Op maandag 17 december 2001 09:41 schreef Chopper_Rob het volgende:
Euh, als je goed kijkt zie je da ie wel 10 uitgangen heeft, want het begint bij de 0 tot 9 = 10 uitgangen en na de 10e reset ie zich vanzelf.
Maar dan nog een vraag, waarom doed ie het alleen als ik mijn vinger op de min van de hd-led leg (deze is nergens op aangesloten)
Je hebt last van een fenomeen waar ik ook mee ingevecht zat. Ik gebruik de 4017 voor een projectje van mezelf, namelijk een backlight sturing van mijn LCD (1: volle sterkte, 2: gedimt, 3: uit). Het dingetje is extreem gevoelig op zijn ingang, dus reageerd ie op alles als ie niet is aangesloten (eltectrisch veld van een fan, radio golven, etc.).
Dit kan je maar op 1 manier oplossen. Het ding heeft 2 ingangen. 1 normaal (pin 14, reageerd op een puls verandering van laag naar hoog), deze gebruik jij, en 1 geïnverteerd (pin 13, deze reageerd op een puls verandering van hoog naar laag). Wat jij moet doen, is in jou schakeling pin 13 verbinden met de massa, zodat deze niet meer hoog kan worden, en dus ook niet van hoog naar laag kan veranderen. Je zal merken dat ie dan wel goed reageerd. Verder moet je zorgen dat alle massa's in je schakeling met elkaar verbonden zijn, anders kan je ook daar vandaan weer storing krijgen.
Btw je kan inderdaad het beste de reset aan de ground leggen, anders krijg je daar ook weer hetzelfde effect op (dat ie zichzelf spontaan reset).
En hang een opto-coupler tussen je hd aansluiting op je mobo en de 4017, dan werk je namelijk in iedergeval met een positieve puls, en voor die paar centen kan je dat gemak niet laten liggen.
Oh ja, en die diode is gewoon als beveilig voor de opto-coupler toegevoegd. Een diode is nou eenmaal goedkoper en makkelijker te vervangen dan een opto-coupler, en de diode zal ook eerder doorbranden (gewoon een soort luxe zekering die ook beveiligd tegen verkeerd om aansluiten), maar is dus niet persé nodig.
Dus samenvatting, leg pin 13 en 15 aan de massa, opto-coupler ervoor, en weerstand erin, en hij moet werken.
In iedergeval, suc6
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier