Toon posts:

Over geloven in het algemeen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier komt mijn mening, mischien vinden sommigen dit beledigend, maar alle commentaar is welkom.
============================================================

Vanaf het begin der tijd proberen mensen dingen te verklaren.

Eerst waren dat simpele dingen, zoals bliksem, wolken, regen, dood, geboorte. De (oer) mensen dachten dat een enorm beest of mens die dingen zou hebben gecre-eerd.
Men wist toen immers niet veel van de aarde af, laat staan over de natuur.

Langzamerhand kwamen er wat beter civilisaties op gang, zoals de volken van de pharoas, de aztecen, en de romeinen.
Deze gebruikten goden als zondebok zegmaar.
Als de oog mislukte, dan was god boos.
Waarom was god boos? pietje's huis was zwart.
Brand vervolgens pietjes huis af en het volk was blij dat ze in de naam van god iemand hadden gestraft en de koning was toen ook uiterst populair.

Deze religies zijn allemaal uitgegroeid.

Uiteindelijk komen we aan bij budhisme, hinduisme, islam, jodendom, en christendom.

De laatste onstond zo: Iemand kwam 2000 jaar met een goed praatje, en zo gingen mensen in hem geloven als DE profeet.

Later weer kwam mohammed, die weer beweerde dat hij DE profeet was. Toen splitste het en gingen ze in hem geloven.

Reliegi was alleen iets voor mensen van vroeger die niet genoeg denk capiciteit hadden om dingen te verklaren, waardoor ze mythes en goden gingen bedenken.

Nu hebben we telescopen, microscopen, ruimtesondes en weet ik veel wat.

Als ik 2000 jaar terug had gereisd met mn gameboy en minidisc was ik ook een god geweest.

Maar de religies zijn gewoon in verschillende culturen geintigreerd, van generatie tot generatie doorgegeven, waardoor mensen er niet makkelijk van af kunnen komen (niet dat de meeste dat willen)

Het lijkt me wel geruststellend , als je daadwerkelijk in een god gelooft die je beschermt en naar je gebeden luistert.

Ik zou graag jullie meningen hierover willen horen.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik niet alle wereldreligies over een kam scheren. Het Hindoeisme en het Boeddhisme is iets 'aparts', vooral het Boeddisme is wat meer filosofischer gericht en is van nature zelfs atheistisch: er zijn geen goden in onze definitie. Het christendom, de islam en het jodendom is een vak apart, en ik denk dat jouw verhaaltje daar ook op toepasbaar is, zover dat verhaal correct is heet dat.

In den beginne zijn religies vrij natuurlijk. de mens heeft een spirituele kern in zich, en heeft deze nodig om goed te functioneren. Echter, hoe deze kern zich manifesteert is per persoon verschillend. Zulke kernen kunnen verwoord worden in globaal gedefinieerde woorden die letterlijk eigenlijk weinig betekenis hebben voor anderen, alleen voor de schrijver vanwege de persoonlijke symboliek. Zulke symboliek kan aangedikt worden, kan herschreven worden, of kan zodanig opgeschreven worden dat je ze op meerdere manieren kan opvatten. Stop er heroische verhalen bij, mischien wel wat uit-de-duimzuigerij en je hebt een bijbel, of een koran, of watanders. Dat er mensen zijn die profeet menen te zijn... tsja.. Mischien om een of andere (geldige?) reden? Geen idee, maar "profeten", zieners, leiders en uiteraard mensen met een tik in de zender zijn er nog steeds; ze hebben alleen de grot der opstanding, de berg van sinai, een of andere steen die je moet kussen 1x in je leven, of de whatever ingeruild voor aliens, bevroren ijsblokken waarin een ufo zit, of de "ashtar command", een club vredelievende aliens die elke zaterdagavond gourmetten in een verstopte basis in de noordelijke ijskap van Mars, in een of andere spannende astrale dimensie weliswaar. (je weet wel, die dimensie waar de astrale bedmonsters vandaan komen en die je de nek openbijten als pasen en pinksteren op een dag vallen).

Dat er naast al deze dingen een berg blind geloof bijkomt, is de volgende stap die volgens mij kenmerkend is voor de drie religies die zijn ontstaan in het midden oosten. Mensen kunnen geloof naar hun hand zetten, en/of er zelfs op een zodanige manier in geloven, dat ze de mogelijkheid hebben een massa te onderdrukken en te 'sturen'; alles op basis van een zogenaamde Goddelijke wet. Zulke geloven zijn naar mijn mening slecht. Geloof kan met de paplepel worden ingegoten, of je kan er uiteraard vrijwillig voor kiezen. Mensen kiezen meestal vrijwillig omdat ze de vrijwillige keuze hebben, maar vroeger (de middeleeuwen) had je die keuze niet, anders was het "tsjop!"

my .2 eurocenten.

Verwijderd

Wat een topic zeg, Maar goed, als je kijkt naar het geloof in onze samenleving kan ik niet meer zeggen dan dat het meer ellende heeft veroorzaakt dan ook maar elk ander ding
op deze planeet,sinds mensen-heugenis slaan ze elkaar al de koppen in omdat de een een andere overtuiging heeft dan de andere, zelfs vandaag de dag nog, zoals die oorlog in joegoslavia en dat voorvalletje met die hele Osama bin laden.
Je kunt de bijbel-koraan-islaam-of weet ik veel wat,op zoveel manieren interpreteren dat ieder iets anders leest uit een van die 3 overtuigingen dan dat er eigenlijk instaat ,dus daarom zijn er zoveel menings verschillen en oorlogen aan de gang,
vandaar dat ik er niet in geloof
en om nou te zeggen dat er een hogere macht bestaat zoals een god of een allah nou nee,aangezien de bijbel door een mens is geschreven doet het mij niet vermoeden dat zoiets heeft bestaan of nog steeds bestaat ,als diegene die de bijbel schreef ooit had geweten wat voor een zeik er uiteindelijk van is gekomen had hij hem nooit geschreven
Je kunt beter in jezelf geloven dan in een god --Dat is m'n conclusie

nou de groete *D

Verwijderd

30.000 jaar geleden zaten mijn overgrootouders, vader Abraham en zijn vrouw op een prachtige zomeravond op een heuveltop. Het was eens schitterende dag geweest en na een dagje hard werken hadden zij daarboven op die heuveltop een intense vrijpartij.

Nog licht dronken van het liefdesspel zaten ze in elkaars armen naar de ondergaande zon te kijken.

Moeder Abraham : " Toch mooi hé dat uitzicht ? "

Vader Abraham, met één blik op de stevige borstjes van zijn vrouw :
"Ja prachtig, Ik vraag me af wie al die schitterende dingen gemaakt heeft ".

Moeder en vader Abraham waren intelligente en liefhebbende mensen en ze hielden van een interessant gesprek over de dingen des levens.

Moeder Abraham zag de schalkse blik van vader en lachtte :
"Och jij, jij denkt ook altijd aan één ding, maar serieus nu, wie denk jij dat dit allemaal gemaakt heeft ?

Vader Abraham: "Om eerlijk te zijn ? Geen idee."
Moeder Abraham : " Ja dat is waar hé, we weten het niet hé."

Plots stond vader Abraham op en nam een vrucht die nog in zijn knapzak zat. Hij stak de vrucht in de lucht en riep met luide stem:

" Hé jij daar die dit allemaal gemaakt heeft, ik wil je bedanken voor al die schoonheid en pracht, ik wil je bedanken voor de leukste vrouw van de wereld".

Moeder Abraham stond ook op en riep lachend en trots :
"En ik wil je bedanken voor de leukste vent van de wereld."

Wat moeder en vader Abraham niet gemerkt hadden dat was dat de ganse stam ondertussen ook de heuvel was opgeklommen. En zij zagen daar moeder en vader Abraham zo lachen en tegen de hemel spreken. De jongste kinderen van de stam kwamen bij moeder en vader staan en begonnen ook te roepen :

"En wij willen jou ook bedanken"

Iedereen van de stam begon te lachen en allemaal hadden ze wel iets om te bedanken. Van het één kwam het ander, ze maakten een kampvuur en ze hadden een leuk feest tesamen.

Het schijnt dat die nacht vader Jacob is gemaakt.

"Uit de familiekronieken".

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

da's een mooi verhaal :)

Ik geloof zelf niet, en ik acht het ook zeer waarschijnlijk dat het geloof voortkomt uit het niet kunnen verklaren van iets, en het zoeken naar iets hogers omdat de mens dat zelf eigenlijk niet zijn wil (enkele uitzonderingen daargelaten), maar het is wat de naam zelf al zegt, een geloof

Je hoeft niet te geloven als je dat niet wil, en als iemand anders daar nou totaal gelukkig mee is dat die wel gelooft, laat hem dan lekker.
Het is ook waar dat er in naam van de godsdienst de meest vreselijke dingen zijn gedaan, maar ook het weghalen van die godsdienst gaat dat niet oplossen, dat is iets waar ik niet in geloof, dan verzint de mens wel wat anders om elkaar de hersens om in te slaan.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Uit de familiekronieken :

Wat vooraf ging

Na een partijtje intensief rollebollen had mijn overgrootouder vader Abraham een bevlieging om de voor hem onbekende grootheid, de basis van het bestaan te bedanken voor al het moois dat hem ten dele viel.

