[Linux] nic mixup bij dhcp

Pagina: 1
Acties:

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
In dit topic [topic=347739/1/25]
had ik de vorige keer met m'n dhcp server...

Ik heb toen ipmasqadm geinstalleerd en hierdoor de firewall aan de praat gekregen.

Nu is het probleem echter om de dhcp server te laten draaien nog niet opgelost, ik heb in netconf eth0 als externe - en eth1 als interne kaart ingesteld.

De kaarten en de kabels zijn goed aangesloten, ik heb de server getest in een bestaand netwerk, en iedereen kan gewoon netwerken en internetten, aangezien iedereen nog een IP geleased heeft van de oude server, maar een nieuwe client pc heeft dus een probleem.

Tijdens opstarten van Linux krijg ik het volgende te zien:
no dhcp in /etc/conf.linuxconf get eth0 as default interface
dhcpd started [..] broadcast route added

De verkeerde route is dus ge-add, omdat de server op de verkeerde nic draait.

Waarom kan ie de server niet vinden voor eth1, terwijl ik 'm toch echt heb opgestart met '/usr/sbin/dhcpd eth1'? In conf.linuxconf is alles ok...

Vraag 2: hoe kan ik dhcp server opnieuw opstarten zonder te rebooten?

Verwijderd

ad 1. Post de inhoud van je dhcpd.conf eens .
ad 2. Hoe Mandrake dat doet weet ik niet maar het kan ook zo:
code:
1
2
3
ps aux | grep dhcpd (pid van dhcpd onthouden)
kill -9 pid
dhcpd

Er zal wel een net scriptje staan in init.d ergens. Dan kun je dat scriptje ook uitvoeren met de optie restart. Heb je de boel trouwens nog ge-upgrade ?

• Krooswijk.com
die linux kernel zal het probleem niet zijn, ik heb hier namelijk al een linux server staan die wel werkt...
die werkt zelfs met dhcp server v 2.0bpl5
ik wilde idd misschien eens proberen om v3 te gaan installeren, hier volgt de inhoud van m'n dhcpd.conf :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
    range 192.168.0.100 192.168.0.250;
    default-lease-time 2592000;
    max-lease-time 2592000;
    option routers 192.168.0.1;
    option broadcast-address 192.168.0.255;
    option subnet-mask 255.255.255.0;
    option domain-name-servers 1.2.3.4, 4.3.2.1;
    option domain-name bedrijf.com;
}

subnet 6.7.8.9 netmask 255.255.255.224 {}

ik blijf het echt vreemd vinden, ook heb ik nog geen vast beeld gekregen van waar ik de dhcpd.leases file moet zetten... tot nu toe steeds /var/state/dhcp/dhcpd.leases omdat ik dat in de minihowto dhcp ben tegengekomen, echter ben ik in andere files soms andere plaatsen tegengekomen...

Verwijderd

En als je dat tweede subnet weghaalt ?

• Krooswijk.com
daar heb ik ooit aan gedacht voor het 'ipmasq' probleem, aangezien de huidige server een verkeerd subnetmask heeft, en toch draait, maar ik vond dat niet netjes.

maar wat heeft deze verandering dan te maken met de melding van dhcp server dat deze niet gevonden kan worden in /etc/conf.linuxconf

ik ga het iig proberen, moet nog effe wachten totdat iedereen hier weg is, maar wat is btw het juiste pad naar de leases file... (/var/state/dhcp/dhcpd)

Verwijderd

Die laatste vraag is afhankelijk van de distro denk ik, maar bij mij staat ie in /var/state/dhcp/dhcpd.leases. Linuxconf heb ik een aantal malen geinstalleerd op Slackware met de dood voor mijn Linux bak tot gevolg. Op de een of andere wijze verknoeit linuxconf slackware distro's volledig. Dus wat er in conf.linuxconf staat weet ik niet. Ik heb in mijn dhcpd.conf nog een regeltje staan voor ddns-updates:ddns-update-style ad-hoc;
. Verder is er een tijd geleden een topic over dhcp geweest met daarin een redelijk goed werkende config. Ik zoek ff.
[edit] [topic=298490/1]
en Linuxconf vragen kan ik niet beantwoorden daar ik alleen weet dat het niet werkt op BSD bootstyle systemen (oa slackware)

• Krooswijk.com
zijn er in linuxconf veel meer 'netwerkzaken' in te stellen dan in netconf dat ik gebruikt heb...?
edit:

btw con.linuxconf heb ik vergeleken met de bestaande conf.linuxconf en die is hetzelfde...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Gebruik console tools ipv grafische dinges. Dan weet je tenminste wat je doet.

trouwens waarom gebruik je IP-aliasing ?

eth0 & erh0:0 ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1