Toon posts:

[server] minimaal eisen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heey,

het is zo heb hier nog een lege kast staan, nu wil ik hier een server van maken, maar wat raden jullie me aan, als minimale systeem eisen??

wordt gebruikt voor, ftp, delen van me kabel internet en opslag van mp3 enzowww...

kan het met een 40 gig, 2netwerk kaartjes en een 468?? zal niet denk, pentium 160 zal toch wel gaan? en 32mb ram.

en vreet zo'n server veel stroom? kan je dat laag zetten of hoe zit dat?

tip en advies heeeeel erg welkom.

[edit]
er bestaat ook zo'n proggie dat je van een client pc op je server kan komen, kan iemand me aan de naam er van helpen, link is nog beter natuurlijk :)
[edit]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:57
Op vrijdag 14 december 2001 23:21 schreef T-LeX het volgende:

wordt gebruikt voor, ftp, delen van me kabel internet en opslag van mp3 enzowww...

kan het met een 40 gig, 2netwerk kaartjes en een 468?? zal niet denk, pentium 160 zal toch wel gaan? en 32mb ram.

en vreet zo'n server veel stroom? kan je dat laag zetten of hoe zit dat?
een pentium 160 met 32mb zal het perfect doen. kan er niet meer van maken

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
ligt eraan of hoeveel users je eraan wilt hangen. Voor bij je thuis met 3 users ofzo moet dat makkelijk kunnen. Snelle 486 of een P1-tje. Ik zou wel zorgen dat er leuk wat ram inzit en dan NT 4.0 draaien, als je echt wil kunnen inloggen moet je de NT 4 Server hebben, maar op NT 4 Workstation kun je ook mappen delen, ftp server draaien en internet delen. Voor dit laatste zou ik Winroute Pro installeren heb je meteen een goede firewall.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
en stroom vreten? dat hangt er vanaf.

ik zou er alleen een moederbord en hdd induwen, voor de rest heel simpel houden. Ligt 2d kaartjes, en het liefst 3com NICs. 120 of 150 watt voeding. En je hebt een leuk servertje dat redelijk zuinig.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
uh... ja, 486 kan prima

of nee, 486 kan niet...

hangt er volledig af van welk OS je gebruikt, *nix kan prima, winNT iets meer eisen, Win2k dan mag je zeerzeker wel wat mem erbij trappen :)

486 moet t kunnen, onder linux, alleen ff een IDE controller erbij, omdat die plank voor 99% kans die 40Gb niet fatsoenlijk aankan.

Verder... maybe zal je netwerkperformance niet alles zijn, omdat een 486 nu eenmaal niet echt snel is.

* DJSmiley heeft een P2-266 als server, 192Mb, Win2k

harddisks: 3x60Gb op een Promise controller (180 Gb dus) voor data, 4.3Gb 7200rpm als boot (UW-SCSI), 9.1Gb 7200rpm UW-SCSI voor mail/users, en een 4/8Gb DDS2 streamertje voor backup.

Remote beheren? ->
Commercieel: PC Anywhere, Netop
Freeware: WinVNC, Radmin

en zo zijn er nog een hele zooi meer proggies die dat kunnen (Netbus >:) )

Stroomverbruik?? geen idee eik :)
mijn servers (1 win2k, en een p1-133 onder linux) hangen samen op een 250VA ups, en dat gaat blijkbaar goed... tot nu toe doet UPS t nog :)

NIC's: Idd wel goeie nics gebruiken, scheelt leuk op je CPU load. 3Com is preferred imho.

inet kant trap je gewoon een 10Mbitje in, is toch niet sneller (tenzij je op campusnet oid zit)
Lan: 3C905 ofzo (100Mbit) als je lan dat tenminste ook is.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 23:27 schreef borgdavile het volgende:
ligt eraan of hoeveel users je eraan wilt hangen. Voor bij je thuis met 3 users ofzo moet dat makkelijk kunnen. Snelle 486 of een P1-tje. Ik zou wel zorgen dat er leuk wat ram inzit en dan NT 4.0 draaien, als je echt wil kunnen inloggen moet je de NT 4 Server hebben, maar op NT 4 Workstation kun je ook mappen delen, ftp server draaien en internet delen. Voor dit laatste zou ik Winroute Pro installeren heb je meteen een goede firewall.
komen twee andere comp's aan te hangen en soms een derde,
dus veel ram en een kleine (lage cpu) moet kunnen dus, mar als bestuurringsysteem kan ik toch wel winxp pro er op zetten of kan je beter een speciaal server bestuurings systeem er op hebben, ook vanwege stroom en dergelijk, of heeft dat geen invloed?

en inloggen hoeft niet persee, gewoon psee aan en gaan met die banaan, is toch niemand die verder wat van comp's snapt hier in huis :P

• Lars The 18th
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[Edit]
Hier stond onzin

[ Voor 181% gewijzigd door Lars The 18th op 25-03-2006 20:13 ]

• M4rtijn
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 11:09

M4rtijn

Spinnin' around

(Kuch...) Linux (hoest)
... draait zelfs op een 486 met 8MB als je het houdt bij de services die je noemt: je moet dus geen webserver willen draaien. Voor de 2.4.x kernel serie heb je bij de meeste distributies 16 of zelfs 32 MB nodig, maar de 2.2.x serie draait probleemloos!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 23:30 schreef borgdavile het volgende:
en stroom vreten? dat hangt er vanaf.

ik zou er alleen een moederbord en hdd induwen, voor de rest heel simpel houden. Ligt 2d kaartjes, en het liefst 3com NICs. 120 of 150 watt voeding. En je hebt een leuk servertje dat redelijk zuinig.
ff uitleggen pleaze....waarom 3com nic's??

• DJSmiley
Op vrijdag 14 december 2001 23:33 schreef Lars The 18Th het volgende:
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dan die P1 niet gaat samen
werken met die 40Gb HD,
De meeste P1 borden hebben namelijk een limiet van maximaal 8Gb.
Ik heb daarom een baby bordje gekocht waar dus die P1 in kan en dus ook grote HD's er in hangen
IDE controllertje erbij (Promise) en probleem opgelost... heb je ook mooi UDMA 100 ondersteuning (niet dat je daar veel aanhebt, maar ok)

Kost je alleen een PCI slot

• DJSmiley
Op vrijdag 14 december 2001 23:34 schreef T-LeX het volgende:

[..]

uh,noemde ik al eerder, (iets) betere netwerkperformance, en lagere CPU load. en dat is bij een 486 zeker wel welkom :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 23:35 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

uh,noemde ik al eerder, (iets) betere netwerkperformance, en lagere CPU load. en dat is bij een 486 zeker wel welkom :)
kee THNX

• borgdaville
Op vrijdag 14 december 2001 23:32 schreef T-LeX het volgende:

[..]

komen twee andere comp's aan te hangen en soms een derde,
dus veel ram en een kleine (lage cpu) moet kunnen dus, mar als bestuurringsysteem kan ik toch wel winxp pro er op zetten of kan je beter een speciaal server bestuurings systeem er op hebben, ook vanwege stroom en dergelijk, of heeft dat geen invloed?

en inloggen hoeft niet persee, gewoon psee aan en gaan met die banaan, is toch niemand die verder wat van comp's snapt hier in huis :P
Windows XP moet je helemaal niet aan denken. Moet je al min maar PII met 128 mb hebben.

Ik zou hiervoor gaan:
- P1 of 486 DX100/133
- 64 MB MB geheugen
- simpel 1 of 2 mb vga kaarje
- 2x 3com NIC
- Seagate harde schijf, als het moederbord de 40 GB(?) dan
niet ondersteunt kan je een programmatje downloaden
om het toch klaar te spelen.
- voor de rest geen shit, geen soundkaart of modem wat je
nog had liggen. CD ROM zou ik er wel bijduwen is wel
prakties

Dit erop:
- Windows NT 4 Workstation
- Winroute Pro, en deze helemaal configurenen dus met
vuurmuur
- En dan gewoon een klein ftp server programma, ff zoeken
of www.download.com ofzo

Als je dit ervan maakt heb je wel een leuke, veilige en stabiele server.

• borgdaville
Op vrijdag 14 december 2001 23:34 schreef T-LeX het volgende:

[..]

ik wil hier niet weer een discussie over beginnen, maar 3com nics zijn stabiel, vragen weinig cpu load en zijn zonder al te veel problemen te installeren.

Ik heb zelf alles in mijn netwerk 3com, heb een tijdje gemengt gehad maar dat liep toen niet echt. Sinds ik overal 3com heb draait het als een tiet. Maar als je alles Realtek zou doen loopt het volgens mij ook wel.