Op dat eigenste moment was God de vader net zijn nieuwste playstation 2, gekregen van Sinterklaas, aan het installeren.

God de vader was zachtjes aan het vloeken.

God de vader : " Grr, kl**tzak, een memorycard erbij leveren was zeker teveel voor die gierigaard ."

Moeder Aarde kwam binnen

Moeder Aarde : " God, God, kom snel ze zijn je aan het loven en het prijzen. ".

"Loven en prijzen ?" zei God. Hij was nog chagrijnig over de ontbrekende memorycard.

God de vader : " Wat moeten ze nu alweer ? ".

Zijn humeur daalde naar een dieptepunt.

God de vader hield wel van een oprecht bedankje ter zijner attentie maar meestal kwam achter al dat geloof en geprijs een klein vraagje waardoor hij alweer de schepping overhoop kon halen om aan het verzoekje te voldoen.

God de vader : " Kunnen ze nu niet eens kontent zijn met hetgeen ze krijgen ? "

God de vader startte zijn alziend oog op. En riep nog eens hartstochtelijk "kl**tzak" ter attentie van Sinterklaas.

Toen hij echter de blote bips van Moeder Abraham zag klaarde zijn humeur op.

God de vader : " Prachtig, prachtig".

Moeder Aarde keek wantrouwig naar de plotse stemmingswisseling.

God de vader schakelde de luidspreker van de Hemel aan en riep met luide stem tegen zijn engelen en aartsengelen:

"Op kanaal 15 van het alziend oog kunnen jullie een voorbeeldje zien van ware godsvrucht.
Bij moet je niet afkomen met vals geloof en geprijs met het oog op eigen profijt. Zo van : Liefste God de vader het is allemaal prachtig maar zou je toch eventjes de schedel van de buurman kunnen verbrijzelen.

Kijk nu eens naar vader en moeder Abraham ! Een prachtexemplaar van ware godsvrucht "

Terwijl God de vader de naam moeder Abraham uitsprak twinkelden zijn ogen nog intenser. Waarbij moeder Aarde nog wantrouwiger werd over de motieven van God.

God de vader kwam stilletjesaan in een roes.
Enerzijds door de aanblik van moeder Abraham en anderzijds om hij zichzelf graag hoorde spreken.

"Wat is ware Godsvrucht ? " riep hij luid door de microfoon terwijl moeder Abraham zich omdraaide en zo God de vader en de verenigde engelen een prachtig uitzicht bood op haar pracht en praal.

"Denken jullie nu echt dat ik een kick krijg van al dat gebazel ? "
"Neen, ik ben blij wanneer jullie hart, geest en gemoed vol is met blijdschap en vreugde en wanneer jullie vol ... .

Een belangrijk deel van de engelen verloor hun interesse in de speech van God en concentreerden zich volledig op de godsvrucht van kanaal 15 van het alziend oog.

Onderwijl in de hel.

Lucifer : "Horen jullie dat ? Blijdschap en vreugde."

Lucifer was tijdens de speech enkele zondige hackers een speciale behandeling aan het geven.
Met de belofte dat hij hun enkele bijzondere haktechnieken zou demonstreren was Lucifer in samenwerking met de hackers erin geslaagd om een rechtstreekse verbinding met de hemel tot stand te brengen.

"Vreugde en blijdschap " zei Lucifer zacht neuriënd terwijl hij met een fileermes hun huid aan het afstropen was.

"Kijk" sprak Lucifer goed gemutst de meer dood dan levende hackers toe, "dat is nu voor mij vreugde---- werkvreugde, eer halen uit jou job, weten dat je job goed gedaan is."

Die avond droomden God de vader, een belangrijk deel van de engelen en Lucifer zoete dromen.

Moeder Aarde kon de slaap niet vatten en bekeek zichzelf langdurig in de spiegel. Het was niet zozeer de speech die haar verontrustte maar wel die twinkeling in de ogen van God de vader.

Op de vrouwenslaapzaal in de hemel was er ook heftige commotie.

Onbekend 1 : " Hebben jullie gezien wat ze aanhad ? "

Onbekend 2 : " Het was niet zozeer wat ze aanhad maar eerder wat ze niet aanhad."

Uit de familiekronieken.

Verwijderd

ik denk dat geloven in het algemeen een soort houvast is
het is als een vrien/vriendin die altijd bij je is.

ik denk dat mensen daarom ook bidden.
het is een soort van , je verhaal kwijt kunnen aan iemand.
alleen nu kun je je verhaal kwijt aan een geloof , met als een soort spreekbuis "god" "allah" of hoe je het ook wil noemen
je vind bij dit (persoon), (geloof) een soort vriendschap, een soort van goed gevoel om het maar zo te zeggen.
daarom geloven mensen, denk ik
Pagina: 1