Toon posts:

Occultisme in spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:42 . Reden: strookt niet meer met huidige overtuiging ]

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 14:32

Mohy

Star Citizen

Mensen kunnen niet leven zonder vijanden. Als er geen oorlog is (en men dus geen vijand heeft) gaat men op zoek naar een vijand. De VS zijn hier een mooi voorbeeld van (golfoorlog) maar denk vooral maar aan aliens. Of ze bestaan laat ik in het midden, maar de verhalen werden alsmaar hardnekkiger naarmate er langer vrede was. Nu is er weer oorlog en de verhalen over deze aliens verstommen en je krijgt weer "wargames"
Zo ook denk ik dus in games. Om een spel realistisch te houden en commercieel zoekt men dus een vijand. En de aloude vijand is.....De duivel met al zijn aanhang en aanbidders. Ik denk dat daar vooral dit fenomeen vandaan komt. Want als je een land neemt zit je politiek mis, als je aliens neemt zit met je realiteit in de knoop (En neem realiteit vooral met een korrel....nee, kilo zout)

Si vis pacem, para bellum

• Lars The 18th
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[Hier stond Onzin]

[ Voor 179% gewijzigd door Lars The 18th op 25-03-2006 20:16 ]

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Het pentagram (5 puntige Satans ster) heeft niets met satanisme te maken, het is een figuur (net zoals de davidsster ook wordt gebruikt) om magie op te roepen, in het geval van het pentagram is het zwarte magie in in het geval van het hexagram is het witte magie

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 22:27 schreef Lars The 18Th het volgende:

[..]

Je bent Soulreaver 1 + 2 vergeten :9
éh, en de Blood spellen en vele RPG's :P

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:42 . Reden: strookt niet meer met huidige overtuiging ]

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 22:36 schreef cruzlee het volgende:
luister soccobus, 'the satanic bible' van La Vey (een alom gerespecteerd werk onder heksen satanisten en occultisten) heeft een pentagram op de kaft.
In de middel-eeuwen werdt het symbool toch echt voor zwarte magie gebruikt. Waarschijnlijk omdat in het boek openbaringen (laatste boek van de bijbel ;) ) staat dat magie gebruikers (en personen die het teken van het beest op het voorhoofd en de pols dragen) de dood zullen vinden is de link makkelijk gemaakt naar satanisme >:)

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Op vrijdag 14 december 2001 22:28 schreef Soccubus het volgende:
Het pentagram (5 puntige Satans ster) heeft niets met satanisme te maken, het is een figuur (net zoals de davidsster ook wordt gebruikt) om magie op te roepen, in het geval van het pentagram is het zwarte magie in in het geval van het hexagram is het witte magie
Mja jij brengt een nuancering aan tussen zwarte magie en satanisme als ik je goed begrijp... Volgens mij is dat gewoon één pot nat (en daarnaast ook nog eens verwerpelijke nonsens).

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
Op vrijdag 14 december 2001 22:19 schreef Mohy het volgende:
Mensen kunnen niet leven zonder vijanden. Als er geen oorlog is (en men dus geen vijand heeft) gaat men op zoek naar een vijand. De VS zijn hier een mooi voorbeeld van (golfoorlog) maar denk vooral maar aan aliens. Of ze bestaan laat ik in het midden, maar de verhalen werden alsmaar hardnekkiger naarmate er langer vrede was. Nu is er weer oorlog en de verhalen over deze aliens verstommen en je krijgt weer "wargames"
Zo ook denk ik dus in games. Om een spel realistisch te houden en commercieel zoekt men dus een vijand. En de aloude vijand is.....De duivel met al zijn aanhang en aanbidders. Ik denk dat daar vooral dit fenomeen vandaan komt. Want als je een land neemt zit je politiek mis, als je aliens neemt zit met je realiteit in de knoop (En neem realiteit vooral met een korrel....nee, kilo zout)
Yup :) Nix aan toe te voegen, behalve dan dat occultisme tot de verbeelding spreekt en zich goed leent om een bepaalde sfeer aan te brengen in games.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Bovennatuurlijke zaken, geesten en dergelijke spreken nou eenmaal ontzettend tot de verbeelding...kijk ook maar naar het aantal films, posters e.d. dat hierop geinspireerd is.

Verder is het in games natuurlijk ook heel makkelijk om buitennatuurlijke zaken weer te geven. dus dan is het logisch dat je dat ook ziet, het ziet er dan ook vaak koel uit.

Soms is het bovennatuurlijke bijna het onderwerp van het spel, zoals in Undying, en dan vind ik het weer minder worden.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 22:48 schreef Captain Pervert het volgende:

[..]

Mja jij brengt een nuancering aan tussen zwarte magie en satanisme als ik je goed begrijp... Volgens mij is dat gewoon één pot nat (en daarnaast ook nog eens verwerpelijke nonsens).
Waarom is ALLES wat onze gedachten te boven gaat nonsens :(
Nog niet zolang geleden was het volgens veel mensen onmogelijk om op de maan te landen, en kijk nu men spreekt al over een reis naar mars :(

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

een alom gerespecteerd werk
Anton la Vey is met name niet alom gerespecteerd onder 'occultisten', maar dat terzijde.

Ik vind het niet helemaal duidelijk waar je het nu over hebt. Gaat het je om a) occulte zaken of b) zaken die met 'het kwade' te maken hebben?

In het begin van je post heb je het namelijk over 'occultisme', maar vervolgens kom je met 'ongezonde fascinatie voor slechtheid', wat natuurlijk niet zo veel met occultisme te maken heeft. Dus, welk van de twee bedoel je?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:43 . Reden: strookt niet met huidige overtuiging ]

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 23:10 schreef cruzlee het volgende:
ok, lord deamon :). Dat is idd een kwestie van mening. Ik vind occultisme redelijk verwant met slechtheid.

Verder: occult is inderdaad een bredere term en misschien had ik het subject satanisme in spellen moeten noemen. Makes no difference. Ik vroeg om een verklaring van het feit dat het zo VEEL voorkomt. Dat het voorkomt zou niet gek zijn, maar de mate waarin is opvallend imho.
Waar leg je de link dat occultisme met slechtheid verwand is :?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik vind occultisme redelijk verwant met onzin, maar niet met slechtheid. :)

Maar vooruit - ik denk dat veel spellen de standaard ditochomie tussen goed en kwaad willen creeeren. Dit gaat natuurlijk het gemakkelijkst als je het kwaad dan ook alle attributen geeft die daarmee worden geassocieerd: ondoden, duivels, demonen, bloederige riten, dood, whatever.

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 23:23 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik vind occultisme redelijk verwant met onzin, maar niet met slechtheid. :)

Maar vooruit - ik denk dat veel spellen de standaard ditochomie tussen goed en kwaad willen creeeren. Dit gaat natuurlijk het gemakkelijkst als je het kwaad dan ook alle attributen geeft die daarmee worden geassocieerd: ondoden, duivels, demonen, bloederige riten, dood, whatever.
Ik had een vraag, waarom worden demonen altijd met kwaad vergeleken en engellen met goed, de grootste engel is een kwaadaardigge engel met de naam Lucifer (wie kent hem niet :P ) hiermee wil ik gewoon zeggen dat demonen ook wel eens goedaardig kunnen zien ;)

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 23:26 schreef Soccubus het volgende:

[..]

Ik had een vraag, waarom worden demonen altijd met kwaad vergeleken en engellen met goed, de grootste engel is een kwaadaardigge engel met de naam Lucifer (wie kent hem niet :P ) hiermee wil ik gewoon zeggen dat demonen ook wel eens goedaardig kunnen zien ;)
Een demon is een gevallen engel.
Satan viel met heeeeel veel andere engelen(werd slecht) (8>
Dus satan(lucifer) is ook een demon.

waarom zit er in max payne de een satanist die de hele tijd roept... i have tasted the flash of falen angels.
Als ze het nou hadden gemaakt dat het gewoon een vent was die de pik op max heeft en zegt:
i have tasted the flash of your dead wife.
kan... toch :?

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:43 . Reden: strookt niet met huidige overtuiging ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik vind het maar klote al die satan shit.
Ik slaap er niet echt beter op.

In Warcraft enzo valt het nog mee, maar Quake is echt te lomp gewoon.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

In de Bijbelse/Joodse mythologie zijn alle demonen inderdaad gevallen engelen, maar dat boeit niet echt lijkt me. :)

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 23:34 schreef gamer2001 het volgende:

[..]

Een demon is een gevallen engel.
Satan viel met heeeeel veel andere engelen(werd slecht) (8>
Dus satan(lucifer) is ook een demon.
Kweet het niet, kweet het niet, volgens mij is het zo dat er geen absolute goedheid en absolute kwaatheid bestaat, alles probeerd te overleven en dat kan tenkoste van anderen gaan, tja dat denk ik en wie ben ik nou :P

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 23:37 schreef cruzlee het volgende:
de link tussen occultisme en slechtheid is satanisme.
Satanisme is m.i. het summum van occultisme. Satan is slecht, dus satanisme is fascinatie met het slechte.
Maar volgens openbaringen is magie 'slecht' maar wat is magie, in vroeger tijd was magie toch voornamelijk van het éne matriaal een ander matriaal maken, is wat we tegenwoordig met de wetenschap doen niet precies het zelfde.

En daar komt bij is de Heillige Graal legende ook niet occulties, een hoog heillig relikwie :?

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Ehhhhh, ok, en wat is daarvan de toepassing op spellen? en vooral waarom?

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-01 10:51
>:) programmeurs hebben altijd een glitch, ik zie het zelf en in mijn omgeving. Een beetje twisted is leuk, tot op zekere hoogte.
En of dat nu met satanische symbolen gaat (good old DOOM) of met wandelende lijken(Resident Evil) of cyborgs(RTCW), het blijft cool. Een vijand die eruit ziet als een nicht die je dreigt een ladder in je panty te krabben kan wel agressie uitlokken, maar is niet evil genoeg voor een enemy.
(8>

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 14 december 2001 23:56 schreef Nibble het volgende:
>:) programmeurs hebben altijd een glitch, ik zie het zelf en in mijn omgeving. Een beetje twisted is leuk, tot op zekere hoogte.
En of dat nu met satanische symbolen gaat (good old DOOM) of met wandelende lijken(Resident Evil) of cyborgs(RTCW), het blijft cool. Een vijand die eruit ziet als een nicht die je dreigt een ladder in je panty te krabben kan wel agressie uitlokken, maar is niet evil genoeg voor een enemy.
(8>
Daar komt bij groen bloed is minder erg dan rood bloed :P

Verwijderd

Demonen zijn niet noodzakelijk gevallen Engelen . Dark Wicca heeft ook een ritueel waarin een mens een opwaardering naar demoon ondergaat ...

• Nibble
Op zaterdag 15 december 2001 00:04 schreef real_raichu70 het volgende:
Demonen zijn niet noodzakelijk gevallen Engelen . Dark Wicca heeft ook een ritueel waarin een mens een opwaardering naar demoon ondergaat ...
* Nibble gaat NU in zijn boeken zoeken...

• White Dust

White Dust

Is er niet verschil tussen de verschillende demonen mythen

• Nibble
Op zaterdag 15 december 2001 00:13 schreef Nibble het volgende:

[..]

* Nibble gaat NU in zijn boeken zoeken...
Update, nah, niets voor mij. Beetje bloederig allemaal.
Als designer in breedste zin des woords houdt ik het netjes bij bridget.

• Captain Pervert
Op vrijdag 14 december 2001 22:51 schreef Soccubus het volgende:

[..]

Waarom is ALLES wat onze gedachten te boven gaat nonsens :(
Nog niet zolang geleden was het volgens veel mensen onmogelijk om op de maan te landen, en kijk nu men spreekt al over een reis naar mars :(
Dat zeg ik niet.
Het gaat er niet om dat het onze gedahten te boven gaat, het gaat me erom dat het fout is. Satan is stout. Satanisme is evil. Vies en eng. Waarom zou je je bezig houden met contacten leggen met demonen etc.? Lijkt me tamelijk onzinnig.

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Ik beschouw het maar als 'just a phase'; persoonlijk word ik een beetje moe van de eindeloze stroom zogenaamd-angstaanjagende-demonen-met-persoonlijkheidscomplexjes die in zo'n beetje ieder spel wel opduikt. Voor de zoveelste keer 'enge' duivelse mutanten/monsters/gedrochten afknallen gaat op den duur ook vervelen. Occultisme zal wel iets onweerstaanbaar aantrekkelijks hebben...

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 23:23 schreef Lord Daemon het volgende:

ditochomie is strijd :?

kon niks in Van Dale vinden...

• White Dust

White Dust

Op zaterdag 15 december 2001 00:49 schreef Captain Pervert het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
Het gaat er niet om dat het onze gedahten te boven gaat, het gaat me erom dat het fout is. Satan is stout. Satanisme is evil. Vies en eng. Waarom zou je je bezig houden met contacten leggen met demonen etc.? Lijkt me tamelijk onzinnig.
Ik wil nu even een stelling geven als dat kan, Als er geen kwaad is bestaat goed ook niet. Denk daar maar eens over na (ik ben geen satanist als dat uit deze stelling zou blijken ;) )

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 22:11 schreef cruzlee het volgende:
Wat ik me afvraag is: hoe komt het dat een heel groot deel van alle spellen occulte invloeden bevatten.
Het valt mij ook op dat er zoveel bovennatuurlijke crap in heel veel computerspelletjes voorkomt. Zie ik op tv een computerspel wat er grafisch goed uit ziet en dat me wel leuk lijkt, verpesten ze het met al die demonen en heksen. Ik snap niet waar dat vandaan komt, want in films heb je dat veel minder.
Het zou misschien over een tijdje wel over kunnen gaan naarmate de computerspellen geavanceerder worden en het belangrijker wordt om een spel zo echt mogelijk te laten overkomen. Als het zo realistisch mogelijk moet zijn moet je natuurlijk niet aan komen zetten met de een of andere demon die achter je aan zit.

• Captain Pervert
Op zaterdag 15 december 2001 01:12 schreef Soccubus het volgende:

[..]

Ik wil nu even een stelling geven als dat kan, Als er geen kwaad is bestaat goed ook niet. Denk daar maar eens over na (ik ben geen satanist als dat uit deze stelling zou blijken ;) )
We begeven ons nu op een zeer abstract niveau, maar dat goed en kwaad bestaan, bestrijd ik ook niet. Ik had het over "bezig houden met", of liever: "bezigen". Ik heb het over lui in zwarte kleding met pentagrammen om hun nek. Satanisme etc. Dat vind ik belachelijk, en daar doelde ik op.

