al ooit eens een OS gemaakt, maar het is kwijt geraakt en was nog niet helemaal af (na 3 jaar werken).
Yojelmervos:
Was er niet een OS progger een paar maand terug.
Meestal gewoon door wat dingen op het scherm te laten uitspugen en dan te gaan hangen. Vooral bij protected mode kan het alleen laten `hangen' van de computer al genoeg zijn. Als het niet zou werken zou het namelijk zijn gereboot. Ook kun je het via een seriele verbinding met een andere computer debuggen of met x86 emulators zoals Bochs of zoEven wat anders: hoe debug je een OS eigenlijk?
Verwijderd
Je kan het boek "Operating Systems, Design & Implementation" van Tanenbaum lezen. Als voorbeeld OS gebruikt hij z'n eigen Minix OS en is best handig om te leren.
Vgl. mij haalt de topicstarter idd. wat dingen door elkaar 

ddkiller0900 bedoel je niet gewoon een bootdisk met ramdrive ondersteuning en wat tooltjes links en rechts (ik noem een edit.com, fdisk.exe, format.com)dat os wat ik had geschreven was een soort mini-os voor als je problemen op je comp had zodat je via een bootdisk dit kon opstarten en daarna netwerken en zo instellen zodat je bestanden kon backuppen en zo.
best wel handig
edit:
en toen vond mijn compjoeter het nodig, om NA mijn post de rest van de reacties na vannacht te laten zien, waardoor dit hele verhaal een beetje mosterd na de maaltijd is
en toen vond mijn compjoeter het nodig, om NA mijn post de rest van de reacties na vannacht te laten zien, waardoor dit hele verhaal een beetje mosterd na de maaltijd is
nee het was echt een os, maar het nam zo weinig ruimte in dat het op een diskette paste 
heb ik zelfs nog een teksverwerker voor geschreven die veel op word leek
heb ik zelfs nog een teksverwerker voor geschreven die veel op word leek
Kijk dit zijn nog eens de interessante topics 
* tomato heeft ook tomatoOS nog ergens liggen, ooit in VB geschreven
Ik ook, nou ja, alleen ontworpen dan... De sheridan 3D controls moesten dan vensters voorstellenOp zondag 16 december 2001 23:36 schreef tomato het volgende:
En het heette NOS - "New Operating System". Maar ja, toen was ik een jaar of 9...
edit: (om deze discussie weer on-topic te krijgen en niet teveel af te dwalen naar OS'en geschreven in VB
ddkiller0900, hetgene wat je wil maken is geen OS, maar een soort van reddingsprogramma. Die kun je maken door een bootable diskette te maken met daarop autoexec.bat, command.com en dat soort zooi, met daarop ook je (het liefst gecompileerde) QBasic programma. Je maakt dan gewoon nog gebruik van DOS.
Een OS geprogrammeerd in xBasic? Moet ik toch even om lachen
Dat is zoiets als een wolkenkrabber bouwen van karton en hout
Gezien de reacties, ik nam eerst aan dat tomato hier een grapje maaktetomato: * tomato heeft ook tomatoOS nog ergens liggen, ooit in VB geschreven
Een OS schrijven in VB lijkt mij een praktisch onmogelijkheid.... toch?
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
't Is maar wat je onder een OS verstaat...Op zondag 16 december 2001 23:59 schreef mbravenboer het volgende:
Een OS schrijven in VB lijkt mij een praktisch onmogelijkheid.... toch?
* tomato *LOL*mbravenboer: Gezien de reacties, ik nam eerst aan dat tomato hier een grapje maakte.
...toch?Een OS schrijven in VB lijkt mij een praktisch onmogelijkheid.... toch?
Hehe, ja natuurlijk. Al ligt het natuurlijk aan je definitie van 'Operating System'. Als je dit heel ruim ziet, is het heel goed mogelijk een OS in VB te schrijven.
Maar wat ik onder een OS versta is niet in VB te realiseren. Het is al naar voren gekomen, er zijn gewoon onderdelen (kijk alleen al naar wat nodig is om een OS te booten) waar je een low-level taal voor nodig hebt (in ruime zin zul je hiervoor zelfs altijd ASM voor nodig hebben).
Onderdelen kun je natuurlijk best in VB schrijven, alleen zul je dan wel een VB intepreter of compiler in je OS moeten hebben zitten. En het is nog maar de vraag wat je nog een OS noemt. Wanneer Microsoft Kladblok (c) in VB geschreven zou zijn, is dan een deel van een OS in VB geschreven?
