[disc] hoe ziet het vak er over 10 jaar uit?

Pagina: 1
Acties:

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
nou?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
* Zorg dat je topic-title duidelijk is, maak een duidelijke omschrijving en zet vooraan tussen haakjes om welke taal het gaat (indien van toepassing).

* Maak een duidelijke omschrijving van je probleem
Hm.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vermoedt dat voor velen van ons over 10 jaar het heel veel sleep'n'pleur wordt met componentjes, en dat er heel veel logica in die componentjes zit ingebouwt. Dus dat je nog minder hoeft te coden dan nu.
Maar iemand moet die componentjes schrijven... ;)

Exact expert nodig?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

ohhh.. datte.. :?

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Daar ben ik (en dat hebben een aantal mensen aan hun mail gemerkt :) ) ook naar op zoek,
Ik denk erover om nog HOI of Uni informatica te gaan doen na mijn HTS elektro.
Maar dan komen er ook weer twijfels over de toekomst. Ik denk (let op IMHO) dat er altijd coders nodig zullen zijn.
maar goed ik hoor ook graag gedachten van anderen.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

10 jaar? Goede vraag, ik denk dat ik nog steeds aan het coden zal zijn maar niet op dezelfde manier als nu (code inrammen). Ik denk dat 10 jaar mischien een beetje erg kort is maar ik denk dat het programmeren van zaken als A.I ed. steeds een belangerijkere rol zal gaan spelen. En dan heb ik het dus niet over switch() statements maar meer over een compleet nieuwe manier van interactie met de computer).

Mischien is 10 jaar een beetje krap voor zulke soort ontwikkelingen, maar als je terugkijkt naar 1990 is dat niet eens zo een grote sprong. En nu gaan de ontwikkelingen zelfs een stuk sneller.

Ik wil mijn toekomstvisie nog ff onderbouwen maar sociale verplichtingen roepen >:)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 18:49 schreef stylee het volgende:
Ik wil mijn toekomstvisie nog ff onderbouwen maar sociale verplichtingen roepen >:)
Goh, je moeder heeft de koffie klaar ;) :D

Aan de taken van de programmeeur veranderd weinig tot niets, maar de dingen die er uiteindelijk gemaakt worden zijn natuurlijk niet te vergelijken.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op vrijdag 14 december 2001 18:24 schreef D2k het volgende:
Daar ben ik (en dat hebben een aantal mensen aan hun mail gemerkt :) ) ook naar op zoek,
Ik denk erover om nog HOI of Uni informatica te gaan doen na mijn HTS elektro.
Ik doe zelf ook HBO electro. En wij kunnen hier een kopjaar doen, waarna je een HIO diploma krijgt. Dat ene jaar lijkt mij persoonlijk dus absoluut de moeite.

• D2k

D2k

Op vrijdag 14 december 2001 19:12 schreef HGM het volgende:

[..]

Ik doe zelf ook HBO electro. En wij kunnen hier een kopjaar doen, waarna je een HIO diploma krijgt. Dat ene jaar lijkt mij persoonlijk dus absoluut de moeite.
welke school :?
dat klinkt interessant een kopjaar
das ff wat anders dan een 4 jaar voltijdsstudie

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op vrijdag 14 december 2001 19:19 schreef D2k het volgende:

[..]

welke school :?
dat klinkt interessant een kopjaar
das ff wat anders dan een 4 jaar voltijdsstudie
Fontys Hogescholen Eindhoven - Electro

Je hoeft natuurlijk zowiezo geen vier jaar (lijkt me)

Edit: ik weet niet hoe t zit, als je van buiten de Fontys komt enzo, maar ik ga t zekerz doen :)

• D2k

D2k

Op vrijdag 14 december 2001 19:20 schreef HGM het volgende:

[..]

Fontys Hogescholen Eindhoven - Electro

Je hoeft natuurlijk zowiezo geen vier jaar (lijkt me)
Nee maar toch
en kopjaar is ff wat anders
maar ik zal ook de fontys ff onthouden
tnx iig :)

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

Proggelen over 10 jaar...

Hmm.. leuke stelling. Als je kijkt naar de laatste 10 jaar dan is eigenlijk heel erg veel visueel geworden, dat zal dan wel doorgaan.

Kant en klare procedures, nog meer sleur en pleur. In bijv. VB geen code meer achter knoppie schrijven maar kant en klaar functie kiezen...

Alles (=ontwikkeltools) zullen wel wat intelligenter worden.

En we zitten natuurlijk bij 5G en 6G talen, kan zelfs een oerang oetang windows proggelen :P

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Allereerst geloof ik absoluut niet in 'storm-achtige' ontwikkelingen :) . Alle hypes (Java, XML, web-services, .NET) zullen gewoon langzaam doordringen in het vakgebied. Wel geloof ik dat de situatie over 20-30 jaar grondig gewijzigd zal zijn. Neem de tijd van nu: we kijken toch een beetje terug op het gepruts van toendertijd ;) . Je ziet op verschillende punten ook in de praktijk een vrij verregaande formalisering en standaardisering (XML en de vele andere standaarden). Ik denk dat dat een grote rol zal gaan spelen.

Ook is de toekomst weggelegd voor specific-domain/special purpose talen en declaratievere talen. Imperatief programmeren zal (hoop ik) een stuk kleinere rol gaan spelen en wellicht dat wel zelfs daarnaar ooit nog eens meewarig terugkijken ;) .

Ik geloof niet zo erg in grafische/visueel programmeren (sleur en pleur). Het zal zeker een rol blijven spelen, maar ik denk niet dat het een hoofdtaak zal worden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Kijk 's naar Niklaus Wirth's Oberon of Visual Age for SmallTalk (of for Java, of whatever) van IBM.
Ik denk dat 't die kant op zal gaan: je legt geen relaties meer tussen componenten/objecten door daar de code voor in te kloppen, maar door die objecten in een grafische omgeving met elkaar te verbinden. Eventuele 'business logic' die daarbij komt kijken kan modulair en herbruikbaar aan die verbindingen worden toegevoegd. Niet met wizards (die beperken je productiviteit), maar eerder met templates.

Programmeren gaat bestaan uit het ontwerpen van wat ze vroeger een PSD (programma stroom diagram) noemden, en het "mouwen opstropen en coden" aspect gaat verdwijnen: dat neemt de ontwikkelomgeving van je over.

OS-specifiek ontwikkelen verdwijnt: de browser IS het OS, en andersom. Problemen die HTML nu bv. heeft (persistency van data, per definitie stateless) komen te vervallen, en de opvolger van XML zorgt voor een transparante uitwisseling van gegevens tussen alle onderdelen. Zonder dat je je hoeft te verdiepen in DTD's, schema's enz.

:z

:)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 14 december 2001 21:25 schreef Afterlife het volgende:
Kijk 's naar Niklaus Wirth's Oberon of Visual Age for SmallTalk (of for Java, of whatever) van IBM.
Ik denk dat 't die kant op zal gaan: je legt geen relaties meer tussen componenten/objecten door daar de code voor in te kloppen, maar door die objecten in een grafische omgeving met elkaar te verbinden. Eventuele 'business logic' die daarbij komt kijken kan modulair en herbruikbaar aan die verbindingen worden toegevoegd. Niet met wizards (die beperken je productiviteit), maar eerder met templates.

Programmeren gaat bestaan uit het ontwerpen van wat ze vroeger een PSD (programma stroom diagram) noemden, en het "mouwen opstropen en coden" aspect gaat verdwijnen: dat neemt de ontwikkelomgeving van je over.
owh, en wie gaat die ontwikkelomgeving maken?

Nee, ik denk eerder dat de scripttalen als PHP, ASP en bv. WebObjects etc. gaan vervagen tot wat jij hierboven noemt. Misschien op een director-achtige wijze.

Het 'echte' programmeren zal denk ik nog altijd met de hand gaan. Wat niet zegt dat de manier waarop je het schrijft (zowel syntax als projectstructuur) niet veranderd...

Ach, hoeveel is er nu *echt* anders dan 10 jaar geleden, behalve (zoals mbravenboer al zei) standaardisatie en geavanceerdere modellen (zoals het OO programmeren)...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 21:39 schreef chem het volgende:
owh, en wie gaat die ontwikkelomgeving maken?
Soortgelijke programmeurs?
VA for Java is bv. geschreven in SmallTalk. Met VA for SmallTalk als ontwikkelomgeving. :)
OK, de echte basis zal in assembler moeten gebeuren, en de laag daarboven (VM, CLR) in assembler of een taal die daar dicht bij aansluit (C, Forth -bestaat dat nog?-, Pascal, etc.).
Maar vanaf dat moment staat niets de omgeving die ik noemde in de weg.
Nee, ik denk eerder dat de scripttalen als PHP, ASP en bv. WebObjects etc. gaan vervagen tot wat jij hierboven noemt. Misschien op een director-achtige wijze.
Dit zal niet beperkt blijven tot scripttalen, denk ik. ASP.NET is nu al niet meer een scripttaal te noemen (of je zou Java ook tot scripttaal moeten bombarderen). Er even aan voorbijgaand dat ASP geen scripttaal is, maar een omgeving die gebruik maakt van diverse scripttalen.
Het 'echte' programmeren zal denk ik nog altijd met de hand gaan.
Code kloppen kan dan nog altijd in de 'business logic' templates, maar dat is dan niet meer uitsluitend het 'echte programmeren'.
Ik merk 't nu al dat ik vaak dezelfde structuren in zit te tikken, maar dat is geen programmeren. Het uitdenken waarom je op dat punt die structuur nodig hebt, da's wat mij betreft programmeren...

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Op vrijdag 14 december 2001 17:30 schreef Onno het volgende:

* Zorg dat je topic-title duidelijk is, maak een duidelijke omschrijving en zet vooraan tussen haakjes om welke taal het gaat (indien van toepassing).
Topictitel is duidelijk, zo duidelijk dat ik de vraag niet hoef te herhalen :)
* Maak een duidelijke omschrijving van je probleem

Hm.
Ik heb geen probleem, en aangezien duidelijke omschrijvingen blijkbaar alleen voor problemen van toepassinge zijn... :P ;)

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb iets gelezen van dat ze AI verder gaan ontwikkelen met chemische reactie enzo, net zoals bij de mens dus. Maarja, kan je dan niet beter zelf een kind nemen ;)

voor mijzelf, ik ga na vwo naar een tu en dan technische informatica studeren, ik zie wel wat er gebeurd maar computers gaan wel een groooooote rol spelen in iedereen zijn leven :)

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 14 december 2001 23:27 schreef wasigh het volgende:
Topictitel is duidelijk, zo duidelijk dat ik de vraag niet hoef te herhalen :)
En dat ben ik niet met je eens. 'het vak' is nogal een egocentrische benadering. 'Welk vak?' is dan meteen mijn vraag.

Daarnaast staat 'nou?' redelijk onvriendelijk.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Op zaterdag 15 december 2001 00:22 schreef Onno het volgende:

[..]

En dat ben ik niet met je eens. 'het vak' is nogal een egocentrische benadering. 'Welk vak?' is dan meteen mijn vraag.

Daarnaast staat 'nou?' redelijk onvriendelijk.
het eerst "het vak programmeur" maar dat paste niet in het vakje. Op het moment dat ik 'nou' tikte moest ik net naar een meeting, had een langer verhaal willen schrijven maar kon dat door tijdsgebrek niet. :(

Hoe ik had willen starten:

Er is al tijden een tekort aan echt goede programmeurs. Om mij heen zie ik dat redelijk slechte mensen voor veel geld aangenomen worden en een dikke auto onder de reet krijgen (nog steeds...) nu is het natuurlijk wel iets minder als een jaar geleden maar nog steeds erg.
Doordat de tools met de dag vriendelijker en makkelijker worden en bepaalde talen een erg lage instap hebben. Durven mensen die een gui bij elkaar geklikt hebben, zich al programmeur te noemen. Iets wat in mijn ogen niet redelijk en niet te onderbouwen is.

Maar hoe zal het vak programmeur over 10 jaar zijn :? Als we doorgaan op de voet zoals nu betekend dat alleen maar makkelijker programma's waarbij men met wat slepen en plakken niet alleen een gui in elkaar knutselt maar hele programma's maakt. Iets wat in mijn ogen de charme van het vak weghaalt.

Dus mijn vraag aan jullie is: hoe zit het vak eruit en zouden jullie dan nog programmeur willen zijn?

/sorry onno zo beter :)

• Onno
  • Niet online
Dat is *veel* beter. :)

Verwijderd

Op zaterdag 15 december 2001 00:36 schreef wasigh het volgende:
Maar hoe zal het vak programmeur over 10 jaar zijn :? Als we doorgaan op de voet zoals nu betekend dat alleen maar makkelijker programma's waarbij men met wat slepen en plakken niet alleen een gui in elkaar knutselt maar hele programma's maakt. Iets wat in mijn ogen de charme van het vak weghaalt.
Vreemde gedachtengang... Op dit moment kun je ook al horden opdrachten krijgen waarbij je niks meer hoeft te doen dan een gui in elkaar te draaien en daar wat basic (database) functionaliteit aan toe te voegen. Daarvoor word je betaald als programmeur, software engineer, consultant, whatever.

De charme van 'het vak' is wat mij betreft niet het feit dat niet iedereen 'het' kan, maar het feit dat ik er dingen van mezelf in kwijt kan.
Dat kunnen soms hele kleine dingen zijn (user interface dingetjes die de applicatie voor de gebruiker gemakkelijker maken) of grotere dingen (een nieuw concept voor bv. de benadering van een zalen reserveringen systeem voor een bedrijf met 100+ zalen).

Beide zijn dingen die je niet "aangewaaid" krijgt en zomaar bij elkaar klikt. Programmeren is niet alleen de code (ingeklopt of bijelkaar geklikt), maar vooral het concept erachter.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11
Op vrijdag 14 december 2001 17:24 schreef wasigh het volgende:
nou?
Goede vraag.

Ik ben op het moment bezig daarover na te denken voor m'n baas, om een research voorstel te maken.

De belangrijke dingen zijn IMO
* een blijvende scheiding van applicatiegebieden en de bijbehorende programmeer talen. Een OS zal nooit in C#/Java/VB/PHP/ASP geschreven worden, etc.
* Standaard processen; professioneel ("het vak") zal iedereen op CMM niveau 2+ werken. Processen verschillen waarschijnlijk nog wel per applicatiegebied, maar hot topic tegen die tijd is procesintegratie. Dit komt omdat alles met alles moet gaansamenwerken. Binnen een project meer programmeertalen gebruiken werkt, meerdere processen gaat knellen.
* Iedereen gebruikt UML, met eventueel applicatie-gebied specifieke extensies
* De meeste documenten zijn in XML(achtig) formaat. In het bijzonder wordt de code opgeslagen in een XML document.

Zomaar wat doortrekken van huidige best practices, en voorspellen waar dan de nieuwe pijnpunten komen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
Op vrijdag 14 december 2001 17:35 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Ik vermoedt dat voor velen van ons over 10 jaar het heel veel sleep'n'pleur wordt met componentjes, en dat er heel veel logica in die componentjes zit ingebouwt. Dus dat je nog minder hoeft te coden dan nu.
Maar iemand moet die componentjes schrijven... ;)
Ja dat denk ik ook wel idd :)

Verwijderd

Programmeren is niet alleen code kloppen. Het is voornamelijk ontwerpen. Als je een goed ontwerp hebt, dan kan iedereen die een bepaalde taal beheerst dat ontwerp om kunnen zetten naar een bruikbaar programma.

Ik denk dat er de komende jaren vooral aandacht gestoken gaat worden in herbruikbare componenten, en vooral het gebruik ervan. (wat heb je eraan om zo'n component te bouwen als je het maar 1 keer gebruikt?). Veel applicaties zijn op basis van deze componenten te bouwen, maar het echte werk, zoals bijvoorbeeld het bouwen van een video codec, zal nog altijd C++ ofzo gebruikt moeten worden.

Ik denk dat er veel meer mensen een programma kunnen maken, maar dat de echte die hard nerds (positief bedoeld) de basis daarvoor maken.
Pagina: 1