• buzz
  • Laatst online: 22-01 20:08
Heel w&l wordt naar dit topic getrokken :D

• buzz
Op zaterdag 15 december 2001 01:14 schreef trinity het volgende:

[..]

Het valt mij ook op dat er zoveel bovennatuurlijke crap in heel veel computerspelletjes voorkomt. Zie ik op tv een computerspel wat er grafisch goed uit ziet en dat me wel leuk lijkt, verpesten ze het met al die demonen en heksen. Ik snap niet waar dat vandaan komt, want in films heb je dat veel minder.
Het zou misschien over een tijdje wel over kunnen gaan naarmate de computerspellen geavanceerder worden en het belangrijker wordt om een spel zo echt mogelijk te laten overkomen. Als het zo realistisch mogelijk moet zijn moet je natuurlijk niet aan komen zetten met de een of andere demon die achter je aan zit.
Wel in een RPG hoor, dan is het errug lachuh, vooral als je hem kunt slachten :D

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:41 . Reden: strookt niet meer met huidige overtuiging ]

• Captain Pervert
Wow :Y) Ja zo kun je het zien.

Ik zie het wat ehm, commerciëler...

Als Vader Abraham het Kwaad had vertegenwoordigd in plaats van Satan, zat Doom vol met Smurfen die je dood moest schieten :) De gamesindustie wil verkopen. Speelt in op de verbeelding. Spellen met occultisme hebben veelal een beklemmende sfeer en daar gaat het om in dergelijke games.

Als we gaan kijken naar Satan, en hoe hij terrein wint ten opzichte van God, moet je niet zozeer bij de gamesindustrie zijn, maar bij groepen jongeren met (zoals ik al noemde) zwarte kleding, pentagrammen, leren halsbanden, make-up (vergeleken waarbij de gasten van Kiss clowns zijn), enzovoort. Groepen jongeren zei ik. Want gothic/wicca/occulte lui boven de 23 zul je niet snel tegenkomen. Jij zal zeggen: ze hebben Jezus gevonden of het licht gezien (dit klinkt een beetje sarcastisch maar zo bedoel ik het niet, ik heb namelijk niet zo veel verstand van het Christendom). Ik zeg: ze zijn verstandig geworden, en een impulsieve, tegendraadse periode uit hun jeugd ontgroeid.

Want als je er als een spook bijloopt ben je kansloos in de maatschappij. :P

• Captain Pervert
By the way
Op zaterdag 15 december 2001 03:18 schreef cruzlee het volgende:
Ik ben christen.
het begon allemaal met een explosie van niks
Dat is niet echt met elkaar verenigbaar.

• buzz
Op zaterdag 15 december 2001 06:40 schreef Captain Pervert het volgende:
By the way
[..]

[..]

Dat is niet echt met elkaar verenigbaar.
Nou moet je hem niet aan zijn geloof gaan laten twijfelen. Want hij heeft zojuist verteld dat hij niet in god geloofd, alleen heeft ie het niet door. :D

• Mohy

Mohy

Star Citizen

Wil je God wel tegen komen, wend je dan tot Jezus. Maakt niet uit hoe.
Is dit niet een soort van spam? ;) :P

Verder kan ik me van uit jou oogpunt er wel iets van voorstellen. Ikzelf ben wat rationeler en komt deze uitleg mij als "ongeloofwaardig" over. Begrijp me niet verkeert,maar ik zou deze uitleg niet voor waar kunnen aannemen. Maar ja, ik ben dan ook niet gelovig. Ik ga nog steeds uit van het principe: dust to dust and ashes to ashes. oftewel: als je dood bent is het over en god, engelen en de hemel is een goed houvast, maar geen werkelijkheid.

Voor mij blijft de vermenging met het occulte gebeuren dus puur een commercieel fenomeen.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 02:34 schreef BuzzerCrAsH het volgende:
Heel w&l wordt naar dit topic getrokken :D
ik wilde net zeggen, volgens mij is dit topic deels verkeerd geplaatst |:(

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

ditochomie is strijd :?

kon niks in Van Dale vinden...
Uh nee, ik bedoel dan ook dichotomie, tweedeling, sorry voor deze spelfout. :)
Satanisme is evil.
Uh, nee. Satanisme is, in zijn moderne vorm, een occultistische stroming die niet doet aan verering van het kwaad maar sterk de nadruk legt op individualiteit (ook van moraal).
Ik zie overal om mij heen de misvatting leven dat deze wereld een plaats is waar zoveel mogelijk plezier gehaald moet worden. Ik zelf zie dat nu anders. Deze wereld is een strijdtoneel van satan en God, die door Jezus mensen de mogelijkheid geeft om te ontsnappen aan de onderdrukker/verblinder.
De opvatting dat de wereld het strijdtoneel is tussen goed en kwaad, die overigens voor het eerst werd geformuleerd door de perzische wijsgeer Zarathoestra en pas later in het Christendom werd ge-incorporeerd (in het OT zal je hier niets van terugvinden, om maar iets te noemen - zie Job, waar God en de duivel gebroederlijk met elkaar omgaan - nu is Job waarschijnlijk geen Joods boek, maar dat terzijde), is nu juist de opvatting die er nu voor zorgt dat er zoveel 'occulte' zaken voorkomen in computerspellen. Juist omdat de makers daarvan proberen deze strijd in hun spellen in te bouwen, door de speler het goede te laten zijn dat het kwade (duivels, gedrochten, ondoden, whatever) moet vernietigen, komen er zoveel dingen in spellen voor die geassocieerd worden met het kwaad. Soms draait een spel dat om, en is de speler het kwade die het goede moet vernietigen, maar waar het uit voort komt blijft hetzelfde: uit de in essentie christelijke tweedeling tussen goed en kwaad - uit het idee dat de hele wereld bepaald wordt door de moraal. Zeggen dat het anti-christelijk is lijkt me dus een zeer zinloze these; wat we hier zien is een effect van het christendom, ook als het niet meer helemaal binnen het christendom past.

In een meer 'volwassen' levensbeschouwing (disclaimer: dit is mijn mening, ik zeg niet dat dit ook feitelijk een meer volwassen levensbeschouwing is, alleen dat ik het zo aanvaard), waar het naieve beeld van 'goed vs. kwaad' is ingeruild voor een perspectivistische blik op de moraal, 'goed en kwaad zijn subjectief', zul je niet zo snel het idee van duivels en demonen boven zien komen.

Maar wie gaat er een game kopen of maken waar het verschil tussen de twee partijen subtiel is? Ze zijn er wel - neem een Planescape: Torment, waar geen enkele character echt good of evil was, maar alle schakeringen doormaakte (ook in de tijd) - of een TA: Kingdoms waar een van de twee 'evil' partijen echt evil was, maar de andere feitelijk niet. Maar het is een minderheid, over het algemeen wordt de goed-kwaad tweedeling graag gebruikt door ontwerpers om een herkenbare en simpele wereld te bouwen.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter, vind je het goed als ik deze topic verplaats naar W&L?