En ik maakte ook eigenlijk een mopje, stiekem vermaakte ik mij wel met de opmerkingen van de topicstarter (hoewel het misschien weer een beetje lullig is om er sarcastisch op in te gaan
* tomato heeft tomato het idee dat ie nu enorm aan het happen is
[edit]
Er is dus helaas geen tomatoOS
Hoewel het heel goed had gekunt dat ik ooit eens geheel onwetend iets gemaakt zou hebben met die pretentie, als ik terugdenk waar ik vroeger (toen Opa nog jong was) allemaal mee bezig was...
Je weet het nooit met die Microsoft talen, voordat je het weet kan je inline assembly opnemen ofzotomato: ...toch?
Ik schrok al: er waren een paar mogelijkheden:Maar wat ik onder een OS versta is niet in VB te realiseren.
1. Een aantal personen hadden de definitie van een OS niet helemaal door.
2. Een aantal personen begrepen niet helemaal wat je met VB zoal wel en niet kan.
3. Een paar personen zaten net als tomato een grapje te maken.
Ik zat er na jouw opmerking over te denken om te vertellen over mijn pandoramos, 100% Java en wilde voorstellen om de code uit te wisselen zodat we wat van elkaar kunnen leren, maar dat heb ik toch maar niet gedaanEn ik maakte ook eigenlijk een mopje, stiekem vermaakte ik mij wel met de opmerkingen van de topicstarter (hoewel het misschien weer een beetje lullig is om er sarcastisch op in te gaan).
Ik was vooral diegene die hapte geloof ik omdat er te serieus op in werd gegaan* mbravenboer heeft tomato het idee dat ie nu enorm aan het happen is
Ach iedereen doet rare dingen, ik dacht enkele jaren terug nog aan een Java OS met ingebouwde VM of een Java native compiler. Allemaal mogelijk, maar beetje lastig te realiserenHoewel het heel goed had gekunt dat ik ooit eens geheel onwetend iets gemaakt zou hebben met die pretentie
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Net als Sun dus.Op maandag 17 december 2001 00:25 schreef mbravenboer het volgende:
Ach iedereen doet rare dingen, ik dacht enkele jaren terug nog aan een Java OS
Wat is er eigenlijk van JavaOS geworden, sun.com zwijgt er in alle talen over.
De opvatting van het woord OS is hier gewoon nogal microsofts... Die hadden ook hun OS windows... Wat alleen maar een prgramma bovenop DOS command.com was... OP NT/W2K en XP na dan tegenwoordig... Maar op zich is windows wel gewoon een uitgebreidere implementatie beovenop een nogal tollerante DOS kernel... Linuxkernel bijvoorbeeld is gewoon veel meer geintegreerd, maar ook die kun je enorm uitkleden en de rest als modules laden... Of dit nou hardwaredrivers zijn of software dingen...
modprobe -v windows
modprobe -v windows
Een vriend van me heet 'Petros', en er bestaat ook een os genaamd 'Petr OS' 
Is niet door hem gemaakt, maar wel leuk toeval.
Verder denk ik dat de topic starter nog een heeel eind verwijderd is om maar een idee te hebben wat voor werk er bij komt kijken
Is niet door hem gemaakt, maar wel leuk toeval.
Verder denk ik dat de topic starter nog een heeel eind verwijderd is om maar een idee te hebben wat voor werk er bij komt kijken
Yep alleen heeft Sun iets meer mankracht en hebben zei het dus ook voor elkaar gekregenOnno: Net als Sun dus.
Ik heb eigenlijk geen idee, ze verkochten ooit zelfs Java workstations, maar volgens mij zijn ze daarmee gestopt ivm de geringe belangstellig (ze zagen er wel cool uit overigensWat is er eigenlijk van JavaOS geworden, sun.com zwijgt er in alle talen over.
Ik vond wel dit
http://www.sun.com/smi/Press/sunflash/9605/sunflash.960529.11819.html
http://news.cnet.com/news/0-1005-200-311404.html?tag=rltdnws
Allebei erg funny
Ah, ik vond deze nog: over de afschaffing van de zaak:
http://news.cnet.com/news/0-1003-200-346375.html?tag=bplst
Op zich is de gedachte van een Java operating system voor een thin-client of een klein-device nog helemaal niet zo gek, maar goed...
Fanatieke java-coder @ sun:Op maandag 17 december 2001 00:45 schreef Onno het volgende:
[..]
Net als Sun dus.
