Toon posts:

VMware goed voor newbie Linux gebruikers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist op de meest brakke pc een w2k server edition gezet, iets wat ik al vaker heb gedaan en nog vaker (helaas) zal doen in de toekomst. Nu heb ik echter de resultaten van Linux en in het bijzonder Debian gezien en ik moet zeggen dat de uptime, de resultaten de performance en de mogelijkheden op deze OS mij bijzonder goed bevallen. Daarom heb ik besloten, ik ga een poging doen tot het leren van deze OS. Niets Suse, niets aardappel... Gewoon Debian, het moeilijkste van het moeilijkste.
Waarom haalde ik de w2k server erbij, nou deze server gebruik ik doorgaans als normale server en hij kan het naar mijn mening aan om een VWware sesie te doen. Gezien de beperkte middelen die ik heb, ben ik dus genoodzaakt de vmware versie te gebruiken.. Iets wat echt onwijs goed werkt. Maar is dit de beste manier om een Debian installatie voor newbies voor het eerste te doen?

Naar mijn mening wel, omdat de pc er iets trager van word. Maar als het mislukt kan je gewoon je virtuele ruimte verwijderen. Ik kreeg een soort image idee bij het zien van deze software. Kloppen mijn bevindingen? En zijn er meer voordelen aan het gebruiken van VMware, of zijn er ook nadelen?

Dank,

Annie
(toekomstig Debian gebruiker met w2k in een vmware scherm ;) )

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 21:56 schreef Aneurism het volgende:
Hallo,

Ik heb zojuist op de meest brakke pc een w2k server edition gezet, iets wat ik al vaker heb gedaan en nog vaker (helaas) zal doen in de toekomst. Nu heb ik echter de resultaten van Linux en in het bijzonder Debian gezien en ik moet zeggen dat de uptime, de resultaten de performance en de mogelijkheden op deze OS mij bijzonder goed bevallen. Daarom heb ik besloten, ik ga een poging doen tot het leren van deze OS. Niets Suse, niets aardappel... Gewoon Debian, het moeilijkste van het moeilijkste.
Waarom haalde ik de w2k server erbij, nou deze server gebruik ik doorgaans als normale server en hij kan het naar mijn mening aan om een VWware sesie te doen. Gezien de beperkte middelen die ik heb, ben ik dus genoodzaakt de vmware versie te gebruiken.. Iets wat echt onwijs goed werkt. Maar is dit de beste manier om een Debian installatie voor newbies voor het eerste te doen?

Naar mijn mening wel, omdat de pc er iets trager van word. Maar als het mislukt kan je gewoon je virtuele ruimte verwijderen. Ik kreeg een soort image idee bij het zien van deze software. Kloppen mijn bevindingen? En zijn er meer voordelen aan het gebruiken van VMware, of zijn er ook nadelen?

Dank,

Annie
(toekomstig Debian gebruiker met w2k in een vmware scherm ;) )
- nadeel: SUPER traag!! ik deed het andersom ;) Vanuit RedHat win98 starten, nou het booten duurde 5x zo lang. op start drukken duurde ook 2 sec...
- nadeel: wat is er nou vervelend aan ff wat schijfruimte vrijmaken en het dan meteen echt doen? Zo moeilijk is het niet, en je kunt altijd naar windows booten...

Dus ik zou t wel weten ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
VMWare zelf is niet moeilijk, en de hardware-emulatie ervan is een gegeven.

Het voordeel van VMWare is dat je tijdens de install nog steeds de documentatie erbij hebt, wat je met een normale FTP install dus niet hebt.

BTW: Debian is een van de makkelijkste distro's, je moet je gewoon niet laten afschrikken door de ncurses-based installatie, dies misschien wat griezelig.
BTW2: Aardappel is de stable versie van Debian, ik raad je aan om die te nemen (potato 2.2R4). Als het eenmaal draait zit je in een half uur op Woody of Sid zonder te rebooten :)

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon op een andere pc gaan kloten met linux en dat dan later op de server installeren

PSN: Houtvlot

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Ik heb een oude P75 geprobeerd, later die P75 als server gebruikt, en toen NT server weggefl*kkerd en Debian erop. Guess what: oude bak deed het wel, nieuwe had problemen met mail (die ik niet op kon lossen :( )
Heb gewoon disk uit P75 gesloopt, in de nieuwe server gezet en de SCSI disk in de server gesymlinkt hier en daar op het kleine diskje van de P75. niet de mooiste oplossing, werkt wel perfect. Ga het overigens binnenkort zeker anders doen

* _JGC_ heeft nog een 1GB harddisk liggen.

• Servowire
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Ik heb de nieuwste VMware onder Linux draaien, en Win98 draait SNEL

ik had het niet verwacht dat het nog zo snel kon
Het werkt ongeveer zo snel als Win98 op een P200 met 64 mb ram

En dat full screen is ook leuk
Kan je zusje ook nog een keertje op je computer werken, want dat Linux "is maar stom"

Ik weet niet hoe snel VMWare is onder Win2k, maar het zal ook wel snel zijn

met papier mache kun je alles maken!!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Ik vind dat je evengoed eens kunt rebooten als je van OS wilt veranderen :P

*Pred heeft hier op z'n pc 4 OS'n staan voor het moment en eigenlijk moet er nog een 5de bij.

Op mijn ouwe bak 2 :Y)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

jah, en dat heb je de hele distro ingericht zoals jij heb wil hebben en dan kun je overnieuw beginnen op een echte pc.