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:42 . Reden: strookt niet met huidige overtuiging ]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Move SP -> W&L

(Dat zie je niet vaak ;) )

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 16 december 2001 02:17 schreef cruzlee het volgende:
Over verplaatsing: Voor beide groepen is nu wat te zeggen. De kern van de discussie is nu idd. W&L.
Done.
Over mijn tagline: die is sarcastisch bedoeld. Think about it....
Als jij goede argumenten tegen de Big Bang theorie hebt mag je ze aandragen. Maar zorg er dan wel voor dat je iets begrijpt van quantumfluctuaties en onzekerheidsprincipes, want anders is het bij voorbaat nogal zinloos.
Als je oplet zie je om je heen dat er iets niet klopt (zie topic), dat er meer is.
Hoe kan ik uit dit topic afleiden dat er 'meer is? :? Er is occultisme is spellen, dus er is 'meer'? Wat bedoel je trouwens met 'meer'?
Ik weet nu dat het het waar is dat de wereld waarin ik leefde en jij nu nog leeft een dimensie mist. Ik kan je echter niet bekeren. Dat moet God doen. Wel kan ik je twee pillen aanbieden:

de blauwe - ignorance is bliss......
de rode - Jezus oprecht vragen om je ogen te openen
Hoe kan je Jezus iets oprecht vragen als je niet gelooft dat hij leeft? Dan kan het niet oprecht zijn - conclusie: je kan alleen iets oprecht aan Jezus vragen als je al oprecht in Jezus gelooft. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan niet zomaar iets gaan geloven zonder goede redenen daarvoor.

Nu zijn de redenen om in het bestaan van een god te geloven nogal weinig overtuigend in mijn optiek - en die om in het bestaan van de christelijke god te geloven zijn al helemaal nihil. Maar dat is voor jouw punt wel essentieel - waarom zou ik iets aan Jezus vragen en niet aan Allah, Krishna, Hecate, Astarte of Odin?

En wellicht mag ik suggereren, om de Matrix-vergelijking aan te houden, dat de rode pil een LSD-pil is en dat de weg naar de waarheid niet door zoiets simplistisch als een pil - maar slechts door de keiharde denkarbeid van honderden generaties wetemschappers en filosofen bewandeld kan worden?

• Captain Pervert
Op zondag 16 december 2001 02:17 schreef cruzlee het volgende:
Over onvolwassenheid: Ik begrijp dat je het zo ziet. Begrijp jij dat ik het omgekeerde zie? Zinloos om te zeggen dus, tenzij je wilt kwetsen en dat willen we niet. Mocht je me trouwens wel willen kwetsen, ga je gang. Doe dat dan echter wel op mijn icq nummer en niet in deze groep. ;)
Hey hey, ik weet niet wat je uit mijn woorden opmaakt, maar dat is wel het laatste wat ik wil hoor, ik vind jouw standpunt heel interessant en ik respecteer het.

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 22:11 schreef cruzlee het volgende:
2) Het is begonnen als gimmick, maar verworden tot een ongezonde fascinatie met occulte zaken en slechtheid.
Waarom zou een fascinatie voor occulte zaken ongezond zijn? Zelfs als het 'slecht' zou zijn om occultisme aan te hangen, waarom is dan de FASCINATIE ervoor slecht?

Ik heb bijvoorbeeld ook een fascinatie voor geloof en christendom, terwijl het aanhangen in mijn opinie zeker z'n nadelen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2016 12:44 . Reden: strookt niet met huidige overtuiging ]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Als jij een goed argument voor de bigbang theorie zult willen vinden zul je minstens zoveel moeten weten als al die andere wetenschappers die dit niet gelukt is bij elkaar.
Ik vermoed dat je je nooit echt verdiept hebt in kosmologie - en ook niet in hoe de wetenschappelijke gemeeschpa te werk gaat. Als er geen goede argumenten voor de Big Bang theorie waren was hij nooit ontstaan, en zou hij zeker nooit geaccepteerd zijn. De BB heeft de gevestigde 'Steady State'-theorieen alleen kunnen 'verslaan' doordat hij zo overtuigend bewezen kan worden.

De eerste concrete aanwijzing voor de Big Bang-these waren natuurlijk de waarnemingen van Hubble, en de door hem geformuleerde Hubble wet: V(r)=c*r, waarbij r de afstand van een melkwegstelsel tot het onze is, c een constante en V(r) de snelheid waarmee dat melkwegstelsel van ons af beweegt. (Dit laatste kan je meten aan de hand van de roodverschuiving van het licht uit het melkwegstelsel.) Het is haast triviaal om uit deze metingen in te zien dat er een tijdstip t0 moet zijn geweest waar alle melkwegen in een en hetzelfde punt waren. - het Big Bang idee was geboren.

Maar dit was nog niet volledig overtuigend. Er werden modellen gemaakt voor de vroege evolutie van het heelal, en die modellen voorspelden dat er een zeer lage, uniforme, achtergrondstraling moets zijn met een stralingstemperatuur van ongeveer 3K. (Dit ligt in het radiogebied.) Onafhankelijk van deze theoretici vonden twee ingenieurs die bezig waren met radioinstallaties dat overal uit het heelal een achtergrondstraling van 3K viel op te meten - precies wat de Big Bang theorieen voorspelden. (Als je het wil weten: deze 3K achtergrondstraling is de roodverschoven straling die in het heelal aanwezig was op het moment dat dit 'doorzichtig' werd. Hoe dit precies zit voert nogal diep de deeltjesfysica in.)

De Big Bang theorie deed nog meer voorspellingen - zoals de ratios van verschillende elementen die zouden zijn ontstaan tijdens en na de Big Bang. Ook deze voorspelling kon geverifieerd worden, bijvoorbeeld door te kijken naar de ratio's van elementen in oude sterren. (Oude sterren zijn sterren die geen materiaal bevatten dat al in andere sterren is geweest - en dus geen elementen die door fusie zijn ontstaan na de Big Bang. Oude sterren bevatten dus, in hun buitenste lagen, nog precies het materiaal dat ten tijde van de Big Bang ontstond.) Opnieuw bleken de voorspellingen precies te kloppen met de waarnemingen.

Zo zijn er nog meer dingen waar ik op zou kunnen wijzen, zoals de leeftijd van bolhopen, het feit dat de leeftijd van het heelal eindig moet zijn, etcetera. De BB-theorie heeft ook een goede fundering in de quantummechanica, waardoor oa de 'grap' uit jouw signature nogal ontkracht wordt.

Ik zou je eigenlijk willen vragen om eens een argument tegen de Big Bang in te brengen. (En dan bedoel ik tegen de moderne inflatiemodellen.)

Verwijderd

Nog een keer alles op een rijtje:

-God heeft beloofd dat Hij beloont wie hem oprecht zoeken.
-Ik vertel je dat ik heb ervaren dat dit waar is.
-Ik raad je sterk aan het ook te doen.
En hoe weet je zo zeker dat dit komt door een oppermachtig wezen wat jij God noemt? Hoe weet je niet dat dit komt door de duivel, die jou zag zoeken en dacht: "Ik ga die gast voor de gek houden"?
Of misschien was het wel je onderbewustzijn dat hiervoor gezorgd heeft en heb jij het opgevat als een daad van God.

