Scheiko-topics in de HK

Pagina: 1
Acties:

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kan er een keer een policy komen van enkele HKmoderatoren over alle scheiko-topics?

Ik ben erg pro-scheikunde en niet te beroerd om te helpen uitleggen etc etc etc, vind het zelf ook spannend

maar ....

In de HK wordt aardig gebeund om eerlijk te zijn. De meeste users kunnen niet eens fatsoenlijke scheikundige termen bezigen (we lachen ons hier op het KUN iig rot >:)), maar deze piepo's zijn nogal link bezig. Thuis experimenteren met scheikunde kan bloedlink zijn als mensen een beetje aangemoedigd zijn maar er de ballen verstand van hebben. Ik heb inmiddels mensen electrolyse zien uitvoeren in de gootsteen, dat er geen wolken Chloorgas de woonkamer indrijft kan niet meer dan een mirakel zijn. Zojuist vraagt iemand naar Kaliumnitraat. Hij noemt als toepassing welliswaar tuinmest (in de winter :?) terwijl een beetje pipo daar gewoon buskruit of nitroglycerine van maakt (Of TNT, als 'ie naar de drogist gaat voor Tolueen).

Ik vraag me af of GoT wel de plaats is waar mensen scheikundige know-how (Na2+ |:() opdoen met als enige doel kloten. Ongelukken zitten in een klein hoekje, een uitgeprint recept van GoT naast het lijk zal iig niet als pettig ervaren worden.

* Delerium vraagt dus gewoon of er een policy geformuleerd kan worden.
HIer staat dus geen eis mijnerzijds om de boel op slot te gooien (niet direct althans :P)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Ik denk dat serieuze scheikunde discussies het beste plaats kunden vinden in [forum=w&l].

De topics waar jij het over hebt moeten wat mij betreft gesloten worden. We zijn hier geen "hoe maak ik zelf een gevaarlijk goedje" forum.........bedankt voor het wijzen erop en als je van die topics tegenkomt graag melden in SU.

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Dit doet mij denken aan vuurwerkbom topics :{

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
maar de meeste posts zijn wel grappig om te lezen hè :D
(maar inderdaad beter in WL, dus voor de wat serieuzere mensen)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 15:34 schreef McVirusS het volgende:
Ik denk dat serieuze scheikunde discussies het beste plaats kunden vinden in [forum=w&l].
Maar daar worden ze gesloten onder het mom van "huiswerktopics"
De topics waar jij het over hebt moeten wat mij betreft gesloten worden. We zijn hier geen "hoe maak ik zelf een gevaarlijk goedje" forum.........bedankt voor het wijzen erop en als je van die topics tegenkomt graag melden in SU.
Agreed :D

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 21:31
ach, je kan het een vorm van (raar, dom)tweaken noemen :D :P
* WaarAnders vindt sk :r

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

We hebben onlangs besloten de policy voor W&L te veranderen.

Huiswerktopics mogen voortaan, mits ze voldoen aan de andere W&L-eisen, met name de eis van niveau. Een huiswerkvraag als 'Wat betekent dualistisch?' of 'Wat is de derde wet van Newton?' zal dus onmiddelijk worden gesloten. Als je met 5 seconden googlen een antwoord kunt krijgen mag je er geen vraag over stellen op W&L.

De moeilijkere huiswerkvragen mogen voortaan dus echter wel. Een voorbeeld van zo'n vraag zou kunnen zijn 'Hoe kan ik bewijzen dat an + bn != cn voor n > 2 (a,b,c,n natuurlijk)' (Al zul je op die vraag geen antwoord krijgen ;))

De vraag hoe je TNT maakt valt onder de laatste catagorie, en mag dus in W&L >:)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 21:31
Op vrijdag 14 december 2001 21:38 schreef Diadem het volgende:

De moeilijkere huiswerkvragen mogen voortaan dus echter wel. Een voorbeeld van zo'n vraag zou kunnen zijn 'Hoe kan ik bewijzen dat an + bn != cn voor n > 2 (a,b,c,n natuurlijk)' (Al zul je op die vraag geen antwoord krijgen ;))
euh...
* WaarAnders gaat maandag pas weer naar school

Verwijderd

Ik zal het even zo stellen:

Vorig jaar is er in Reeuwijk (of Gouda) iemand gewond geraakt, toen er een ton met een mengsel was geëxplodeerd.
Eén van de ingredienten (de belangrijkste) van dat mengsel was inderdaad kaliumnitraat.

Ik heb hier dacht ik ook al eens een aantal posts in SU over gedaan.

Scheikunde is leuk, vuurwerk ook, maar in handen van iemand die er niet uitgebreid over heeft nagedacht, en al helemaal niet uitgerekend, is het levensgevaarlijk.

Vooral de hoeveelheden waarin de stoffen worden verkocht maken dit geen kinderspeelgoed. Met een zak van 25 kilogram, kom je dus al op een uiteindelijk mengsel van ongeveer 50 kilogram. Nou hoef ik denk ik niet te zeggen dat dat veel is... heel veel.

De maximum kruitlading in vuurwerk is in Nederland 200 gram. Nu is een eigengemaakt mengsel nooit zo krachtig als kruit uit vuurwerk, maar de hoeveelheid maakt dat meer dan goed.

Ik vertrouw mezelf wel met dat spul in m'n handen (helaas heb ik geen scheikunde meer) maar als één of ander figuur gaat lopen experimenteren met redox reacties, dan gaat het al gauw te ver.

Als dan later aan zijn vriendjes gevraagd wordt hoe hij aan de informatie komt, dan komt GoT wellicht héél negatief in het nieuws. Ik wil echt niet dat er niets besproken kan worden, maar dit zijn geen grappen meer.

Ik ben het er mee eens dat hier duidelijkheid over moet komen. Scheikunde is goed, maar zodra er een redelijke twijfel is over de reden van zo'n topic, dan vind ik dat het gewoon preventief op slot moet.

[edit]
Ik vraag me nu eigenlijk vooral af waarom dit topic wél dicht gaat, en dat andere topic, dat ik nu niet kan vinden ivm. de search, niet. In dat topic toen liet de topicstarter er geen twijfel over dat hij zelf wilde experimenteren.

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 01-12 10:08
tsja, met 0.01 sec googlen kom je ook de meest vreselijke dingen tegen (hoe maak je thermite enz (gezellig met roest enz)) en das toch ook geen onschuldige zooi..

Verwijderd

Op vrijdag 14 december 2001 23:10 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
tsja, met 0.01 sec googlen kom je ook de meest vreselijke dingen tegen (hoe maak je thermite enz (gezellig met roest enz)) en das toch ook geen onschuldige zooi..
Klopt, maar dat vind je alleen als je er zelf al naar opzoek bent...
Als hier op got een paar figuren (die misschien wel weten wat ze doen) erover beginnen, en een toevallige hk-passant (die niet weet wat ie doet) leest in dat topic over een klepel, en gaat er zelf de klok bijverzinnen kan dat toch wel erg mis gaan...

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 01-12 10:08
+1 mee eens
Pagina: 1