VMware is wel leuk voor testdoeleinden, bijv, ff snel kijken hoe verschillende OSSen er van binnen uit zien maar daarna raad ik je aan DIRECT een oude pc te zoeken en die te gebuiken !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo dat ik minuten zit te wachten, eerder 5 seconden... Daarom vind ik de traagheid wel meevallen. Ik heb de versie 3 gekocht en hij werkt echt onwijs goed.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:00
Een OS draaien op VMware is natuurlijk wel iets trager, maar daar tegenover staan een boel voordelen.

- altijd een werkend OS (bv met i.net) bij de hand.
- snel ff dingen testen (dmv resume)
- VMware OS is zichtbaar in netwerk als computer en dus aanspreekbaar
- Copy / Paste tussen Host en Guest OS mogelijk
- Geen last van extra zooi op je OS als je het niet nodig hebt. Zo heb ik een w2k vmware draaien op XP. Onder VMware is IIS, SQL server, Webtrends en Tibcoserver geinstalleerd.

Verwijderd

Ander nadeel (tenminste ik vermoed dat het aan VMware lag)

dat hij je passwd file kan verneuken.

een test opschool met vmware -> Linux

draaide prima alleen als je reboote in een linux partitie (dezelfde dus als die onder vmware gedraait werd)
dan werkte geen passwords meer? hele shadow file was corupted.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IMHO is Vmware DE tool om te spelen met OS-sen:
stabiel; altijd hulp bij de hand; nooit drama-crashes
en behoorlijke performance.

Verwijderd

Als je eentje hebt of er eentje geschikt op de kop kunt tikken zou ik een extra pc verkiezen boven vmware. Of je je geld nou uitgeeft aan vmware of aan een oude pentium, ik zou kiezen voor de pentium. Daar een heerlijk spartaanse Linux distro op en gaan met die banaan. Leer je het meeste van. Als je wat meer gebruiksgemak wilt neem je een iets betere machine met een distro als SuSE, RedHat of Mandrake.

Verwijderd

hmm waarom heeft niemand dit nog opgemerkt?zijn er dan idd geen 'tweakers' die linux kennen (en ook echt KENNEN)?

Je 'image-idee' bevindingen kloppen niet.. vmware emuleert de hardware.. dat je dus opnieuw je hd aanspreekt betekend tegelijkertijd ook dat je andere partities kan wissen tijdens de install (en in runtime). Linux draaiend in vmware omgeving betekend dus niet gelijk VEILIGHEID. wees hiermee gewaarschuwd, maar als je win2k partitie je niets betekend kan je dus gewoon je gang gaan :-). Wel is gebleken dat sommige hw calls nog niet goed werken in vmware, wat welliswaar vandaag de dag steeds beter begint te werken.. advies is dus ook gewoon om linux gewoon just as te draaien.. zonder vmware omgeving.. ten eerste, je snelheidswinst, ten 2e, de compatebilitijdsproblemen (lastig woord :) )

suc6 ermee!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 15 december 2001 23:43 schreef axkman het volgende:
hmm waarom heeft niemand dit nog opgemerkt?zijn er dan idd geen 'tweakers' die linux kennen (en ook echt KENNEN)?

Je 'image-idee' bevindingen kloppen niet.. vmware emuleert de hardware.. dat je dus opnieuw je hd aanspreekt betekend tegelijkertijd ook dat je andere partities kan wissen tijdens de install (en in runtime). Linux draaiend in vmware omgeving betekend dus niet gelijk VEILIGHEID. wees hiermee gewaarschuwd, maar als je win2k partitie je niets betekend kan je dus gewoon je gang gaan :-). Wel is gebleken dat sommige hw calls nog niet goed werken in vmware, wat welliswaar vandaag de dag steeds beter begint te werken.. advies is dus ook gewoon om linux gewoon just as te draaien.. zonder vmware omgeving.. ten eerste, je snelheidswinst, ten 2e, de compatebilitijdsproblemen (lastig woord :) )

suc6 ermee!
Als je tegen vmware zegt dat hij het guest OS in een file moet installen, dan wordt alle disk-access die het guest OS uitvoert uitgevoerd op de geemuleerde disk in die file.
afaik.

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 09:26 schreef Servowire het volgende:
Ik heb de nieuwste VMware onder Linux draaien, en Win98 draait SNEL

ik had het niet verwacht dat het nog zo snel kon
Het werkt ongeveer zo snel als Win98 op een P200 met 64 mb ram

En dat full screen is ook leuk
Kan je zusje ook nog een keertje op je computer werken, want dat Linux "is maar stom"

Ik weet niet hoe snel VMWare is onder Win2k, maar het zal ook wel snel zijn
Ik draai VMware onder Win2K. En als je host snel genoeg is, is het echt goed werken. Prachtig.

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Klopt (reactie op deadinspace, performance weet ik niet), maar alleen als je ervoor kiest om te installen op een aparte fysieke schijf en dus niet een een image file, afaik.

Vmware is duidelijk bedoeld voor testdoeleinden, en wordt daarom door de makers zelf omschreven als een prima tool voor bijvoorbeeld developers, die vaak in linux werken en tools voor windows maken. Mijn ervaring met 2.0 onder linux is pure spielerij en het enkele positieve/nuttige dat ik (voor mezelf dan) kon bedenken is het op een herkenbare manier uitwisselen van files en runnen van kleine winprogs die er niet zijn voor linux :D. Het negatieve was de traagheid, pure performance kun je natuurlijk wel vergeten. Dat werd hier al eerder genoemd, maar ik weet niet met welke versie dat was en hoe 3.0 zich gedraagt?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Pagina: 1