Wat ik altijd zo vreemd vind is dat mensen die in God geloven zeker weten dat hij bestaat. Dat kan je toch niet zeker weten? Hoe kan je het weten zonder hem zelf gezien te hebben? En hoe weet je dat je niet gek bent als je hem zelf hebt gezien, dat het gewoon een beeld was dat opgeroepen was door je eigen geest? Als je hem tegen je hoort praten, hoe weet je dan zeker dat je niet schizofreen bent? Hoe weet je dan zeker dat je geen andere persoonlijkheid hebt die zich voordoet als een god?

De enige mensen die je kunnen vertellen dat er zoiets bestaat als een god, zijn de mensen die hem gezien hebben. Daar zijn nog wel een paar problemen. Mensen kunnen liegen. Iemand kan gewoon zeggen dat hij God gezien heeft, en dan kan hij of onder psychiatrische behandeling worden gesteld als hij het zich heeft ingebeeld, of hij heeft gelogen, of hij heeft daadwerkelijk God gezien en wordt tot heilige verklaard.

De enige personen die zeker weten of er leven is na de dood, zijn de mensen die dood zijn, en daar kun je het zo moeilijk aan vragen. :)

Verder valt het me op dat de meningen van de meeste mensen (okee, dit is eigenlijk een generalisatie :P) heel oppervlakkig kijken naar andere meningen. Voorbeeld: jij zegt dat satanisme het vereren van de duivel is. Fout. Dit is het beeld wat de christelijke kerk van het satanisme heeft. Het satanisme is een levensovertuiging (godsdienst zeggen zou voor een satanist beledigend zijn) wat zegt dat er geen bovennatuurlijke kwade en goede machten zijn. Die machten zitten in jezelf. De duivel bestaat niet, God bestaat niet, etc. etc.

Okee, dit was het wel weer, ik heb nu al veel te lang getypt, en ik ben al veel te lang serieus geweest. Tijd om weer blij te doen! :P

Verwijderd

Wat een reply Gul'Dan :) Je hebt overigens wel gelijk... niemand kan mij nu bijvoorbeeld bewijzen dat er een soort van god bestaat.

Waar jij echter wel naast zit, die mensen geloven heilig in dat God bestaat, en daar kunnen ze ook echt in geloven, omdat ze voor lief nemen dat ze hem niet kunnen zien. Er geldt echter niet: wat je niet ziet, bestaat niet. Met die gedachten, gaan ze er van uit dat God bestaat, en kunnen ze 'heilig' (Verkeerd woord eigenlijk :)) geloven dat hij bestaat. Voor HUN bestaat hij dus.

Ik bedoel, je bent ook zeker van dat ik ondergoed aanhebt, ondanks dat je DAT nog nooit gezien hebt :) LOL! Ik bedoel :p :) En nee, kom nou niet met: IN MY PANTS, dat doen we niet :p :)

Anyway, zal niet verder ingaan op mijn mening over dit gebeuren, laten we het lekker globaal houden en zo objectief mogelijk niet? :) Hihi!

Verwijderd

Ik heb helemaal niet gezegd dat die god voor hun niet zou bestaan. Ik heb alleen gezegd dat het misschien een misplaatst vertrouwen zou zijn. Wat mij betreft mag je geloven waar je in wilt. Voor mijn part ga je geloven in het feit dat je onderbroek leeft en 's nachts het huis uit gaat om te feesten in de binnenstad. Wat mij dan juist tegenstaat, is wanneer iemand die niet gelooft in partyende onderbroeken je voor gek verklaart. Of als jij die iemand jouw geloof probeert op te dringen. Vrijheid van geloof voor iedereen, maar hou het alsjeblieft bij je. Probeer het niet op te dringen aan andere mensen, of andere mensen voor gek of nog erger te verklaren als zij een ander geloof hebben dan jij.

Verwijderd

SJAKKAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je kan het niet beter zeggen :) Maar ik moet even commentaar leveren :p

Ik zei ook niet dat jij zei dat jij zei (jaja, we zeiden veel) dat ze voor hun die god niet bestaat, wat ik bedoelde, is dat hun er echt heilig in geloven. Wij zullen daar nooit bij kunnen. Maar ach, als we zo doorgaan wordt deze discusie oneindig :p :) Doen we maar niet :p :)

Verder: je hebt groot gelijk! Wij moeten altijd respect hebben voor het christendom, maar wordt het dan ook eens niet tijd dat het christendom respect voor ons (de niet gelovige) krijgen? Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn hor, maar er zijn er toch een heel stel die dan vinden dat jij minder bent, omdat je niet gelooft in God, of in welke god dan ook. Ik vind dat we allemaal vrij zijn om te geloven, en dan moet je niet 1 geloof onder het andere stellen. Allemaal gelijk, wat je ook gelooft! :) SJAKKA!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 21:54 schreef Gul'Dan het volgende:

En hoe weet je zo zeker dat dit komt door een oppermachtig wezen wat jij God noemt? Hoe weet je niet dat dit komt door de duivel, die jou zag zoeken en dacht: "Ik ga die gast voor de gek houden"?
Of misschien was het wel je onderbewustzijn dat hiervoor gezorgd heeft en heb jij het opgevat als een daad van God.
Well said
Wat ik altijd zo vreemd vind is dat mensen die in God geloven zeker weten dat hij bestaat. Dat kan je toch niet zeker weten? Hoe kan je het weten zonder hem zelf gezien te hebben?
Dus jij weet hoe God eruit ziet? Dat is knap, waar komt dat ineens vandaan? Er bestaat geen enkele afbeelding van God, aangezien Hij alles belichaamt wat is en niet is, dus het is onmogelijk om je voor te stellen hoe God eruit ziet.
En hoe weet je dat je niet gek bent als je hem zelf hebt gezien, dat het gewoon een beeld was dat opgeroepen was door je eigen geest? Als je hem tegen je hoort praten, hoe weet je dan zeker dat je niet schizofreen bent? Hoe weet je dan zeker dat je geen andere persoonlijkheid hebt die zich voordoet als een god?
Omdat je ook voor jezelf kan bepalen in wat voor psychische staat je verkeert.
De enige mensen die je kunnen vertellen dat er zoiets bestaat als een god, zijn de mensen die hem gezien hebben.
En hoe kunnen die mensen dat weten :?
Daar zijn nog wel een paar problemen. Mensen kunnen liegen.
Joh. :)
Iemand kan gewoon zeggen dat hij God gezien heeft, en dan kan hij of onder psychiatrische behandeling worden gesteld als hij het zich heeft ingebeeld, of hij heeft gelogen, of hij heeft daadwerkelijk God gezien en wordt tot heilige verklaard.
Dat vat ik nooit, ik zie God dagelijks in alles wat hier om me heen is, en ik zou niet eens een heilige willen worden. Wat is het nut ervan? Waarom zou ieder weldenkend mens een heilige willen worden? Iedereen is heilig; ieder leven is evenveel waard, alleen niet iedereen gaat er even zorgvuldig mee om.
De enige personen die zeker weten of er leven is na de dood, zijn de mensen die dood zijn, en daar kun je het zo moeilijk aan vragen. :)
Zonder sleutel komt je nergens.
Verder valt het me op dat de meningen van de meeste mensen (okee, dit is eigenlijk een generalisatie :P) heel oppervlakkig kijken naar andere meningen. Voorbeeld: jij zegt dat satanisme het vereren van de duivel is. Fout. Dit is het beeld wat de christelijke kerk van het satanisme heeft. Het satanisme is een levensovertuiging (godsdienst zeggen zou voor een satanist beledigend zijn) wat zegt dat er geen bovennatuurlijke kwade en goede machten zijn. Die machten zitten in jezelf. De duivel bestaat niet, God bestaat niet, etc. etc.
Eindelijk eens iemand die ook weet wat Satanisme is. :)
Okee, dit was het wel weer, ik heb nu al veel te lang getypt, en ik ben al veel te lang serieus geweest. Tijd om weer blij te doen! :P
:)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 22:14 schreef TrueLight het volgende:
SJAKKAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ratelband-complex :?
Verder: je hebt groot gelijk! Wij moeten altijd respect hebben voor het christendom, maar wordt het dan ook eens niet tijd dat het christendom respect voor ons (de niet gelovige) krijgen? Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn hor, maar er zijn er toch een heel stel die dan vinden dat jij minder bent, omdat je niet gelooft in God, of in welke god dan ook.
Dat is allemaal te wijten aan het feit dat zij hun wereldbeeld baseren op de teksten in de bijbel, welke zij als waarheid beschouwen.
Ik vind dat we allemaal vrij zijn om te geloven, en dan moet je niet 1 geloof onder het andere stellen. Allemaal gelijk, wat je ook gelooft! :)
Helemaal mee eens. :)
SJAKKA!!!!!!!!!!!
Daar zijn medicijnen tegen hoor. :P