Verwijderd

Gewoon een 486/66, 16 mb
Freesco erop met samba, klaar!
Zat en genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 23:39 schreef borgdavile het volgende:
- Seagate harde schijf, als het moederbord de 40 GB(?) dan
niet ondersteunt kan je een programmatje downloaden
om het toch klaar te spelen.
oke daar schiet ik een heel end mee op,zal op me werk is het een en ander bij elkaar vissen, bedankt allemaal!!
maar nog een ding voor ik ga pitten waarom hdd van seagate? en welk proggie is dat voor groter ondersteuning van big disks??

• DJSmiley
Op vrijdag 14 december 2001 23:46 schreef T-LeX het volgende:

[..]

oke daar schiet ik een heel end mee op,zal op me werk is het een en ander bij elkaar vissen, bedankt allemaal!!
maar nog een ding voor ik ga pitten waarom hdd van seagate? en welk proggie is dat voor groter ondersteuning van big disks??
Seagate raad hij aan omdat die iig van die software heeft ivm bioslimieten omzeilen.
Meerdere merken hebben dat, dus niet perse Seagate, maar daarvan weten velen dat t iig werkt.

Je kan ook gewoon zoals ik al zei een udma kaartje erin trappen, ben je ook van de ellende af :)
Proggie? Seagate Discwizard heet t geloof ik

Maxtor heeft Maxblast, IBM heeft ook zoiets, de rest? geen idee, zal ook wel iets hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 23:46 schreef T-LeX het volgende:

[..]

maar nog een ding voor ik ga pitten waarom hdd van seagate? en welk proggie is dat voor ondersteuning van big disks??

• borgdaville
heb een tijdje een 8 gb hdd op een 486 gehad van Seagate, werkte toen ook niet het bios vond maar een kleinere schijf. Toen heb ik wat rondgezocht en toen vond ik op de site Seagate een leuk programmatje OnTrack. Maak je een opstartdiskette, en dan kom je in een soort 2e bios. Hierin werd de Seagate harde schijf gevonden. Dit kon je dan instellen, en als je dan boot kwam er naar het BIOS scherm nog een scherm van ONtrack, hierin werd de hardeschijf gevonden. Dit gebeurde voordat het OS geladen word. Bij het opstarten duurt het wel een paar tellen langer, maar dat mag niet uitmaken bij een server.

• borgdaville
Op vrijdag 14 december 2001 23:49 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Je kan ook gewoon zoals ik al zei een udma kaartje erin trappen, ben je ook van de ellende af :)
Proggie? Seagate Discwizard heet t geloof ik
Ontrack Discwizard ofzoiets ja, werkt volgens mij perfect. Ik heb er toen een tijdje opgedraaid.
Maxtor heeft Maxblast, IBM heeft ook zoiets, de rest? geen idee, zal ook wel iets hebben.
klopt andere merken hebben dat ook, maar van die heb ik zelf nog niet toegepast in de praktijk dus kan ik je niet zeggen of het werkt en hoe.

Verwijderd

Topicstarter
oke kan k eindelijk met een gerust gevoel gaan pitten zonder nog enige vragen :)

bedankt!

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 23:39 schreef borgdavile het volgende:

[..]

Dit erop:
- Windows NT 4 Workstation
- Winroute Pro, en deze helemaal configurenen dus met
vuurmuur
- En dan gewoon een klein ftp server programma, ff zoeken
of www.download.com ofzo
Waarom geen NT 4 server?
Loopt ook goed als je maar een beetje geheugen hebt, mits je niet teveel services installeert genoeg aan 32mb

• borgdaville
maar Win NT Server heeft alleen zin als je wil kunnen inloggen op je server met login scripts enzo. Voor de rest kun je ook alles installeren op een NT Workstation. En NT 4 WS is nou eenmaal lichter als server, dus ik denk dat die beter zal draaien. Ga binnenkort zelf een NT4 Server op P166 met 64 mb zetten, ben eens benieud hoe dat gaat draaien.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb zelfs de CDROM eruit gehaald na installatie + basisconfig, andere zut installeer je over je netwerk.
Scheelt weer ruimte dus airflow dus nog makkelijker in de boekenkast te frommelen :)
P200+64MB op een 2GB HD, 3 nics (een voor DMZ).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

486 met 8 of meer Mb ram + een lichte Linux distro

Slack/Debian

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Een 486 met 600MB HDD en 24 MB Ram + FreeSCO draait ook super, dat is zowel firewall als router.
Sla je twee vliegen in één klap, netwerk veilig en je kan met extra packages er een server van maken.:)
Pagina: 1