Wat is er eigenlijk van JavaOS geworden, sun.com zwijgt er in alle talen over.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| import java.OS.*
public class JavaOS {
public void main (String[] boot_args) {
JavaOS our_new_os = new JavaOS();
our_new_os.boot(boot_args);
}
} |
Huh? java.OS not found? Waarom hebben wij nog geen OS-packages? Hoe kunnen we nu in hemelsnaam een OS in elkaar zetten zonder OS packages... Naja.. schrap dat pers-bericht maar van de site.. dit wordt niks...
Overigens was er ooit nog eens een 'community' project: JOS. Dat schoot allemaal niet echt op en zag nu dat het project vrij dood is
. De website www.jos.org is fuji en de sourceforge pagina is ook... uhm... leeg.
http://sourceforge.net/projects/jos
http://sourceforge.net/projects/jos
Verwijderd
Klopt, met een breede basis, veel geduld en goede preciesie is het mogelijk.Op zondag 16 december 2001 23:55 schreef Nephilin het volgende:
Een OS geprogrammeerd in xBasic? Moet ik toch even om lachenDat is zoiets als een wolkenkrabber bouwen van karton en hout
[edit]
Ohja, en natuurlijk heeeeeeeel veel houtlijm, en in Basic zal je dat moeten vervangen door fantasie
[edit]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 10 print "Now booting BasicOS(tm)..." 20 for k:=1 to 100000; next k 30 print "Done." 40 print "[BasicOS: /]:" 50 input($s); 60 print "Command: "+$s+" not understood." 70 goto 40 80 print "Rebooting now." |
Basic OS
Hmm... ergens in dit topic staat ook dat de topicstarter een tekstverwerker ala Word heeft gemaakt? Damn zeg.. als ie dat niet had gezegd had ik em bijna sereus genomen!
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Nee hoor, daar heb je een asm{ } statement voor...Op zaterdag 15 december 2001 20:38 schreef The - DDD het volgende:
Ik heb geen flauw idee, ik weet wel dat je met de juiste compiler prima bootstrap code kan schrijven met bijvoorbeeld C of C++. Het wordt alleen wat omvangrijker.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Idd, je kunt geen stdlib gebruiken, geen crt0 etc. Wat wel kan (bijvoorbeeld grub en dergelijke doen dat), een stuk bootstrappen in assembler en control overdragen aan een C-programma. Da's feitelijk hetzelfde als wat je met een C-kernel ook doet...Op maandag 17 december 2001 11:38 schreef MSalters het volgende:
[..]
Nee hoor, daar heb je een asm{ } statement voor...
Lang geleje dat jij met BASIC heb gewerkt ofnie?Op maandag 17 december 2001 11:05 schreef Creepy het volgende:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 10 print "Now booting BasicOS(tm)..." 20 for k:=1 to 100000; next k 30 print "Done." 40 print "[BasicOS: /]:" 50 input($s); 60 print "Command: "+$s+" not understood." 70 goto 40 80 print "Rebooting now."
Basic OS
Je kunt in QB wel ASM gebruiken, je kunt nl. een library in ASM schrijven, en die vervolgens in je proggie importeren.
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Verwijderd
FoutOp maandag 17 december 2001 17:10 schreef ddewit het volgende:
[..]
Lang geleje dat jij met BASIC heb gewerkt ofnie?
Je kunt in QB wel ASM gebruiken, je kunt nl. een library in ASM schrijven, en die vervolgens in je proggie importeren.
Je kan die ASM compileren tot een library en gebruik maken van de functies die in die library staan, dat is nou net ff wat anders
Zoiets bedoelde ik ookOp maandag 17 december 2001 18:55 schreef Xtentic het volgende:
[..]
Fout
Je kan die ASM compileren tot een library en gebruik maken van de functies die in die library staan, dat is nou net ff wat anders
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
<bijzonder offtopic>Op vrijdag 14 december 2001 23:59 schreef stylee het volgende:
ddkiller0900: Ik heb al ooit eens een OS gemaakt, maar het is kwijt geraakt en was nog niet helemaal af (na 3 jaar werken).
hmm
ARGGHH!!
* stylee heeft de oude "Arien"-quotingstyle overgenomen !!
</bijzonder offtopic>
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Hmm... had er ff bij moeten zetten dat het MSX Basic isOp maandag 17 december 2001 17:10 schreef ddewit het volgende:
[..]
Lang geleje dat jij met BASIC heb gewerkt ofnie?
Maar zelfs dan klopt het waarschijnlijk nog niet hehehe...
Maar goed.. een echt OS in Basic is naar mijn idee nauwelijks te doen.. toch leuk dat dit topic nog steeds leeft hehe.. of de topicstarter verstaat dus heel wat anders onder een OS dan ik (en wat anderen aan dit topic te zien) doen, of het is echt een flinke grap
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
sugth...
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()