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 22:32 schreef Kyori het volgende:

[..]

Ratelband-complex :?
[..]

Daar zijn medicijnen tegen hoor. :P
KUSJE!!!!!!!!!!!!!!!!! O+ O+

Verwijderd

Umm, owkee... kan ook ja :)

Nog een paar dingen
edit:
okee, een dus maar :P
:

Ik zeg niet dat ik weet hoe God eruit ziet (ik geloof immers helemaal niet in hem :P), maar ik vind het zo raar dat je kan zeggen dat hem hebt gezien! Hoe weet je zeker dat het God is? Kan het niet net zo goed een manifestatie van de Grote Feestende Onderbroek zijn?

Maar goed, dat is allemaal weer gezeur. Wat mij betreft mag je alles geloven waar je zin in hebt. Pas als iemand gaat zitten afgeven op andere geloven en overtuigen, zal ik terug gaan zeuren :)

enneh, TrueLight is gewoon blij, hij is dus niet verliefd op je ofzo :P

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 22:42 schreef Gul'Dan het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik weet hoe God eruit ziet (ik geloof immers helemaal niet in hem :P), maar ik vind het zo raar dat je kan zeggen dat hem hebt gezien! Hoe weet je zeker dat het God is? Kan het niet net zo goed een manifestatie van de Grote Feestende Onderbroek zijn?
LOL!!!!!!!!!!!!!!! Niceone! En daar heb je ook GROOT gelijk in... speelt het dan niet allemaal af in je kop? Maar ja, wie ben ik nou om het tegen te spreken... :S
[..]

enneh, TrueLight is gewoon blij, hij is dus niet verliefd op je ofzo :P
Dat denk jij maar :) WIE WEET! :P :) }:O KOEITJE MEUH! :)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Hoe we van Big Bang kosmologie naar de 'Grote Feestende Onderbroek' zijn gekomen ontgaat me een beetje. :)

Verwijderd

De Grote Feestende Onderbroek heeft de Big Bang veroorzaakt! Hij was het! :P

Okee, was inderdaad een beetje van de algehele richting afwijkend, maar hoe we van het occultisme in spellen naar de Big Bang zijn gegaan vind ik ook een beetje vaag ;)

Verwijderd

Laten we het er op houden dat heel deze topic een beetje... VAAG is geworden :)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 22:54 schreef TrueLight het volgende:
Laten we het er op houden dat heel deze topic een beetje... VAAG is geworden :)
Ofwel: we discussiëren nu op HK-W&L niveau. :)

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 21:44 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik zou je eigenlijk willen vragen om eens een argument tegen de Big Bang in te brengen. (En dan bedoel ik tegen de moderne inflatiemodellen.)
Volgens de volkskrant en de televisie is er gerekend aan de plaats waar de sterrenstelsels staan. Die zouden niet zomaar verspreid staan, maar groepen vormen die op bepaalde afstanden van elkaar staan, wat volgens de huidige big bang theorie niet kan.

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 21:06 schreef cruzlee het volgende:
Er is ook nog nooit een steekhoudend argument gevonden voor de bigbang theorie.
Ik vind de observatie dat het universum uitdijt niet zo'n slecht argument. Bovendien: het universum moet op de een of andere manier zijn ontstaan, en een oerknal zou best plaats kunnen hebben gevonden.

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 21:54 schreef Gul'Dan het volgende:
jij zegt dat satanisme het vereren van de duivel is. Fout.
Het lijkt mij dat satanisme per definitie het vereren van de duivel is :)
Dit is het beeld wat de christelijke kerk van het satanisme heeft. Het satanisme is een levensovertuiging (godsdienst zeggen zou voor een satanist beledigend zijn) wat zegt dat er geen bovennatuurlijke kwade en goede machten zijn.
Als je kijkt naar wat de satanskerk doet... is dat wel een heel vreemde opmerking. Er worden abortussen gepleegd, kinderen geofferd, sex-orgieën gehouden en ga zo maar door.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 01:56 schreef trinity het volgende:

[..]

[..]

Als je kijkt naar wat de satanskerk doet... is dat wel een heel vreemde opmerking. Er worden abortussen gepleegd, kinderen geofferd, sex-orgieën gehouden en ga zo maar door.
WHEEEEEEEEEEEEEEP! Fout! U gaat niet door voor de koelkast! :)

De "Satanskerk" is een libertijns genootschap, opgericht door Anto Szandor La Vey, een zonderling uit de States. Deze lieden geloven in God noch duivel en leven volgens het principe "Lest it harm none, do what thou wilt" oftwel: "Zolang je niemand kwetst kun je doen wat je wilt". De naam Satanskerk komt voort uit een hetze die tegen ze werd begonnen door de KKKristian KKKoalition ( >:) )toen de Satanskerk nog anders heette. La Vey had een ietwat verknipt gevoel voor humor en heeft zijn genootschap toen Satanskerk genoemd om te shockeren.

De satanskerk is op zich een vrij gematigde groep, en kinderoffers stroken absoluut niet met hun denkbeelden (in de "10 satanische beginselen" staat letterlijk: "Dieren en kleine kinderen zijn kwetsbaar en moeten beschermd worden" terwijl volwassenen op minder sympathie kunnen rekenen).

Wat abortussen en orgieen betreft: abortus heb ik niets op tegen, en op orgieen evenmin. Ze zijn ook geen van beide illegaal (goddank!). Om een sexclub of abortuskliniek op 1 lijn met satanisme te zetten vind ik een beetje ver gaan.

Een weinig doordachte mening dus, mijn inziens....

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 01:56 schreef trinity het volgende:

Neen, dat is duivelsaanbidding en dat wordt meestal gedaan door pubers met een chronisch aandachtstekort, of studenten die denken dat ze dan veel indruk op hun vrienden kunnen maken.
En waar haal je deze onzin vandaan :?
De vrije wil is een illusie: ieder van ons wordt voortgedreven door zijn gevoelens en begeerten
Uhm. Nee :?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Volgens de volkskrant en de televisie is er gerekend aan de plaats waar de sterrenstelsels staan. Die zouden niet zomaar verspreid staan, maar groepen vormen die op bepaalde afstanden van elkaar staan, wat volgens de huidige big bang theorie niet kan.
Dat sterrenstelsels clusters en superclusters vormen kan je heel goed laten zien met Newtoniaanse mechanica - waarom zou dat in strijd zijn met de Big Bang theorie? Het is er uitermate compatible mee.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 10:00 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Dat sterrenstelsels clusters en superclusters vormen kan je heel goed laten zien met Newtoniaanse mechanica - waarom zou dat in strijd zijn met de Big Bang theorie? Het is er uitermate compatible mee.
Ik heb er dus de ballen verstand van (ben geen wetenschapper he). maar het zou als volgt zijn volgens wat ik gelezen en gehoord heb:

Volgens de big bang theorie zouden de sterrenstelsels door het hele heelal verdeeld moeten zijn, net zoals bij een gewone explosie. Dus hier wat sterrenstelsels bij elkaar, en verderop nog wat en daar weer een paar. Daar moet dus geen systeem in zitten. Nou hebben ze de plaats van die sterrenstelsels (of clusters of zo) berekend en volgens die berekingen zou er wel een systeem in zitten: de sterrenstelsels (of clusters, weet het niet meer precies) zouden niet toevallig bij elkaar staan, maar op bepaalde afstanden van elkaar en dat zou dan in tegenspraak zijn met de huidige vorm van de big bang theorie.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 09:25 schreef SAPman het volgende:
WHEEEEEEEEEEEEEEP! Fout! U gaat niet door voor de koelkast! :)
Shit.
De "Satanskerk" is een libertijns genootschap, opgericht door Anto Szandor La Vey, een zonderling uit de States. Deze lieden geloven in God noch duivel en leven volgens het principe "Lest it harm none, do what thou wilt" oftwel: "Zolang je niemand kwetst kun je doen wat je wilt". De naam Satanskerk komt voort uit een hetze die tegen ze werd begonnen door de KKKristian KKKoalition ( >:) )toen de Satanskerk nog anders heette. La Vey had een ietwat verknipt gevoel voor humor en heeft zijn genootschap toen Satanskerk genoemd om te shockeren.
Het ligt eraan hoe je 'satanisme' en 'satanskerk' wilt definieren natuurlijk. Een hedonistische levenstijl als "zoalng je niemand kwetst kun je doen wat je wilt" heeft natuurlijk niets met satanisme te maken, ook al zullen satanisten waarschijnlijk vaak zo'n levensovertuiging hebben.
De satanskerk is op zich een vrij gematigde groep, en kinderoffers stroken absoluut niet met hun denkbeelden (in de "10 satanische beginselen" staat letterlijk: "Dieren en kleine kinderen zijn kwetsbaar en moeten beschermd worden" terwijl volwassenen op minder sympathie kunnen rekenen).
Dit is echt complete crap. Het verschilt waarschijnlijk per satanische groepering, maar het is zeker wel zo dat er kinderoffers kunnen worden gebracht, bijv. door kinderen in kokend water te doen, en gedwongen abortussen worden ook gepleegd. Niet elke satanist zal dat doen natuurlijk en het zal waarschijnlijk ook wel niet in iedere satanskerk gebeuren. In sommige satanskerken is het zo dat een satanist elk van de 10 geboden moet overtreden, dus bijv. ook iemand moet vermoorden.
Wat abortussen en orgieen betreft: abortus heb ik niets op tegen, en op orgieen evenmin. Ze zijn ook geen van beide illegaal (goddank!). Om een sexclub of abortuskliniek op 1 lijn met satanisme te zetten vind ik een beetje ver gaan.
Ik heb het hier over gedwongen abortus en over walgelijke sex-orgieën, niet over gewone abortus natuurlijk.
Een weinig doordachte mening dus, mijn inziens....
Grappig. Erg grappig.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 09:46 schreef Kyori het volgende:
En waar haal je deze onzin vandaan :?
Van de tv en van:

http://members.tripod.com/fragilewing/

En af en toe zie je wel eens walgelijke dingen op internet, maar ik ga die links niet geven.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Žsa·tans·kerk (de ~)

1 bepaalde 'sekte' die zich kenmerkt door goddeloze, seksuele riten

sa·ta·Žnis·me (het ~)

1 duivelse boosheid
2 aanbidding van Satan

Dit zegt de van dale, zodat het gedoe misschien een beetje ophoud, normaal houd ik niet van het woordenboek in een discussie, maar ik moest even.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 14:27 schreef Gnoom het volgende:

sa·ta·Žnis·me (het ~)

1 duivelse boosheid
2 aanbidding van Satan

Dit zegt de van dale, zodat het gedoe misschien een beetje ophoud, normaal houd ik niet van het woordenboek in een discussie, maar ik moest even.
Pech voor meneer Van Dale. :P

Het zit toch echt zo: Wat is Satanisme?

Misschien zit het veschil in hoofdlettergebruik? er staat namelijk ook satanisme in de Van Dale en ik spreek weer over Satanisme. Net als wanneer je over God spreek of over een god.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 14:15 schreef trinity het volgende:

Het ligt eraan hoe je 'satanisme' en 'satanskerk' wilt definieren natuurlijk. Een hedonistische levenstijl als "zoalng je niemand kwetst kun je doen wat je wilt" heeft natuurlijk niets met satanisme te maken, ook al zullen satanisten waarschijnlijk vaak zo'n levensovertuiging hebben.
[..]

Dit is echt complete crap. Het verschilt waarschijnlijk per satanische groepering, maar het is zeker wel zo dat er kinderoffers kunnen worden gebracht, bijv. door kinderen in kokend water te doen, en gedwongen abortussen worden ook gepleegd. Niet elke satanist zal dat doen natuurlijk en het zal waarschijnlijk ook wel niet in iedere satanskerk gebeuren. In sommige satanskerken is het zo dat een satanist elk van de 10 geboden moet overtreden, dus bijv. ook iemand moet vermoorden.
[..]
***ZUCHT!*** |:(

*SCHREEUWT*: ER IS MAAR EEN SATANSKERK!!!!!!!! 1!!! EEN! UNO!!!!! ONE!!! UN!!!! BIR!!!!! EIN!!!!! :)

DE Satanskerk (niet "een" maar "DE"!) is een Amerikaans genootschap die weinig met het satanisme te maken hebben. Denk je nou echt dat ECHTE satanisten hun clubje een kerk zouden noemen?!?!?!?!?! Nee joh, die hebben het over "covenanten", "verbintenissen" en "tempels"......

Waar jij het over hebt zijn bijv. kleine sektes uit Noorwegen en het westen van de VS. Kleine groepjes zieke geesten zonder echte levensovertuiging. Heeft niets met duivelsaanbidding van doen, ze gebruiken "het satanisme" als reden om anderen pijn te doen.

En wat dat verhaaltje over de satanische beginselen van mij betreft....... Kijk hier eens: http://www.churchofsatan.com/Pages/Eleven.html

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 15:01 schreef SAPman het volgende:

*SCHREEUWT*: ER IS MAAR EEN SATANSKERK!!!!!!!! 1!!! EEN! UNO!!!!! ONE!!! UN!!!! BIR!!!!! EIN!!!!! :)
/me geeft SAPman even een injectie met kalmerende middelen

Kalm, rustig maar. :)
DE Satanskerk (niet "een" maar "DE"!) is een Amerikaans genootschap die weinig met het satanisme te maken hebben. Denk je nou echt dat ECHTE satanisten hun clubje een kerk zouden noemen?!?!?!?!?! Nee joh, die hebben het over "covenanten", "verbintenissen" en "tempels"......
:)
Waar jij het over hebt zijn bijv. kleine sektes uit Noorwegen en het westen van de VS. Kleine groepjes zieke geesten zonder echte levensovertuiging. Heeft niets met duivelsaanbidding van doen, ze gebruiken "het satanisme" als reden om anderen pijn te doen.
Bij sommigen heeft het toevallig wel met duivelsaanbidding te maken.
En wat dat verhaaltje over de satanische beginselen van mij betreft....... Kijk hier eens: http://www.churchofsatan.com/Pages/Eleven.html
Inderdaad.

Verwijderd

Oke dan.
Satanstempels en verbintenissen zijn in mijn ogen ook kerken. Wat betreft dat er maar 1 satanskerk is, daar zou je best gelijk in kunnen hebben, maar ik scheer het allemaal over één kam. Ik vind dat je een beetje moeilijk zit te doen over taalgebruik, no offense.
Daar heb ik het inderdaad over.
Ik had al op die website gekeken, maar ik baseer mijn oordeel op wat ik in de praktijk zie en dat was dus waar ik het over had. Blijkbaar hebben we het over 2 verschillende dingen: ik over die kleine sektes en jij over één 'satanskerk' waar ik nog nooit van heb gehoord. Op die websites staa officiele standpunten en ik ga niet uit van officiele standpunten want ik ben geen politicus.

(beetje offtopic :) allemaal trouwens)

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 09:46 schreef Kyori het volgende:
Uhm. Nee :?
Zo beter?

Verwijderd

Even over "satanisme". Satanisme is een term die afkomstig is van de katholieke kerk. Het woord werd gebruikt om alle leerstellingen, rituelen en erediensten aan te duiden die niet in overeenstemming waren met kerkelijk dogma en doctrine. Protestanten waren satanisten, alle occulte stromingen waren satanisten, en zelfs "gewone" voorwerpen als bijvoorbeeld een spiegel zij ooit door de kerk als satanisch omschreven (en er zijn mensen op de brandstapel geland omdat ze een spiegel bezaten).

LaVey heeft inderdaad (om belastingtechnische redenen) the Curch of Satan gesticht, maar dat is alleen in de VS een erkende kerk en godsdienst, dus iedere gek mag in Nederland een kerk van satan of satanskerk stichten (wat natuurlijk al gebeurd is) en onder die noemer alles verkondigen wat hij maar wil. Over LaVeys absurde regeltjes wil ik het niet meer hebben. Het begint al bij regel 1 van zijn 11 aardregels, want wie heeft LaVey ooit om zijn advies gevraagd. Regel 7, tja, daar worden mensen dus echt gek van.

<edit>
De CoS begint begint trouwens aardig op die andere CoS (scientology) te lijken wat sommige aspecten betreft, ze hebben de "geitekop van Mendes" (een pentagram met een geitekop erin) met de vijf hebreeuwse letters voor "Leviathan" aan de punten van de ster als handelsmerk gedeponeerd, en er zit dus nu copyright op dat symbool. (Stel je voor dat de katholieke kerk dat met het symbool van het kruis doet...) Overigens hebben ze nog meer gemeenschappelijk, zowel scientology, church of satan als wicca hebben hun wortels in Aleister Crowleys thelema.
</edit>

Verwijderd

Wow, valt het ook iemand op dat de gemiddelde lengte van de post een stuk langer is geworden sinds dit topic naar w&l is verplaatst? :+

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik moet je teleurstellen: er zijn twee satanskerken:
http://www.churchofsatan.com
http://www.churchofsatan.org

De ene is een afsplitsing van de andere - het lijkt bijna een echte kerk.
Op maandag 17 december 2001 14:05 schreef trinity het volgende:

Volgens de big bang theorie zouden de sterrenstelsels door het hele heelal verdeeld moeten zijn, net zoals bij een gewone explosie. Dus hier wat sterrenstelsels bij elkaar, en verderop nog wat en daar weer een paar. Daar moet dus geen systeem in zitten. Nou hebben ze de plaats van die sterrenstelsels (of clusters of zo) berekend en volgens die berekingen zou er wel een systeem in zitten: de sterrenstelsels (of clusters, weet het niet meer precies) zouden niet toevallig bij elkaar staan, maar op bepaalde afstanden van elkaar en dat zou dan in tegenspraak zijn met de huidige vorm van de big bang theorie.
Nou ja, dat is gewoon niet waar. Een min of meer homogene massaverdeling (zoals de Big Bang voorspelt) wordt door kleine inhomogeniteiten en de zwaartekracht vanzelf een systeem dat er zo uitziet als ons huidige Universum. Als je een bijna homogene massaverdeling in een computersimulatie gooit krijg je heel gedetaileerd het beeld van clusters en superclusters terug. Dus ik weet niet waar je het gehoord hebt, maar het klopt niet. :)

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 20:52 schreef Lord Daemon het volgende:
Nou ja, dat is gewoon niet waar. Een min of meer homogene massaverdeling (zoals de Big Bang voorspelt) wordt door kleine inhomogeniteiten en de zwaartekracht vanzelf een systeem dat er zo uitziet als ons huidige Universum. Als je een bijna homogene massaverdeling in een computersimulatie gooit krijg je heel gedetaileerd het beeld van clusters en superclusters terug. Dus ik weet niet waar je het gehoord hebt, maar het klopt niet. :)
Ik zet altijd vraagtekens bij alles wat ik hoor, dus ook bij dat idee van die computersimulaties waar ik het over had, ik heb er even naar gezocht maar het niet op internet kunnen vinden. Overigens is waar ik het over had ook geen ontkrachting van de big bang theorie, alleen dat de huidige modellen van de big bang theorie niet zouden kloppen.

Ik vond wel deze link over de big bang, waar men zich vragen stelt of de roodverschuiving die wordt waargenomen bij sterrenstelsels wel klopt. Ik weet alleen helaas niet wat de bron is van die personen die die website hebben verzonnen, of dat creationisten zijn (die neem ik over het algemeen al bij voorbaat niet serieus) of dat het serieuze sceptici zijn die weten waar ze het over hebben.

http://www.angelfire.com/az/BIGBANGisWRONG/index.html

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
nix mis met occultisme in games!!

Metal to the bone

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Deze wereld is een strijdtoneel van satan en God, die door Jezus mensen de mogelijkheid geeft om te ontsnappen aan de onderdrukker/verblinder.
Als Christen geloof jij toch dat Jezus satan al heeft overwonnen (aan het kruis) en dat Jezus dus op dit moment niet strijdt tegen satan oid. Dat satan heerser is over deze wereld, staat daar los van. God bemoeit zich nu niet met de wereld.

En wat dat betreft biedt Jezus dus ook geen 'instantly' ontsnapping aan de onderdrukker. Als je Christen bent, leef je nog steeds in deze wereld en je hebt dus net zoveel met satanische invloeden te maken als een atheist, moslim en (vul maar in).

Het verschil zit 'm volgens de bijbel in wat er na dit leven gebeurt.

Of heb ik het mis?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Pagina: 1